Sonata Chrashtestet... Passat chrashet
Fra : Frederik C

Dato : 22-11-05 13:06

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 13:17

> http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3399786/

Forbløffende.

Flot af Sonata - skuffende af VAG.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 14:59

KLIP

> Forbløffende.

Hvorfor i al verden det?

> Flot af Sonata - skuffende af VAG.

Forventet af Sonata/Hyundai og aldeles skuffende af VAG.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 15:06

> Hvorfor i al verden det?

Fordi koreanere traditionelt hører til de ringeste på den front.

> Forventet af Sonata/Hyundai og aldeles skuffende af VAG.

Hvorfor forventet..?

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 15:10

> Fordi koreanere traditionelt hører til de ringeste på den front.

Det gjorde VW også, da de lavede de gamle modeller.....

> Hvorfor forventet..?

Fordi det er en hypermoderne fabrik, der anvender hypermoderne
produktionsmidler.

De vil samtidig sælge biler i et segment, hvor sikkerhed er i højsædet.

Enhver kan med et halvt øje fornemme sikkerheden i potten, når man læser,
hvordan den er opbygget.

Jeg vil garantere for at næste skud på stammen Grandeur får klokkerne til at
ringe også.

Den skal konkurrere med A6, Volvo S80, Bmw 5xx og MB i tilsvarende
størrelser.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 15:22

> Fordi det er en hypermoderne fabrik, der anvender hypermoderne
> produktionsmidler.

Ja, men min tvivl gik såmænd også mere på, om de også anvendte hypermoderne
prioriteringer.. )

Men efter at have hørt, hvor mange der kører i USA, forstår jeg bedre, deres
strategi.

> Den skal konkurrere med A6, Volvo S80, Bmw 5xx og MB i tilsvarende
> størrelser.

Ja, rolig nu..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 15:24

KLIP

> Ja, men min tvivl gik såmænd også mere på, om de også anvendte
> hypermoderne prioriteringer.. )

Den tvil kan du minimere ved at læse om fabrikken på Hyundai´s officielle
hjemmeside..

(Der fides også lidt omkring investor relations).

Hvorfor dog det.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 15:38

> Den tvil kan du minimere ved at læse om fabrikken på Hyundai´s officielle
> hjemmeside..

Ok - men jeg ved jo, hvordan kommunikationsfolk arbejder..

> Hvorfor dog det.?

Selvom Sonata ér en estor bil, mener jeg ikke, den er en naturlig konkurrent
til Mercedes E-klasse, 5-serien og A6´eren.

Efter min mening er dér tale om biler i en helt anden og eksklusiv klasse.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 15:54

KLIP

> Selvom Sonata ér en estor bil, mener jeg ikke, den er en naturlig
> konkurrent til Mercedes E-klasse, 5-serien og A6´eren.

Det vil jo vise sig.

> Efter min mening er dér tale om biler i en helt anden og eksklusiv klasse.

Det er et spørgsmål om at have råd til prestige.

Det vil der i øvrigt altid være nogen der har.

Ellers vil den overvejende del ønske value for less money og det er jeg
sikker på Hyundai nok skal give..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 16:16

> Det er et spørgsmål om at have råd til prestige.

Jep.

> Det vil der i øvrigt altid være nogen der har.

Jep.

> Ellers vil den overvejende del ønske value for less money og det er jeg
> sikker på Hyundai nok skal give..

Jep - masser af jern, plastik og elektronik for pengene - her er jeg helt
enig.

Men de andre biler, som du nævner, ser jeg som egentlige prestigebiler, og
her er det andre ting, der tæller, IMO.

....men så tror jeg til gengæld også, at vi er på vej i samme retning som
amerikanerne...med bare at købe den billige vare, hvor man får meget for
pengene, og så smide det ud, når det bliver lidt gammelt..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 16:20

KLIP

> ...men så tror jeg til gengæld også, at vi er på vej i samme retning som
> amerikanerne...med bare at købe den billige vare, hvor man får meget for
> pengene, og så smide det ud, når det bliver lidt gammelt..

Netop, her finder du jo VW, Opel, Peugeot, Citroen osv. osv.....

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 16:23

Se lige målene på en Grandeur og sammenlign med de tidligere nævnte i
klassen:

http://worldwide.hyundai-motor.com/common/html/showroom/passenger/xg/spec.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 16:35

Sammenlignede lige med målene for en ...... Phaeton..)

Grandeur er:

Længde: 280 mm kortere
Bredde: 38 mm smallere
Højde: 85 mm højere.

En Phaeton er stor, men en Grandeur er næsten samme størrelse..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-05 16:45

BJ wrote:
> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sammenlignede lige med målene for en ...... Phaeton..)
>
> Grandeur er:
>
> Længde: 280 mm kortere
> Bredde: 38 mm smallere
> Højde: 85 mm højere.
>
> En Phaeton er stor, men en Grandeur er næsten samme størrelse..

Og Phaeton bliver vel også snart aflivet, eftersom de ikke kan sælge den
nogen steder.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 16:47

KLIP

> Og Phaeton bliver vel også snart aflivet, eftersom de ikke kan sælge den
> nogen steder.

Jep ... hvem vil give eks. i Danmark over 1.4 mill. kr. for en
basismodel..

Har du prøvet at sammenligne Passat med Grandeur i størrelse?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 22-11-05 16:50

BJ wrote:

> Jep ... hvem vil give eks. i Danmark over 1.4 mill. kr. for en
> basismodel..

Den bliver også taget af det amerikanske marked igen, da den skuffer fælt i
salgstallene.

> Har du prøvet at sammenligne Passat med Grandeur i størrelse?

Nope.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 16:58

KLIP

> Nope.

En skam, men du vil forbavses:

En Passat er:

130 mm kortere
45 mm smallere
18 mm lavere

En Passat er faktisk en stor mellemklassebil.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 17:08

> En Passat er faktisk en stor mellemklassebil.

Ja, svenskerne mener, at Passat Stc er samme klasse som V70.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 18:33

KLIP

> Ja, svenskerne mener, at Passat Stc er samme klasse som V70.

Jeg kunne godt komme i tvivl om, hvad jeg skulle vælge..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 23:16

> Jeg kunne godt komme i tvivl om, hvad jeg skulle vælge..

Jeg nappede nok Passaten.

Primært fordi den har fordel af at være en nyere bil.

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 23:18

KLIP

> Jeg nappede nok Passaten.

Ærlig talt, jeg kunne ikke sige det.

Det ville kræve en uge på landevjen i begge.

> Primært fordi den har fordel af at være en nyere bil.

V70 er da blevet opdateret og har formodentlig fået alle (eller næsten) fejl
udbedret.

Passaten er jo helt ny.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-05 22:42

> Ærlig talt, jeg kunne ikke sige det.
> Det ville kræve en uge på landevjen i begge.

Det samme her.

> V70 er da blevet opdateret og har formodentlig fået alle (eller næsten)
> fejl udbedret.
> Passaten er jo helt ny.

Det er rigtigt - men eventuelle problemer klarer garantien.

Jeg tror, Passaten er den fedste bil at køre i - på den anden side, kan jeg
bedst lige V70´eren design...tror jeg...

---
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : BJ

Dato : 24-11-05 22:57

KLIP

> Det er rigtigt - men eventuelle problemer klarer garantien.

Jow, de første par år.

> Jeg tror, Passaten er den fedste bil at køre i - på den anden side, kan
> jeg bedst lige V70´eren design...tror jeg...

Det er svært at sammenligne de to biler, da selve prisforskellen er
betydelig.

for 331.000 kan du begynde med en Pasat, men du skal hoste op med 470.000
for at få en V70.

Jeg synes bestemt begge biler, på hver deres måde, er flotte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 28-11-05 11:36

> for 331.000 kan du begynde med en Pasat, men du skal hoste op med 470.000
> for at få en V70.

Aaaah, de har da kørt, eller kører, en kampagne, hvor du kan få en V70 2,4i
for 440.000,-

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 28-11-05 11:40

KLIP

> Aaaah, de har da kørt, eller kører, en kampagne, hvor du kan få en V70
> 2,4i for 440.000,-

Mon ikke du kan finde en lignende kampagne for VW.

Så holder du alligevel en afstand mellem VW og den mindste V70 på mellem
100.000 og 140.000 kr.

Man må da håbe, man får lidt mere bil for de "småpenge"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-11-05 22:55

> Mon ikke du kan finde en lignende kampagne for VW.

Det tror jeg nu ikke..

Billigste Passat med bare 150 hk koster 370.000 kroner - ergo 70.000 mindre
for en bil med 20 hk mindre.

.....men du har ret - helt sikkert - Passaten er billigere..

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : BJ

Dato : 29-11-05 01:49

KLIP

> Det tror jeg nu ikke..
>
> Billigste Passat med bare 150 hk koster 370.000 kroner - ergo 70.000
> mindre for en bil med 20 hk mindre.

Hmmm... Så er VW´s vejledende prisliste da helt gal på.

Her kan du købe en Passat Stationcar 1.6 med 102 Hk til kr. 331.495,00.

Ved VW Danmark ikke hvad de sælger?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-11-05 03:28

> Ved VW Danmark ikke hvad de sælger?

Jo, men jeg troede ikke, du ville sammenligne en 1,6 med en 2,4, hvis du
skulle sammenligne priser på bilerne..

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : BJ

Dato : 29-11-05 10:15

KLIP

> Jo, men jeg troede ikke, du ville sammenligne en 1,6 med en 2,4, hvis du
> skulle sammenligne priser på bilerne..

O.k., den får du så(lidt) kredit for..

Jeg ville stadig vælge en V70...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-11-05 13:07

> Jeg ville stadig vælge en V70...

Det ville jeg måske også.

Det ville dog først komme an på en køretur.

Ifølge Aftonbladet er Passaten noget mere velkørende - omend den er knap så
komfi.

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : BJ

Dato : 29-11-05 23:43

KLIP

> Det ville jeg måske også.
>
> Det ville dog først komme an på en køretur.
>
> Ifølge Aftonbladet er Passaten noget mere velkørende - omend den er knap
> så komfi.

Vore såkaldte skandinaviske brødre (og søstre) er sikkert trætte af hele
tiden at få smidt en Volvo/Saab i nakken som firmabil.

Derfor er de måske så interesserede i andre mærker.

Det matcher udmærket med dansk mentalitet, det er altid grønnere på den
anden side af hegnet..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-11-05 16:53

> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
>
> Se lige målene på en Grandeur og sammenlign med de tidligere nævnte i
> [...]

Tja, ret stor. Min XJ6'er er 10 cm længere, 6 cm smallere og (heldigvis) 15
cm lavere. 1.5 m høje biler er altså ikke kønne, hvis de ikke har
4-hjulstræk. 9cm længere akselstand til Jaguaren og 11 liter større tank...
Hvor tæt er egenvægten på 2 ton ?

MVH Leo

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 17:00

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor tæt er egenvægten på 2 ton ?

Jeg vil tro en Grandeur kommer til at veje mellem 1.550 og 1.650 Kg.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Brian

Dato : 22-11-05 17:03

BJ wrote:

> Jeg vil tro en Grandeur kommer til at veje mellem 1.550 og 1.650 Kg.

Ifølge http://kortlink.dk/27pf er du tæt på - 1639Kg.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 17:09

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ifølge http://kortlink.dk/27pf er du tæt på - 1639Kg.

Det store spørgsmål er blot om Hyundai er ærlige eller lige så fulde af fup
som eks. Volvo..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JS

Dato : 22-11-05 22:23

"Brian" <ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Ifølge http://kortlink.dk/27pf er du tæt på - 1639Kg.

Køn kan den ikke beskyldes for at være.

Fra : Brian

Dato : 22-11-05 22:27

JS wrote:

> Køn kan den ikke beskyldes for at være.

Smag er svært at diskutere, men jeg synes nu de er sluppet heldigt fra det.
Selv kabinen ser nydelig ud, hvilket er et punkt jeg synes den nye Sonata
falder igennem på.

/Brian

Fra : MM

Dato : 22-11-05 23:07

> Køn kan den ikke beskyldes for at være.

Helt enig - midterkonsollen synes jeg er rigtig dårlig designet, den
harmonerer slet ikke med resten, specielt billedet med instrumentbrædtet i
sort stikker den rigtig meget ud, de alu-look paneler mellem sæderne ser
ligeledes helt malplacerede ud, og de går slet ikke sammen.
Jeg måske leve med det, hvis ellers resten af bilen var i top kvali.

Men dét jeg simpelthen ik bryder mig om er den top som bagagerummet har
fået, når nu både Mercedes og Hyundai kopierer BMW 7'erens grimme bagende
forsvinder alt håb om at det design fik lov til at gå over i historien som
et gevaldigt flop. :( øv...

~MM

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 00:13

> Køn kan den ikke beskyldes for at være.

Det er jeg nu ikke enig i - jeg synes egentlig, den er ganske ok.

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 17:06

KLIP

> Jeg vil tro en Grandeur kommer til at veje mellem 1.550 og 1.650 Kg.

Jeg skylder dig lige at sige min Volvo S80 står til at veje mellem:
Egenvægt: 1475-1525 (afhængig af model)

Trods det faktum, jeg ikke selv sad i bilen (), vejede den 1.725 Kg på
den lokale brovægt......

Så hvis dette er rettesnoren vil en Grandeur veje mellem 1.500 og 1.550
Kg....!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JS

Dato : 22-11-05 22:22

> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse
>
> Se lige målene på en Grandeur og sammenlign med de tidligere nævnte i
> klassen:

Bare navnet, yrk

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 16:16

KLIP

> Selvom Sonata ér en estor bil, mener jeg ikke, den er en naturlig
> konkurrent til Mercedes E-klasse, 5-serien og A6´eren.

Ups. .. den overså jeg.

Det er *ikke* Sonata, der skal konkurrere med ovennævnte.

Det er *Grandeur*.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 16:58

> Det er *ikke* Sonata, der skal konkurrere med ovennævnte.

> Det er *Grandeur*.

Nååhh...

Ok.. Så forstår jeg bedre..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 17:00

KLIP

> Nååhh...
>
> Ok.. Så forstår jeg bedre..

Silly you and me..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bagdad Bob

Dato : 22-11-05 18:39

> Hvorfor dog det.?
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Fordi Hyundai ikke kan lave en konkurrent til de nævnte biler. Fordi en
Sonata ikke kan sammenlignes med en Mondeo/Vectra/Passat. De er alle bedre
biler end Sonataen.

/Abildgaard

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 19:42

"Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fordi Hyundai ikke kan lave en konkurrent til de nævnte biler. Fordi en
> Sonata ikke kan sammenlignes med en Mondeo/Vectra/Passat. De er alle bedre
> biler end Sonataen.

Sikke noget pjat.

Jeg har prøvet alle sammen og finder Sonata´en fuldt ud på højde med de
andre.

Den koster bare omkring 100.000 kr. mindre.

Jeg er sikker på, den kommende Grandeur er bedre end de af dig nævnte.

PS: Du har garanteret ikke prøvet en Sonata.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Bagdad Bob

Dato : 22-11-05 22:07

> [...]
>
> Jeg er sikker på, den kommende Grandeur er bedre end de af dig nævnte.
>
> PS: Du har garanteret ikke prøvet en Sonata.

Jo, jeg har prøvet en ny Hyundai Sonata hos Hyundai i Hillerød. Derudover
har jeg kørt 2 Mondeo'er, en Passat og en Vectra som firmabilist med
40-60.000 km om året. Hyundai'en har dårlige sæder, ringe
finish/kvalitetsfornemmelse og den har klart dårligere køreegenskaber end de
andre alternativer.

Med hensyn til Grandeur så kan jeg ikke udtale mig om den, men umiddelbart
vil jeg forvente noget i retning af sidste generation Toyota Camry. Men man
kan jo selvfølgelig blive positivt overrasket.

PS: Hvis jeg skal være ligeså næsvis som dig, så vil jeg gætte på at du er
amatør hyggebilist og at du ikke ville kunne skelne en C5 fra en M5.

/Abildgaard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 22:17

> Jo, jeg har prøvet en ny Hyundai Sonata hos Hyundai i Hillerød. Derudover
> har jeg kørt 2 Mondeo'er, en Passat og en Vectra som firmabilist med
> 40-60.000 km om året.

Jeg vil nok give Bagdad Bob lidt ret her, Bjørn.

Sonataen er efter min mening heller ikke så raffineret en bil, som den nye
Passat.

(Har ikke prøvet Passaten - så goddaw, mand økseskaft - men jeg ser blot den
sammenligninger med andre og holder den evt op mod den nye Mondeo - og
lægger 10 procent til)

Sonata er KLART bedre end dens rygte for koreanske biler, og det er hamrende
meget og ret god bil for pengene, men hvis man kører den op mod biler, der
koster 100.000 eller 200.000 kroner mere, så falder den altså ud som klar
vinder, IMO.

Jan W Nielsen - der måske selv kunne finde på at vælge en Sonata 3,3 med
læder og hele balladen.

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 22:57

KLIP

> Jan W Nielsen - der måske selv kunne finde på at vælge en Sonata 3,3 med
> læder og hele balladen.

Jeg kan godt "nøjes" når jeg kan spare mellem 100.000 og 200.000 og få stort
set lige så meget bil for pengene..;)

Men bares, jeg skal også selv betale uanset hvordan man vender og drejer
det..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 00:13

> Jeg kan godt "nøjes" når jeg kan spare mellem 100.000 og 200.000 og få
> stort set lige så meget bil for pengene..;)

Enig.

/Jan W Nielsen

Fra : JS

Dato : 23-11-05 09:08

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg kan godt "nøjes" når jeg kan spare mellem 100.000 og 200.000 og få
> stort set lige så meget bil for pengene..;)

Så er spørgsmålet blot hvordan man definerer "bil for pengene". Det er vel
ikke kun ledninger, blik og plastic...?

Fra : Brian

Dato : 23-11-05 09:30

JS wrote:

> Så er spørgsmålet blot hvordan man definerer "bil for pengene". Det
> er vel ikke kun ledninger, blik og plastic...?

Et parameter kunne være garanti. Her smider Hyundai 3 år i
hatten med ubegrænset kilometer.

/Brian

Fra : JS

Dato : 23-11-05 10:48

> Et parameter kunne være garanti. Her smider Hyundai 3 år i
> hatten med ubegrænset kilometer.

Der er også 30 dages returret i Aldi mod ingen efter ibrugtagelse i
HIFI-klubben m.fl. Er Aldis produkter så bedre kvalitet?

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 10:52

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der er også 30 dages returret i Aldi mod ingen efter ibrugtagelse i
> HIFI-klubben m.fl. Er Aldis produkter så bedre kvalitet?

Mon ikke Aldi snart skal til at sælge (for det betrængte VW) biler også.

Så vil jeg tro kvaliteten af en VW er den samme hos VW-forhandleren og Aldi
...... måske lidt bedre hos Aldi..!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JS

Dato : 23-11-05 12:36

> [...]
>
> Mon ikke Aldi snart skal til at sælge (for det betrængte VW) biler også.
>
> Så vil jeg tro kvaliteten af en VW er den samme hos VW-forhandleren og

Hvis dit indlæg er ment som et relevant svar på tråden må du mene at Sonata
og Passat er ens biler!?

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 12:48

KLIP

> Hvis dit indlæg er ment som et relevant svar på tråden må du mene at
> Sonata og Passat er ens biler!?

Garantien på en Sonata er betydelig bedre end på en VW, så nej.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 13:58

BJ skriver:

> Garantien på en Sonata er betydelig bedre end på en VW, så nej.

Er den ?
http://www.volkswagen.dk/pdf-files/garanti-reklamation/3_PDF_fil_reklamation_1.pdf
Altså ud over 3. året

Hvad med rustgaranti ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 14:11

KLIP

> [...]

Den er generelt uinteressant, da ingen burde beholde deres bil i så lang tid
som vi gør.

Der er i øvrigt 6 år på gennemtæring. Nøjagtig det samme som min potte, der
fra ny kostede pænt på den anden side af 900.000,- kr.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-11-05 14:38

> [...]
>
> Der er i øvrigt 6 år på gennemtæring. Nøjagtig det samme som min potte,
> der fra ny kostede pænt på den anden side af 900.000,- kr.

Lige netop rustbestandigheden er vel også et af de eneste punkter hvor man
er en smule mistænkelig overfor Sonataen.
Jeg overvejede selv en hel del at købe en Sonata ligesom Folmer, men mistede
modet i sidste ende....
6 år mod gennemtæring er ikke imponerende - Skodaen byder på 12 år. Ikke at
jeg mener at man skal lægge for meget i denne garanti, men det ser jo godt
ud på papiret når bilen en gang skal sælges.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 14:43

KLIP

> 6 år mod gennemtæring er ikke imponerende - Skodaen byder på 12 år. Ikke
> at jeg mener at man skal lægge for meget i denne garanti, men det ser jo
> godt ud på papiret når bilen en gang skal sælges.

Tror du selv på, du får mere for potten på den baggrund.

Jeg tror det ikke og ville heller ikke købe en +10 år gammel Skoda, VW,
Hyundai osv. med mindre jeg ikke kunne andet.

Jeg vil der i mod gerne have en så lang fabriksgaranti som muligt. Tag eks
Kia med 5 år på deres topmodel.

Se det kan jeg se sparede penge ved.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 23-11-05 14:51

> Jeg tror det ikke og ville heller ikke købe en +10 år gammel Skoda, VW,
> Hyundai osv. med mindre jeg ikke kunne andet.

Nu var det heller ikke dig je havde udset mig som aftager til en bil i dette
segment, men jeg tænkte derimod mere på den snusfornuftige familiefar som
har en økonomi som gør at det markedssegment han befinder sig i er en brugt
familiebil med en 3-5 år på bagen. Det er ikke alle danske familier som har
en økonomi som sætter dem i stand til at købe ny bil i det segment.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 15:39

KLIP

> [...]
> sig i er en brugt familiebil med en 3-5 år på bagen. Det er ikke alle
> danske familier som har en økonomi som sætter dem i stand til at købe ny

.... og hvis man tror, familiefaderen bliver mere velhavende af at købe en
potte med rustfrit blik som dækker over en gang udrangeret og nedslidt
teknik/mekanik, ja så går det over min forstand.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 15:16

BJ skriver:

> Jeg vil der i mod gerne have en så lang fabriksgaranti som muligt. Tag eks
> Kia med 5 år på deres topmodel.
>
> Se det kan jeg se sparede penge ved.

Hvordan ?

Hvad går i stykker efter 4½ år ?

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 15:41

KLIP

> Hvordan ?
>
> Hvad går i stykker efter 4½ år ?

Masser.

Tror du ikke der er en helt klar grund til, de europæiske bilfabrikker ikke
yder mere garanti end de gør...?

Jeg er 100% sikker i, hvorfor de gør det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 15:50

BJ skriver:

> Tror du ikke der er en helt klar grund til, de europæiske bilfabrikker ikke
> yder mere garanti end de gør...?

Mercedes giver 30 års rustgaranti. Er det fordi de ikke ruster ?

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 15:52

KLIP

> Mercedes giver 30 års rustgaranti. Er det fordi de ikke ruster ?

Jeg kan ikke finde nogen i den europæiske bilindustri at sammenligne MB med
og da slet ikke med en folkevogn.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 17:25

BJ skriver:

> Jeg kan ikke finde nogen i den europæiske bilindustri at sammenligne MB med
> og da slet ikke med en folkevogn.

Nej, folkevogne ruster slet ikke som en Mercedes...

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 17:29

KLIP

> Nej, folkevogne ruster slet ikke som en Mercedes...

Vi skal vist snart til at have fundet på noget alla Saab og dyrlægebiler
omkring VW...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 17:38

> Vi skal vist snart til at have fundet på noget alla Saab og dyrlægebiler
> omkring VW...

Yuppie-wanna-be-bil...?

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 17:40

KLIP

> Yuppie-wanna-be-bil...?

LOL, jeg har lige spurgt Henrik om det samme.

Du kom altså først..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 17:56

> LOL, jeg har lige spurgt Henrik om det samme.

Der er intet over - og der er intet ved siden af.....dyrlægebilen..!!

)

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 18:00

> Der er intet over - og der er intet ved siden af.....dyrlægebilen..!!
>
> )

Jøp, og er den endda ude og rulle (nappede ham på MSN).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JS

Dato : 23-11-05 15:52

> [...]
> ikke yder mere garanti end de gør...?
>
> Jeg er 100% sikker i, hvorfor de gør det.

Fordi at de har kalkuleret på at de ikke vil sælge flere biler på lovning om
længere garantiperiode.

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 15:54

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fordi at de har kalkuleret på at de ikke vil sælge flere biler på lovning
> om længere garantiperiode.

Ha, nej fordi lortet ikke mekanisk er beregnet til at holde mere end 25
måneder.

Så må det gerne begynde at falde fra hinanden og det gjorde det sgú!

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 15:15

BJ skriver:

> Den er generelt uinteressant, da ingen burde beholde deres bil i så lang tid
> som vi gør.

Tjah, min Golf III havde "kun" 6 års gennentæringsgaranti, men havde
ingen rust da den blev 8. Dengang havde Hyundai ikke så lang en garanti.

> Der er i øvrigt 6 år på gennemtæring. Nøjagtig det samme som min potte, der
> fra ny kostede pænt på den anden side af 900.000,- kr.

Er det ikke ringe ???

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 15:43

KLIP

> Er det ikke ringe ???

Også i den grad.

Nu reklamerer Volvo med, deres biler gennemsnitlig holder i over 21 år, så
det går mig ikke så meget på.

Jeg har dog for retfærdighedens skyld set en S80 med rust i taget.

Den er i øvrigt sat til salg hos Starmark i Vejle........

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JS

Dato : 23-11-05 14:01

> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Garantien på en Sonata er betydelig bedre end på en VW, så nej.

Mit indlæg udsprang af at du sagde at en bil er bedre fordi at den har bedre
garanti.

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 14:12

KLIP

> Mit indlæg udsprang af at du sagde at en bil er bedre fordi at den har
> bedre garanti.

Overall vil jeg stadig mene det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 12:41

> Der er også 30 dages returret i Aldi mod ingen efter ibrugtagelse i
> HIFI-klubben m.fl. Er Aldis produkter så bedre kvalitet?

Ofte er de faktisk - og så er det ikke engang løgn.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 23-11-05 13:39

JS wrote:

> Der er også 30 dages returret i Aldi mod ingen efter ibrugtagelse i
> HIFI-klubben m.fl. Er Aldis produkter så bedre kvalitet?

Ikke nødvendigvis, men at man "tør" give 3 års garanti, kan jeg på
ingen måde få drejet til noget negativt... Hyundai eller ej.

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 13:44

> Ikke nødvendigvis, men at man "tør" give 3 års garanti, kan jeg på
> ingen måde få drejet til noget negativt... Hyundai eller ej.

Enig...!

Jeg har i øvrigt en god ven, der kender en højt placeret chef i et af
Danmarks største leasingselskaber (om ikke det største), og herfra lyder
det, at Hyundai mekanisk er blevet lige så stabil som japanerne.

Her tænkes primært på Sonata.

/Jan W Nielsen

Fra : JS

Dato : 23-11-05 14:02

> Ikke nødvendigvis, men at man "tør" give 3 års garanti, kan jeg på
> ingen måde få drejet til noget negativt...

Det er der vist heller ingen der forsøger. Men at sige at en bil er bedre
alene pga. bedre garanti er noget juks imo.

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 22:56

> [...]

> PS: Hvis jeg skal være ligeså næsvis som dig, så vil jeg gætte på at du er
> amatør hyggebilist og at du ikke ville kunne skelne en C5 fra en M5.

Sorry, men langt de fleste udtaler sig om biler de aldrig har prøvet/kørt.

Jeg har naturligvis ikke lige så meget erfaring på landevejen som du.

Jeg startede som handels og omkringrejsende for godt 30 år siden. Desuden er
min kone i dag handels og omkringrejsende og har kun været det i godt 25 år.

Tilsammen har vi vel haft over 35 forskellige biler i vort +26 årige
ægteskab.

Jeg har dog intet imod at lære noget om biler alligevel...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : JS

Dato : 22-11-05 22:27

> [...]
>
> Jeg er sikker på, den kommende Grandeur er bedre end de af dig nævnte.
>
> PS: Du har garanteret ikke prøvet en Sonata.

Jeg har. Jeg har også lugtet til én indvendig og jeg har set den udvendig og
der er absolut ingen prestige i den. Hvis man kommer fra en Toyota eller
lignende grå bil kan jeg måske godt forstå at man er tiltrukket, men hvis
man har følt, mærket og lugtet til en passat er det en væmmelig oplevelse at
komme over i en hvilken som helst Hyundai IMO.

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 22:59

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> hvis man har følt, mærket og lugtet til en passat er det en væmmelig
> oplevelse at komme over i en hvilken som helst Hyundai IMO.

Jeg er li´som kommet over det med prestigen.

Min egen Volvo koster i dagens Danmark ca. 1.2 mill kr.

Jeg vil hellere sætte 600.000 kr ind i investeringsselskabet og hygge mig
med pengene der..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : KASO

Dato : 23-11-05 07:35

> [...]
> hvis man har følt, mærket og lugtet til en passat er det en væmmelig
> oplevelse at komme over i en hvilken som helst Hyundai IMO.

SUK! En Passat har ca. lige så meget "prestige" og luksusbil over sig som en
hengemt ostemad. Den er fuldstændig på linie med sin konkurrent fra Toyota -
blot har sidstnævnte bedre driftsikkerhed, sikkerhed (ihvertfald ifht.
forrige Passat - og iflg. denne tråd er den nye ikke for god), og
slidstyrke. Skal man tale om "prestigebiler" hedder det Mercedes, BMW,
Jaguar etc.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 10:15

> SUK! En Passat har ca. lige så meget "prestige" og luksusbil over sig som
> en hengemt ostemad.

Det er jo noget, som man ville kunne måle sig til ved hjælpe af
meningsmålinger.

Min påstand er, at du ikke har ret - uafhængigt af, om det så er retfærdigt
eller ej.

Det fremgår i øvrigt også ofte af anmeldelser af VW-biler -
prestigeelementet.

Som jeg har sagt før - du kan jo køre en tur rundt i de dyre kvarterer i det
nordsjællandske. Det er altså ikke japanere, der holder deroppe.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 23-11-05 10:22

Jan W Nielsen wrote:

> Det er jo noget, som man ville kunne måle sig til ved hjælpe af
> meningsmålinger.
>
> Min påstand er, at du ikke har ret - uafhængigt af, om det så er
> retfærdigt eller ej.

Noget er der jo om det, siden Phaeton faldte til jorden.

Læg desuden mærke til hvilke mærker KASO mener der er
rigtige prestigebiler - men det klippede du jo fra

Selvfølgelig er der mere prestige over VW end Hyundai...

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 10:30

> Læg desuden mærke til hvilke mærker KASO mener der er
> rigtige prestigebiler - men det klippede du jo fra

Jeg klipper altid meget fra. Dette gør tråden mere letlæselig.

> Selvfølgelig er der mere prestige over VW end Hyundai...

Ja, det er ikke noget enten-eller det her - det har jeg aldrig sagt.

Naturligvis er der mere prestige over en Mercedes Benz, end der er over en
VW.

Men at sige VW Passat i samme sætning som hengemt ostemad (godt udtryk),
Toyota og Mazda, mener jeg er en fejlvurdering.

Toyota er ved at komme lidt efter - men det er mere på ry om
driftssikkerhed, end det er prestige.

Bilerne har simpelthen ikke "læasse" til at være prestigebiler.

Som sagt - se på hvilke "mellemklassebiler", man kører i de steder, hvor der
for alvor tjenes penge.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 06-12-05 23:21

> Toyota er ved at komme lidt efter - men det er mere på ry om
> driftssikkerhed, end det er prestige.

Skal vi ikke blive enige om faktum, istedet for ry...?

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 08-12-05 15:24

> Skal vi ikke blive enige om faktum, istedet for ry...?

Nej, det skal vi ikke blive enige om.

De to ting er modsiger ikke hinanden

--
/Jan W Nielsen - pas på - der er vietcong'er i busken..!!

Fra : KASO

Dato : 23-11-05 22:01

> [...]
>
> Som jeg har sagt før - du kan jo køre en tur rundt i de dyre kvarterer i
> det nordsjællandske. Det er altså ikke japanere, der holder deroppe.

Her kører jeg skam hver dag (jeg bor faktisk i området - dog ikke på en af
de dyre adresser ) - og VW har ingen fremtrædende rolle. Bortset fra en
voldsom overrepræsentation af MB, BMW, Porsche, Audi etc. er fordelingen af
"slavemærker" ca. som i resten af landet. VW har kun en overrepræsentation i
form af Golf Cabriolet og Tourag - men her er heller ikke så mange
alternativer. Phaeton har jeg aldrig set på disse kanter....

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 22:05

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> ikke så mange alternativer. Phaeton har jeg aldrig set på disse kanter....

Jan kører mest i Østbanekvarteret..

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 23:18

> Her kører jeg skam hver dag (jeg bor faktisk i området - dog ikke på en af
> de dyre adresser

Jeg kører i "de kvarterer" hver eneste dag, da jeg arbejder i området.

Jeg ser en MARKANT overrepræsentation af VW i forhold til for eksempel
Mazda....hvis du kører tallene op mod landstallene.

Jeg vil gå langt som til at vædde stort set hvilket som helst beløb, hvis
jeg må pege postnumrene ud.

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : JS

Dato : 24-11-05 10:54

> Jeg kører i "de kvarterer" hver eneste dag, da jeg arbejder i området.

Hmm, troede at du var i DR!?...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-05 15:04

> Hmm, troede at du var i DR!?...

Jeg har ikke lyst til at oplyse, hvor jeg arbejder i dag - men jeg kan sige,
at jeg mit arbejdsområde er det sted i Danmark med de højeste indtægter og
de dyreste boliger....og de fleste VAG-biler..

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 24-11-05 15:15

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg har ikke lyst til at oplyse, hvor jeg arbejder i dag - men jeg
> kan sige, at jeg mit arbejdsområde er det sted i Danmark med de
> højeste indtægter og de dyreste boliger....og de fleste VAG-biler..

Så må vi jo begynde at gætte - hvis jeg siger Horsens Statsfængsel, hva'
siger du så ?

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-11-05 15:20

> Så må vi jo begynde at gætte - hvis jeg siger Horsens Statsfængsel, hva'
> siger du så ?

He-he..

Arbejder du selv der, da - eller er du indsat..?

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 24-11-05 16:12

Jan W Nielsen wrote:

> Arbejder du selv der, da - eller er du indsat..?

Ingen af delene, men i det område lusker der en del gamle Vectra'er og VAG
(Golf 2) rundt

/Brian

Fra : KASO

Dato : 25-11-05 18:43

> [...]
> Mazda....hvis du kører tallene op mod landstallene.
>
> Jeg vil gå langt som til at vædde stort set hvilket som helst beløb, hvis

Jeg kører dagligt i området Rungsted, Hørsholm, Humlebæk, Vedbæk, Nærum - og
ser ikke specielt store koncentrationer af VW. Det er muligt, at du i
specielle områder kan finde en overrepræsentation, men det er ikke
nødvendigvis forbundet med "prestige". I området omkring Nærum ser man
f.eks. en kraftig overrepræsentation af Renault - hvilket formentlig kan
tilskrives den lokale Bilia snarere end noget andet. Tilsvarende kan også
findes i andre områder med andre mærker.

En anden faktor er selvfølgelig, at der findes en del Audi'er på disse
kanter - og indtil fornylig kunne man jo så nemt og bekvemt købe sig en
"konebil" hos samme forhandler (før Audi blev taget fra mange VW
forhandlere).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-11-05 18:15

> Jeg kører dagligt i området Rungsted, Hørsholm, Humlebæk, Vedbæk, Nærum -
> og ser ikke specielt store koncentrationer af VW.

Når jeg taler om en højere koncentration, taler jeg om det som relativt til
andre områder - for eksempel Lolland, Fyn, Nord- eller Sønderjylland. Jeg
har boet i stort set alle steder, og jeg kommer næsten dagligt alle steder,
og det er min KLARE observation.

Til støtte for teorien om "prestige" i forbindelse med VW ift for eksempel
Mazda, har jeg tidligere nævnt fraværet af dette mærke i samme område.

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 28-11-05 07:27

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har boet i stort set alle steder, og jeg kommer næsten dagligt alle
> steder, og det er min KLARE observation.

Mjah - det er så ikke helt min opfattelse, men det kan jo også være et
resultat af, hvad man kigger efter - bevidst eller ubevidst. Da jeg havde en
BX syntes jeg lige pludselig, at det vrimlede med BX'ere (selv om der nok
ikke var flere end der plejede ) - og jeg får da nok også øje på de
fleste Scénic'er idag

Iflg. statistikken har hele hovedstadsområdet flere VW end f.eks. Jylland
læste jeg engang - og set ifht. hovedstadsområdet, synes jeg ikke, at der er
flere i Nordsjælland. Derfor kan du selvfølgelig godt have ret i, at der er
flere end i Vestjylland, hvor man er mere "fornuftige"

> Til støtte for teorien om "prestige" i forbindelse med VW ift for eksempel
> Mazda, har jeg tidligere nævnt fraværet af dette mærke i samme område.

Jeg har nu en mistanke om at området rummer landets højeste koncentration af
MX5 samt RX7 + 8 - men de tegner sig selvfølgelig ikke for en stor
markedsandel. Området rummer iøvrigt også Hyundai og Kia forhandlere - og
Ford Hørsholm ser ud til at trives fint. Ligeledes har den "lokale"
Toyota-forhandler udvidet med en ekstra butik i Helsingør, så det kan da
ikke gå helt dårligt.....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-11-05 22:56

> Jeg har nu en mistanke om at området rummer landets højeste koncentration
> af MX5 samt RX7 + 8

Det tror jeg, du har ret i - økonomisk overskud giver råd til "pjat-værk" på
bilfronten.

Med andre ord - livsstilbiler er delvist et overklassefænomen.

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-11-05 18:17

> Jeg kører dagligt i området Rungsted, Hørsholm, Humlebæk, Vedbæk, Nærum -
> og ser ikke specielt store koncentrationer af VW.

I øvrigt - Mogens Knudsen - som heller ikke er begejstret for VW - men som
bor mellem Kbh og Helsingør - har før sagt, at det vrimlede på 1,8 T´ere
oppe hos ham.

(Da dé var nye og moderne, altså)

Toyota Carina har derimod aldrig været på mode i NOodsjælland, selvom det da
er/var en fin bil.

De har simpelthen ikke haft "klasse" til det område, IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-05 22:57

> Sikke noget pjat.
>
> Jeg har prøvet alle sammen og finder Sonata´en fuldt ud på højde med de
> andre.
>
> Den koster bare omkring 100.000 kr. mindre.

Sammenlignet med f.eks. Toyota, halter de stadig bagefter hvad angår
teknologi, finish og kvalitet.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ole Thomsen

Dato : 22-11-05 17:13

BJ wrote:

> Jeg vil garantere for at næste skud på stammen Grandeur får klokkerne
> til at ringe også.
>
> Den skal konkurrere med A6, Volvo S80, Bmw 5xx og MB i tilsvarende
> størrelser.

Men ikke i DK, ifølge importøren i Ekstrabladet søndag.

Bliver åbenbart vurderet for dyr for målgruppen.

Ole Thomsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 17:17

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men ikke i DK, ifølge importøren i Ekstrabladet søndag.
>
> Bliver åbenbart vurderet for dyr for målgruppen.

Nic kan jo nå at ændre indstilling endnu.

Den kommer vist først rigtig på markedet i 2006.

Eller må man jo bare importere en fra Tyskland..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-05 19:32

> [...]
>
> De vil samtidig sælge biler i et segment, hvor sikkerhed er i højsædet.
>
> Enhver kan med et halvt øje fornemme sikkerheden i potten, når man læser,

Jeg ville nu til enhver tid foretrække at sidde i Passat'en, hvis de to skal
mødes head-to-head.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 19:42

KLIP

> Jeg ville nu til enhver tid foretrække at sidde i Passat'en, hvis de to
> skal mødes head-to-head.

Det ville jeg ikke.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan Vennike

Dato : 22-11-05 19:50

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det ville jeg ikke.
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~

Det er det der med at være faktaresistent

--
Jan (Som har en VW Lupo nu - men ikke ville være bange for en Hyundai næste
gang)

Remove the cat in the email to reach me

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 19:55

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er det der med at være faktaresistent

Lige i denne situation, kan jeg kun give dig ret.

Jeg ville heller ikke være bange for at sidde i en Sonata head to head med
en S40, S60, S80 eller sågar en Saab.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 20:05

> Jeg ville heller ikke være bange for at sidde i en Sonata head to head med
> en S40, S60, S80 eller sågar en Saab.

Ahh..... Heller ikke en Saab...?

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 21:07

KLIP

> Ahh..... Heller ikke en Saab...?

Nope, der sidder jo en dyrlæge i den......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-11-05 22:03

> Nope, der sidder jo en dyrlæge i den......

*LOL*

/Jan W Nielsen

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-11-05 05:26

> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nope, der sidder jo en dyrlæge i den......

> [...]

Det er sjovt som alle snakker om SAAB og dyrlæger.

For det første jeg kan huske om SAAB, er faktisk at vores lokale dyrlæge
kørte i sådan en, når han skulle tilse min mors heste.

Så der er noget om det

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 10:16

> Det er sjovt som alle snakker om SAAB og dyrlæger.
> For det første jeg kan huske om SAAB, er faktisk at vores lokale dyrlæge
> kørte i sådan en, når han skulle tilse min mors heste.

*ROFL*

Naturligvis...

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-05 22:55

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det ville jeg ikke.

DU ved lige så vel som os andre, hvor meget/lidt en "bestået" EuroNCAP el.
lign. siger om virkeligheden.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : BJ

Dato : 22-11-05 23:06

KLIP

> DU ved lige så vel som os andre, hvor meget/lidt en "bestået" EuroNCAP el.
> lign. siger om virkeligheden.

Pjat, 5 stjerner er 5 stjerner. Se bare på konens Clio..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik B.

Dato : 22-11-05 23:15

> Pjat, 5 stjerner er 5 stjerner. Se bare på konens Clio..)

)))))))))))

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : KASO

Dato : 23-11-05 07:38

> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> DU ved lige så vel som os andre, hvor meget/lidt en "bestået" EuroNCAP el.
> lign. siger om virkeligheden.

1: Der er IKKE tale om EUROncap - men den amerikanske test ved lavere
hastighed.
2. Du burde vide bedre end at fremture med det pjat igen (men de svenske
rønnebær bliver nok ved med at være sure )

Fra : Henrik B.

Dato : 23-11-05 21:36

> 1: Der er IKKE tale om EUROncap - men den amerikanske test ved lavere
> hastighed.

Hvad tror du egentlig "el. lign." betyder???????

> 2. Du burde vide bedre end at fremture med det pjat igen (men de svenske
> rønnebær bliver nok ved med at være sure )

Fat hvad jeg skriver, eller læs det igen...! Og lad så være med at lægge
noget i det, som ikke er der.

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : KASO

Dato : 23-11-05 22:05

> Hvad tror du egentlig "el. lign." betyder???????

Dvs. at du mener at testene er identiske - eller sammenlignelige?

> Fat hvad jeg skriver, eller læs det igen...! Og lad så være med at lægge
> noget i det, som ikke er der.

Jamen - antyder du ikke kraftigt, at EuroNCAP intet siger om virkeligheden?
Støtter Folksam - som du er stor fan af - ikke EuroNCAP?

Hvilke test, statistikker, ??, vil du istedet anbefale, når man vil vide
noget om sikkerheden på _nye_ biler?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 23:19

> Fat hvad jeg skriver, eller læs det igen...! Og lad så være med at lægge
> noget i det, som ikke er der.

Rolig nu - jég kunne have skrevet sådan der 180.000 gange de seneste to år -
men har dog valgt pænere formuleringer.

--
/Jan "Dolph" W Nielsen - 100 % asshole...!!

Fra : JS

Dato : 23-11-05 09:48

> "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i en meddelelse

> DU ved lige så vel som os andre, hvor meget/lidt en "bestået" EuroNCAP el.
> lign. siger om virkeligheden.

Jeg må sige at jeg er begyndt at se lidt mere på disse test efter at mine
forældres bil er blevet trykket sammen af en lastbil med sovende chauffør
bag rattet. De har fået skader lige præcis de steder og lige præcis i samme
omfang som dymmy-dukkerne i euroncap. Hvis de havde kørt i enhver anden bil
havde de haft det meget værre alene set ud fra stjerneangivelser og
uddybende testkommentarer på www.euroncap.com

Fra : JS

Dato : 22-11-05 22:29

> Jeg ville nu til enhver tid foretrække at sidde i Passat'en, hvis de to
> skal mødes head-to-head.

Hellere dø i en lækker bil end at miste benet i en grå riskoger?

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-11-05 05:24

> Hellere dø i en lækker bil end at miste benet i en grå riskoger?

*LOL*

DET kunne jeg ikke have sagt bedre

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 10:19

Her lidt tekst fra FDM, der også påpeger koreanernes svaghed på dette punkt.
Dog godt at se, at Sonata er kommet videre..

/Jan W Nielsen

Billigbil dumper i kollisionstest

En ny crashtest falder dårligt ud for den lille koreanske Chevrolet Matiz.
Bliver man påkørt fra siden med blot 50 km/t, er der risiko for livsfare.

Den koreanske bil Chevrolet Matiz lever ikke op til de krav, som FDM stiller
til en ny bil. Det er konklusionen på den seneste crashtest i det europæiske
bilsikkerhedssamarbejde, Euro NCAP.

"Den lille ny bil som Chevrolet Matiz hører desværre til blandt de værste
testresultater. Den er igen et eksempel på, at koreansk bilindustri endnu
har meget at lære. Ønsket om at være billigst harmonerer som regel dårligt
med at leve op til en tilfredsstillende, sikkerhedsmæssig standard", siger
FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet Leif Nielsen.

Chevrolet Matiz er efter Euro NCAPs regler testet med laveste
sikkerhedsudstyr på det europæiske marked, dvs. uden den sideairbag, som er
standard i Danmark. Testen viser, at bliver man påkørt fra siden med blot 50
km/t, er der risiko for livsfare. Fabrikken har dog ikke benyttet sig af
muligheden for efterfølgende at få bilen testet med sideairbag for måske på
disse udgaver at kunne få fjernet det grimme stempel for "farlig bil", som
Euro NCAP har forsynet Matiz med. Resultatet er, at det er op til
forbrugerorganisationerne via bl.a. Euro NCAP at sætte fokus på de farlige
biler.

"Vi synes, at det er ærgerligt, at fabrikken ikke vælger at få lavet en ny
test med sideairbag, så forbrugerne kunne få et ordentligt billede af,
hvordan bilen står. Resultatet af Euro NCAPs test gør, at FDM må forholde
sig lidt skeptisk til denne bil", siger FDMs administrerende direktør,
Thomas Møller Thomsen.

FDMs direktør er netop blevet medlem af de europæiske bilklubbers politiske
bestyrelse i forhold til EU kommissionen, "Euroboard", der repræsenterer
cirka 40 millioner bilklubmedlemmer i Europa. Her vil FDM arbejde for at få
flere sikre biler ved blandt andet at få sat fokus på sikkerhedskravene til
bilerne.

Euro NCAP stiller væsentligt strengere krav til bilerne end EU. I Euro NCAPs
test skal bilen kunne modstå en kollisionshastighed på 64 km/t mod EU's krav
på 56 km/t frontalt og 50 km/t fra siden. Euro NCAP har gennem årene smadret
250 bilmodeller i trafiksikkerhedens tjeneste.

De samlede resultater fra Euro NCAPs test:

I Euro NCAPs nyeste test offentliggøres foreløbig 15 nytestede biler. Flere
velrenommerede biler opnår overraskende skuffende resultater.

a.. Bedst i gruppen er den nye Peugeot 407 Coupé, der opnåede så flot et
resultat, at det kun er en hårsbredde fra det maksimale pointtal.
b.. I minibil-klassen vinder Toyota Yaris, bl.a. fordi den med en ny
knæairbag eliminerer faren for de benskader, der ellers plager
bilkonstruktionerne.
c.. Fiat synes at have opfattet signalet fra Euro NCAP og imponerer nu med
gode karakterer for såvel den lille Punto og den store, nye Croma.
d.. Chevrolet Matiz gør sig uheldigt bemærket, idet den bliver tildelt en
gennemskåret stjerne - på skemaet ved artiklen vist som en stjerne i
parentes. Det viser, at testingeniørerne har noteret påvirkninger på
testdukkens krop, der i det virkelige liv ville kunne være dødelige.
e.. Blandt de skuffende resultater, udover Chevrolet Matiz, bemærker man
Mitsubishi Colt, der kun opnår tre ud af de fem mulige stjerner, hvis man
ser på den reelle kollisionssikkerhed uden tillægspoint for selehuskere.
Desuden viser Citroën Berlingo, der er teknisk identisk Peugeot Partner, at
dens grundkonstruktion har for mange år på bagen.
f.. Hverken Mazda 6 eller den nye "Årets bil i Danmark 2006", Seat Leon,
lever op til forventningerne.
g.. I vurderingen af bilernes venlighed overfor fodgængere, der måtte
komme i vejen for bilen, sikrer C6 sig maksimal karakter ved anvendelse af
en motorhjelm, der ved en kollision springer lidt op og skaber afstand til
den ueftergivelige motor.
h.. Vurderingerne af sikkerheden for børn i bagsædet gælder kun for de to
barnestole, der, efter den enkelte bilfabriks valg, blev anvendt i testen,
kombineret med den testede bil og inddrager også kvaliteten af
advarselsmærkning omkring problematikken: børn i bilen. Så resultatet kan
kun betragtes som vejledende.

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 10:32

KLIP

> Chevrolet Matiz er efter Euro NCAPs regler testet med laveste
> sikkerhedsudstyr på det europæiske marked, dvs. uden den sideairbag, som
> er standard i Danmark.

Aha, man kan altså lære af FDM at samtlige biler i Danmark, uanset mærke og
årgang, kører rundt med sideairbag.

PS: Med vore bilpriser og oceaner af udtjente potter går der nok 10 til 20
år inden sideairbag er *standard* i Danmark.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 10:43

KLIP

> Her lidt tekst fra FDM, der også påpeger koreanernes svaghed på dette
> punkt. Dog godt at se, at Sonata er kommet videre..

Hvornår blev sideairbag *standard* i en dansk eks. Opel Vectra..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 12:42

> Hvornår blev sideairbag *standard* i en dansk eks. Opel Vectra..?

Hmmm.... Det var det i hvert fald ikke i 1990..

/Jan W Nielsen

Fra : BJ

Dato : 23-11-05 12:49

KLIP

> Hmmm.... Det var det i hvert fald ikke i 1990..

Uden jeg har undersøgt det, er jeg lige ved at tro, den ikke kom som
standard før på den anden side af 2000.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 23-11-05 13:36

> Uden jeg har undersøgt det, er jeg lige ved at tro, den ikke kom som
> standard før på den anden side af 2000.

Jeg tror, du har ret...

Mon ikke det kom med lanceringen af Vectra C..?

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-11-05 06:33

Jan W Nielsen skriver: