Forvarmning af dieselbil???
Fra : pervaerum.mikkelsen@~

Dato : 23-11-05 15:24

Hej.

Har netop købt en Fiat Multipla 1,9 diesel og er rigtig godt tilfreds.
Ved handlen, fortalte den tidligere ejer mig, at en moderne dieselbil
IKKE behøver at forvarme. Ikke desto mindre, er der både et
forvarmningssymbol i instrumentbordet OG der er beskrevet i
instruktionsbogen, at bilen skal forvarme.

Så, skal en dielselbil forvarme eller ej og hvad kan der ske, hvis man
ikke forvarmer??

m.v.h.
Prikke

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 15:31

pervaerum.mikkelsen@gmail.com skriver:

> Så, skal en dielselbil forvarme eller ej og hvad kan der ske, hvis man
> ikke forvarmer??

Ja, den skal forvarme. Men de fleste tager kun 1-2 sekunder om at gøre
det.

Hvis du ikke forvarmer, vil den forvarme under dit startforsøg og først
starte rigtigt lidt senere, dermed får du uforbrændt diesel ud gennem
udstødningen - det kan ryge lidt...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 23-11-05 15:36

> [...]
>
> Hvis du ikke forvarmer, vil den forvarme under dit startforsøg og først
> starte rigtigt lidt senere, dermed får du uforbrændt diesel ud gennem

Det er ikke mit indtryk at den starter senere end med forvarmning. Jeg tror
forvarmningen er der af forureningsmæssige grunde.

For at dét er effektivt bør man nok indbygge startforsinkelse, så man ikke
kan starte før der er forvarmet færdigt :)
--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Landberg

Dato : 23-11-05 15:39

[...]

Den skal forvarme, men med mindre der er ekstremt kold vil du aldrig lægge
mærke til det, da det går så hurtigt. I min nuværende diesel har jeg aldrig
skulle vente så meget som et sekund, men kan huske i min tidligere Picasso,
at den måske lige forvarmede i 1-2 sekunder inden man kunne starte - når
temperaturen var under 10 graders frost.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.