Aftagelig træk - Lovligt 24/7/365?
Fra : Michael Pagh

Dato : 24-11-05 23:49

Daws

Jeg har netop købt en Skoda Fabia med aftageligt træk. Har ladet trækket
sidde på, da det kan tage af for diverse spader der ikke kan køre bil.

En bekendt fik at vide af en sælger da han købte bil med aftageligt træk, at
han skulle huske at tage det af når det ikke var i brug, ellers kunne der
vanke bøde.

Er der hold i dette? Jeg syntes det lyder mærkeligt.

MVH
Michael Pagh

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 24-11-05 23:56

"Michael Pagh" <mpagh@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse news:dm5g1a$2hue$1@newsbin.cybercity.dk...
> Daws
>
> Jeg har netop købt en Skoda Fabia med aftageligt træk. Har ladet trækket sidde på, da det kan tage af for diverse spader der ikke
> kan køre bil.

Dum ide. Hvis nogen påkører dig kan sådan et træk
medvirke til at hele bunden bliver vredet skæv (selv
ved langsom hastighed).

> En bekendt fik at vide af en sælger da han købte bil med aftageligt træk, at han skulle huske at tage det af når det ikke var i
> brug, ellers kunne der vanke bøde.
>
> Er der hold i dette? Jeg syntes det lyder mærkeligt.

Da vist kun hvis det dækker over nummerpladen, hvilket
det ikke gør på en fabia.

Hvorfor har du i det hele taget betalt ekstra for et aftageligt
træk hvis det skal sidde der permanent?

Hvis du lader trækket sidde på altid, kan du være ret sikker
på at du ikke kan få det af den dag du gerne vil....

/Jakob

Fra : Michael Pagh

Dato : 25-11-05 00:10

> Dum ide. Hvis nogen påkører dig kan sådan et træk
> medvirke til at hele bunden bliver vredet skæv (selv
> ved langsom hastighed).

Hmmm, hvad er "langsom hastighed"?

> Da vist kun hvis det dækker over nummerpladen, hvilket
> det ikke gør på en fabia.

Ok, det lyder som den rigtige forklaring.

> Hvorfor har du i det hele taget betalt ekstra for et aftageligt
> træk hvis det skal sidde der permanent?

Har jeg egentlig heller ikke, det er en brugt Fabia jeg har købt. Det er
lidt svært at finde en brugt Fabia uden træk, men med masser af el-udstyr.
Jeg er desuden inkarneret jyde, så har intet imod en jyde-krog.

> Hvis du lader trækket sidde på altid, kan du være ret sikker
> på at du ikke kan få det af den dag du gerne vil....

Som sagt, ville have det fint med et fast monteret træk.
Men kunne da godt være jeg skulle overveje at pille det af.

> /Jakob

/Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-11-05 06:00

Michael Pagh skriver:

> Hmmm, hvad er "langsom hastighed"?

Heldigt: 40-50 km/t, uheldigt 30 km/t

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Unlimited

Dato : 25-11-05 20:30

> Hmmm, hvad er "langsom hastighed"?

35-40 km/t var nok til at vride min Carina E til en totalskade..
Og der var trækket pillet af..
Ham der sms'ede bag mig ramte "kun" en lille del af den stiver på trækket
der går på tværs mellem vangerne.... Og det var nok til fordøren ikke kunne
åbne og lukke normalt længere..

/F

Fra : Bo Velschow

Dato : 25-11-05 07:24

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Michael Pagh" <mpagh@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Dum ide. Hvis nogen påkører dig kan sådan et træk
> medvirke til at hele bunden bliver vredet skæv (selv
> ved langsom hastighed).

Ja, svenskerne lavede en undersøgelse (kan ikke huske detaljerne) og fandt
ud af, at risikoen for piskesmæld er langt større, såfremt man har trækkrog
monteret. Forklaringen er den simple, at kræfterne havner det "forkerte"
sted (f.eks. direkte i vangerne) ved påkørsel bagfra, og ikke - som det er
meningen - bliver absorberet af div. kollisionszoner i bagvognen (kofanger,
bagagerum mv.).

Det kan godt være, bilen slipper for nogle buler, ved at en bagfrakommende
rammer trækkrogen - men det er da lidt dumt, at det i stedet er personerne i
bilen, der får bulerne....!

Ja, jeg har også hørt dén med bøden - om det er en vandrehistorie, skal jeg
ikke kunne sige...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Q

Dato : 25-11-05 07:06

> [...]
>
> Jeg har netop købt en Skoda Fabia med aftageligt træk. Har ladet trækket
> sidde på, da det kan tage af for diverse spader der ikke kan køre bil.

Sørg for at tage trækket af og fedte låsemekanismer mv. grundigt ind en gang
i mellem.... Når først et aftageligt træk har fået lov til at sidde længe
nok er det ikke aftageligt længere ( Been there, done that)......

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 07:46

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> Sørg for at tage trækket af

Ja, det ødelægger bilens deformerbare zone, så du lettere risikere en
whiplash-skade, hvis du påkøres bagfra :((

og fedte låsemekanismer mv. grundigt ind en gang
> i mellem

PAS PÅ MED DET, jeg har tabt træk + cykelholder & cykel på den konto. Jeg
havde sprayet op i "fatningen" på bilen, fordi den rustede noget så
gudsjarmmerligt. DET SKAL MAN IKKE :(.

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 08:31

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> PAS PÅ MED DET, jeg har tabt træk + cykelholder & cykel på den konto. Jeg
> havde sprayet op i "fatningen" på bilen, fordi den rustede noget så
> gudsjarmmerligt. DET SKAL MAN IKKE :(.

Har du så ikke glemt at sætte sikringssplitten i ?

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 09:25

"Dannie" <dannie(a)dfmc.dk> skrev i en meddelelse

> Har du så ikke glemt at sætte sikringssplitten i ?

?? Der er ingen sikringssplit på det VAGtræk. Og sådan som det træk er
konstrueret, vil en split skulle bære alt vægt på trækket. Så kunne man lave
noget med en kile, men låsen er netop en kile, det var den som svigtede,
fordi jeg smurte.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-11-05 09:49

Michael Pagh wrote:
> Daws
>
> Jeg har netop købt en Skoda Fabia med aftageligt træk. Har ladet trækket
> sidde på, da det kan tage af for diverse spader der ikke kan køre bil.

Og ødelægge dine vanger.

> En bekendt fik at vide af en sælger da han købte bil med aftageligt træk, at
> han skulle huske at tage det af når det ikke var i brug, ellers kunne der
> vanke bøde.

Kun hvis det dækker nummerpladen.

--
Christian