2 stk dæk
Fra : Aragorn25

Dato : 25-11-05 20:16

Hejsa.
Spørgsmål ang vinterdæk.

Bil: Brava 1.6

Har 2stk næsten nye helårsdæk bagpå. men dem foran skal snart skiftes, til
syn sagde de at de at fordækne var helt fine, men vil gerne skifte dem
alligevellet.

Er der noget galt i at købe nye helårsdæk kun på forhjulne? eller skal jeg
skifte dem alle til vinterdæk.
Det skal dog siges at jeg ikke har det helt store kørselsbehov.

Er det noget pjat med helårsdæk, eller holder de?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-11-05 03:45

"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget galt i at købe nye helårsdæk kun på forhjulne?

Sæt de gl. om på forhjul, og de nye bagpå, de bedste skal sidde bagerst for
at undgå baghjulsudskridning.

> Er det noget pjat med helårsdæk, eller holder de?

Jeg ved det ikke, men venter på at dækpusheren får tid til at montere mine.
Så kom igen om et år, når de er blevet afprøvet :). Men det er lige som med
vejret, alle taler om det, ingen gør noget ved det- alle taler om helårsdæk,
har en mening om dem, ingen har reelt prøvet dem.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 26-11-05 06:18

> [...]
> som med vejret, alle taler om det, ingen gør noget ved det- alle taler om
> helårsdæk, har en mening om dem, ingen har reelt prøvet dem.

Jeg har kørt med dem, og de var ganske udmærkede. I den gennemsnitlige
danske vinter, er helårsdæk rigtig gode. Det er først når der rigtig kommer
sne, de kan få problemer. Men i gennemsnit er det jo ret få dage om året.
Da mange nok kører med fine alufælge om sommeren og stålfælge om vinteren,
så bliver der ikke solgt så mange helårsdæk. Har man kun et sæt fælge, så
ville jeg helt bestemt vælge helårsdæk igen.
Hilsen Matthias

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-11-05 09:38

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Da mange nok kører med fine alufælge om sommeren og stålfælge om vinteren,

Jeg har kørt på alu. altid i 8 år- og det samme sæt fælge, uden det ses, så
mine helårs kommer på alu. :). Det er en fordom at alu. ikke kan holde, det
er mere et sprgsm. om, at mange er så fancy i designet, de vanskeligt kan
rengøres.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-05 09:00

Aragorn25 skriver:

> Har 2stk næsten nye helårsdæk bagpå. men dem foran skal snart skiftes, til
> syn sagde de at de at fordækne var helt fine, men vil gerne skifte dem
> alligevellet.

Fornuftigt.

> Er der noget galt i at købe nye helårsdæk kun på forhjulne? eller skal jeg
> skifte dem alle til vinterdæk.

Nej, det fungerer fint

> Er det noget pjat med helårsdæk, eller holder de?

De holder fint. Jeg har i 10 år kørt på helårsdæk på 3 forksliige biler.
De er lige så gode (og tit bedre) end vinterdæk i det danske klima.
Okay, som i går aftes, hvor der faldt 4-5 cm "smat" der blev liggende på
vejene, er vinterdækkene nok bedst, men det er et spørgsmål om kørestil.
Har på gode helårsdæk (Michelin) bevæget mig rundt i islag og kunne køre
op ad stejle bakker, hvor andre måtte opgive.

Hvis der er 3/4 mønster tilbage på baghjulene, lader du dem sidde bagpå.
Er der mindre skal du overveje om du ikke skal have de nye bagpå, da det
er lettest at konrollere bilen, under en forhjulsudskridning, frem for
en baghjulsudskridning.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-11-05 09:21

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Nej, det fungerer fint

Må man blande "M + S" dæk med almindelige sommerdæk ?
Det mener jeg bestemt ikke er lovligt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-05 09:42

Per Beer Hansen skriver:

> Må man blande "M + S" dæk med almindelige sommerdæk ?
> Det mener jeg bestemt ikke er lovligt.

Det mener jeg heller ikke at det er, men det er heller ikke situationen
her....

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-11-05 09:45

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Det mener jeg heller ikke at det er, men det er heller ikke
> situationen her....

Nej selvfølgeligt, min fejl, jeg læste det som han havde sommerdæk bagpå,
sorry.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-05 10:10

Per Beer Hansen skriver:

> Nej selvfølgeligt, min fejl, jeg læste det som han havde sommerdæk bagpå,
> sorry.

Du er helt og aldeles tigivet

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-11-05 09:44

> Må man blande "M + S" dæk med almindelige sommerdæk ?
> Det mener jeg bestemt ikke er lovligt.

Helårs ER M+Sdæk.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-11-05 09:46

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev i en
> meddelelse
>>
> Helårs ER M+Sdæk.

I know
Jeg læste bare forkert og troede at der var tale om sommerdæk bagpå bilen.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 15:15

> Må man blande "M + S" dæk med almindelige sommerdæk ?
> Det mener jeg bestemt ikke er lovligt.

Det tror jeg ikke der er noget problem i, bare der sidder ens type akselvis.
Mange lastbiler der køre på Nordnorge har kun vinterdæk på de trækkende
aksler.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Non-Desperado

Dato : 26-11-05 09:33

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev:

>Har på gode helårsdæk (Michelin) bevæget mig rundt i islag og kunne køre
>op ad stejle bakker, hvor andre måtte opgive.

Ja, det tror vi da helt klart på....
Nåh, du skrev islag med kun ét S.

For kombinationen Is-slag, helårsdæk og forcering af stejl bakke
hører vist ikke rigtigt hjemme nogen steder.

Men mindre at man kommer med 200 km/t (vildt overdrevet) ved
bunden af bakken og mirakuløst kan holde bilen lige på vejen.

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-05 10:12

Non-Desperado skriver:

> For kombinationen Is-slag, helårsdæk og forcering af stejl bakke
> hører vist ikke rigtigt hjemme nogen steder.

Jeg ved at jeg kravlede stille forbi de biler der holdt der. Så må du
tro på det eller lade være. Da vi startede bilen var den helt glaceret
af is, så om det er med 1 eller 2 s'er kan jeg ikke lige se.....

I vejkanten holdte 3 naboers biler der måtte opgive. Så en kombination
af køregenskaber og sækvalg gjorde at jeg fik bilen i garage.

Fra : Kent Friis

Dato : 26-11-05 09:49

Den Sat, 26 Nov 2005 09:00:09 +0100 skrev Klaus D. Mikkelsen:

> [...]
> Er der mindre skal du overveje om du ikke skal have de nye bagpå, da det
> er lettest at konrollere bilen, under en forhjulsudskridning, frem for

Hvordan kontrollerer du bilen *under* en forhjulsudskridning?

Mvh
Kent

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-05 10:13

Kent Friis skriver:

> Hvordan kontrollerer du bilen *under* en forhjulsudskridning?

DAMN !

Det er lettere at stoppe en forhjulsudskridning, end en baghjuls ditto
for de fleste billister.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 26-11-05 11:03

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Det er lettere at stoppe en forhjulsudskridning, end en baghjuls ditto
>for de fleste billister.

Det er vist efterhånden en tese vi på en eller anden måde må have
afprøvet ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-11-05 11:30

jan@stevns.net skriver:

> Det er vist efterhånden en tese vi på en eller anden måde må have
> afprøvet ;)

Hmm, gad vide om vi finder "de fleste billister" i dette forum ?

Fra : alexbo

Dato : 26-11-05 11:40

<jan@stevns.net> skrev

> Det er vist efterhånden en tese vi på en eller anden måde må have
> afprøvet ;)

Jamen hvordan? "de fleste bilister", det er rigtigt mange.
For at modbevise en sådan påstand skal vi have over halvdelen af alle
bilister til at vise, at de lettere kan stoppe en baghjulsudskridning end en
forhjulsudskridning.
Det er næppe muligt og også ligegyldigt, selve påstanden er jo meningsløs,
den minder om Michelin`s påstand om at man forvirrer bilisterne hvis man
ændrer dækmontering.
Eller en anden påstand her i gruppen, om at man panikker ved en
forhjulsudskridning og det er en fordel, så retter bilen sig selv op.

Nogle påstande er så meningsløse at det er svært at argumentere imod.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-11-05 19:31

om at man panikker ved en
> forhjulsudskridning og det er en fordel, så retter bilen sig selv op.

Det tror jeg er din egen (mis)fortolkning. Der er kommet påstand om at den
retter sig selv op, man får vejgreb igen, når man slipper gassen i en
moderne forhjulstrukket bil. For jer andre er det bare synd ;).

Fra : alexbo

Dato : 27-11-05 00:42

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Det tror jeg er din egen (mis)fortolkning. Der er kommet påstand om at den
> retter sig selv op, man får vejgreb igen, når man slipper gassen i en
> moderne forhjulstrukket bil. For jer andre er det bare synd ;).

Bo Velschow skriver.
"citat"
Den typiske bilist vil have lettest ved at redde en forhjulsudskridning
(idet man panikker og slipper
speederen, hvilket typisk vil være nok til at få bilen på ret køl igen).
"citat slut"

Kan man fortolke det anderledes, end at Bo mener at man går i panik ved en
forhjulsudskridning, og så går resten af sig selv.
Hvorfor han mener at panikken kommer ved en forhjulsudskridning og ikke ved
en baghjulsudskridning, får vi ikke noget at vide om.
Der vil sikkert kunne opstå situationer hvor det bedste man kan gøre er at
lukke øjnene og lade tilfældet råde.
Men når man påstår at sådan vil en typisk bilist opføre sig, så er vi der
hvor jeg mener at påstanden er så meningsløs at man ikke kan argumentere
imod.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-11-05 08:34

> Hvorfor han mener at panikken kommer ved en forhjulsudskridning og ikke
> ved
> en baghjulsudskridning, får vi ikke noget at vide om.

Du læser det som Fanden biblen, uden at forstå meningen. EOD.

Fra : alexbo

Dato : 27-11-05 10:52

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Du læser det som Fanden biblen, uden at forstå meningen. EOD.

Netop jeg finder det meningsløst, det er jo det jeg skriver,
og du som åbenbart har forstået meningen vil ikke forklare.

mvh
Alex Christensen