Peugeot 406 Tågebaglygte?
Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 27-11-05 22:00

I anledningen af at jeg skulle skifte en for pærer i vores Peugeot 406 (2000
tror jeg) ville jeg lige tjekke resten af lygte systemet. Jo det var i orden
dog lyste kun venstre tågebaglygte. Jeg ved at i nogle biler er det kun i
venstre side at man har monteret sådanne lygter.

Jeg mente dog at de skulle lyse i begge sider, + der stod i manualen "tågebaglygteR"
og ikke "tågebaglygte" så jeg startede med at pille tæppet af som prOgm4n
har brokket sig over tidligere. Jo det var da heller ikke let. Anyways jeg
fiste over for at købe en pære og tjekke at den virkede. Da jeg så satte den
og tændte lyset skete der ingen ting!

Selve lygtehuset har plads en sådan en pærer og er identisk med den anden
side. Så
Hvorfor har man ikke valgt at have 2 tågebaglygter i bilen?
Det må kun dreje sig om et enkelt kabel der skal trækkes, og det virker
fjollet at man har lavet plads til sådan en lygte.
Nogle der kan belyse emnet lidt? Er det med vilje eller...
Jeg takker på forhånd.

--
Bjørn E. Thorup
http://www.thabear.dk

Fra : alexbo

Dato : 27-11-05 22:08

"Bjørn E. Thorup" skrev

> Nogle der kan belyse emnet lidt? Er det med vilje

Ja, det er for at forhindre det forveksles med eller overdøver bremselys.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 27-11-05 22:56

Hej!

alexbo wrote:

> "Bjørn E. Thorup" skrev
>
> Nogle der kan belyse emnet lidt? Er det med vilje
>
> Ja, det er for at forhindre det forveksles med eller overdøver bremselys.

Nemlig. Og jeg fatter simpelthen ikke, at nogen biler har tågelygte i begge
sider... Kan dog ikke lige komme i tanke om en model, men de findes

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-11-05 23:07

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>... Kan dog ikke lige komme i tanke om en model, men de findes

det har de fleste vist (tror jeg)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-11-05 00:53

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> det har de fleste vist (tror jeg)

Du er jo (fejl-)lygtebekæmper #1 så det må du da vide

Hvad tænker producenterne på, når de indsætter tågelys som ligner bremselys 98%?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-11-05 07:40

>Du er jo (fejl-)lygtebekæmper #1 så det må du da vide

mjoehhh ;)

>Hvad tænker producenterne på, når de indsætter tågelys som ligner bremselys 98%?

Se - det er et godt spørgsmål, jeg ofte stiller mig selv, især når jeg
ser en Pøsjo 207 eller 307 (er det vist) - hvor tåbelygten sidder midt
i bagkofangeren, så den bliver skjult af et anhængertræk.

Så er jeg rimeligt sikker på hvilken ende af kropen der har magten ;)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-11-05 13:40

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Se - det er et godt spørgsmål, jeg ofte stiller mig selv, især når jeg
> ser en Pøsjo 207 eller 307 (er det vist) - hvor tåbelygten sidder midt
> i bagkofangeren, så den bliver skjult af et anhængertræk.

Ja, det er jo ikke særligt gennemtænkt :(

> Så er jeg rimeligt sikker på hvilken ende af kropen der har magten ;)

Enig :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 13:48

jan@stevns.net skriver:

> det har de fleste vist (tror jeg)

De færreste mener du vel ?

Opel Rekord havde det. En Scorpio har det måske også ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-11-05 23:55

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>De færreste mener du vel ?

Nej - de fleste

>Opel Rekord havde det. En Scorpio har det måske også ?

Sjovt nok har min Rekord kun 1 tåbebaglygte ;)

Den gamle Rekord (Sofie) havde 2

Sierra har 2 lamper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-05 06:23

jan@stevns.net skriver:

> Nej - de fleste

De fleste af dem jeg måder med tåbebaglygterne tændt, har kun lys i den
ene. Sådan har det også været med mine folkevogne (ja, undetangen den
første, den havde intet tåbelys bagpå).

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-11-05 23:09

> Hej!

> Nemlig. Og jeg fatter simpelthen ikke, at nogen biler har tågelygte i
> begge sider... Kan dog ikke lige komme i tanke om en model, men de findes

Min gamle Toyota Camry 1,8 TD årgang 1983 havde tågebaglygter i begge sider.
Da jeg kørte den til syn i sin tid var pæren i den højre side gået, og jeg
fik skisme ordre på at reparere det!
Hvis en lampe er monteret, så skal den også fungere iflg. statens
Bilinspektion. (Hed det dengang)

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : HaHo

Dato : 28-11-05 01:05

In article <438a2b58$0$11059$14726298@news.sunsite.dk>, usenet1
@mumbojumbo.dk says...
> Nemlig. Og jeg fatter simpelthen ikke, at nogen biler har tågelygte i begge
> sider... Kan dog ikke lige komme i tanke om en model, men de findes

Er det ikke hvis at man har tre bremselys må/skal man have to
tågelygter?

HH

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-11-05 01:30

Hej!

HaHo wrote:
> Er det ikke hvis at man har tre bremselys må/skal man have to
> tågelygter?

Aner det ikke, men jeg har set biler med to bremselys og to tågelygter :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : HaHo

Dato : 28-11-05 02:22

In article <438a4f76$0$11048$14726298@news.sunsite.dk>, usenet1
@mumbojumbo.dk says...
> Hej!

> Aner det ikke, men jeg har set biler med to bremselys og to tågelygter :(

Se "b"

(2) Personbil M1 kan være forsynet med:
a) Fire baglygter.
b) En eller to tågebaglygter.
c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger 2,00 m,
og dets
længde ikke overstiger 6,00 m.
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt
køretøjets
bredde er mindst 1,80 m.
e) Sidemarkeringslygter.
f) Tagreklameskilt.

Klippet fra: Detailforskrifter for køretøjer 2005
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-
Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2005.pdf
eller http://shor.ter.dk/46239263

HH

Fra : Kent Rådbjerg

Dato : 28-11-05 01:59

> Hej!

> Nemlig. Og jeg fatter simpelthen ikke, at nogen biler har tågelygte i
> begge sider... Kan dog ikke lige komme i tanke om en model, men de findes

Ja, det er der mange der har, min afskippede Suzuki Baleno havde det og
Suzuki Grand Vitara har det også, men i betragtning af, hvor få gange det
kan anvendes er problemet vel ikke så stort, forudsat at det anvendes
_korrekt_? Når det er _berettiget_ at anvende tågebaglygter, er afstanden
til den forankørende vel så stor, at det ikke er noget problem om der er én
eller to tågebaglygter? Omvendt hvis du ser en billist der har tændt
tågebaglygter uden berettigelse, spotter du vedkommende på lang afstand på
grund af lysstyrken; du tror vel ikke at pgl. bremser konstant? Hvor er det
store problem, udover at nogle kører med tågebaglygterne tændt, når det
ikke er tåget? Jeg kører selv dagligt på strækningen Sorø-Amager og ser
ofte tændte tågebaglygter, det bliver blot til en konstatering, intet
yderligere.

Mvh
Kent.

Fra : alexbo

Dato : 28-11-05 12:52

"Kent Rådbjerg" skrev

> Når det er _berettiget_ at anvende tågebaglygter, er afstanden til den
> forankørende vel så stor, at det ikke er noget problem om der er én eller
> to tågebaglygter?

Jeg har svært ved at se hvorfor afstanden skulle være større fordi det er
tåget.
Ideen i tågelygter er at man i tåget vejr ser tågelygten inden man ville se
baglygten, hvis der så er 2 tågelygter ved man ikke om det er tågelygter
eller baglygter, man ser bare 2 røde pletter.
Hvis den forankørende med 2 tågelygter bremser kan man slet ikke se det,
bremselyset skjules af tågelygterne.
Hvis den derimod har een venstre tågelygte, vil bremselyset kunne ses i
højre lygte.

>Hvor er det store problem,
Der er ikke noget stort problem,
det er heller ikke noget stort problem at ikke alle biler har en tredie
højtsiddende stoplygte, det ville bare være en fordel.
Det er heller ikke noget stort problem med de mørkttonede ruder der er
blevet moderne, det er bare en ulempe at man ikke kan se igennem bilen.
Det er ikke noget stort problem at ikke alle biler har ABS, det ville bare
være en trafikmæssig fordel.
Der er i det hele taget en masse detailer, som hver for sig ikke betyder
noget, men som med eller modvirker trafiksikkerheden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn E. Thorup

Dato : 27-11-05 22:58

>"alexbo" skrev
>
> Ja, det er for at forhindre det forveksles med eller overdøver bremselys.

Jeg takker for hurtigt svar. Ja det giver jo mening. Så er dagens mysterium
opklaret., og jeg gå roligt i køjs.

Bjørn

Fra : Per Olsen

Dato : 30-11-05 18:12

"Bjørn E. Thorup" skrev
> [...]
> fjollet at man har lavet plads til sådan en lygte.
> Nogle der kan belyse emnet lidt? Er det med vilje eller...

Hej.

Jeg tror faktisk at selve ledningen er trukket.
Men inde i fatningen mangler der nok den ene leder.
Nok en lille metalstang der ikke er monteret.

Sådan var det i min Vectra A.

Og så lige til alle de tudehoveder der bliver blændet
når der er to tågebaglygter tændt og derfor ikke
kan se den ekstra bremselygte gennem de tonede ruder.
Eller om det er bremselyset eller tågelyset der er tændt.
Det kan da ikke være så svært!!!
Afstanden mellem bremselys og tågelys/alm. lys skal være
min. 10 cm. ifølge loven.
(Og det overholder alle E-mærkede lygter)
Så kan det da ikke være så svært at se om det kun er
tågelyset eller tågelyset og bremselyset der er tændt.

Og hvis tågebaglyset bare bruges som det er tiltænkt
og som foreskrevet i loven er det jo heller ikke noget
problem.
For så skal man jo slukke tågebaglyset når man kan
se en bil nærme sig bagfra.
Og ja (suk) jeg ved godt at man ser mange der
ikke kan finde ud af det. Hver eneste dag.

Med venlig hilsen
Per Olsen