500 = 400 kg trailer?
Fra : Gaakeligak

Dato : 27-11-05 17:58

Nu hører man jo så meget om de små nye biler som f.eks Kia Picanto og
Suzuki Alto. Når man så tjekker deres specs ser man at de har en maxvægt
på krogen som følger

* 400 kg uden bremser
* 700 (750) kg m. bremser

Jeg ved at Harald Nyborg nedvejer en af deres trailere fra 750 til 500 kg
så man slipper for vægtafgift, men hvordan med en 500 kg trailer - kan den
uden videre nedvejes fra 500 til 400 kg totalvægt, og hvordan?

Ja, lige nu har vi en Ascona, og den har ingen problemer med en 500 kg
trailer , men når den er slidt op, har vi overvejet en Picanto bl.a., og
jeg vil helst ikke investere i en ny 500 kg trailer nu hvis den ikke senere
hen må/kan hænges på krogen af fx en Picanto (og jeg vil ikke køre
ulovligt).

Jeg synes efterhånden jeg har søgt internettet tyndt, men kan intet finde
om dette. Hvis der sidder nogen og læser dette indlæg som har viden om
dette, ja så vil jeg være meget taknemmelig.

/Knud

Fra : Morten Trab

Dato : 27-11-05 18:20

On 27 Nov 2005 16:57:50 GMT, Gaakeligak <gaake@li.gak> wrote:

> [...]
>om dette. Hvis der sidder nogen og læser dette indlæg som har viden om
>dette, ja så vil jeg være meget taknemmelig.

Hvorfor købe ny trailer?? Du må skam sætte lige den trailer på du vil,
så længe du blot har kørekort der dækker den samlede totalvægt, dvs.
for kat. B max. 3500kg...

Du må blot ikke læsse mere end 400kg på traileren når den er uden
bremser og 700kg med bremser...

Har selv en Picanto og har derfor undersøgt sagen meget grundigt...

Mvh. Morten

Fra : Gaakeligak

Dato : 27-11-05 20:39

Morten Trab <morten@trab.dk> wrote in

> [...]
> bremser og 700kg med bremser...
>
> Har selv en Picanto og har derfor undersøgt sagen meget grundigt...

er der ikke noget med B+E kørekort hvis den samlede vægt af bil+trailer
overstiger bilens totalvægt +25 kg... ???

/Knud

Fra : Leonard

Dato : 27-11-05 21:03

Gaakeligak <gaake@li.gak> wrote:

>er der ikke noget med B+E kørekort hvis den samlede vægt af bil+trailer
>overstiger bilens totalvægt +25 kg... ???

Nej, det er 50 kg, men det bliver aldrig et spørgsmål om B/E før
trailerens totalvægt er over 750 kg.

Det eneste du skal være opmærksom på er at du ikke trækker mere end
400 kg totalvægt uden bremser, så er det faktisk ligegyldigt hvad
traileren må laste og veje.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-11-05 21:16

"Gaakeligak" <gaake@li.gak> skrev i en meddelelse
> Morten Trab <morten@trab.dk> wrote in

> er der ikke noget med B+E kørekort hvis den samlede vægt af bil+trailer
> overstiger bilens totalvægt +25 kg... ???
>
> /Knud

Tæt på - meeen; bilens egenvægt + 50= anhængers totalvægt (iflg dens
reg.attest - IKKE faktisk vægt !).
Altså: overstiger anhængers totalvægt bilens egenvægt + 50 kg skal du have
B/E-kort.
Dette er kørekort-regelen - vægt regelen er den førnævnte med at du kun må
læsse traileren til den max-vægt, bilen må trække.
Læg dog mærke til Mortens eksempel; "Du må blot ikke læsse mere end 400kg på
traileren når den er uden
bremser og 700kg med bremser..." er galt - du må kun læsse traileren til
hhv 400 og 700 kg - TOTAL - ikke 400 kg læs + trailerens egenvægt

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-11-05 21:35

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> skrev i en meddelelse

> [...]
> reg.attest - IKKE faktisk vægt !).
> Altså: overstiger anhængers totalvægt bilens egenvægt + 50 kg skal du

FORKERT !
Hvis bilen må trække mere end 50 kg over egenvægten OG trailerens
totalvægt er større end bilens egenvægt + 50Kg skal du have B/E kort,
uanset trailerens faktiske vægt.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-11-05 21:50

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis bilen må trække mere end 50 kg over egenvægten OG trailerens
> totalvægt er større end bilens egenvægt + 50Kg skal du have B/E kort,

Ja jeg kan sku ikke se forskellen på det vi skriver - hvis bilen alligevel
ikke må trække sin egenvægt + 50 kg eller mere om trailerens totalvægt er
større - du må ikke køre med den alligevel.
Selvfølgelig forudsat at trailerens totalvægt overstiger 750kg.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Brian Sørup

Dato : 27-11-05 21:55

> [...]
er
> større - du må ikke køre med den alligevel.
> Selvfølgelig forudsat at trailerens totalvægt overstiger 750kg.

Du glemmer at B/E kortet kun skal bruges *hvis* bilen må trække mere end
50kg over egenvægten....eller den samlede totalvægt er over 3500
(4250)kg

--
Brian Sørup
VFR 750 når vejret spiller

Fra : Gaakeligak

Dato : 28-11-05 08:57

> [...]
end
> 50kg over egenvægten....eller den samlede totalvægt er over 3500

Tilgiv at en gammel rotte lige skal have det skåret ud i pap, men:

1) Vi taler om en Kia Picanto, som jf. typegodkendelsen har følgende
data:

* 400 kg u. bremser
* 700 (ikke 750) kg. med bremser.
* Egenvægt 875 kg.
* Totalvægt 1350 kg.

2) Vi er 2 voksne i bilen - ca 160 kg. Dette bringer bilens vægt op på
(875+160) = 1035 kg. Den totale vægt er 1350 kg - dette giver en
difference på (1350 - 1035 kg) = 315 kg fri vægt.

3) Jeg sætter en 500 kg trailer på krogen. (875+500 = 1375 kg altså +25
kg af bilens totalvægt så ok med B kort og har ikke brug for B+E)

4) Traileren egenvægt er 150 kg - altså er der (315-150 kg) = 165 kg til
last på traileren. SANDT ELLER FALSK?

5) Hvis jeg smider 250 kg på samme trailer, så dens totale vægt kommer
op på 400 kg, sammen med biles egenvægt 875 kg + 2 personer 160 kg er
jeg på 1435 kg - altså 85 kg over tilladt totalvægt. Skal jeg så have
B+E kort eller må jeg smide en passagerer af og dumpe 5 kg affald i
vejkanten for at få tallet ned på 1350 kg?

6) Hvis jeg låner en trailer med bremser må jeg vel stadigt ikke komme
over bilens tilladte totalvægt+50 kg før jeg skal have B+E kort???
(1350 + 50 xtra kg minus bil 875 kg minus 160 kg passagerer minus 200 kg
trailer egenvægt = 165 kg til last på traileren???? Hvad skal jeg så
bruge en bremsetrailer til???

Jeg synes reglerne er meget forvirrende og meget svære at finde på tryk.

/Knud

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 09:08

Gaakeligak skriver:

> 1) Vi taler om en Kia Picanto, som jf. typegodkendelsen har følgende
> data:
>
> * 400 kg u. bremser
> * 700 (ikke 750) kg. med bremser.
> * Egenvægt 875 kg.
> * Totalvægt 1350 kg.

Tjek

> 2) Vi er 2 voksne i bilen - ca 160 kg. Dette bringer bilens vægt op på
> (875+160) = 1035 kg. Den totale vægt er 1350 kg - dette giver en
> difference på (1350 - 1035 kg) = 315 kg fri vægt.

Glem, hvor mange i er i bilen og hvad totalvægten er. Totalvægten siger
ike noget om, hvad traileren må laste...

> [...]
> (1350 + 50 xtra kg minus bil 875 kg minus 160 kg passagerer minus 200 kg
> trailer egenvægt = 165 kg til last på traileren???? Hvad skal jeg så

Nu gik det helt galt.

> Jeg synes reglerne er meget forvirrende og meget svære at finde på tryk.

Du kan (må) ikke på noget tidspunkt laste mere end bilenens egenvægt, da
den er højere end maks trailerlast. Min Golf V må eksempelvis køre med
en tungere trailer end bilens egenvægt. Så begynder det at blive kritisk

Kig lige her:
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80
Der tror jeg at dine spørgsmål bliver besvaret.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leonard

Dato : 28-11-05 14:09

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Du kan (må) ikke på noget tidspunkt laste mere end bilenens egenvægt,

Det er da helt hen i vejret det du har gang i der.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 14:15

Leonard skriver:

> Det er da helt hen i vejret det du har gang i der.

Næh, hvorfor ?

Refrasering:
Bilen vejer 875 kg og må køre med 750 kr. Derfor må man ikke hægte mere
end 750 kg efter bilen og kommer derfor ikke til at møde grænsen
"egenvægt+50kg".

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 14:17

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Bilen vejer 875 kg og må køre med 750 kr. Derfor må man ikke hægte mere
> end 750 kg efter bilen og kommer derfor ikke til at møde grænsen
> "egenvægt+50kg".

Aaargh - 700 kg.

Fra : Leonard

Dato : 28-11-05 18:44

> [...]

>Bilen vejer 875 kg og må køre med 750 kr. Derfor må man ikke hægte mere
>end 750 kg efter bilen og kommer derfor ikke til at møde grænsen

Bortset fra at der her er 700 kg, men ja, med den omskrivning, så
giver det mening.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Leonard

Dato : 28-11-05 14:17

> [...]

>Tilgiv at en gammel rotte lige skal have det skåret ud i pap, men:
>
>1) Vi taler om en Kia Picanto, som jf. typegodkendelsen har følgende

Og så holder du bare der med alle dine udregninger, for resten af det
du skriver herunder har ingen relevans.

B/E kort kommer først på tale, hvis den tilladte totalvægt af
traileren er over 750 kg.
Derefter er der et sæt regler som kan virke forvirrende, men i dit
tilfælde er de ligegyldige, da du ikke kommer i nærheden af dem.

Du må spænde enhver trailer efter din bil, hvis den er uden bremser må
trailerens faktiske totalvægt ikke overstige 400 kg og har den bremser
så er tallet 700 kg.
Dvs. at den lille trailer du har med tilladt totalvægt på 500 kg, den
må du gerne køre med. Den har en egenvægt på 150 kg, altså må du læsse
250 kg i den, og stadig køre med den lovligt efter din lille bil.
Hvis du låner min maskintrailer, der har totalvægt på 2.000 kg og
bremser, så har den en egenvægt på 400 kg, og den må du således læsse
300 kg på og stadig køre med efter din lille bil.

Og det er helt ligegyldigt for dig med B/E kørekort, du må køre det
hele med et alm. B.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 09:17

> FORKERT !
> Hvis bilen må trække mere end 50 kg over egenvægten OG trailerens
> totalvægt er større end bilens egenvægt + 50Kg skal du have B/E kort,
> uanset trailerens faktiske vægt.

Hmm dvs min golf som må trække 950kg med bremser.. og min trailer har max
total på 1T den må jeg ikke køre med uden E kort ?

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 10:00

Juel skriver:

> Hmm dvs min golf som må trække 950kg med bremser.. og min trailer har max
> total på 1T den må jeg ikke køre med uden E kort ?

Regn selv:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-11-05 10:11

"Juel" <him> skrev i en meddelelse

> Hmm dvs min golf som må trække 950kg med bremser.. og min trailer har max
> total på 1T den må jeg ikke køre med uden E kort ?

Dvs. dens egenvægt er 900Kg.?.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 15:14

> Dvs. dens egenvægt er 900Kg.?.

Golfens egenvægt er 950kg, og det må den også trække med bremser..

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 15:40

Juel skriver:

> Golfens egenvægt er 950kg, og det må den også trække med bremser..

Så må du slet ikke spænde 1T efter den - uanset, hvilket kørekort du
har.

Fra : Leonard

Dato : 28-11-05 18:47

>Så må du slet ikke spænde 1T efter den - uanset, hvilket kørekort du
>har.

Jo, han må gerne trække en trailer med tilladt totalvægt på lige hvad
han har lyst til, den må bare ikke have en faktisk totalvægt på mere
end 950 kg. Det har ikke noget med kørekortet at gøre.

Og netop fordi bilen ikke må trække mere end dens egenvægt, så kan han
aldrig komme i konflikt med kørekortsreglerne, da der kun kræves et B.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::