Vaskehal...
Fra : Dak

Dato : 22-11-05 23:03

Erfaring med disse på de forskellige stationer ønskes.

Især de lidt dyrere programmer med lakforsegling, varm voks osv. virker det
og er det pengene værd?

Skal til at prøve en vaskehal for første gang om ikke så lang tid så vil
lige høre om det er penge ud af vinduet.

Har bilen godt af at blive undervognsvasket hver gang her i
vintermånederne(1-2 gange om måneden)?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 23:28

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> Erfaring med disse på de forskellige stationer ønskes.
>
> Især de lidt dyrere programmer med lakforsegling, varm voks osv. virker
> det og er det pengene værd?

Egentlig ikke
Desværre vinder dovenskaben ofte og jeg bruger derfor vaskehal en del om
vinteren.

I sidste uge blev jeg slemt skuffet...89 Kr for en guldvask og så gik
vaskebørsterne ikke så langt ned at de fik "fat" i skørterne. Så bilen var
pæn beskidt efter turen....og jeg gad ikke klage (endnu en gang).
Det værste er at jeg endnu ikke har fundet så meget som en eneste maskine
der kan rengøre mine 12 egers fælge. Børsterne kan bare ikke komme ind på
siden af egerne, så de bliver kun vasket på fladen der vender ud mod
maskinen.
Når man så kombinerer det med at "voksen" som vaskehallen bruger, er VÆK
efter 10 min. og lakken er ru igen, så er voks totalt virkningsløst.
Indersiden af skærmkanterne bliver heller ikke rengjort og det samme med
trinbrædt og den smalle side i dørene skal man også vaske manuelt.
Jeg burde egentlig droppe maskinvasken da den vitterlig ikke er pengene
værd.....men jeg gider ikke bruge 30 min. på selv at vaske bilen (suk)

Nå, men positivt er det jo at det gavner miljøet, da der er tale om en stor
del genbrugsvand. (At det så stinker som et tørkloset fra Esbjerg i 50°
varme, skal være usagt)

NB: Husk at afmontere antenne og lad værre med at bruge samme vand som ham
før dig har haft i spanden.....nogen har ætsende kemikalier i vandet og så
går det ud over din lak.

--
Tom

Fra : Dak

Dato : 23-11-05 13:31

> NB: Husk at afmontere antenne...

Hvilken antenne?

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 16:05

> Hvilken antenne?

Nåh ja den sidder jo i varmetrådene

--
Tom

Fra : Q

Dato : 22-11-05 23:34

> [...]
> Erfaring med disse på de forskellige stationer ønskes.
>
> Især de lidt dyrere programmer med lakforsegling, varm voks osv. virker

Voks osv. er sikkert bedre end ingenting ( hvis du ikke selv polerer
bilen )..

> Skal til at prøve en vaskehal for første gang om ikke så lang tid så vil
> lige høre om det er penge ud af vinduet.
>
> Har bilen godt af at blive undervognsvasket hver gang her i
> vintermånederne(1-2 gange om måneden)?

Det er da fint nok at få skyllet det værste salt af.. Jeg plejer at snuppe
den billigste med undervognsskyl...

Metax plejer at være billige, men sørg for at få det mest fastgroede skidt
af bilen før vask..

/peter

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-11-05 00:26

KLIP

> Det er da fint nok at få skyllet det værste salt af.. Jeg plejer at snuppe
> den billigste med undervognsskyl...

Jeg har hørt at undervognsskyl ikke skulle være alt for godt især i
vintermånederne. Da evt. salt på undervognen således bliver blæst længere op
i diverse krinkelkroge og således ikke er helt til at fjerne igen.. Men jeg
bruger da også undervognsskyl en gang imellem for at få det værste gang salt
skyllet af.

Fra : Klaus G.

Dato : 23-11-05 04:08

> [...]
jeg
> bruger da også undervognsskyl en gang imellem for at få det værste gang

Jeg er nu ret sikker på at den Pava mand jeg snakkede sidst med, fraråede at
købe en bilvask med undervognsskyl. Eneste man skulle skylle var i
skærmkasserne, som man foriøvrigt om foråret kunne få efterbehandlet for
billige penge.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : u.m.s [3460]

Dato : 23-11-05 23:06

> [...]
> købe en bilvask med undervognsskyl. Eneste man skulle skylle var i
> skærmkasserne, som man foriøvrigt om foråret kunne få efterbehandlet for

Ja, tror nu også jeg holder mig fra undervognsskyl i fremtiden.
Skærmkasserne behøver jeg vist ikke at bekymre mig om, da det ser ud som om
der er en plasticskærmkasse hele vejen rundt (de ruster vel ikke ;) )

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-11-05 18:37

"u.m.s [3460]" <upiremove@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

da det ser ud som om
> der er en plasticskærmkasse hele vejen rundt (de ruster vel ikke ;) )
Nej men ved siden af, der hvor de ikke dækker. Fx. hvis der er en "fals",
ombukning rundt om hjul-åbningen- det er en rigtig skidt-samler :((.

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 22-11-05 23:44

Jeg er heller ikke imponeret over vaskehaller generelt, men det kan
gøres lidt bedre, end du har oplevet:

Hos Shell har de en såkaldt natvask, hvor en luksusvask (dvs. den
dyreste, dog uden lakforsegler) koster 49 efter kl 21 hver aften. Der
er forskel på Shells haller, men f.eks. den på Amager Fælledvej er
bedre til at rengøre alufælge, end de andre, jeg har prøvet. Den
bruger ikke kun børster, men også spuledyser i forskellige retninger
på hjulene. Nu har jeg godt nok ikke 12, men kun 9 eger på mine
fælge, men hvis jeg sprøjter noget Sonax fælgrens på 5-10 minutter
før jeg kører i vasken, så bliver de så pæne, at det kan
sammenlignes med en håndvask Min beskedne erfaring siger mig, at
Sonax er den bedste til det job, men det er også noget krads stads.

Effektiviteten på skørter i ovenstående vask kan jeg desværre ikke
udtale mig om.

Ca. hver anden gang giver jeg lidt ekstra for lakforsegler, og jeg må
indrømme, at jeg er så tilfreds, som man vist med rimelighed kan
være i forbindelse med en sort bil uden metallak...den ser ikke
nyvasket ud ret længe ad gangen, håndvask eller ej.

--
Jacob

Fra : Michael Westi

Dato : 23-11-05 00:41

> [...]
> lige høre om det er penge ud af vinduet.
>
> Har bilen godt af at blive undervognsvasket hver gang her i

Drop de dyre vaske. IMO er det penge ud af vinduet.(eller ind hvis du
glemmer at lukke vinduet) LOL
Voks, varm voks ect. fedter bilen som en i helv.....
Køb den billigste, og afhængigt af vejr (saltning osv) en undervognsvask
hver 2-3 gang.
Nu skal det så siges at jeg vasker hver dag (kører taxi)
Men min egen bil får samme billige behandling, og den vaskes "kun" 1 gang om
ugen.

Mvh Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 06:33

Dak skriver:

> Især de lidt dyrere programmer med lakforsegling, varm voks osv. virker det
> og er det pengene værd?

Det virker okay, men om det er pengen værd ??

> Har bilen godt af at blive undervognsvasket hver gang her i
> vintermånederne(1-2 gange om måneden)?

Ja

Få dig et metax kontokort, så kan du få deres billige vaske til 25 kr og
en SMS når de dyre vaske er på "tilbud".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 23-11-05 07:28

> [...]
> Erfaring med disse på de forskellige stationer ønskes.
>
> Især de lidt dyrere programmer med lakforsegling, varm voks osv. virker

Test i fjernsynet og egne erfaringer siger, at du lige så godt kan tage den
billigste vask - der er ingen forskel på resultatet. Du kan gøre det bedre
ved at tage et par spande sæbevand (fra hanen ved vaskehallen) og hælde over
bilen inden - det bløder skidtet lidt op.

> Skal til at prøve en vaskehal for første gang om ikke så lang tid så vil
> lige høre om det er penge ud af vinduet.

Næh - en ren bil er bedre end en beskidt - også selv om resultatet ikke er
perfekt.

> Har bilen godt af at blive undervognsvasket hver gang her i
> vintermånederne(1-2 gange om måneden)?

Hvis bilen har ABS risikerer du at den spuler vand ind i sensorerne - så
holder de op med at virke. FDM har frarådet undervognsvask.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 07:49

KASO skriver:

> Hvis bilen har ABS risikerer du at den spuler vand ind i sensorerne - så
> holder de op med at virke.

Sludder og vrøvl !

> FDM har frarådet undervognsvask.

Ja, hellere lade saltet og skidtet sidde ???

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 08:44

..

> Ja, hellere lade saltet og skidtet sidde ???

Nu er det jo sådan, at i vinter ½året, er det saltvand der vaskes med,
"genbrugsvand"- med ukendt saltindhold, som evt. finder vej ind i
kroge&hjørner, under undervognsbeh. :((. Min bil kommer aldrig i vaskehal,
jeg vasker i "perlegruset" m. regnvand, den får kun skyllet skærme og
paneler. Alligevel er der yderst begrænset m. skidt at se, når jeg en gang
imell. er under den.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 23-11-05 09:43

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
> jeg vasker i "perlegruset" m. regnvand, den får kun skyllet skærme og
> paneler. Alligevel er der yderst begrænset m. skidt at se, når jeg en gang

Der bliver bestemt ikke vasket med saltvand eller genbrugsvand, sæt jer lidt
ind i teknikken i en vaskehal, det er rigtigt der er noget genindvinding af
vandet men det bruges aldrig direkte på bilen og bliver renset inden det
bliver brugt til noget som helst..

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 10:09

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der bliver bestemt ikke vasket med saltvand eller genbrugsvand, sæt jer
> lidt ind i teknikken i en vaskehal,

Er du evt. villig til at afsløre hemmelighederne?. For jeg ved kun det som
er skrevet rundt omkring, inkl.. brugen af undervognsskyl.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-11-05 21:08

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Enig!

> Er du evt. villig til at afsløre hemmelighederne?. For jeg ved kun det som
> er skrevet rundt omkring, inkl.. brugen af undervognsskyl.

F.eks.:
<http://62.242.37.182/cgi-bin/MsmGo.exe?grab_id=84&page_id=11272192&query=vaskehal&hiword=VASKEHALLER+vaskehal+>

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 21:12

> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

men alligevel stinker vandet afskyelig råddent

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 23-11-05 21:35

> men alligevel stinker vandet afskyelig råddent

Det har jeg endnu ikke oplevet hos de OK vaskehaller, hvor det nye system er
i brug.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-05 21:25

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en
> meddelelse news:43842eca$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Enig!

I så fald er det lavet om... mange vaskehaller førhen brugte genbrugsvand
som var renset....

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Henrik B.

Dato : 23-11-05 21:34

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

> I så fald er det lavet om... mange vaskehaller førhen brugte genbrugsvand
> som var renset....

Som der står, benyttes også hér en del (renset) genbrugsvand!

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-05 21:46

> Som der står, benyttes også hér en del (renset) genbrugsvand!

Jeg har misforstået et eller andet.. se bort fra mit indlæg :)

Fra : Henrik B.

Dato : 23-11-05 21:53

> Jeg har misforstået et eller andet.. se bort fra mit indlæg :)

Nu igen!?

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-05 21:54

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:4384d6a4$0$99987
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Nu igen!?

Ikke igen Henrik... ikke igen.

Fra : Brian

Dato : 23-11-05 21:57

Henrik B. wrote:
> "Martin Johansen [6000]"
>
> Nu igen!?

Sjovt nok overvejede jeg en lignende kommentar - men på den anden side får
man jo også medlidenhed med drengen

/Brian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-11-05 22:08

"Brian" <ellers@tak.du> wrote in

> Sjovt nok overvejede jeg en lignende kommentar - men på den anden side
> får man jo også medlidenhed med drengen

Det behøver du ikke få.. det klarer jeg fint selv

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-11-05 18:44

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse ,

... mange vaskehaller førhen brugte genbrugsvand
> som var renset....

Ja renset for hvad, og hvor meget?. det kræver en proces = at lave
demineraliseret vand at "trække" alt salt ud. Tvivler på alle vaskehaller
har det ;).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-11-05 11:07

Hej,

On Wed, 23 Nov 2005 07:28:23 +0100, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>Hvis bilen har ABS risikerer du at den spuler vand ind i sensorerne - så
>holder de op med at virke. FDM har frarådet undervognsvask.

Ja - og i øvrigt rammer undervognsvasken kun hvor almindelig vand fra
vejen rammer. Alle krinkel-krogene vasker den 100% sikkert ikke.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-05 16:57

> [...]
> Erfaring med disse på de forskellige stationer ønskes.
>
> Især de lidt dyrere programmer med lakforsegling, varm voks osv. virker

Nej. Det er intet værd.
Vigtigere at polere bilen 3-4 gange årligt,
og så nøjes med den billigste program, menmindre
bilen er rigtig beskidt, så kan du ta' een, hvor børsterne
passerer 4 gange..
Undervognsskyl er godt, men kun hvis du kombinerer
det med hjemmespul af skærmkanterne først.
Så har du en helt ren bund..

> Skal til at prøve en vaskehal for første gang om ikke så lang tid så vil
> lige høre om det er penge ud af vinduet.

Det er dejligt, og gode haller gør et fremragende stykke
arbejde.

> Har bilen godt af at blive undervognsvasket hver gang her i
> vintermånederne(1-2 gange om måneden)?

Ja. Det tar' den ikke skade af. Nogle mærker tåler det dog ikke...
Jeg har både kørt Polo og Sierra igennem utallige
gange uden den mindste sprutten. Prøv det.
Har du fået den undervognsbehandlet her inden vinter ???

Fra : Dak

Dato : 24-11-05 18:26

> Har du fået den undervognsbehandlet her inden vinter ???

nej, har ikke lige råd. men har tjekket bundet og der er kun enkelte få
steder hvor der er kommet hul igennem den sidste undervognsbehandling. Har
derfor købt en flaske som jeg selv sprayer på. Ja efter jeg lige har
rengjort og fjernet de løse rust der måtte være kommet.

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-05 20:30

> [...]
> derfor købt en flaske som jeg selv sprayer på. Ja efter jeg lige har
> rengjort og fjernet de løse rust der måtte være kommet.

cool