WV Polo vs. Skoda Fabia
Fra : KNL DtP

Dato : 23-11-05 17:50

Hej.

Nogen der kan fortælle forskellen mellem disse to modeller?

Jeg har kigget på databladet/kataloger, og de virker næsten helt identiske.
Mange af detaljerne i kabinen går igen, 1,4 l 75 hk-motoren findes hos begge
firmaer og udstyret er stor set ens (hvis man opgraderer til DK-pakken i Polo
og vælger fartpilot og A/C i Fabia, begge til +5.000 kr.).

Prisen inkl. levering og metallak er 201.000 kr. og 181.000 kr. for hhv. Polo
(med DK-pakken) og Fabia (med FP og A/C), hvor sidstnævnte er hele 20.000 kr.
billigere for den samme (?) bil - hvis vi ser bort fra logoet på kølerhjelmen.

På Penge & Privatøkonimi's hjemmeside fandt jeg en oversigt over værditabet og
kr-pr-km liste over en masse biler. Her ligger Polo og Fabia nogenlunde ens på
hhv. 3,01 kr./km og 2,92 kr./km (set over tre år inkl. forsikring, benzin,
service ect.). Værditabet ligger på 37% og 36%. Alt sammen små forskelle, som
i den sidste ende peger på Fabia som det bedste køb.

Nogen som har erfaringer med nye udgaver af Polo og Fabia?

MVH

Kristian

Fra : Ulf Gustavsen

Dato : 23-11-05 17:54

> Nogen der kan fortælle forskellen mellem disse to modeller?

Du kan ikke få Gardinairbags til Fabia.

Og ellers tror jeg det skal komme an på en prøvetur og så vælge ud fra den.

Venligst
Ulf Gustavsen

Fra : acm

Dato : 23-11-05 17:56

Har købt en fabia i april fra ny - med 1,2 motoren

Den har nu kørt 12000 km

Han ingen problemer haft, kører fint både motorvej og landevej (Dejligt med
fartpilot) - også på den tyske autobahn.....

Jacob

Fra : Ken Sørensen

Dato : 23-11-05 18:36

Husk også afskrivninger, på længere sigt, der vil en VW holde prisen bedre
end en Skoda, også selvom det er samme bil.

/Ken

Fra : Hans Pedersen

Dato : 23-11-05 18:49

On Wed, 23 Nov 2005 18:36:03 +0100, "Ken Sørensen"
<ken_s123@hotmail.com> wrote:

>Husk også afskrivninger, på længere sigt, der vil en VW holde prisen bedre
>end en Skoda, også selvom det er samme bil.

Dit tab i absolutte kr. vil nok blive noget større på en VW end en
tilsvarende Skoda.

--
Mvh. Hans Pedersen
Varde

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 18:57

"Hans Pedersen" <nospam@hanspedersen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Dit tab i absolutte kr. vil nok blive noget større på en VW end en
> tilsvarende Skoda.

Procentregning er nu noget vanskeligt noget.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-05 19:02

"Ken Sørensen" <ken_s123@hotmail.com> wrote in

> Husk også afskrivninger, på længere sigt, der vil en VW holde prisen
> bedre end en Skoda, også selvom det er samme bil.

Hvad så med den forhøjede pris du giver for VW'en.. det er muligt
brugtprisen er højere på en VW årgang XX contra en Fabia fra samme årgang,
men VW'en har sq også været det dyrere...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 19:04

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad så med den forhøjede pris du giver for VW'en.. det er muligt
> brugtprisen er højere på en VW årgang XX contra en Fabia fra samme årgang,
> men VW'en har sq også været det dyrere...

Gad vide hvad den kloge gør med differencen ... evt. investerer dem i
negerboller..?..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-05 19:12

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in

> Gad vide hvad den kloge gør med differencen ... evt. investerer dem i
> negerboller..?..

ROFL

Fra : Brian

Dato : 23-11-05 19:27

BJ wrote:

> Gad vide hvad den kloge gør med differencen ... evt. investerer dem i
> negerboller..?..

Negere der boller siges at være en udmærket investering

/Brian

Fra : Christian

Dato : 23-11-05 19:40

"Ken Sørensen" <ken_s123@hotmail.com> wrote in message
> Husk også afskrivninger, på længere sigt, der vil en VW holde prisen bedre
> end en Skoda, også selvom det er samme bil.

hvem kan vise den økonomi hænger sammen..

en bil lever ca 15 år, år 15 er den nul værd!, dvs at en VW har tabt lige så
meget som en Kia...sprøgsmålet er bare hvilken ejer det sker for...

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-05 22:17

> Husk også afskrivninger, på længere sigt, der vil en VW holde prisen bedre
> end en Skoda, også selvom det er samme bil.

Hvis du vælger en fabia kombi tror jeg ikke på større afskrivning end på en
polo - Den merpris der er for et ordenligt bagagerum tror jeg
brugtbilskøberne vil værdsætte om et par år.

>Ikke alt jvf ovenfor - men mange ting er. Og nu skal du slet ikke begynde
>på
>det med at en Oktavia er det samme som en A3/A4....

Nej men mange ting er hyldevarer hos koncernen og dermed billigt at
producerer. Der er så heller ikke tvivl om at når de bygger en skoda tager
er det de billigste hyldevarrer de hælder i mens en audi omvendt fyldes med
bedste stumper. Så ligger vw og seat et sted midt imellem. Et godt eksempel
i en skoda fabia er bukke sig ned og kigge under instumentbordet. Det er
sparet så meget på gulvtæppet at der kun er tæppe på det du normalt ser - Så
stikke du hovedet ind i sædehøkde ser du direkte ind på isoleringsmaterialet
istedet.

Nogle stumper kan det betale sig at differentiere på - andre kan ikke. Så
åbner jeg motorrummet eller kigger bag facaden på min skoda er det et
vrimmel af mærker.

/A

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-05 09:50

> Husk også afskrivninger, på længere sigt, der vil en VW holde prisen bedre
> end en Skoda, også selvom det er samme bil.

Har du læst mandens indlæg..?

Der står jo netop, at afskrivningen er nominelt nogenlunde ens på de to
biler - hvilket ikke kan undre, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-05 18:40

Ken Sørensen skrev:

> Husk også afskrivninger, på længere sigt, der vil en VW holde prisen bedre
> end en Skoda, også selvom det er samme bil.

Sikker? Så en WV fox på gaden idag,, hold da op hvor var den grim...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 23-11-05 18:44

> Husk også afskrivninger, på længere sigt, der vil en VW holde prisen bedre
> end en Skoda, også selvom det er samme bil.
>
> Sikker? Så en WV fox på gaden idag,, hold da op hvor var den grim...

Og hvad er sammenhængen? Så i dag en grim hund, men det påvirker vel ikke
afskrivningen på en Hyundai?

Forskellen i afskrivningen på en Polo og en Fabia er vist mest i teorien. De
Skoda'er jeg har haft har været ganske værdifaste. Prøv begge biler og vælg
den du helst vil have. Vælger du den "forkerte" fordi du mener den bliver
billigst, så bliver det alligevel dyrt hvis du p.g.a. et forkert valg senere
bytter "før tid".

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 18:52

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4384aa6a$0$209$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> [...]
> vælg den du helst vil have. Vælger du den "forkerte" fordi du mener den
> bliver billigst, så bliver det alligevel dyrt hvis du p.g.a. et forkert

Afskrivning er altid noget morsomt noget.

Tag 240.000 og afskriv 25%

Tag 200.000 og afskriv 30%

Hvad skal jeg da vælge, hvis potterne er ens, men blot er lavet af en anden
division i koncernen og samtidig tabe færrest penge i det lange løb..?..

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-11-05 19:42

> [...]
>
> Hvad skal jeg da vælge, hvis potterne er ens, men blot er lavet af en
> anden division i koncernen og samtidig tabe færrest penge i det lange

Min far købte i '86 en splinterny Wartburg - sidste årgang i DK og betalte
40.000 kr for den.

Han solgte den i '94 i bytte med en anden bil og fik 10.000 kr for den.

Dvs 75 % i afskrivning over 8 år og 150.000 km

Men 30.000 kr i afskrivning over 150.000 km - det kan da vist ikke gøres
billigere

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 19:50

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> Dvs 75 % i afskrivning over 8 år og 150.000 km
>
> Men 30.000 kr i afskrivning over 150.000 km - det kan da vist ikke gøres

Sådan en førkrigstidsmodel var jo også oprindelig en BMW...

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 19:56

KLIP

> Sådan en førkrigstidsmodel var jo også oprindelig en BMW...

Man skulle måske tilføje at 1988 modellen af Wartburg var med en VW
Golf-motor.

Det var så enden på Wartburg..

Fra : Ken Sørensen

Dato : 23-11-05 18:56

"Bjarke Hansen"

>Sikker? Så en WV fox på gaden idag,, hold da op hvor >var den grim...

Hehe, jeg kunne ikke være mere enig i det med ræven...

- og ja, sikker ;)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-11-05 18:54

Thomas Landberg skrev:

> Og hvad er sammenhængen? Så i dag en grim hund, men det påvirker vel ikke
> afskrivningen på en Hyundai?

Hehe ja det kan jeg godt forstå, men det var nu bare en kort
indskydelse...

> [...]
> billigst, så bliver det alligevel dyrt hvis du p.g.a. et forkert valg senere

Det jeg mener er, at når folkevogn begynder at producere billigbiler
ligesom deres fætre og kusiner, så hvad skulle holde på banen med de
biler der holder prisen bedst?

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 19:03

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Det jeg mener er, at når folkevogn begynder at producere billigbiler
>ligesom deres fætre og kusiner, så hvad skulle holde på banen med de
>biler der holder prisen bedst?

Det hjælper jo ikke en pind, afskrivningen er procentuelt bedre, når
potterne er dramatisk dyrere.

Jeg kan nu godt forstå, bilsælgere ind imellem har det nemt...

Fra : Per

Dato : 23-11-05 19:25

> [...]
> i den sidste ende peger på Fabia som det bedste køb.
>
> Nogen som har erfaringer med nye udgaver af Polo og Fabia?

Man køber kun VW hvis man skal vælge med hjertet - Skoda hvis man vælger med
hjernen.

Der er ingen fornuft i at vælge VW, når du sammenligner med Skodaen. De er
ens - marginalt forskellige. Så det er kun af hysteriske årsager at folk
vælger folkevognen.

Man kan ikke sige at der er forskel på værditabet når bilerne er stort set
ens. De må jo så have samme værditab - altså enprocentsats i forhold til
nyprisen.

Og jo reservedelene er ens. Min vens Octavia har en AUDI udstødning monteret
fra fabrikken - så "alt" er ens.

Mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 20:27

Per skriver:

> Og jo reservedelene er ens. Min vens Octavia har en AUDI udstødning monteret
> fra fabrikken - så "alt" er ens.

Ja, selv kabinen man sidder i (not)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Landberg

Dato : 23-11-05 21:00

> [...]
> nyprisen.
>
> Og jo reservedelene er ens. Min vens Octavia har en AUDI udstødning
> monteret fra fabrikken - så "alt" er ens.

Så simpelt kan man bare ikke opstille det. Hvis vi alle udelukkende kun
valgte biler med hovedet, så ville bilparken se markant anderledes ud i dag.
Men vi vælger altså også mere eller mindre bevidst med hjertet og så er det
ret ligegyldigt at en Fabia er lige så god som en Polo - hvis det er en Polo
man vil have, så bliver man ikke glad for at købe en Fabia. Der er alt for
meget psykologi indblandet i et bilkøb til at man bare råt kan stille
regnskabet op og sige, at den ene bil er 2 % billigere end den anden, ergo
skal man vælge den.
Min Toledo har 105hk. Den fås også med 140hk dieselmotor. Prisforskellen er
39.000kr og det er kun motoren man betaler ekstra for. Hvor mange tror du
reelt har et så stort behov for de ekstra kræfter at det retfærdiggør en
udgift på 39.000kr? Det er nok få og min 105hk Toledo (med 150hk....) er
også rigeligt hurtig til mig. Men alligevel kigger jeg efter en 2.0TDi med
140hk ret tit. For det er den jeg helst vil have

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 21:03

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4384ca2b$0$192$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Så simpelt kan man bare ikke opstille det. Hvis vi alle udelukkende kun
> valgte biler med hovedet, så ville bilparken se markant anderledes ud i
> dag.

Ja, så ville vi alle køre rundt i Lupo 3L, Multipla eller Ford

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 21:13

KLIP

> Ja, så ville vi alle køre rundt i Lupo 3L, Multipla eller Ford

På gule plader.

Fra : mohr

Dato : 24-11-05 17:54

> [...]

> kun valgte biler med hovedet, så ville bilparken se markant anderledes
> ud i dag. Men vi vælger altså også mere eller mindre bevidst med

Netop, det kan de færreste nok sige sig fri for.
/Morten

Fra : Christensen

Dato : 23-11-05 21:40

> Man køber kun VW hvis man skal vælge med hjertet - Skoda hvis man vælger
> med hjernen.

Arj nu må det stoppe...

> Der er ingen fornuft i at vælge VW, når du sammenligner med Skodaen. De er
> ens - marginalt forskellige. Så det er kun af hysteriske årsager at folk
> vælger folkevognen.

Heller ikke sandt - kabinen i de biler er vidt forskellige. Jeg ville til
enhver til fravælge Fabia'en alene på grund af dens elendige interiør - føj.
Samme problem - bare ikke så grelt - har Oktaviaen i forhold til en Golf. Ja
bilerne r næsten ens, bygget på samme plastform og alt det der fis - men én
tur i den nye oktavia var nok til mig...så'n en skal jeg aldrig ha.

> [...]

Ikke alt jvf ovenfor - men mange ting er. Og nu skal du slet ikke begynde på
det med at en Oktavia er det samme som en A3/A4....

/f christensen (der hverken har Audi, Skoda eller VW - men har kørt i alle)

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 24-11-05 06:51

Christensen <ikke_nikke@nej.dk> skrev:

>Heller ikke sandt - kabinen i de biler
> [...]

Lidt pudsig kommentar. Den samlede motorpresse har da ellers
kårret Octavia II til at være betydelig bedre samlet (læs bedre
finish) end netop Golf V. Den nye Passat får også på puklen på
finishen. De gange jeg har kørt i en Octavia II, har jeg netop
faldet over den meget lækre samlede kabine (hvis man lige ser
bort fra den elendige standard radiomontering), og jeg mener
ikke der er mange biler i mellemklassen, der når netop den bil
til sokkeholderne i den disiplin.
Og for mig, er høj samlekvalitet, et krav når jeg vælger bil,
kan simpelthen ikke klare biler med latterlig billig plastik,
der prøver på at efterligne et eller andet ædelet.

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-05 14:40

> Lidt pudsig kommentar. Den samlede motorpresse har da ellers
> kårret Octavia II til at være betydelig bedre samlet (læs bedre
> finish) end netop Golf V.

Den har vist været fremme før, måske af dig.
Den gang fik vi heller ikke noget svar på hvem den samlede motorpresse er.

Da jeg har nærstuderet begge kan jeg sige at den holder ikke -
samlekvaliteten er i bedste tilfælde ens.
Men finishen har simpelthen en forskel og den er i Golfens favør.

Skodaen har op til flere ulækre plastiktingster i kabinen, f.eks rammen
omkring radioen.

Muligvis er der nogen der bedre kan li' det sorte farvevalg fremfor
anthrazit som findes i en Golf V.

Men efter at have vænnet mig til det er jeg faktisk rigtig glad for det, da
kabinens konturer bedre træder frem end hvis alt var sort.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-05 15:02

> Den har vist været fremme før, måske af dig.
> Den gang fik vi heller ikke noget svar på hvem den samlede motorpresse er.

Jeg har læst det samme i AutoBild - uden at jeg af den grund tror, at det
nødvendigvis er den endegyldige sandhed.

/Jan W Nielsen

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 28-11-05 08:50

Hvis du læser BM er du ikke i tvilv, FDM har også kun haft roserne fremme,
det er dog desværre noget svært at linke til magasiner, og jeg har desværre
smidt mine de gamle ned i kantinen på arbejde. Jeg nævnte da vist nok den
noget elendige radiomontering, som ikke er Skodas påhit, men derimod den
danske importørs.

Fra : mohr

Dato : 24-11-05 17:45

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forhold til en Golf. Ja bilerne r næsten ens, bygget på samme
> plastform og alt det der fis - men én tur i den nye oktavia var nok

Det lyder nu meget som om du ikke har siddet i begge biler. Tjek diverse
tyske tests, hvor de samstemmende konkluderer, at finish/samle
kvalitet/plast kvalitet er en klasse bedre i Octavia II end i Golf V.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-05 07:47

> Det lyder nu meget som om du ikke har siddet i begge biler. Tjek diverse
> tyske tests, hvor de samstemmende konkluderer, at finish/samle
> kvalitet/plast kvalitet er en klasse bedre i Octavia II end i Golf V.

Jo det har jeg nu.

Har en kollega der har sådan en octavia fætter, har kørt i den fra Aalborg
til københavn et par gange, den er OK, det er dog ikke noget jeg falder i
svime over, mener helt klart ikke at den er på højde med Golfen.
Close but no cigars.

Samme kollega overvejer iøvrigt at skille sig af med den da der er
adskillige knirkelyde i instrumentbordet som Skoda nu har meldt ud at de
ikke kan gøre noget ved.
Da manden kører 50.000 om året pisser det ham fuldstændigt af at sidde at
hører på det.

Som sagt tror jeg at forskellen ligger i farvevalget, ved mit første møde
med Golf V synes jeg også umiddelbart at den stod tilbage i forhold til den
Golf 4 og Bora jeg har haft, efter moden overvejelse endte jeg dog med at
købe en Golf V og kan sige at den vinder ved nærme bekendtskab.

Efter at have adskilt dele af instrumentbord og midterkonsol kan jeg også
sige at den er umådelig godt skruet sammen.

Der er tilsyneladende i pressen og i den brede del af bilkenderne et ønske
om at bashe VW.
Fornylig havde jeg fat i en Journalist fra Bilmagasinet angående en artikkel
om Skoda Octiva RS hvor Golf GTI også fik på puklen, med direkte usandheder.
(jeg fik dog ogse en delvis beklagelse ud af ham).

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-11-05 08:51

> [...]
> ikke kan gøre noget ved.
> Da manden kører 50.000 om året pisser det ham fuldstændigt af at sidde at

Er han sikker på at det er knirkelyde ? - iflg. det tyske Octavia forum er
der et kendt problem med nogle klikkelyde som stammer fra spjældmotorerne
til klimaanlægget - der findes en softwareupdate + en ny styreboks som løser
det problem.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 11:07

> [...]
> der et kendt problem med nogle klikkelyde som stammer fra spjældmotorerne
> til klimaanlægget - der findes en softwareupdate + en ny styreboks som

Mener kun at der er manuelt A/C i mandens bil, men jeg er ikke sikker.
Jeg tror nu at lydene er reelle knage lyde som om noget ikke passer
ordentlig sammen.

Men jeg skal da prøve at give ham tippet, det er jo et forsøg værd.
Lidt surt at ville sælge en bil fra Marts md. det er der nok ikke den
fedeste økonomi i.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-11-05 11:22

> [...]
>
> Men jeg skal da prøve at give ham tippet, det er jo et forsøg værd.
> Lidt surt at ville sælge en bil fra Marts md. det er der nok ikke den

Octavia II fås med halvautomatisk som det billigste alternativ - så det er
nok det han har.
Det er jo termostatstyret - således at han instiller en ønsket temperatur
som systemet så styrer efter ved at blande kold og varm luft ved at
manøvrere med nogle spjæld.
Min nye O2'er har også disse klikkelyde, som typisk høres når systemet skal
regulere sig ind på en ny temperatur - enten efter koldstart eller når man
ændrer den ønskede temperatur.
Jeg har bare endu ikke hidset mig nok op over det til at få det reklameret -
men der er jo også næsten 2 år til at få det gjort, og det er det eneste der
indtil videre har fanget min opmærksomhed.. - jeg har bare læst det på
forummet at det er et kendt problem, og at der er de omtalte
løsningsmuligheder.
www.octavia-forum.de er forøvrigt et godt sted for Octavia ejere som
behersker det tyske sprog.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 11:56

> Octavia II fås med halvautomatisk som det billigste alternativ - så det er
> nok det han har.

Jep - det er vist det som VW kalder Climatic i deres biler.

> Min nye O2'er har også disse klikkelyde, som typisk høres når systemet
> skal regulere sig ind på en ny temperatur - enten efter koldstart eller
> når man ændrer den ønskede temperatur.

Det er ikke kun kliklyde der plager ham.

> www.octavia-forum.de er forøvrigt et godt sted for Octavia ejere som
> behersker det tyske sprog.

Ach so!

Fra : mohr

Dato : 25-11-05 15:31

> Jo det har jeg nu.

Hej Claus,

Jeg svarede på Christensen's indlæg - men det er måske også dig?

> Der er tilsyneladende i pressen og i den brede del af bilkenderne et ønske
> om at bashe VW.

Jeg henviste til tyske test - hvor det absolut ikke er mit indtryk at
bilpressen generelt er ude på at 'jagte' VW. Nærmere omvendt.

Hilsner
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-05 11:04

> Hej Claus,
>
> Jeg svarede på Christensen's indlæg - men det er måske også dig?

Sorry! Den missede jeg - jeg måtte have følt mig truffet :)

Men derfor har jeg stadig en mening om udsagnet om at Octavia er en klasse
over Golf V.
De er stort set ens - slægtskabet ses tydeligt - havde du sagt det var jeg
enig.

Der er bare et par (helt små) detaljer som gør at Octavia'en ligger et kvart
k....hår under stregen.
Og ja vi er helt nede i manglende pels i handskerummet, lidt grater på
plastikken omkringe sædebunden.
En lidt billig udseende aflægge lomme på dørene og så den der lige springer
i øjnene: rammen om den eftermonterede radio, som Skoda kunne have løst ved
at sætte en orginal radio i der passer i hullet.

Resten må så være op til hvilken farve og design man bedst kan li'.
Der sværger jeg lidt til den intime atmosfære i Golfen med den høje
midterkonsol med gearstangen højt placeret.

Altså smag og behag, som bekendt er indiskutabel, men som intet har med
finsih eller kvalitet at gøre.

Fra : mohr

Dato : 26-11-05 15:37

> [...]

> over Golf V.
> De er stort set ens - slægtskabet ses tydeligt - havde du sagt det var jeg

Jeg har faktisk slet ikke udtrykt min personlige mening - kun ref. til
test..

> i øjnene: rammen om den eftermonterede radio, som Skoda kunne have løst
> ved at sætte en orginal radio i der passer i hullet.

Mig bekendt har alle Octavia II (minus absolut billigste version) ikke en
eftermonteret radio, men en orginal. Tjek evt.
http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/octavia.pdf side 27.

> Der sværger jeg lidt til den intime atmosfære i Golfen med den høje
> midterkonsol med gearstangen højt placeret.

Enig - Golfen har en utrolig 'ren' tysk stil. Personlig synes jeg også den
er meget lækker!

/Morten

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-11-05 16:11

> Mig bekendt har alle Octavia II (minus absolut billigste version) ikke en
> eftermonteret radio, men en orginal. Tjek evt.
> http://www.skoda.dk/Kundeservice/pdf/octavia.pdf side 27.

Johh - men det er nu en kasetteradio ....:-/
Jeg tror nok de fleste (incl. mig) vælger en eftermonteret radio.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : mohr

Dato : 26-11-05 17:04

> Johh - men det er nu en kasetteradio ....:-/
> Jeg tror nok de fleste (incl. mig) vælger en eftermonteret radio.

Hej Andreas,

Det kommer da an på hvilken original radio der vælges ved bestillingen af
køretøjet...

/Morten

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-11-05 17:34

> Det kommer da an på hvilken original radio der vælges ved bestillingen af
> køretøjet...

Hej Morten,

Med vores berømte danske afgiftsystem så kommer der jo 180 % oveni det som
radioen reelt koster - ergo får man utroligt meget mere radio for pengene
ved at købe en radio ved siden af, og så leve med at den er monteret i en
ramme - det ser nu ikke så slemt ud som Claus vil gøre det til skulle jeg
hilse og sige...

mvh

Andreas M. Hansen
O2 Ambiente 1.6

Fra : mohr

Dato : 26-11-05 19:59

> [...]
> ved at købe en radio ved siden af, og så leve med at den er monteret i en

Netop - men det er jo en helt anden diskussion

> ramme - det ser nu ikke så slemt ud som Claus vil gøre det til skulle jeg
> hilse og sige...

Hehe - godt!

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 11:21

> [...]
> ramme - det ser nu ikke så slemt ud som Claus vil gøre det til skulle jeg

Jo det er grimt, IMHO rammen lever slet op til finishen i resten af bilen -
en skamplet.

Radioer er faktisk fritaget for afgift op til 1000,- svjv.
Nu om stunder kan man fint lave en radio til en tusindekroneseddel, endda
med CD.

Der sad en org. CD radio i min dunk da jeg købte den.
Den samme model kunne fint bruges i en Skoda da hullet formeodentlig har
samme form.
Den spiller iøvrigt rigtig godt - en udskiftning er ikke påkrævet m.m. man
er absolut audiofil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-11-05 19:22

Claus Petersen skriver:

> Den spiller iøvrigt rigtig godt - en udskiftning er ikke påkrævet m.m. man
> er absolut audiofil.

Som "semiaudiofil" er jeg overrasket over den radio og "10højttalersæt"
i min golf - der er faktisk overraskende god lyd i det....

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 18:48

> Som "semiaudiofil" er jeg overrasket over den radio og "10højttalersæt"
> i min golf - der er faktisk overraskende god lyd i det....

Ja det virker meget godt, du overraskes nok noget når du ser højtalerne -
ren plastik der kan bøjes
Det er nok årsagen til at de bliver noget upræcise når der skal spilles
højt.

Jeg er også selv "semiaudiofil" og hører gerne go' rock og pop i den øverste
tredjedel af volume styrken, så jeg har bestemt mig for at skifte højtalerne
ud. Og så muligvis fylde lidt mere bund i med en aktiv subwoofer.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-05 21:11

Claus Petersen skriver:

> Ja det virker meget godt, du overraskes nok noget når du ser højtalerne -
> ren plastik der kan bøjes
> Det er nok årsagen til at de bliver noget upræcise når der skal spilles
> højt.

Nok nærmere manglen på forstærkereffekt.....

> [...]
> tredjedel af volume styrken, så jeg har bestemt mig for at skifte højtalerne
> ud. Og så muligvis fylde lidt mere bund i med en aktiv subwoofer.

Overvejer stadigt om mine højttalere fra 3'eren skal i. Soundstream 6½"
bas og 3/4" silkedome.

Subben må jeg nok undvære de næste par år, så den står på garageloftet.
Barnevogn og mellemstor sub harmonerer ikke i en golf.

Fra : Ukendt

Dato : 01-12-05 13:49

> Nok nærmere manglen på forstærkereffekt.....

Det tror jeg faktisk ikke, det er tydeliget at højtalerne begynder at
"blafre"
Jeg prøver ihvertilfælde nye højtalere først.
Ellers har jeg en 5 kanals Blaupunkt MPA5 forstærker liggende, så ryger den
i.

> [...]
>
> Subben må jeg nok undvære de næste par år, så den står på garageloftet.
> Barnevogn og mellemstor sub harmonerer ikke i en golf.

Pjat! Jeg kørte med 12" sub og dobbelt bund med 2 forstærkere i min G4 mens
ungerne var små.
Subben var indrettet så den nemt kunne kobles fra og sættes ind på
bryggersbordet.

Problemet opstår jo først når konen får medinflydelse på bilområdet, hos os
er hun holdt uden for indflydelse :)
Hvilket så har resulteret i at hun nu har købt sin egen bil.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-05 13:56

Claus Petersen skriver:

> Det tror jeg faktisk ikke, det er tydeliget at højtalerne begynder at
> "blafre"

Så meget har jeg ikke fået kigget efter endnu.

> Pjat! Jeg kørte med 12" sub og dobbelt bund med 2 forstærkere i min G4 mens
> ungerne var små.
> Subben var indrettet så den nemt kunne kobles fra og sættes ind på
> bryggersbordet.

Det er det jeg ikke gider. Min sub er godt nok lavet som en fast kasse
med et kraftigt stik, så den let kan fjernes. Forstærker sidder monteret
på siden af ikasse, så der er ikek noget problem. Den gamle 3'er skulel
også bruges til varebil en gang i mellem, derfor var det laver til
"quick detach"

> Problemet opstår jo først når konen får medinflydelse på bilområdet, hos os
> er hun holdt uden for indflydelse :)

Det er sku ikek konen der er problemet, men dovenskaben hos herren. Det
kræver også at der skal til at trækkes kabler og laves pre out (skiftes
radio).

Har flere gange overvejet at skifte radio til den "Blåprik" jeg tog ud
af 3'eren, men vil så i samme ombæring have en motoriseret klap der går
ned foran radio, når bilen slukkes. Det projekt er ikke lige blevet
realiseret endnu.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 11:22

> Johh - men det er nu en kasetteradio ....:-/
> Jeg tror nok de fleste (incl. mig) vælger en eftermonteret radio.

Det kommer vel an på kvaliteten af den radio man ville finde i bilen.
VW's CD radio spiller rigtigt godt og ville passe fint i instrumentbordet på
Skoda'en hvis man tilpassede farverne i belysningen.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-11-05 19:34

> Det kommer vel an på kvaliteten af den radio man ville finde i bilen.
> VW's CD radio spiller rigtigt godt og ville passe fint i instrumentbordet
> på Skoda'en hvis man tilpassede farverne i belysningen.

Fuldstændig rigtigt, men da den billigste CD - radio koster 7340 hos Skoda,
har min prioritering gjort at jeg har valgt at sætte en billig Blaupunkt CD
radio i bilen - og jeg må jo så leve med det smertelige faktum at den sidder
i den radioramme som du synes er grim.. - og det kan jeg og min
tegnedreng så udmærket overleve...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 28-11-05 08:53

Ahh blev nu godt nok tilbudt en til 3400 mener jeg, så er den også
eftermonteret, og afgiftfri.
Det andet er listeprisen.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 18:55

> Ahh blev nu godt nok tilbudt en til 3400 mener jeg, så er den også
> eftermonteret, og afgiftfri.
> Det andet er listeprisen.

Det er jo røveri ved højlys dag, org. CD radio er standard i Golf og Passat.
Så ved vi så en af grundene til at Skoda er billigere end VW :)

De findes da til fornuftige priser på ebay.
http://makeashorterlink.com/?Y25351B3C

Jeg har en VW fætter til salg - den lyser godt nok blå og rød, men en
håndfuld grønne lysdioder kan vil fikse det :)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-11-05 19:50

> Det er jo røveri ved højlys dag, org. CD radio er standard i Golf og
> Passat.
> Så ved vi så en af grundene til at Skoda er billigere end VW :)

Det er jo nok sangen om gyngerne og karusellerne - jeg var lige inde og
kigge på udstyrspriser til en Golf, og det gav da godtnok kuldegysninger....
Xenonlys til en O2 koster 10K - hvor meget er det lige det koster til en
Golf ?? ----

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-05 22:52

> [...]
> kuldegysninger....
> Xenonlys til en O2 koster 10K - hvor meget er det lige det koster til en

Ja! Helt vildt dyrt :( men ved Skoda skal du tilsyneladende samtidigt
tvangsbestille andet udstyr for at kunne tilkøbe Xenon lygter. Nok ikke
særligt efterspurgt så egentlig ret ligegyldigt.

Metallak på en O2 6.500,- Golf 4.451,-
Maxi-Dot display 2070,- / 1200,-
Navigation 36.500 / 32.000

Og ja selvfølgelig er der også priser der går den anden vej, man undres.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 29-11-05 08:41

> [...]
> VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk
>
> "It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Tjaa, det må man sige, det viste jeg ikke. Men hvad er det lige AC koster
til en G5........he, he. Uanset hvad, synes jeg der er meget mere rørveri
ved højlys dag, at en bil der starter ved 250000 ikke har køl.. Ved godt de
lige er startet med en DK pakke til golfen, men det koster jo stadig ekstra.
Flere af de ting du får i DK-pakken, er jo standard i en Octavia.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 10:42

> [...]
> de lige er startet med en DK pakke til golfen, men det koster jo stadig
> ekstra. Flere af de ting du får i DK-pakken, er jo standard i en Octavia.

Ja og sådan kan man blive ved vice versa, golfen har fartpilot, kørecomputer
og elruder bag std.
En O2 har da svjv ikke køl i basis udgaven.

Jeg tror vi har barberet den ged nu :)

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 29-11-05 10:59

> [...]
> VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk
>
> "It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Ik helt (hår vokser jo ud igen) )))

Hvis vi sammenligner en standard O2, så ja (men dem bliver der vist ikke
solgt nogle af) så er prisdiffen jo også en helt anden. Bruger en Ambiente
som udgangspunkt, der er standard niveuaet betydeligere højere hos Skoda end
VW, og sådan har det vist også været de sidste mange år.

Men enige bliver vi vist aldrige helt.

Mvh
Jakob Skovgaard, der også gerne ville have en VW, hvis det ikke bare kostede
så frygtelig meget at få dem fyldt op med udstyr.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-05 11:02

Jakob Skovgaard skriver:

> Jakob Skovgaard, der også gerne ville have en VW, hvis det ikke bare kostede
> så frygtelig meget at få dem fyldt op med udstyr.

Hvad mangler der i en standard Golf (ud over aircon?)

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 29-11-05 11:34

> Jakob Skovgaard skriver:

> Hvad mangler der i en standard Golf (ud over aircon?)
>

> Klaus
> Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Især AC, og lige noget varme til bagen..... AC ved SMC jo normalt godt hvad
de vil ha for, hvilket booster prisen væsenligt.
Synes at en G5 virker noget dyr hvis man sammenligner priser.

Golf 5 dørs 1,6 (102 hk) koster uden noget 262 Kkr (normal listepris for AC
er 15000 kr. Pris ialt 277.000
Octavia 1,6 (102 ) 248 Kkr, her er der det samme udstyr som i G5 + AC og
varme i sæderne, dog mangler der el-ruder bagi (pris 3200) samt en anstændig
udseende radio pris ca 4000 kr. Pris ca 255.000

Nu er bilerne med samme udstyr, den ene hedder Skoda den anden VW. Bilerne
har samme motor, er uden metallak. Skodaen har en MEGET større bagagerum,
Golfen har et bedre brand. Prisforskellen er 22.000 kr. Rent
afskrivningsmæssigt er Skoda kommet rigtig godt med, ligger næsten på højde
med VW, så når vi regner i kroner får du da mest bil for pengene i en
tjekke.

Om man så kan holde ud at naboen ser man kører Skoda, er så en helt anden
sag.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-05 11:46

Jakob Skovgaard skriver:

> Især AC, og lige noget varme til bagen.....

Varme til bagen har jeg aldrig kunnet forlignes med, har haft det i både
Hiace og sportsvan, brugte det aldrigt alligevel. Specielt i min golf'er
har jeg aldrig problemer, da det bliver varmt i løbet af ganske kort
tid.

> Synes at en G5 virker noget dyr hvis man sammenligner priser.

Faktisk syntes jeg at den er blevet billig i forhold til tidligere
Golf'er, specielt når man kigger på udstyret.

> [...]
> afskrivningsmæssigt er Skoda kommet rigtig godt med, ligger næsten på højde
> med VW, så når vi regner i kroner får du da mest bil for pengene i en

Tjah, jeg er ikke i tvivl om, hvlken bil der er pænest og jeg finder
"lækrest" at være i (har prøvet dem begge og overvejede om jeg skulle
spare pengene på en golf).

> Om man så kan holde ud at naboen ser man kører Skoda, er så en helt anden
> sag.

ROFL, når den er hjemme holder den alligevel i garagen.... så det er
lige meget.

Klaus
--
VW, hvis livet er for kort til usikre SAAB's

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 29-11-05 21:15

> [...]
>
> Klaus
> --
> VW, hvis livet er for kort til usikre SAAB's

Klaus, nu smider jeg håndklædet i ringen. Du er indfanget af de væmmelige
folk fra det slemme naboland, og uheldbredelig vwtificeret, hvilket end ikke
nanateknologi kan gøre noget ved........ ))
Nu skal man jo lige også huske på at Skoda og VW mest er samarbejdspartner,
og du vil aldrig se en Skoda gå i direkte efter det samme markede som Golf
gør. Skoda'en er mere beregnet til familien med små børn (der du'er en golf
altså ikke, ved ikke om du har prøvet at mokle en klap/barnevogn bag i en
golf??), hvorimod Golfen mere henvender sig manden/konen, hvor børene fløjet
hjemmefra, eller ikke er landet endnu. Derfor udbydet golfen også i
forskellige versioner, der skal afspejle forskellige livstile, trend, sport
osv.

Vi bliver aldrige eninge (eller så er vi det), men smag og stil er heldigvis
forskellige, for hvis alle havde samme gode stil som mig, blev der fan...
solgt rigtig mange Octaviaer her i landet..............damm det gør der sgu
da også.

Men tak for kampen Klaus, du fik mig ikke overbevist, selvom du virkelig
prøvede hårdt.
Mvh
Jakob Skovgaard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 06:33

Jakob Skovgaard skriver:

> [...]

> Skoda'en er mere beregnet til familien med små børn (der du'er en golf
> altså ikke, ved ikke om du har prøvet at mokle en klap/barnevogn bag i en

Nåh - med en 5 uger gammel knægt og en Odder barnevogn med X-dream stel,
vil jeg da sige at jeg har prøvet at pakke en barnevogn ned i
bagagerummet af en golf mange nok gange til at sige at det er ret let.

Af med hjulene (op ned i de beskyttelsesposer jeg har fået lavet), klap
stellet sammen og smid det ned i bagagrummet. Kassen ind oveni, og
hjulene ned foran eller bagved.

Fra oversiden af kassen og op til hattehylden er der ca 10-15 cm. Og der
er plads nok til diverse skrammel ned i kassen og foran/bagved.

Skulle jeg have en bil, hvor det var "lettere" blev det en
"postmandperbil" og et par køreramper.

> [...]
> hjemmefra, eller ikke er landet endnu. Derfor udbydet golfen også i
> forskellige versioner, der skal afspejle forskellige livstile, trend, sport

Hmmm, så passer jeg igen ikek ind i billedet af den typiske golfkører.

> Vi bliver aldrige eninge (eller så er vi det), men smag og stil er heldigvis
> forskellige

Ja

> for hvis alle havde samme gode stil som mig, blev der fan...
> solgt rigtig mange Octaviaer her i landet..............damm det gør der sgu
> da også.

Havde du råd, havde du så ikke en VW (eller Audi) i stedet for en skoda
?

> Men tak for kampen Klaus, du fik mig ikke overbevist, selvom du virkelig
> prøvede hårdt.

Nej, jeg er helt enig med dig - vi har (heldigvis) forskkellig smag og
lyst hvad angå bil....

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 30-11-05 08:42

> [...]
> er plads nok til diverse skrammel ned i kassen og foran/bagved.
>
> Skulle jeg have en bil, hvor det var "lettere" blev det en

Ja netop der er Octaviaen jo klart bedre, ikke noget med at skulle af med
hjulene, her, kan tage stellet af, op på højkant mod ryglænet, og kassen
bagved, har været på ferie med barnevogn, paraplyklapvogn, en pokkers masse
tøj, og det hele kan være i bagarummet. Der er altså forskel på at have ca
350 og et godt stykke over 500 liter at gøre godt med, når man har småbørn,
men det finder du jo nok ud af.

> Havde du råd, havde du så ikke en VW (eller Audi) i stedet for en skoda
> ?
Nu ved du jo ikke hvad jeg har råd til, hvad mine kørselsbehov er, hvad jeg
bor i, og hvordan jeg ellers har lyst til at prioritere min økonomi, så lad
vær med at antage hvad pokker jeg så kørte i, tak. Jeg kører i en Skoda,
fordi jeg netop der synes jeg får en bil der dækker mine behov til en pris
jeg har lyst til at betale.

Jakob Skovgaard

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 09:18

Jakob Skovgaard skriver:

> Der er altså forskel på at have ca
> 350 og et godt stykke over 500 liter at gøre godt med, når man har småbørn,
> men det finder du jo nok ud af.

Sikkert - Min kones forældre kunne klare sig med en mascot. jeg kan
klare mig med en Golf.

> Nu ved du jo ikke hvad jeg har råd til, hvad mine kørselsbehov er, hvad jeg
> bor i, og hvordan jeg ellers har lyst til at prioritere min økonomi, så lad
> vær med at antage hvad pokker jeg så kørte i, tak.

Jeg antager ikke, jeg spurgte.

> Jeg kører i en Skoda,
> fordi jeg netop der synes jeg får en bil der dækker mine behov til en pris
> jeg har lyst til at betale.

Det er da også okay

Jeg har det præcist på samme måde med min Golf - men havde jeg pengene
stod der er A3 i stedet....

Fra : N/A

Dato : 30-11-05 17:48

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 17:48

Det jeg har fundet ud af er: At min søskende slæber alt muligt lort med til
deres unger, når der er familliesamling. Ganske unødvendigt.
Nogle kan klare sig med et klippekort til DSB og det de kan stable op på
gitteret under barnevognen.
Det der med et stort baggagerum er vist noget opreklameret.

Men vi prioritere heldigvis forskelligt, jeg prioritere hvilken bil jeg vil
have, og så tager jeg det med der er plads til. Andre priortere hvor meget
de vil have med, og køber bil derefter.

Du må være min klon..... :)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 30-11-05 20:05

> Du må være min klon..... :)

Scary !! - een af den slags må være nok!..

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 20:16

Claus Petersen skriver:

> Det jeg har fundet ud af er: At min søskende slæber alt muligt lort med til
> deres unger, når der er familliesamling. Ganske unødvendigt.

Netop

> Du må være min klon..... :)

Næppe.
Så køn kan du ikke være

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 10:01

> Nej, jeg er helt enig med dig - vi har (heldigvis) forskkellig smag og
> lyst hvad angå bil....

NEJ, for jeg får ca. den samme hardware i en Skoda, alt andet man forbinder
med VW er ikke mig. For mig er VW forbundet med "småborgere", leflen og
snobberi :(. Bare synd at Skoda mht. service og kundepleje har fået nogle af
det samme :((. Nu det er lagt sammen med SMC & Co. :((.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 11:14

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> NEJ, for jeg får ca. den samme hardware i en Skoda,

Ja, cirka - men ikke helt....

Eksemplevis er der ingen Skoda med samme undervogn som en Golf V.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 30-11-05 13:18

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse

> Eksemplevis er der ingen Skoda med samme undervogn som en Golf V.

Avafornoget, Octavia2 er da netop bygget op med samme undervogn som en G5,
ligesom Octavia1 var det med G4.

Jakob Skovgaard

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 13:35

"Jakob Skovgaard" <jakob.dorte@(fjernmig)mail.dk> skrev i en meddelelse

> ligesom Octavia1 var det med G4.

Jeg vil vove og påstå det er modsat, og i virkeligheden er de begge en Audi
A3-klon ;). Octi. blev lanceret og markedsført FØR GlufIV, i DK ca. ½ år.
Derfor deltog den i konkurrencen om "Årets bil-97", som den vandt i DK, mens
Gluf måtte vente til 98, med at forsøge sig. Hvor den bla tabte til Alfa156.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 14:02

Jakob Skovgaard skriver:

> Avafornoget, Octavia2 er da netop bygget op med samme undervogn som en G5,
> ligesom Octavia1 var det med G4.

Okay, jeg kan tage fejl.... (min hukommelse siger mig bare ikke at det
er samme undervogn).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 13:19

> Eksemplevis er der ingen Skoda med samme undervogn som en Golf V.

Uden jeg gider undersøge det selv, overlader det til dig :), vil jeg påstå
at Octi.II har el. er tæt på ;). Mig bekendt er det i motorprogammet, man
skal lede efter forskellen.

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 30-11-05 13:30

> [...]
> at Octi.II har el. er tæt på ;). Mig bekendt er det i motorprogammet, man

De motorvarianter der findes til O2, er også tilgængelige i G5, dog tilbyder
VW flere motorer end Skoda.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 17:41

> Nu skal man jo lige også huske på at Skoda og VW mest er
> samarbejdspartner,

Arhhh LOL, jeg tror nu det er mere efter "master and servant" princippet.

> [...]
> fløjet hjemmefra, eller ikke er landet endnu. Derfor udbydet golfen også i
> forskellige versioner, der skal afspejle forskellige livstile, trend,

Arhhh, fejl! Jeg har stadig to hjemmeboende unger.
Siden den første kom til verden i 1995 har vi haft 5 biler til famillen.

Golf, Golf, Bora, Golf og Golf.
De tre første gik fint med både barne og klapvogn, nu er de heldigvis vokset
ud af det.
Jeg har aldrig haft problemer med at transportere os rundt (og barnevognen
har ikke hængt udenpå).
Man kan hvad vil - og der fåes mange smarte barnevogne som opfylder
forskellige ønsker.

> [...]
> der fan... solgt rigtig mange Octaviaer her i landet..............damm det

Kom igen når der er lavet + 20 mill. Octaviaer :)

> Men tak for kampen Klaus, du fik mig ikke overbevist, selvom du virkelig
> prøvede hårdt.

Mod t.... kæmper selv genier forgæves :)

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 02-12-05 09:36

> Mod t.... kæmper selv genier forgæves :)

*LOL*. Nogle siger også at vold skal bekæmpes med vold, jeg mener at tosser
skal bekæmpes med tosser ))))

VH
Jakob

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-12-05 09:52

Jakob Skovgaard skriver:

> *LOL*. Nogle siger også at vold skal bekæmpes med vold, jeg mener at tosser
> skal bekæmpes med tosser ))))

Selverkendelse er en god ting.....

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 19:29

Man lever kun en gang :)

> Især AC, og lige noget varme til bagen..... AC ved SMC jo normalt godt
> hvad de vil ha for, hvilket booster prisen væsenligt.
> Synes at en G5 virker noget dyr hvis man sammenligner priser.

Ja den er uforskammet dyr - min egen er oppe i 470K - hvilket virker ret
afsindigt selv på mig.

> [...]
> varme i sæderne, dog mangler der el-ruder bagi (pris 3200) samt en
> anstændig udseende radio pris ca 4000 kr. Pris ca 255.000

Blev vi ikke enig om at Skoda ville have 7300 for en CD radio.
Der mangler vist også en board computer og fartpilot.

> Nu er bilerne med samme udstyr, den ene hedder Skoda den anden VW. Bilerne
> har samme motor, er uden metallak.

Hvor mange biler sælges i dag med std. lak + 2100 for skodaen, og begge
lejre tager ekstra for sort og rød.

> Skodaen har en MEGET større bagagerum,
Total uvæsentlig for nogen (f.eks mig).

> [...]
> afskrivningsmæssigt er Skoda kommet rigtig godt med, ligger næsten på
> højde med VW, så når vi regner i kroner får du da mest bil for pengene i

Det er nemlig der humlen er, Golfen har en lang historie som modelrække (og
det spinner VW så guld på), folk der går op i den slags betaler glædeligt
for at være med i den "klub"
Det er min påstand et der blandt Skoda ejere ikke er mange sådan rigtigt
hardcore bilelskere.
Hvorimod Golf'en nok er en af de største på det område.

> Om man så kan holde ud at naboen ser man kører Skoda, er så en helt anden
> sag.

Det har jeg såmænd intet problem med.
Hvis de havde en model som jeg virkeligt brændte for, ville jeg nok også
tage besparelsen.

--
Claus Petersen - på vej ud af døren til klubaften i Golf klubben.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-11-05 19:55

så når vi regner i kroner får du da mest bil for pengene i

> Det er nemlig der humlen er, Golfen har en lang historie som modelrække
> (og det spinner VW så guld på),

MON IKKE.... .

folk der går op i den slags betaler glædeligt
> for at være med i den "klub"
> Det er min påstand et der blandt Skoda ejere ikke er mange sådan rigtigt
> hardcore bilelskere.

Bilelskere på en anden måde, med fornuft, de betaler ikke for "varm luft",
og vil have value for money.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 22:35

> Bilelskere på en anden måde, med fornuft, de betaler ikke for "varm luft",
> og vil have value for money.

Fri mig for dit ævl.
Så er Skoda vist heller ikke det rigtige mærke.

Jeg indrømmer blankt at jeg betaler for det du kalder "varm luft".
På trods af din glorie har du selv betalt for lunken luft.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-11-05 10:13

> Jeg indrømmer blankt at jeg betaler for det du kalder "varm luft".

Altså du indrømmer der er meget "varm luft" forbundet med VW. Det er fint du
vil betale for det, men det vil jeg ikke, når jeg kan få den samme hardware
billigere hos Skoda.
BTW Købte jeg Octi'en et ½ år før GolfIV kom på markedet, og kunne derfor
ikke vide hvor ens de er/ blev. Købet sket alene på baggrund af min
intuition, erfaring mht. biler.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-05 17:34

> Altså du indrømmer der er meget "varm luft" forbundet med VW. Det er fint
> du vil betale for det, men det vil jeg ikke, når jeg kan få den samme
> hardware billigere hos Skoda.

Næh! Men jeg medgiver at for folk der ikke interessere sig synderligt for
biler, og derfor ikke har følelser med i købet kan det være "varm luft"

Men et godt ordsprog opstået i omegnen af Wolfsburg (hvor en arbejder på en
bilfabrik får en anstændig løn) siger: Du ved ikke hvad det har kostet, før
du sælger den igen.
Og der er mine erfaringer rigtigt gode, det er ikke altid billigst at købe
billigt, uden dog her er at trække nogen parallel til Skoda Octavia jeg
siger ikke at den er et dårligt køb, tværtimod.
Det er bare ikke en bil for mig. Hele konceptet ligger fjernt fra de værdier
jeg ligger vægt på.
Og for mig er prisen sekundær, konen har for længst fået at vide at hun skal
blande sig uden om og købe sin egen bil :)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 29-11-05 21:47

> Blev vi ikke enig om at Skoda ville have 7300 for en CD radio.
> Der mangler vist også en board computer og fartpilot.

Jeg svarer lige for Jakob

Board computer, fartpilot og forøvrigt også tåge- for og baglygter er
standard i en Ambiente som Jakob refererer til.
Radioen koster ganske rigtigt 7300 hvis den bliver sat på fabrikken - hvis
den eftermonteres af forhandleren koster den 3900 (listepris).

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 22:40

> [...]
> Radioen koster ganske rigtigt 7300 hvis den bliver sat på fabrikken - hvis
> den eftermonteres af forhandleren koster den 3900 (listepris).

En golf sportline eller comfortline har også mere udstyr en en standard -
hvad kan vi bruge det til hvis vi sammenligner standard udstyr.

Alt udstyr kan eftermonteres til billigere penge, Xenon lygter var tidligere
oppe at vende til ca. 20K på en Golf.
Det kan eftermonteres komplet til ca. 8K med stumper fra Tyskland.
Sådan et eksempel kan vi jo ikke bruge til noget når vi skal sammenligne
hvad de koster fra fabrikken.
Iøvrigt er der sikkert noget med mindre/færre/dårligere højtalere hvis du
bare vælger at udskifte radioen.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-11-05 06:34

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Radioen koster ganske rigtigt 7300 hvis den bliver sat på fabrikken - hvis
> den eftermonteres af forhandleren koster den 3900 (listepris).

Aircon kan også eftermonteres....

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 19:16

> Ik helt (hår vokser jo ud igen) )))

LOL!

> [...]
> som udgangspunkt, der er standard niveuaet betydeligere højere hos Skoda
> end VW, og sådan har det vist også været de sidste mange år.

Næh, det er der nok ingen tvivl om, jeg ved ikke noget om salgsfordelingen
på de pågældende modeller.
Prioritering af udstyr er forskelligt fra person til person, nogle er vilde
med baksensorer, andre er sportsrats/sæde fetichister, og ser ikke sportsrat
og sæder som nævneværdigt udstyr.
Selv har jeg en Sportline som har et ganske fint std. niveau (til min smag),
det undrer mig iøvrigt meget at Skoda O ikke har en sportslig udstyrs model
på programmet (ud over RS), der taber de f.eks kunder som mig.

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-05 19:32

> Ik helt (hår vokser jo ud igen) )))

LOL!

> [...]

på de pågældende modeller.
Prioritering af udstyr er forskelligt fra person til person, nogle er vilde
med baksensorer, og ser ikke sportsrat og sæder som nævneværdigt udstyr
andre, er sportsrats/sæde fetichister.
Selv har jeg en Golf Sportline som har et ganske fint std. niveau (til min

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 11:23

> Jeg har faktisk slet ikke udtrykt min personlige mening - kun ref. til
> test..

Det er vel stadig et udsagn?

Fra : mohr

Dato : 24-11-05 18:24

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogen som har erfaringer med nye udgaver af Polo og Fabia?

Ja, jeg har erfaring med en Fabia Combi 1.9 TDI fra 03/2005, som på
nuværende tidspunkt har kørt ca. 41.500 km. Indtil videre har den kørt
ganske fortræffeligt, og det har ingen problemer været overhovedet.

/Morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-11-05 09:31

KNL DtP skrev:

> [...]
> service ect.). Værditabet ligger på 37% og 36%. Alt sammen små forskelle, som
> i den sidste ende peger på Fabia som det bedste køb.

Mine forældre prøvede begge to da de købte for nogle år siden og
kunne på det tidspunkt dårligt se forskel. Men 2 døre mere for samme
pris fik dem til at købe Skoda. De har ikke fortrudt.

/Martin