Klø til Chevrolet Matiz.....
Fra : TDN

Dato : 27-11-05 17:15

Fra : Gaakeligak

Dato : 27-11-05 18:00

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in
news:4389db69$0$11060$14726298@news.sunsite.dk:

> http://www.stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051126/BEGGE/1112606
> 69/1012/AARHUS
>
> Mvh
> Thomas

Ligger også på FDMs side som en nyhed alle kan læse

http://www.fdm.dk/system/nyheder/visnyhed.asp?NewsID=847&CategoryID=1&mlvl1
=2

/knud

Fra : Ole Sørensen

Dato : 28-11-05 00:28

Gaakeligak wrote:
> Ligger også på FDMs side som en nyhed alle kan læse
> http://www.fdm.dk/system/nyheder/visnyhed.asp?NewsID=847&CategoryID=1&mlvl1
> =2

Næ... kan ikke komme derind uden kode

Fra : BJ

Dato : 27-11-05 18:02

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Så skal du blot købe en Citroen Berlingo..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : TDN

Dato : 27-11-05 19:35

> "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så skal du blot købe en Citroen Berlingo..
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Det var til almen orientering....

Jeg skal dælme ikke have sådan noget PSA stads.... Den vil jo bare stå
og brække sammen (knække fjedre) i carporten.

Mvh
Thomas

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 27-11-05 19:46

> [...]
>
> Jeg skal dælme ikke have sådan noget PSA stads.... Den vil jo bare stå
> og brække sammen (knække fjedre) i carporten.

Ikke hvis den er blevet modificeret!

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 20:01

"Pdr(2770)" <peder.hansenFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis den er blevet modificeret!

Nej, men det jo nok de færreste som modificerer sin Berlingo :)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-11-05 20:08

"Pdr(2770)" <peder.hansenFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis den er blevet modificeret!

Mig bekendt omfatter den autoriserede modifikation blot en skål som skal
fange fjederen hvis den knækker, uden den var der en betydelig risiko for at
den borede sig ind i dækket.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-11-05 23:10

Kim Kristensen skriver:

> Mig bekendt omfatter den autoriserede modifikation blot en skål som skal
> fange fjederen hvis den knækker, uden den var der en betydelig risiko for at
> den borede sig ind i dækket.

Altså, man skifter ikke den svage fjeder, men sætter en skål omkring den
?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-11-05 23:35

> Kim Kristensen skriver:

> Altså, man skifter ikke den svage fjeder, men sætter en skål omkring den
> ?
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Lige præcis, de tre nederste.

http://www.fdm.dk/public/altombilen/problemer/tilbagekaldelser/vismaerke.asp?Maerke=CI

Med venlig hilsen Kim

Fra : C. Caspersen

Dato : 27-11-05 20:14

"Pdr(2770)" <peder.hansenFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis den er blevet modificeret!

Eller allerede er brændt...

/Caspersen

Fra : Ivar

Dato : 27-11-05 20:17

TDN skrev:

> http://www.stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051126/BEGGE/111260669/1012/AARHUS

Hvis man vil have de rå data, bør man kigger Euro-NCAP.
http://www.euroncap.com/
Det er dem der laver testene.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.

Fra : Mogens

Dato : 27-11-05 20:42

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote in message

> http://www.stiften.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051126/BEGGE/111260669/1012/AARHUS

Det er ikke "alt" man kan forvente at få for 99.995 kr - på DK-plader !
(60.000 kr i Tyskland)
--
Mvh Mogens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-05 21:19

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in

> Det er ikke "alt" man kan forvente at få for 99.995 kr - på DK-plader

At tænke sig.. for 20kkr mere kunne jeg have fået en spritny bil istedet
for en der er 11 år gammel og har rundet snart 300kkm .. jeg må være dum

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Mogens

Dato : 27-11-05 21:31

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message

> At tænke sig.. for 20kkr mere kunne jeg have fået en spritny bil istedet
> for en der er 11 år gammel og har rundet snart 300kkm .. jeg må være dum

Ja, det lyder forrykt. Kunne være sjovt med en direkte
sammenligning mellem de 2 biler...
--
Mvh Mogens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-05 21:38

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in news:438a177f$0$67257
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Ja, det lyder forrykt. Kunne være sjovt med en direkte
> sammenligning mellem de 2 biler...

Ja egentligt :)

Jeg vil tro at jeg i min bil åbner døren og stiger ud, hvor jeg i Matiz'en
får åbnet døren og bliver båret ud :) Det er så bare et vildt gæt, men
heller ikke en fair sammenligning - Matiz'en kan jo en del mindre.

Fra : Mogens

Dato : 27-11-05 21:45

> Jeg vil tro at jeg i min bil åbner døren og stiger ud, hvor jeg i Matiz'en
> får åbnet døren og bliver båret ud :) Det er så bare et vildt gæt, men
> heller ikke en fair sammenligning - Matiz'en kan jo en del mindre.

Uden at drage nogen sammenligning med din Saab-udgave iøvrigt, KAN
man blive overrasket over, hvad man tror -> '97 Saab 900 = 1 (een) stjerne !
www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=2
--
Mvh Mogens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-05 22:00

> Uden at drage nogen sammenligning med din Saab-udgave iøvrigt, KAN
> man blive overrasket over, hvad man tror -> '97 Saab 900 = 1 (een)
> [...]

Jep den har jeg godt set.. lidt skræmmende iøvrigt! Ikke ligefrem hvad man
forventer af SAAB. Gad egentlig godt vide hvad Folksam har kåret den som.

Men 9000'eren er af Folksam blevet kåret som Europas (verdens??) mest sikre
bil i sin klasse. Det kan Henrik dog fortælle meeeeget mere om hvis jeg
kender ham ret :)

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 11:05

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Jep den har jeg godt set.. lidt skræmmende iøvrigt! Ikke ligefrem hvad man
> forventer af SAAB. Gad egentlig godt vide hvad Folksam har kåret den som.

Den klassificerer den som 40% sikrere end gennemsnittet. Sætter EuroNCAP
lidt i perspektiv.

Har du forøvrigt nogensinde set, hvordan en gammel 9000 (med 80 km/t) ser
ud, når den er blevet torpederet af en modkørende BMW med anslået 160 km/t?

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 28-11-05 11:15

KLIP

> Har du forøvrigt nogensinde set, hvordan en gammel 9000 (med 80 km/t) ser
> ud, når den er blevet torpederet af en modkørende BMW med anslået 160
> km/t?

Jeg mener at overskriften på indlægget refererer til "side impact" med maks.
50 km/t.

Hvordan klarer den gamle Saab sig her (og i øvrigt andre gamle biler for
slet ikke at tale om nye)..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 11:33

> Jeg mener at overskriften på indlægget refererer til "side impact" med
> maks. 50 km/t.
>
> Hvordan klarer den gamle Saab sig her (og i øvrigt andre gamle biler for
> slet ikke at tale om nye)..?

Nogle bedre end andre. 9000 CS'eren er f.eks. forstærket sidemæssigt
sammenlignet med den gamle 9000 CC.

Den NG900 som Martin snakker om klarer sig faktisk ganske godt, i
betragtning af, at den er uden sideairbag.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 15:20

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

> Den NG900 som Martin snakker om klarer sig faktisk ganske godt, i
> betragtning af, at den er uden sideairbag.

Det er så her forvirringen kommer på sit højeste - specielt når Pedestrian
kan få indflydelse på den samlede vurdering om bilen er sikker eller ej -
hvad har en forgænger at gøre med hvor smadret jeg bliver i bilen??

Min mening er, at de skal koncentrere sig om bilen i sig selv og ikke om
den har sele-husker, bløde kofangere og andet politisk korrekt.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-11-05 15:36

> [...]
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> "MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Den forvirring vil sikkert lægge sig igen hvis du kaster et blik eller to på
www.EuroNCAP.com for så kan du se at der ved siden af de vanlige stjerner
bliver tildelt nogle for beskyttelse af fodgængere og børn, så det er til at
skille "tingene" ad og de har mig bekendt ikke indflydelde på hinanden.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 15:50

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> stjerner bliver tildelt nogle for beskyttelse af fodgængere og børn,
> så det er til at skille "tingene" ad og de har mig bekendt ikke

Hvad med sele-husker osv?

Så min forvirring har ikke lagt sig..

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-11-05 16:15

> [...]
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> "MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Der skal sørme ikke meget til hva'

Det med at en plasticsummer til en femmer kan give en stjerne mere høre jo
under den gamle forvirring, det kan man jo sætte sig og regne på hvis man
har de lyster.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 16:25

> Der skal sørme ikke meget til hva'

Hehe. DEt er heller ikke så slemt som det lyder..

Jeg kan bare ikke forstå hvordan en bil kan miste stjerner hvis den mangler
fx. en selehusker.

Der var en bil på et tidspunkt og pokker stå i det jeg kan ikke huske
hvilken eller hvor det var jeg så det, men den havde ihvertfald mistet 1
stjerne pga. en snoldet sele husker...

Og kigger man kun stjerner så giver NCAP et frygteligt forkert billede
når/hvis slige detaljer får lov til at spille ind.

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 16:30

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg kan bare ikke forstå hvordan en bil kan miste stjerner hvis den
> mangler fx. en selehusker.

Man mister vel heller ikke en stjerne, men får tidelt ekstra point
hvis bilen er udstyret med det. Der er da en væsentlig forskel.

Og hvis selehusker kan være med til at rede liv, ser jeg sådan set
intet forkert i det.

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 16:35

Brian skriver:

> Og hvis selehusker kan være med til at rede liv, ser jeg sådan set
> intet forkert i det.

Men slehuskeren kan for den utrænede gør forskellem om han vælger en
sikker, eller mindre sikker bil (den sidste har så selehusker).

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 16:40

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Brian skriver:

> Men slehuskeren kan for den utrænede gør forskellem om han vælger en
> sikker, eller mindre sikker bil (den sidste har så selehusker).

Ja - men et eller andet sted er bilen jo også mere sikker for én selv,
idet man bliver mindet om at tage sele på. Det er jo langtfra en
reflekshandling for alle.

Men så kan man køre videre ud af det spor - den utrænede kan vælge at tro på
at 3/5 stjerne er en OK score. Det antyder jo at den er gennemsnitlig god.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 16:36

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b22a0$0$15794$14726298
@news.sunsite.dk:

> Man mister vel heller ikke en stjerne, men får tidelt ekstra point
> hvis bilen er udstyret med det. Der er da en væsentlig forskel.

Så mister man jo også stjernen. Så vil en tilsvarende bil med selehusker
være mere sikker? I think not.

> Og hvis selehusker kan være med til at rede liv, ser jeg sådan set
> intet forkert i det.

Den har intet med bilens fysiske sikkerhed, at gøre.

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 16:45

Martin Johansen [6000] wrote:

> Så mister man jo også stjernen.

Nej du gør ikke, for du starter ikke med 5 stjerner/max. point, men fra 0.

> Så vil en tilsvarende bil med
> selehusker være mere sikker? I think not.

Hvis du med en tilsvarende bil mener to identiske biler hvor den ene har
selehusker, og den anden ikke har, vil jeg da klart mene at den med
selehusker er den sikreste for dig som chauffør. Selehuskeren kan gøre
forskellen for mange, om du har sele på eller ej.

> Den har intet med bilens fysiske sikkerhed, at gøre.

Det har den da. Er det sikrest at køre galt med eller uden sele ?

Igen - de tossede svenskere har lavet en undersøgelse der viser at
selehuskere har indflydelse på om selen er i brug eller ej.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 17:18

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in

> Nej du gør ikke, for du starter ikke med 5 stjerner/max. point, men
> fra 0.

Det er ligemeget i den henseende.

> [...]
> med selehusker er den sikreste for dig som chauffør. Selehuskeren kan
> gøre forskellen for mange, om du har sele på eller ej.

OK så er vi ikke enige. For hvad sker der i den bil med selehusker hvor jeg
vælger at overhøre den? Kommer jeg mindre til skade?

> Igen - de tossede svenskere har lavet en undersøgelse der viser at
> selehuskere har indflydelse på om selen er i brug eller ej.

Det siger jeg heller ikke den ikke har... du får det til at lyde som om det
er det jeg mener, men det er det nu ikke.

Jeg mener bare at man ikke er mere sikker i en bil med selehusker som i en
uden.

At der så kan reddes liv FORDI den bipper af folk er en anden sag... men
mere sikker bliver bilen ikke, man ændrer bare på det faktum at flere folk
bruger selen.

Men kører jeg galt i min 9000 uden selehusker så kommer jeg ikke mere til
skade end hvis den fandtes med selehusker.. for jeg har altid sele på -
selehusker eller ej.

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 17:29

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er ligemeget i den henseende.

Ja - hvis du dropper med at sige at man mister en stjerne hvis man
ikke har selehusker i bilen...

> OK så er vi ikke enige. For hvad sker der i den bil med selehusker
> hvor jeg vælger at overhøre den? Kommer jeg mindre til skade?

Indimellem tror jeg du "overhører" mig med vilje

Selehuskeren giver dig selvfølgelig ikke ekstra sikkerhed i det
øjeblik du tonser bilen ind i et træ. Men _hvis_ du er af den type der
ikke tager selen på af ren refleks, og støjen fra selehuskeren minder
dig om at gøre det, yder selehuskeren en forebyggende sikkerhed.

> Det siger jeg heller ikke den ikke har... du får det til at lyde som
> om det er det jeg mener, men det er det nu ikke.

Okay...

> Jeg mener bare at man ikke er mere sikker i en bil med selehusker som
> i en uden.

Det har jeg heller ikke sagt. I det øjeblik at ulykket er ude, er
selehuskeren
uendelig ligegyldig. Men som sagt 3-4 gange før, hvis du er typen der ikke
husker
at tage selen på automatisk, men selehuskeren husker dig på det, har den en
ekstra sikkerhedsværdi.

> At der så kan reddes liv FORDI den bipper af folk er en anden sag...
> men mere sikker bliver bilen ikke, man ændrer bare på det faktum at
> flere folk bruger selen.

Og i det øjeblik du bruger selen, er du bedre beskyttet.
Bilen krøller på samme måde, men du får lov at blive siddende i bilen.

> Men kører jeg galt i min 9000 uden selehusker så kommer jeg ikke mere
> til skade end hvis den fandtes med selehusker.. for jeg har altid
> sele på - selehusker eller ej.

Og det er da fint for dig, at du altid husker det. Det betyder jo ikke at
alle
gør det. Dem der ikke kører Saab, har jo brug for alt den ekstra sikkerhed
de
kan få

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 17:52

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in

> Ja - hvis du dropper med at sige at man mister en stjerne hvis man
> ikke har selehusker i bilen...

Hvis den identiske bil med selehuskeren har 1 stjerne mere, har man
"mistet" en stjerne.

> Indimellem tror jeg du "overhører" mig med vilje

Nej.

> Selehuskeren giver dig selvfølgelig ikke ekstra sikkerhed i det
> øjeblik du tonser bilen ind i et træ.

Så behøver vi heller ikke diskutere mere... det var såmend bare det jeg
ville have dig til at sige. :)

> Men _hvis_ du er af den type der
> ikke tager selen på af ren refleks, og støjen fra selehuskeren minder
> dig om at gøre det, yder selehuskeren en forebyggende sikkerhed.

Jeps. Er heller ikke uenig på det punkt. Men selve bilen er ikke mere
sikker hvilket du jo også er enig i og dermed synes jeg det giver et
forkert billede af en bil hvis den ikke lige opnår den ekstra stjerne pga.
en "manglende" selehusker.

> Og i det øjeblik du bruger selen, er du bedre beskyttet.

Jeps men selen beskytter ikke bedre pga. huskeren og ja jeg ved godt
hvad du mener!

> Bilen krøller på samme måde, men du får lov at blive siddende i bilen.

Det gør jeg også uden huskeren. Se ovenfor.

> Og det er da fint for dig, at du altid husker det.

Gammel vane. Jeg har haft gavn af den en gang før og det er nok med til, at
vanen hænger ved.

> gør det. Dem der ikke kører Saab, har jo brug for alt den ekstra
> sikkerhed de
> kan få

Jeg er fristet til at hylde dig, men jeg er bange for det bare vil være
benzin på, et i forvejen, overantændt bål )

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 18:03

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvis den identiske bil med selehuskeren har 1 stjerne mere, har man
> "mistet" en stjerne.

Du kan da ikke miste noget du ikke har...

> Så behøver vi heller ikke diskutere mere... det var såmend bare det
> jeg ville have dig til at sige. :)

Det har jeg vist sagt hele tiden. Du har bare svært ved at se det pga.
dit Rasmus Modsat gen

> [...]
> sikker hvilket du jo også er enig i og dermed synes jeg det giver et
> forkert billede af en bil hvis den ikke lige opnår den ekstra stjerne

Jeg er såmænd enig i at det kan give et forkert billede. Men da jeg
netop tror at de giver en form for præventiv sikkerhed, synes jeg
det er en fin måde at "presse" producenterne på, til at ofre den
50'er ekstra på produktionen. En ekstra stjerne kan jo også gøre, at
prisen kan sættes lidt højere, end de umiddelbare konkurrenter med
lavere score.

Og så er det måske værd at huske at selehusker ikke giver en
stjerne alene. Forsæde huskere giver så vidt jeg husker, kun et
enkelt point, hvor bagsæde giver tre.

> Jeps men selen beskytter ikke bedre pga. huskeren og ja jeg ved
> godt hvad du mener!

Rasmus Modsat...

> Det gør jeg også uden huskeren. Se ovenfor.

_Hvis_ du husker selen!
Jeg ved at _du_ bruger selen, men det gør alle ikke.

> Gammel vane. Jeg har haft gavn af den en gang før og det er nok med
> til, at vanen hænger ved.

Jeg sidder her _kun_ pga. af den... stik den

> Jeg er fristet til at hylde dig, men jeg er bange for det bare vil
> være benzin på, et i forvejen, overantændt bål )

LOL - så lad os tage en gang diesel Vs. benzin debat istedet

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 18:08

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b3861$0$15795$14726298
@news.sunsite.dk:

> Du kan da ikke miste noget du ikke har...

Det kan man faktisk godt :)

> Det har jeg vist sagt hele tiden. Du har bare svært ved at se det pga.
> dit Rasmus Modsat gen

Jeg har jo også sagt det du siger hele tiden... hvem er Rasmus Modsat
nu?

> [...]
> 50'er ekstra på produktionen. En ekstra stjerne kan jo også gøre, at
> prisen kan sættes lidt højere, end de umiddelbare konkurrenter med

Det giver mig et forkert billede. Hvis man udelukkende kigger stjerne
(hvilket mange gør) så kan man risikere at vælge en supersikker bil fra
pga. en mindre sikker bil har en stjerne ekstra pga. noget fint bippende
halløj.

> Og så er det måske værd at huske at selehusker ikke giver en
> stjerne alene. Forsæde huskere giver så vidt jeg husker, kun et
> enkelt point, hvor bagsæde giver tre.

OK.

> Rasmus Modsat...

Spejl?

> _Hvis_ du husker selen!
> Jeg ved at _du_ bruger selen, men det gør alle ikke.

Jeg tror ikke på der er nogen som helst der _glemmer_ at bruge selen..
til gengæld tror jeg på der er nogle der er hamrende ligeglade...
Behøver jeg nævne vore gode ven Darwin?

> Jeg sidder her _kun_ pga. af den... stik den

Helst ikke :)

> LOL - så lad os tage en gang diesel Vs. benzin debat istedet

Hvad har du egentlig fået at køre i? Jeg så andetsteds at du havde solgt
Opel'en men tænkte det nok var løgn da den ikke var til at vride fra
dig... hvad fik dig overmandet?

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 19:03

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det kan man faktisk godt :)

Sikke en Rasmus Modsat kommentar...

> Jeg har jo også sagt det du siger hele tiden... hvem er Rasmus Modsat
> nu?

Dig ?

> [...]
> (hvilket mange gør) så kan man risikere at vælge en supersikker bil
> fra pga. en mindre sikker bil har en stjerne ekstra pga. noget fint

Naa... en supersikker bil har jo også 5 stjerner, så det dilemma vil du
ikke komme ud i. Antallet af biler der lige har fået den sidste stjerne
pga. en selehusker er nok også begrænset.

> Spejl?

Ja - modsat hvad mange tror, har jeg faktisk et spejl!

> Jeg tror ikke på der er nogen som helst der _glemmer_ at bruge selen..
> til gengæld tror jeg på der er nogle der er hamrende ligeglade...

Det er nok en fin blanding. Min far f.eks glemmer ofte selen, men han
er absolut ikke ligeglad.

> Behøver jeg nævne vore gode ven Darwin?

Nææ, det behøves du ikke, men gør det bare.
Den anden dag fik jeg jo også kastet Murphy i hovedet

> Helst ikke :)

Tøs!

> Hvad har du egentlig fået at køre i?

En Golf 3 TDI'er af alle sindsyge ting.

> Jeg så andetsteds at du havde
> solgt Opel'en men tænkte det nok var løgn da den ikke var til at
> vride fra dig... hvad fik dig overmandet?

Jeg fik den her Golf 3 kastet i skødet, og efter lidt overvejelse vandt
fornuften. Desuden kunne jeg få en god pris for Vectra'en, der gjorde
at jeg ikke tabte penge på ejerskabet af den... man er vel jyde

Men for at det ikke skal blive alt for trist, er det selvfølgelig en
Golf med alt i udstyr - og endda et lille GTI mærke
Man hedder jo ikke Brian for ingenting!

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 19:25

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b4675$0$15792$14726298
@news.sunsite.dk:

> Sikke en Rasmus Modsat kommentar...

Lige over.

> Dig ?

Sad ellers og pegede mod Horsens..

> Ja - modsat hvad mange tror, har jeg faktisk et spejl!

Rigtige nørder bruger webcam til den slags seancer!

> Det er nok en fin blanding. Min far f.eks glemmer ofte selen, men han
> er absolut ikke ligeglad.

Seriøst? Fatter ikke hvordan man kan glemme det.

> Nææ, det behøves du ikke, men gør det bare.
> Den anden dag fik jeg jo også kastet Murphy i hovedet

True.

> En Golf 3 TDI'er af alle sindsyge ting.

Fornuftig vogn. Mit alles?

> Men for at det ikke skal blive alt for trist, er det selvfølgelig en
> Golf med alt i udstyr - og endda et lille GTI mærke
> Man hedder jo ikke Brian for ingenting!

Nice. Min kollega har en 3'er TDI med alt i udstyr og så er der pillet lidt
ved den.. den rykker rimeligt godt fra land.

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 20:01

Martin Johansen [6000] wrote:

> Rigtige nørder bruger webcam til den slags seancer!

Hmm... note to self: Must buy webcam!

> Seriøst? Fatter ikke hvordan man kan glemme det.

Det er jo et spørgsmål om vaner.

> Fornuftig vogn. Mit alles?

Ja - hele ideen var sådan set at den skulle være fornuftig.
Langt på literen, billig i stumper - og folk tror at gamle
Golf'er er lavet af guld mht. gensalg

> Nice. Min kollega har en 3'er TDI med alt i udstyr og så er der
> pillet lidt ved den.. den rykker rimeligt godt fra land.

Den her har også alt - blinkeindikator til trailer undtaget, men incl. læder

Den rykker såmænd også ganske OK, og den er da også ABT chippet.
Festen stopper bare utrolig hurtigt ift. V6'eren - og så har den jo den
her hygge-traktorlyd

Dog viser første tankfuld at jeg lige skal vænne mig til diesel - den har
ikke gået mere end 11,46 km/l

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 20:13

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in

> Ja - hele ideen var sådan set at den skulle være fornuftig.
> Langt på literen, billig i stumper - og folk tror at gamle
> Golf'er er lavet af guld mht. gensalg

Folks "tro" kan være noget grov noget :)

> Den rykker såmænd også ganske OK, og den er da også ABT chippet.

Hans også. Hmm... det skulle vel aldrig være hans du har købt? Var han fra
Kolding-området?

> Dog viser første tankfuld at jeg lige skal vænne mig til diesel - den
> har ikke gået mere end 11,46 km/l

Av...

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 20:25

Martin Johansen [6000] wrote:

> Folks "tro" kan være noget grov noget :)

Ja, men sålænge folks tro er til min fordel, må de sgu selv om det.

> Hans også. Hmm... det skulle vel aldrig være hans du har købt? Var
> han fra Kolding-området?

Nope.

> Av...

Joo, det bliver nok bedre. Halvdelen af tanken er så også kørt i byen.

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 20:30

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b59c1$0$15793$14726298
@news.sunsite.dk:

> Ja, men sålænge folks tro er til min fordel, må de sgu selv om det.

Hehe ja.

> Joo, det bliver nok bedre. Halvdelen af tanken er så også kørt i byen.

Det _skal_ blive bedre.

Det er 1-2 km/l fra hvad jeg kan i min med halv by/halv land.

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 20:57

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det _skal_ blive bedre.
>
> Det er 1-2 km/l fra hvad jeg kan i min med halv by/halv land.

Selvfølgelig skal det blive bedre, og det kan også kun blive bedre.
Eneste formål med at købe en diesel, er at køre længere på
literen. Momentforløbet er IMO langt federe på en 6benet benzin

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 21:01

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b6135$0$15786$14726298
@news.sunsite.dk:

> Selvfølgelig skal det blive bedre, og det kan også kun blive bedre.
> Eneste formål med at købe en diesel, er at køre længere på
> literen. Momentforløbet er IMO langt federe på en 6benet benzin

Kan du leve med det i længden? Jeg husker dig som værende ret kraft-gal..

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 21:24

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kan du leve med det i længden? Jeg husker dig som værende ret
> kraft-gal..

Jeg ved det ikke, ellers må man jo finde noget andet igen.
Hellere få skiftet i tide, end at have en bil man er træt af. Det fører
ikke andet med sig, end at man behandler den som lort.

Men det er da også en af grundende til at jeg hoppede på den her
bil. Hvis jeg sammenligner med lign. biler på bilbasen, har jeg gjort
et mindre kup.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 21:42

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig skal det blive bedre, og det kan også kun blive bedre.
> Eneste formål med at købe en diesel, er at køre længere på
> literen. Momentforløbet er IMO langt federe på en 6benet benzin

Jep, men ikke federe end på en 4-benet trykladet benziner.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 21:46

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b677e$0$15783$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg ved det ikke, ellers må man jo finde noget andet igen.
> Hellere få skiftet i tide, end at have en bil man er træt af. Det fører
> ikke andet med sig, end at man behandler den som lort.

Høhø ja.. har stået i det et par gange.. det skal ud hurtigst muligt i så
fald.

> Men det er da også en af grundende til at jeg hoppede på den her
> bil. Hvis jeg sammenligner med lign. biler på bilbasen, har jeg gjort
> et mindre kup.

Kom så med det... (prisen altså)

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 21:46

Henrik B. wrote:

> Jep, men ikke federe end på en 4-benet trykladet benziner.

Ser du, det eneste jeg har prøvet af den slags, er 1.8T'eren i en
Audi A4 - og den var bestemt ikke imponerende i standard trim.

Men hvis du vil låne mig din bil, for at overbevise mig om andet, er
jeg selvfølgelig klar

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 21:48

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:438b6b96$0$47031
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Jep, men ikke federe end på en 4-benet trykladet benziner.

Hørt! heheeh :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 21:49

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b6cbb$0$15790$14726298
@news.sunsite.dk:

> Ser du, det eneste jeg har prøvet af den slags, er 1.8T'eren i en
> Audi A4 - og den var bestemt ikke imponerende i standard trim.

Den er også så kedelig som noget kan være... jeg havde nok forventet noget
vildere.

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 21:59

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kom så med det... (prisen altså)

Naaee... prisen er jo stadig sindsyg - men på den rigtige side af 95K.

/Brian

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 22:03

Martin Johansen [6000] wrote:

> Den er også så kedelig som noget kan være... jeg havde nok forventet
> noget vildere.

Jeg vil ikke sige jeg havde forventet noget vildt, men imponeret
var jeg sgutte. Min kammerat der har den, var jo helt oppe at køre
over at han havde fået turbo og alt det spas, så jeg prøvede da at
virke imponeret

Inden jeg solgte Vectra'en fik han lov at vride øret rundt på den. Efter
den tur, er han begyndt at snakke om at få potten chippet

/Brian

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 22:04

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:438b6b96$0$47031
> $edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Hørt! heheeh :)

Hvad - det kan da ikke passe!
Blev i to lige enige om at jeres biler sparker røv ?

Jeg er chokeret!

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 22:11

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b70a1$0$15795$14726298
@news.sunsite.dk:

> Inden jeg solgte Vectra'en fik han lov at vride øret rundt på den. Efter
> den tur, er han begyndt at snakke om at få potten chippet

Det er jeg også så småt begyndt at tænke mere over efter at have prøvet en
med Steg3 boks. Den rykker altså pænt i forhold til standard
lavtrykker/højtrykker.

Men det må vente til fartpilot og ali-fælge er på plads.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 22:12

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b70e5$0$15788$14726298
@news.sunsite.dk:

> Hvad - det kan da ikke passe!
> Blev i to lige enige om at jeres biler sparker røv ?
>
> Jeg er chokeret!

Henrik og jeg er som hund og kat - af og til er vi enige og så går det
nogenlunde stille af for sig.. andre gange... uha.. )

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 22:13

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b6fcb$0$15785$14726298
@news.sunsite.dk:

> Naaee... prisen er jo stadig sindsyg - men på den rigtige side af 95K.

Vel langt fra 95kilo?

Hvor langt har den kørt og hvor gammel?

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 22:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Vel langt fra 95kilo?

Nej - som sagt, kombinationen af VW og diesel holder
prisen oppe. Kig engang på bilbasen - du vil blive chokeret.

For de samme penge kunne jeg have fået en 2 år nyere Pug 306 - men der går
grænsen alligevel!

> Hvor langt har den kørt og hvor gammel?

97'er, hele bilen har lige rundet 180.000, men motoren er skiftet ved
140.000Km pga. knækket tandrem.

Vi må lave en "hvis jeg må se din, må du se min" dag

/Brian

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 22:45

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er jeg også så småt begyndt at tænke mere over efter at have
> prøvet en med Steg3 boks. Den rykker altså pænt i forhold til standard
> lavtrykker/højtrykker.

Ja, de 170Hk bliver vel hurtig hverdag - det gjorde de da i Vectra'en

Nu går der så godt nok rygter om at den nye ejer har fået målt den til
213Hk/275Nm - lidt bittert

> Men det må vente til fartpilot og ali-fælge er på plads.

Hmm... T-Hansen er da også begyndt at sælge fartpilot, så jeg i deres
nye reklameavis

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 22:54

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in

> Nej - som sagt, kombinationen af VW og diesel holder
> prisen oppe. Kig engang på bilbasen - du vil blive chokeret.

Nej jeg ved det godt :)

> For de samme penge kunne jeg have fået en 2 år nyere Pug 306 - men der
> går grænsen alligevel!

Hehe.

> 97'er, hele bilen har lige rundet 180.000, men motoren er skiftet ved
> 140.000Km pga. knækket tandrem.

Det forklare den høje pris. Min kollegas er lidt ældre og har gået det
dobbelte :)

Men som du skriver oppe i toppen så holder de prisen sygt højt.

> Vi må lave en "hvis jeg må se din, må du se min" dag

Håber det er bil vi stadig snakker om.. Men ja det kunne være cool -
jeg er af og til nordpå så det er ikke umuligt :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 22:55

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b7a6b$0$15792$14726298
@news.sunsite.dk:

> Ja, de 170Hk bliver vel hurtig hverdag - det gjorde de da i Vectra'en

Det er stort set hverdag nu.. og så alligevel ikke for jeg mangler ikke
kræfter. Men det store smil er næsten væk :)

> Nu går der så godt nok rygter om at den nye ejer har fået målt den til
> 213Hk/275Nm - lidt bittert

Hvad har han lavet ved den?

> Hmm... T-Hansen er da også begyndt at sælge fartpilot, så jeg i deres
> nye reklameavis

Hmmm .. jo. hehe. Jeg er _kun_ på udkig efter et originalt sæt.

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 23:04

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det er stort set hverdag nu.. og så alligevel ikke for jeg mangler
> ikke kræfter. Men det store smil er næsten væk :)

Så forstår jeg bedre at du planlægger at installere diverse tågehorn

> Hvad har han lavet ved den?

Ikke en kæft.
Bjørn der også skriver herinde har jo en magen til, og han mener ikke
det kan passe - men det er sgu nok bare misundelse

> Hmmm .. jo. hehe. Jeg er _kun_ på udkig efter et originalt sæt.

Nåja - det kan jo ikke betale sig at kigge efter ved diverse huggere, for
der står jo absolut _ingen_ Saab'er nyere end midt 80'erne

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 23:07

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b7f03$0$15788$14726298
@news.sunsite.dk:

> Så forstår jeg bedre at du planlægger at installere diverse tågehorn

Blaaa

> Ikke en kæft.
> Bjørn der også skriver herinde har jo en magen til, og han mener ikke
> det kan passe - men det er sgu nok bare misundelse

Kommer nok også an på feltet. Nogle er lidt mere gavmilde end andre.

> Nåja - det kan jo ikke betale sig at kigge efter ved diverse huggere, for
> der står jo absolut _ingen_ Saab'er nyere end midt 80'erne

Der står sq mange 9000'ere rundt omkring :)

Fra : Brian

Dato : 28-11-05 23:17

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kommer nok også an på feltet. Nogle er lidt mere gavmilde end andre.

Ja, det er muligt. Det er meget normalt at de smider omkring de 190Hk
uden der er fjollet med dem, så det er da et overordentligt gavmildt
rullefelt.

> Der står sq mange 9000'ere rundt omkring :)

Forstå det hvem der kan - men burde du ikke have fundet en der
havde alt udstyret fra start ?

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-11-05 00:28

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438b81ed$0$15789$14726298
@news.sunsite.dk:

> Forstå det hvem der kan - men burde du ikke have fundet en der
> havde alt udstyret fra start ?

Både og. Det er kun fartpiloten jeg mangler og dem der ellers var på
markedet var en del dyrere og nogle med flere km.

Fra : Brian

Dato : 29-11-05 09:05

Martin Johansen [6000] wrote:

> Henrik og jeg er som hund og kat - af og til er vi enige og så går det
> nogenlunde stille af for sig.. andre gange... uha.. )

Cirka ligesom et gammelt ægtepar

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-11-05 15:13

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438c0bfb$0$15790$14726298
@news.sunsite.dk:

> Cirka ligesom et gammelt ægtepar

Noget i den stil ja :)

Fra : Henrik B.

Dato : 03-12-05 16:45

> Det er stort set hverdag nu.. og så alligevel ikke for jeg mangler ikke
> kræfter.

Øøøhh, jo du gør...

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-12-05 00:35

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:4391bd87$0$8854
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Øøøhh, jo du gør...

Nope :)

Fra : Brian

Dato : 04-12-05 10:54

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Henrik B."

> Nope :)

Jeg fornemmer at Henrik har mest skud i bøssen af jer to

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-12-05 10:35

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:4392bcad$0$15782$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg fornemmer at Henrik har mest skud i bøssen af jer to

Jep, og sådan har han det bedst :)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-11-05 20:09

> [...]
>
> --
> Martin Johansen [6000]
> "MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Nå talen nu alligevel er på stjerner eller mangel på samme, kan jeg jo også
lige så godt trampe lidt rundt i det.

Hvorfor hulen laver man point om til procenter, eller procenter om til point
for derefter at lave dem om til stjerner. Stjernerne fjerner nuancerne ved
at reducere antallet af grupper, efter stjernerne kan man jo ikke se om den
lige nøjagtigt klare X stjerner ligger helt i toppen i samme gruppe.

Eksempelvis er har både Daewoo Matiz SE+, Fiat Panda, Hyundai Atoz og GLS
Kia Picanto tre stjerner, så er de jo lige sikre. Men nå pointene er fordelt
som her under ville jeg da som forbruger uden dybere indsigt se Panda som
værende den sikreste (allround) af dem ud fra fordelingen af point
front/side, og så fordi den har fået flest point af de fire.

DM front 6, side 13 samlet 19
FP front 10, side 10 samlet 20
HA front 4, side 14 samlet 18
KP front 7, side 10 samlet 17

Syntes jeg nu at Atoz er bilen for mig og at den trods alt har tre stjerner
som de øvrige tre, ja så bliver jeg vel snydt lidt af udviklingen. For
reglerne bliver tilsyneladende lavet om
http://www.dinside.no/php/art.php?id=89197 men det fremgår ikke af den gamle
tildeling af stjerner. Så Atoz har pludselig kun to stjerner da den med 4
point I fronttesten ikke længere opfylder kravene for 3 stjerner, så man
skal godt nok passe på. Den har jo stadig flere point sammenlagt front/side
end Picanto som stadig nyder en trestjernet rating.

Hvorfor laver man egentlig ikke en test bagfra på bilerne, underligt nå man
går så langt at teste for mennesker der klasker ned på ens kølerhjælm. Konen
og jeg har hver i sær været indblandet i to trafikuheld (fire i alt for nu
at gøre det let), i tre af dem er vi blevet påkørt bagfra mens det sidste
var en påkørsel forfra.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 20:16

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Man mister vel heller ikke en stjerne, men får tidelt ekstra point
> hvis bilen er udstyret med det. Der er da en væsentlig forskel.

Problemet (useriøsiteten!) går på at der "handles" med stjernerne, i form af
netop selehuskerne. De kan faktisk give op til 3 point - ét per selehusker
foran, og ét for selehusker på bagsædet.

F.eks. har flere af de franske mærker monteret, eller AFmonteret!
selehusker, for enten at få flere point, og derved opnå de 5 stjerner, eller
fjernet dem, fordi de ikke var nødvendige for at få netop 5 stjerner. Dette
er et faktum der er medvirkende til at EuroNCAP-resultater skal læse med de
kritiske briller.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 21:24

"Henrik B." skriver:

> Problemet (useriøsiteten!) går på at der "handles" med stjernerne, i form af
> netop selehuskerne. De kan faktisk give op til 3 point - ét per selehusker
> foran, og ét for selehusker på bagsædet.

Hvilket netop trak Saab 9-5 op på 5 stjerner frem for 4.

Altså sikkerhedsmæssigt op på samme antal stjerner som en Golf V.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 21:43

> Hvilket netop trak Saab 9-5 op på 5 stjerner frem for 4.

Jep - useriøst.

> Altså sikkerhedsmæssigt op på samme antal stjerner som en Golf V.

Ja, man kan blot ikke sammenligne på tværs af klasserne ved EuroNCAP.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 21:51

"Henrik B." skriver:

> Jep - useriøst.

Hvad - Henrik, skriver du at Saab tager sikkerheden useriøst og "fusker"
sig til en stjerne ??

> Ja, man kan blot ikke sammenligne på tværs af klasserne ved EuroNCAP.

Nej, ved den almindelige forbruger det ?

Altså at en Golf er lige så sikker som en Saab (mindre klasse, men samme
mekaniske sikkerhed, hvor saab'en scorer midre, på grund af at den er
større, men fusker sig til den 5'e stjerne med en selshusker) ?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 22:15

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> "Henrik B." skriver:

> Hvad - Henrik, skriver du at Saab tager sikkerheden useriøst og "fusker"
> sig til en stjerne ??

Det er ikke det Henrik skriver...

Tror nærmere han skriver, at det er useriøst at der kan opnåes den stjerne
ved at montere slige udstyr.

Den dag SAAB nedriger sikkerheden, der er en SAAB ikke en SAAB længere.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 22:23

> Det er ikke det Henrik skriver...
>
> Tror nærmere han skriver, at det er useriøst at der kan opnåes den stjerne
> ved at montere slige udstyr.

Det er godt at der er nogen der kan forstå dansk.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-05 06:21

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Den dag SAAB nedriger sikkerheden, der er en SAAB ikke en SAAB længere.

Men altså en SAAB 9-5 det trods sin fysiske størrelse ligger en klasse
over Golf'en har ikke højere sikkerhed end en lille Golf, eller en
passat.

Klaus
--
VW - fordi livet er for kort til usikre SAAB's

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-11-05 15:13

> Men altså en SAAB 9-5 det trods sin fysiske størrelse ligger en klasse
> over Golf'en har ikke højere sikkerhed end en lille Golf, eller en
> passat.

Du sammenligner på tværs af klasserne?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-05 15:29

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Du sammenligner på tværs af klasserne?

Som de fleste vil gøre - ja (kun om ren provokation)

Gør jeg det inden for en gruppe er passat stadigvæk bedre end 9-3....
For øvrigt er både Golf og Passat i EuroNCAP testen udstyret med
selehusker. Det er de ikke i virkeligheden..... (i Danmark)

Klaus
--
VW, hvis livet er for kort til usikre SAAB's

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-11-05 22:20

> [...]
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Jeg har indtryk af at sådan en hul stjerne er noget marketingsfolkene jubler
over, ja måske er det dem der ligefrem kræver den.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 15:19

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

> Den klassificerer den som 40% sikrere end gennemsnittet. Sætter
> EuroNCAP lidt i perspektiv.

Tænkte jeg nok.

> Har du forøvrigt nogensinde set, hvordan en gammel 9000 (med 80 km/t)
> ser ud, når den er blevet torpederet af en modkørende BMW med anslået
> 160 km/t?

Nej men jeg vil gerne se det. Har du et klip eller pic med det?

Fra : Mogens

Dato : 28-11-05 18:27

> Tænkte jeg nok.

Men det er hamrende ligegyldigt - Saab'en har EEN stjerne !
--
Mvh Mogens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 18:34

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in news:438b3ddb$0$67255
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Men det er hamrende ligegyldigt - Saab'en har EEN stjerne !

Jo. Men jeg tænkte nok der lå andet bag andre steder fra :)

Nu kan jeg ikke finde noget på 9000'eren da den nok er for gammel, men mon
ikke den rangere lavere ved NCAP end Folksam? Jeg tror det.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 20:19

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message

> Men det er hamrende ligegyldigt - Saab'en har EEN stjerne !

Det har Mercedes også kun. )

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : KASO

Dato : 28-11-05 20:24

> "Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Det har Mercedes også kun. )

Og det gør Saab'en bedre?

Fra : KASO

Dato : 28-11-05 20:08

> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Den klassificerer den som 40% sikrere end gennemsnittet. Sætter EuroNCAP
> lidt i perspektiv.

Utroligt, at du kan blive ved med dit vrøvl!

De biler, som Saab'en sammenlignes med i Folksam undersøgelsen er 15 år
gamle i gennemsnit! (Jeg har regnet efter).
EuroNCAP sammenligner nye biler - og disse er ikke med i Folksams
undersøgelsen!

EuroNCAP er dermed stadig bedste bud på, hvordan Saab'en klarer sig mod
moderne konstruktioner - ikke 15 år gamle eller mere - og her klarer den
gamle Saab sig desværre elendigt!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 20:14

"KASO" <a@b.dk> wrote in

> EuroNCAP er dermed stadig bedste bud på, hvordan Saab'en klarer sig
> mod moderne konstruktioner - ikke 15 år gamle eller mere - og her
> klarer den gamle Saab sig desværre elendigt!

Man bør vel sammenligne med biler fra tiden hvor den er produceret?

Kan man ikke finde gamle NCAP-afgørelser?

Fra : KASO

Dato : 28-11-05 20:20

> "KASO" <a@b.dk> wrote in

> Man bør vel sammenligne med biler fra tiden hvor den er produceret?

Næhh - ikke hvis man - som Henrik B. postulerer, at bilen er den sikreste,
der findes og 40% sikrere end alle andre - så skal man sammenligne med de
biler, der findes - og der er sket ekstremt meget på sikkerhedsfronten de
sidste 15 år. Dengang var Saab, Volvo og MB de eneste, der tog sikkerhed
alvorligt - i mellemtiden er mange andre fabrikker begyndt med - med
succes - at interessere sig for emnet.

> Kan man ikke finde gamle NCAP-afgørelser?

Nope - så længe har EuroNCAP ikke eksisteret (NCAP er iøvrigt den
amerikanske pendant - der tester ved en lavere hastighed).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 20:25

"KASO" <a@b.dk> wrote in

> [...]
> eneste, der tog sikkerhed alvorligt - i mellemtiden er mange andre
> fabrikker begyndt med - med succes - at interessere sig for emnet.

Den SAAB 900 de har testet.. er den testet efter dagens standard eller
datidens standard?

> Nope - så længe har EuroNCAP ikke eksisteret (NCAP er iøvrigt den
> amerikanske pendant - der tester ved en lavere hastighed).

Det er så EuroNCAP jeg tænker på :)

Men 900'eren fra 96/97 er da med så en 9000'er fra samme årgang må de da
have testet?

Det kunne bare være sjovt, at se hvordan ens bil er "sikker" i forhold til
dagens standard.

Fra : KASO

Dato : 28-11-05 20:34

> "KASO" <a@b.dk> wrote in

> Den SAAB 900 de har testet.. er den testet efter dagens standard eller
> datidens standard?

Bilerne er alle testet udfra de specifikationer, der står på
www.euroncap.com

Der har været nogle justeringer undervejs - bl.a. indførelsen af den 5.
stjerne.

> Det er så EuroNCAP jeg tænker på :)
>
> Men 900'eren fra 96/97 er da med så en 9000'er fra samme årgang må de da
> have testet?

De har ikke testet alle biler - kun de, der fremgår af ovenstående
hjemmeside.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-11-05 20:58

"KASO" <a@b.dk> wrote in news:438b5bae$0$38711
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> De har ikke testet alle biler - kun de, der fremgår af ovenstående
> hjemmeside.

OK.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 20:46

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidste 15 år. Dengang var Saab, Volvo og MB de eneste, der tog sikkerhed
> alvorligt - i mellemtiden er mange andre fabrikker begyndt med - med

Ja, og for 2 år siden var Saab 9000 stadig 60% sikrere end gennemsnitsbilen
på de svenske veje. Og den er konstrueret omkring 1980. Men du mener måske
stadig at at størstedelen af alle biler på de svenske veje er ældre?

P.S. I år er den stadig 40% sikrere end gennemsnitsbilen.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : KASO

Dato : 28-11-05 23:32

> [...]
> gennemsnitsbilen på de svenske veje. Og den er konstrueret omkring 1980.
> Men du mener måske stadig at at størstedelen af alle biler på de svenske

Størstedelen af bilerne er mindre - alene det, giver en fordel.

Hvor får du "alle biler på de svenske veje" fra?
Undersøgelsen rummer (i samme klasse) kun biler, der i gennemsnit er 15 år
gl. - det siger ikke meget om, hvordan den klarer sig ifht. moderne
konstruktioner.

> P.S. I år er den stadig 40% sikrere end gennemsnitsbilen.

Jeps - gennemsnittet af 15 år gl. konstruktioner.

Fra : BJ

Dato : 27-11-05 22:00

> [...]

> Uden at drage nogen sammenligning med din Saab-udgave iøvrigt, KAN
> man blive overrasket over, hvad man tror -> '97 Saab 900 = 1 (een) stjerne

Ja, så bliver man da ikke båret ud, men direkte smidt ud og det med
(fabriks-)garanti..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-05 22:03

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in

> Ja, så bliver man da ikke båret ud, men direkte smidt ud og det med
> (fabriks-)garanti..

Så kom ikke her og sig du ikke får noget for pengene.. lol :)

Fra : BJ

Dato : 27-11-05 22:05

KLIP

> Så kom ikke her og sig du ikke får noget for pengene.. lol :)

ROTFL

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ivar

Dato : 27-11-05 22:47

Mogens skrev:

> Uden at drage nogen sammenligning med din Saab-udgave iøvrigt, KAN
> man blive overrasket over, hvad man tror -> '97 Saab 900 = 1 (een) stjerne !

Der er sket en enorm udvikling med hensyn til sikkerhed inden
for de sidste år. Jeg hørte en bemærkning om, at biler i dag er
10 gange så sikre som biler var for 20 år siden.

Nu har Matiz'en fået en opsang. Den fik kun 2½ stjerne.
Hvis man kigger på listen af små biler.
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=1
Vil man se ikke er så ringe, hvis bilen var fra 1996.
Der er 7 små biler fra 1996, to har en halv stjerne mere, resten
er ringere. Alle de 7 biler er større end Matiz'en.

Den ældste bil med 5 stjerner er fra 2004.

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.

Fra : Brian Binnerup

Dato : 28-11-05 14:19

> Vil man se ikke er så ringe, hvis bilen var fra 1996.
> Der er 7 små biler fra 1996, to har en halv stjerne mere, resten
> er ringere. Alle de 7 biler er større end Matiz'en.

Det er rigtigt, men et eller andet sted handler det jo også om hvad dagens
standard er - de biler fra 1996 skal køre på vejene i måske 5 år mere, imens
den nye Matiz skal køre i 15......

Personligt syntes jeg at vores problem reelt ikke ligger hos Daewoo (ja, det
hedder de stadig i min bog), men i det danske afgiftsystem - hvor ville jeg
godt have set artiklen være vendt til at vores afgiftsystem slår store dele
af de danske familer ihjæl hvert år! Det er jo reelt set det der sker - folk
har behov for en bil, men har ikke råd, og vælger så den dummeste løsning,
uden reelt at have et alternativ.

Man snakker altid om forurening, men gad vide hvor mange menneskeliv det
hvert år koster hvert år at staten ikke har taget skridtet til at omlægge
afgifterne til en Norsk model, hvor man vil kunne købe sig en nyere og mere
sikker bil hvis man blot kan nøjedes med mindste motorstørrelse, og den der
kører længst på literen?

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Brian

Dato : 27-11-05 21:37

Martin Johansen [6000] wrote:

<snip med den store saks>

> jeg må være dum

Den lader vi så lige stå...

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-11-05 21:42

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in news:438a1922$0$11048$14726298
@news.sunsite.dk:

> Den lader vi så lige stå...

Hvorfor sad jeg kun og ventede på du kom ud af busken?? LOL

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-11-05 15:29

Brian Binnerup wrote:

> [...]
> sikker bil hvis man blot kan nøjedes med mindste motorstørrelse, og den der

Vel talt!

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann