Jeg har kørt med aviser VIII
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-11-05 20:02

Nu er der - lige for nylig - historien om de mange tyverier fra biler i
Grenå - så jeg vil lige fortælle denne her.

I østbyen i Esbjerg runder jeg et hjørne og smider aviser ind til nogle
huse. På et tidspunkt bemærker jeg denne person, der tilsyneladende står og
venter på et eller andet. Jeg kører tæt forbi ham og bemærker han har et
stort stykke værktøj i baglommen. Jeg fortsætter stort set med samme
hastighed ned igennem gaden, han går i normal tempo, jeg farer fra hus til
hus med aviser.

I et kryds drejer han til højre, mens jeg fortsætter lige ud.

Tilsyneladende, altså. Fordi jeg lister tilbage til krydset og kikker op ad
vejen. Ret hurtigt begynder han at rode med en dørlås.

Jeg ringer til politiet og holder øje med ham. Det (politiet) kommer kørende
ned ad Baggesens Alle og allerede fra stor afstand - 7-800 meter - går den
mistænkte ind ved det hus bilen holder ud for. Det er ved nogle rækkehuse.
Politiet ankommer, og jeg fortæller dem hvor han er gået hen. De finder ham
og han følger med uden at protestere. Tømning af lommer - der bliver fundet
lidt værktøj og låsen på døren har det ikke godt. Ejeren af bilen har
bemærket der sker noget ude på vejen, så han kommer ud.

Han bliver taget med.

Jeg kører videre med aviserne, og spekulerer lidt over hvad der var sket. Så
besluttede jeg mig for at køre tilbage til det første sted, dér hvor jeg så
ham første gang. Jeg checkede de 6-8 biler, der holdt der. Èn af dem har
tydelige mærker i låsen i passagersiden. Jeg ringer til stationen og
fortæller dem hvad jeg har fundet ud af. Ikke fordi jeg tror det betyder
noget - han slipper formentlig for denne del af anklagen, fordi ingen har
set ham rode i låsen.

Det var tider dengang :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Anders Majland

Dato : 25-11-05 09:31

> [...]
> og fortæller dem hvad jeg har fundet ud af. Ikke fordi jeg tror det
> betyder noget - han slipper formentlig for denne del af anklagen, fordi

Men forsikringsmæssigt gør det en stor forskel for mange ofre om om det et
enkelstående tilfælde eller seriehærværk (mhs til ancienitet og selvrisiko)