Egoisme i trafikken ...
Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-05 19:35

bemærk at jeg har krydspostet mellem dk.fritid.bil; dk.fritid.motorcykel
selvom det måske var trafik.politik der var mere relevant ....Jeg har sat
fut til bil

Bare et par eksempler fra dagens fyraftentrafik. Jeg kører i kbh i tæt
trafik her klokken 17. Ved et trafikkryds bremser jeg ned selvom det er
grønt da:

1) Trafikken på den anden side holder stille helt hen til fodgængerfeltet,
så hvis jeg kører ud i krydset kan jeg risikere at blive hænge i krydset
eller fodgængefeltet.
2) Der er en modkørende/venstresvingende som jeg vil slippe igennem

Men hvis man ikke fysisk spærrer vejen helt er der ikke noget der skal holde
en fyraftensstresset bilist tilbage - så idet den modkørende/svingende
påbegynder sit sving, kommer der en bagfra og højre om mig.... Den
modkørende når da heldigvis at stoppe for ham og den efterfølgende er også
bare køre højre om mig .... Nå ja så glider trafikken lidt igen på den
anden side og vi kom alle 3 ligeover i samme grønne cyklus. (Btw så var den
anden bilist cm fra at ramme mig - jeg tror ikke han set jeg holdt der
selvom mit højtplacede stoplys er ganske tydeligt - og han havde ihvertfald
ikke set hvor brede mine sidetasker er for han var meget tæt på (sidespejlet
passerede under mit styr) så jeg tror at jeg vil prøve med nogle reflekser
på de bagerste kanter ...

Desværre er det ikke første gang jeg oplever sådan noget - sidt var da jeg
bremsede for en pige på vej ud i et fodgængerfelt. Det var et stresset
kvindemenneske der godt lige kunne komme højre om mig og det var rent held
at pigen ikke blev kørt ned ....

Lidt senere skal jeg til højre og holder i en højresvingsbane med et par
biler både for og bag. Mens vi holder der og venter på cyklister og
fodgængere kommer en en minibus* forbi i første ligeudbane og svinger til
højre ind foran rækken af højresvingende. Vejen efter krydset er forholdsvis
bred så har fortsætter med at overhale ved at køre på midten af vejen så
modkørende må undvige for ham (der er plads til 3 biler, men ikke ved siden
af de parkerede biler). Pga af lyskryds vinder han kun en ~10biler og jeg
indhenter ham igen et sted hvor han venter på at dreje til venstre.....
* selskabet kan være ligemeget men jeg ser dem som trillende faresignaler.
Det var en fra samme selskab der for en måneds tid siden overså et
vejrarbejde og parkede oven på en betonafskærming (der var både blink og
reflekser på afspæringen)

Dagens tredie store egoist mødte jeg så ved gladsaxe trafikplads ved det
første kryds lige efter silvan. Der er 2 spor og vi skal alle til venstre
ved det 3. kryds. Der kommer så en højre om (halvt cykelsti) for at komme
ind i det frie førstepor der bliver til ligeud og højresving. På nær det med
cykelstien så fair nok - Det er squ da også træls at holde bag nogen andre
der ikke skal samme vej. Men da det lyset bliver grønt i det første kryds
skifte der 2 andre til rødt. Men fra højre bane lægger han fra lan med
hjulspin, skifter vognbane over fuldtoptrykket og tager 2 gange rødt lyd for
at foretage venstesvinget i 3.kryds som vi andre også venter på .... Heldigt
for ham der ikke lige var nogen til at klippe i hans kort der ....

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-05 22:22

Aftenens stavefejl skyldes influenza ... den undskyldning kan jeg sikkert
bruge nogle dage

Fra : Lars Jensen

Dato : 24-11-05 00:03

Anders Majland wrote:
> bemærk at jeg har krydspostet mellem dk.fritid.bil; dk.fritid.motorcykel
> selvom det måske var trafik.politik der var mere relevant ....Jeg har sat
> fut til bil

- cut en lang grim fortælling -

Det er skræmmende at se og høre hvad der sker ude i trafikken.

Den anden dag holder jeg på Vejlevej i Horsens, med næsen mod nord, i en
længere kø op mod krydset ved McDonalds (nej, jeg er på vej på arbejde,
ikke efter burgere).

På en sidevej i venstre side, holder en firma-kassevogn, og blinker mod
venstre, altså i den retning jeg kører - men altså med en lang kø foran
mig, som han ikke umiddelbart kan komme ind midt i.

Pludselig kører han ud, og så kører han ellers i venstre spor MOD
KØRSELSRETNINGEN mod nord, på venstre side af vi de holder i højre spor.
Jeg sidder og tænker "Det er satme løgn, det gør han ikke det der!!",
men det gjorde han.

Det viser sig at han 3-4 sideveje længere oppe skal ind igen af en
sidevej til venstre, men travlt havde han!

Tak skæbne - godt at der ikke enten kom modkørende som drejede til højre
ned mod byen i krydset ved McD, eller at der var kommet nogen ud fra en
af de sideveje han passerede, og skulle til højre - de havde nok IKKE
været opmærksom på en nar i en kassevogn som kom LIGE mod dem, i DERES
vejbane!

Lars B

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 24-11-05 01:15

> [...]
> opmærksom på en nar i en kassevogn som kom LIGE mod dem, i DERES vejbane!

Men dem fra sidevejene har jo ubetinget vigepligt, det betyder at de jo også
skal holde tilbage for "overhalende" som varevognen muligvis kan betragtes
som.

Mvh

Emil

Fra : Lars Jensen

Dato : 24-11-05 15:50

Emil Jensen [2100] wrote:

> Men dem fra sidevejene har jo ubetinget vigepligt, det betyder at de jo også
> skal holde tilbage for "overhalende" som varevognen muligvis kan betragtes
> som.

Det tror jeg ikke han kan betragtes som - men du har ret - problemet er
bare at jeg ikke ville turde stole på _andre_ i trafikken, ikke i den
grad i hvert tilfælde...

> Mvh
>
> Emil

Lars B

Fra : Leonard

Dato : 24-11-05 10:00

Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> wrote:

>På en sidevej i venstre side, holder en firma-kassevogn, og blinker mod
>venstre, altså i den retning jeg kører - men altså med en lang kø foran
>mig, som han ikke umiddelbart kan komme ind midt i.

Hvorfor var der ikke en i køen, der hldt tilbage for ham, så han kunne
komme ud?
- det er venlighed i trafikken, der får den til at fungere ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Lars Jensen

Dato : 24-11-05 15:51

Leonard wrote:

> Hvorfor var der ikke en i køen, der hldt tilbage for ham, så han kunne
> komme ud?
> - det er venlighed i trafikken, der får den til at fungere ...

Nu holdt folk der allerede da han kom til udkørslen af sidevejen - og
han ventede altså ikke for at se om nogen gad holde tilbage når køen
begyndte at bevæge sig...

Jeg forstår virkelig ikke at nogen vil prøve at undskylde hans
opførsel... fantastisk - men det fortæller mig da lidt om, at andre
måske kunne finde på det samme, eller?

Lars B

Fra : Leonard

Dato : 24-11-05 16:21

Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> wrote:

>Nu holdt folk der allerede da han kom til udkørslen af sidevejen - og
>han ventede altså ikke for at se om nogen gad holde tilbage når køen
>begyndte at bevæge sig...

OK, så har han ikke udvist særlig megen tålmodighed.

>Jeg forstår virkelig ikke at nogen vil prøve at undskylde hans
>opførsel... fantastisk - men det fortæller mig da lidt om, at andre
>måske kunne finde på det samme, eller?

Jeg undskylder ikke nogen, men jeg undres ofte over folks snæversyn
til ikke at se situationer fra andres vinkel. Og jeg undres ligeså
ofte over hvor lidt hensyn der tages til andre i den danske trafik.

Jeg har lige været en tur i Tyskland (kun motorvej) og oplevede der,
at bilister der kom bagfra og indhentede mig i andet spor holdt en pæn
lang afstand uden at presse eller noget. Og når jeg så trak ind i
højre spor, så fik fik den ellers noget pedal, så jeg igen fik plads
til at trække ud, inden jeg kom til at hænge bag den næste lastbil.
- se det giver en lyst til at holde til højre og give plads, når man
selv oplever at der gives en plads til at komme ud igen, ikke som i
DK, hvor man bare lige kan vove at tro at man skal ud i andet spor, da
slet ikke foran mig!

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Lars Jensen

Dato : 24-11-05 16:45

Leonard wrote:

> OK, så har han ikke udvist særlig megen tålmodighed.

> Jeg undskylder ikke nogen, men jeg undres ofte over folks snæversyn
> til ikke at se situationer fra andres vinkel.

Du mener altså, hvis jeg misforstår dig rigtigt, at du godt forstår at
han pludselig trækker ud, og bevæger sig i modsat kørebane temmelig
langt, mod kørselsretningen?

Jeg håber at jeg misforstår dig :)

> Og jeg undres ligeså
> ofte over hvor lidt hensyn der tages til andre i den danske trafik.

Jeg havde gladeligt holdt tilbage så han kunne komme ud - men vi kom
aldrig dertil - jeg havde ikke så travlt, jeg var jo på vej på arbejde :)

Faktisk anser jeg mig selv som rimelige omgængelig i trafikken, holder
tilbage og laver et hul hvis jeg kan se at andre kan have brug for det,
kører ikke med ud i lydkryds jeg kan se jeg ikke kan kommer med over i
for grønt (jeg HADER folk der kører ud for rødt, for de havde jo lige
det ene sæt hjul på fodgængerovergangen, så de SKAL da lige med over)

Så, din undren har du ret til...

> [...]
> selv oplever at der gives en plads til at komme ud igen, ikke som i
> DK, hvor man bare lige kan vove at tro at man skal ud i andet spor, da

Den har vist været oppe at vende _hver evig eneste gang_ vi taler
trafikkultur - at de er bedre til det i Tyskland. Det sjove er, at ikke
ret mange af de danskere der oplever det i Tyskland, åbenbart tager det
til sig, og bruger det i Danmark :)

Lars B

Fra : Leonard

Dato : 24-11-05 16:57

Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> wrote:

>Du mener altså, hvis jeg misforstår dig rigtigt, at du godt forstår at
>han pludselig trækker ud, og bevæger sig i modsat kørebane temmelig
>langt, mod kørselsretningen?

Om jeg forstår ham eller ej er vel egentlig ikke det du vil vide. Jeg
billiger det ikke.

>Jeg håber at jeg misforstår dig :)

Det jeg ikke forstår er at folk ikke evner at tænke bare lidt længere
end til deres egen forrude ...

Og jeg har ikke ytret mig om du gjorde det rigtige eller ej, for det
ved jeg intet om.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Lars Jensen

Dato : 24-11-05 17:31

Leonard wrote:

> Om jeg forstår ham eller ej er vel egentlig ikke det du vil vide. Jeg
> billiger det ikke.

Jamen, så er vi vel enige...

> Det jeg ikke forstår er at folk ikke evner at tænke bare lidt længere
> end til deres egen forrude ...
>
> Og jeg har ikke ytret mig om du gjorde det rigtige eller ej, for det
> ved jeg intet om.

Jeg holdt i kø - og observerede bare den pågældende håndværkers modige
kørsel... så du har ingen grund til at ytre om jeg har gjort dit eller
dat - det er ligegyldig i denne sammenhæng.

Lars B

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 23:17

Leonard wrote:
> [...]
> selv oplever at der gives en plads til at komme ud igen, ikke som i
> DK, hvor man bare lige kan vove at tro at man skal ud i andet spor, da

Åh nej. Ikke mere forherling af de der tåbelige tyske trafikanter.

Det du beskriver er et særsyn på de tyske motorveje.

Det er derimod normalt at biler der kører under 150+ km/t meget
hurtigt har et "blinkefjols" hængende bag sig.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Leonard

Dato : 10-01-06 08:30

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

> [...]
>
>Det er derimod normalt at biler der kører under 150+ km/t meget
>hurtigt har et "blinkefjols" hængende bag sig.

Der er tilsyneladende en stor forskel på hvordan tyskere opfører sig
overfor køretøjer over og under 3.500 kg. For det kan jo ikke passe at
jeg er heldig hvergang jeg er syd for grænsen, selvom det er sjældent
det sker. Jeg oplever altid at trafikken dernede passer bedre til det
jeg forstår ved hensynsfuld kørsel i forhold til det jeg oplever i DK.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 10:32

Leonard wrote:
> [...]
> det sker. Jeg oplever altid at trafikken dernede passer bedre til det
> jeg forstår ved hensynsfuld kørsel i forhold til det jeg oplever i DK.

Hen over årene har jeg oplevet at danske bilister tager mere og mere
ved lære af tyskerne. (Der er flere og flere af deres dårligdomme der
bliver moderne herhjemme, både i trafikkulturen og i administrationen
af vejene (reglerne))

Den udvikling kunne jeg godt tænke mig blev vendt.

Det er min personlige opfattelse at hvis tyskerne skal lære at køre
bil bliver de nødt til at starte helt for fra.

Jeg ved godt at det ikke er populært at sige det, men jeg er af den
overbevisning at det hænger sammen med deres herrefolksmentalitet.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-11-05 14:03

Anders Majland wrote:

> [...]
> fodgængere kommer en en minibus* forbi i første ligeudbane og svinger til
> højre ind foran rækken af højresvingende.

Det minder mig om en jeg oplevede sidste år. Jeg holder og venter på
grønt ved krydset Gyldenløvesgade/Nørre Søgade med retning ud af
byen. For ikke-lokalkendte vil en beskrivelse af krydset sikkert være
på sin plads:

Her er ikke mindre end seks vognbaner:
1 Højresving
3 Ligeud
1 Ligeud der bliver til en venstresvingbane længere fremme
1 Venstresving

.... og så er der selvfølgelig osse en stærkt befærdet cykelsti.

I det øjeblik lyset skifter fra gult til rødt for den tværgående
trafik, hører jeg motor blive gasset voldsomt op og ser dernæst en
Mondeo stationcar tage den på skrigende dæk helt ude fra
venstresvingbanen, tværs ind over alle ligeudbaner og højrebanen for
så at fortsætte ud ad Søgaden.

Hvad folk ikke gør for at undgå en trepunktsvending....

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-11-05 14:03

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-11-05 14:23

Ebbe Kristensen wrote:

> [...]
> så at fortsætte ud ad Søgaden.
>
> Hvad folk ikke gør for at undgå en trepunktsvending....

Man skal vi have en bil med en meget stor venderadius hvis det er
nødvendigt med en trepunktsvending på en vej med 6 vognbaner

--

Christian

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-11-05 16:08

Christian B. Andresen wrote:

> Man skal vi have en bil med en meget stor venderadius hvis det er
> nødvendigt med en trepunktsvending på en vej med 6 vognbaner

Såmænd...

Men nu holdt han i venstresvingsbanen så hvis han havde kørt efter
reglerne var han drejet til venstre ad Søgaden (der aldeles ikke er
sekssporet) i modsat retning af hvad han åbenbart skulle. Og så havde
en trepunktsvending jo lissom været nødvendig.

Ebbe

Fra : Thomas Makro

Dato : 24-11-05 22:10

On Wed, 23 Nov 2005 19:35:24 +0100, "Anders Majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

> [...]
>bremsede for en pige på vej ud i et fodgængerfelt. Det var et stresset
>kvindemenneske der godt lige kunne komme højre om mig og det var rent held

Der er desværre mange fjolser derude. Vi kan forlænge listen med dem
der holder til venstre, dem der ikke drejer hovedet før svingning, osv
osv.

Jeg kører på en måde når jeg kører bil, og lidt anderledes når jeg
kører på MC. F.eks. stopper MC-Makro kun for fodgængere hvis der er
laaaang afstand bag mig til nærmeste bil. Ja det er ulovligt, men
hellere risikere en bøde end at blive påkørt bagfra.

Flere gode fif? Så gerne...

Bagvedkørende der ikke holder afstand kan "vækkes" ved at slingre lidt
før man stopper, det giver lidt "uha jeg må holde afstand" reaktion.
Nedbremsninger i tæt trafik skal påbegyndes i god tid så bagvedkørende
når at konstatere dette, men nedbremsningen må ikke være så overdreven
langsomt, at den bagvedkørende bare MÅ overhale for at komme uden om
"sneglen".

Opdager man en søvning bilist, som man fornemmer ikke har set en, kan
vedkommende vækkes ved at:
-gasse kraftigt op et par gange (hvis man holder stille, f.eks. for
rødt)
-kører lidt zig-zag inden for sin vognbane
Bilisterne vågner af sådan noget, så pyt med at man bliver stemplet
som "en Johny-Brian-Dean type". Men alting med måde, man skal jo ikke
gøre sig så irriterende, at man giver de andre trafikanter "en
undskyldning" for at blive påkørt

Man skal ikke køre i andres blinde vinkel, så hellere "helt op i r....
på forankørende", for herved bliver man i det mindste ikke overset.

Summa sumarum, der er mange idioter out there, så kør behersket i tæt
trafik. Til gengæld skal vi nyde accelerationerne og den friske luft
når vi kommer ud på landet.
--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Niels Pein

Dato : 25-11-05 23:22

"Anders Majland" skrev ...
> [...]
> tæt på (sidespejlet passerede under mit styr) så jeg tror at jeg vil prøve
> med nogle reflekser på de bagerste kanter ...

Med al respekt, vi skal selvfølgelig køre pænt og alt det der.
Men som motorcyklister er vi nødt til at passe på os selv, også selvom det
kan betyde gradbøjninger af færdselsloven. Man stopper altså helst ikke
sådan et sted som erfaren motorcyklist. Ok, man kan ligge inde på hospitalet
og ralle "jeg havde ret", efter at være blevet pløjet ned bagfra, men det er
nu hyggeligere hjemme foran brændeovnen.

Jeg kunne heller aldrig drømme om at holde bagerst i en pludselig
motorvejskø f.eks. Næh, det er bare lige lidt frem mellem rækkerne, og så
kan man pænt stoppe op når man er nået 5-10 biler frem.
Når (ikke hvis, men når) en morgentræt bilist så banker op bag i køen, så
kan der sidde 2-3 bilister med bulede skærme og lidt ømme nakker. Havde det
været dig der var i klemme, så lå du s*u på intensiv.

Så lad være med at stoppe hvor andre kan komme flyvende ind i dig, og kør
passivt når der kommer nogle båtnakker der maser sig frem, så går det alt
sammen.
--
Mvh. Niels
Honda XL600V TransAlp