Golf IV: 1.6 liters motor OK?
Fra : Michael Jack

Dato : 24-11-05 21:09

Hej

Er en 1,6 liters benzin-motor stor nok til en Golf IV?

Bilen skal bruges til 2x30 km motorvej dagligt plus det løse,og jeg vil
gerne kunne køre 140 km/t med lidt reserve til overhalinger.

Har kig på en Golf IV 1.6 Comfortline fra '98 med ca. 130.000 km på
tælleren. Den skulle gerne kunne holde yderligere 4 år med 20.000 km/år.

Hvad betyder i øvrigt de blå/grønne sejlbåde jeg kan se på hækken af
mange forskellige modeller fra VW og Audi? Er der tale om en bestemt
udstyrsvariant?

Mvh. Michael (der bor i Tyskland)

Fra : Ole Sørensen

Dato : 24-11-05 21:44

Michael Jack wrote:
> Er en 1,6 liters benzin-motor stor nok til en Golf IV?

Den klarer faktisk opgaven nogenlunde hæderligt. Men hvis du alligevel bor i
Tyskland og skal købe bil dernede (?) så gå efter 2,0 benzin eller 1,8
Turbo. De to sidste har noget mere magt over tingene end 1,6.

> Bilen skal bruges til 2x30 km motorvej dagligt plus det løse,og jeg
> vil gerne kunne køre 140 km/t med lidt reserve til overhalinger.

Altså... der sker ikke alverden når du jokker på speederen ved 140 km/t med
den 1,6'er. Det må du ikke forvente. Jeg har prøvet den. Både med manuelt
gear og aut.gear. Sidstnævnte kunne ikke lave en bare nogenlunde hurtig
overhaling ved 110 km/t.

> Har kig på en Golf IV 1.6 Comfortline fra '98 med ca. 130.000 km på
> tælleren. Den skulle gerne kunne holde yderligere 4 år med 20.000
> km/år.

Golf IV er en udemærket bil. Men jeg er sikker på at du bliver gladere for
minimum en 2,0 benzin i det daglige.

> Hvad betyder i øvrigt de blå/grønne sejlbåde jeg kan se på hækken af
> mange forskellige modeller fra VW og Audi? Er der tale om en bestemt
> udstyrsvariant?

Har jeg ikke set? Måske en speciel tysk variant.

hilsen ole

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-11-05 00:30

Michael Jack wrote:
> Hej
>
> Er en 1,6 liters benzin-motor stor nok til en Golf IV?

Hej Michael
Går det godt i det tyske? Alt vel her på Enghave Plads :)

Nå, men så vidt jeg kan se har sådan en Golf IV 1,6 105 HK til 1.125 kg.
Det lyder umiddeltbart som om det er en rimelig kvik bil. Spørgmålet er
selvfølgelig om de 105 heste først er til stede lige før
omdrejningsbegrænseren slår til, og om momentkurven er jævn eller stejl.
Hvis du har mulighed for det, så tag en prøvetur på motorvej.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : JK

Dato : 25-11-05 09:30

On Thu, 24 Nov 2005 21:08:54 +0100, michjack@spamfilter.dk (Michael
Jack) wrote:

> [...]
>
>Hvad betyder i øvrigt de blå/grønne sejlbåde jeg kan se på hækken af
>mange forskellige modeller fra VW og Audi? Er der tale om en bestemt

Tyskerne køber en 2.0 liters motor for et par tusinde oveni !

Det er langt bedre med en 2-liters. Især bedre moment. Det kan man
f.eks. bruge til en afslappet kørestil.

Man kan gå i detaljer med motor versionerne. Der findes både
2-ventilede og 4-ventilede udgaver. Ydelsen er naturligvis bedst med
de 4-ventilede, men momentet er ikke meget forskelligt.

Hvad med en 2-liters Octavia. Det er da dem, der tager teten på de
tyske motorveje. Golf undervogn, VW motor.

mvh

John

Fra : Tue Jensen

Dato : 28-11-05 08:15

On Fri, 25 Nov 2005 09:29:38 +0100, JK wrote:

> Tyskerne køber en 2.0 liters motor for et par tusinde oveni !

En 2.0 kostede i 2003 kun 5.000 kr. mere end 1.6'eren. Så en 2.0 kan ikke
koste meget mere end en 1.6.

--
Tue
SV650S