Kan godt se hvorfor benzinprisen betyder s~
Fra : Dak

Dato : 21-11-05 22:21

Min sierra kørte ca. 10,5 km/l på dens første tank under mine fødder.
tror i lige på jeg tog hydro tanken med en 3-4 bilskø fremfor den lokale
statoil uden kø men som havde +1kr i literprisen på 95/92 blyfri.

Men det er godt nok langt op til de 23 km/l min motorcykel kunne køre på de
gode dage.

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : OZ3BTO

Dato : 21-11-05 23:33

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> gode dage.
>
> Dak
> Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Det må du vænne dig til
Min 1.6er gik heller ikek meget længere som 10km/l specielt ikke hvis den
kom på motorvejen

OZ3BTO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-11-05 23:41

Dak skriver:

> Min sierra kørte ca. 10,5 km/l på dens første tank under mine fødder.

Det var ikke meget. Mine 2 sidste Golf'er gik mellem 13 og 14.

> Så
> tror i lige på jeg tog hydro tanken med en 3-4 bilskø fremfor den lokale
> statoil uden kø men som havde +1kr i literprisen på 95/92 blyfri.

Seføli. Husk at tanke søndag aften eller mandag morgen (tankede diesel
til 7,46 her til morgen)

> Men det er godt nok langt op til de 23 km/l min motorcykel kunne køre på de
> gode dage.

Tjah, min nuværende Golf går omkring de 20 km/l, så er der ikke langt op
til de 23....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : OZ3BTO

Dato : 22-11-05 00:36

> [...]
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
> Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

Det var da noget dyrt diesel ;)
Tankede igår til 7.12

OZ3BTO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-05 06:07

OZ3BTO skriver:

> Det var da noget dyrt diesel ;)
> Tankede igår til 7.12

Sådan er det at bo i en lille by ude på landet....

Rygterne siger at Ålborg midtby er skide godt søndag aften
Metax stationen med "slæb igennem vaskehallen" er et godt sted og der er
næsten aldrig kø ved dieseltanken.

Fra : mullerman

Dato : 22-11-05 19:19

> Det var da noget dyrt diesel ;)
> Tankede igår til 7.12
>
> OZ3BTO

Jeg tankede til 6,87 i søndags ;)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-11-05 07:24

> Tjah, min nuværende Golf går omkring de 20 km/l, så er der ikke langt op
> til de 23....

Om sommeren kører jeg 24.5 og om vinteren 23.5, når jeg kører på hovedvejen
fra Lystrup til Esbjergområdet.

Så der er ikke langt ned til 23 km/l, men der er langt ned til dine 20 ...
;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-05 08:11

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Om sommeren kører jeg 24.5 og om vinteren 23.5, når jeg kører på hovedvejen
> fra Lystrup til Esbjergområdet.

Dejligt.

> Så der er ikke langt ned til 23 km/l, men der er langt ned til dine 20 ...

Jeps, men min bil kører sjældent lange ture.

Hvor langt går den, når du ræser rundt i Lystrup og omegn ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-11-05 09:46

> Per Henneberg Kristensen skriver:

> Dejligt.

> Jeps, men min bil kører sjældent lange ture.
>
> Hvor langt går den, når du ræser rundt i Lystrup og omegn ?

Det er virkelig et problem for mig at måle fordi mine ture til Esbjerg tager
langt den største del af mit dieselforbrug - turene rundt i Lystrup og omegn
er meget begrænsede :)

Men før mit brændstofregnskab røg på de evige bitmarker havde jeg over
100.000+ km et gennemsnit på 17.2 km/l. Det er så inklusiv en hel del
campingvognstrækkeri, både i DK og længere sydpå.

Lørdag flytter jeg tilbage til Esbjergområdet, så kan det da være jeg finder
ud af hvad den kører på korte ture :)

Mit eget gæt er 17-19 km/l.

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-11-05 22:42

> [...]
> lokale statoil uden kø men som havde +1kr i literprisen på 95/92 blyfri.
>
> Men det er godt nok langt op til de 23 km/l min motorcykel kunne køre på

Og hvad når du tager udgifter til dæk, kæde og tandhjul og forsikringer med
i beregningerne?

Motorcykel er på ingen måde billigere at køre på.
--
Per, Esbjerg

Fra : Dak

Dato : 22-11-05 16:29

> Motorcykel er på ingen måde billigere at køre på.

Jo det er det da? forsikringen er billigere og reservedele er billigere ja
endda mekaniker prisen er billigere visse steder. Og dækprisen skal man jo
ikke have nær så mange af. og sikringer er der 1 stk. af.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-11-05 07:25

> [...]
> lokale statoil uden kø men som havde +1kr i literprisen på 95/92 blyfri.
>
> Men det er godt nok langt op til de 23 km/l min motorcykel kunne køre på

Jeg kan ikke se mit svar fra i går, så jeg prøver lige igen.

Hvad sker der hvis du medregner dækslid, tandhjul, kæde og forsikring i dit
regnskab?

--
Per, Esbjerg

Fra : Dak

Dato : 22-11-05 16:35

> Hvad sker der hvis du medregner dækslid, tandhjul, kæde og forsikring i
> dit
> regnskab?

Så er de jo 4 foldige på en bil i forhold til en mc? så det kan især betale
sig. forsikring gav jeg 2000kr for årligt i ansvar, vægt ca. 550 kr. Et dæk
koster 700-1000kr på min gamle inkl. afbalancering osv., kædekit kostede
600-700 kr ingen sag selv at skifte det. Desuden er der en hel masse flere
ting som kan gå galt med en bil kontra mc.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-11-05 19:55

Dak skriver:

> Så er de jo 4 foldige på en bil i forhold til en mc?

Nej

> så det kan især betale
> sig. forsikring gav jeg 2000kr for årligt i ansvar

Hold da op, jeg giver 6000 ansvar + kasko

> vægt ca. 550 kr.

Grøn ejerafgift 3220 kr årligt (halvdelen er dieselmisundelse)

> Et dæk koster 700-1000kr på min gamle inkl. afbalancering osv.,

Shit mand, har lige købr 4 stk vinterhjul _med_ fælge og
montering/afbanacering for 4120 kr.

> kædekit kostede 600-700 kr ingen sag selv at skifte det.

Kædekit ?
Hvor tit skifter man kæde ?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-11-05 10:02

Dak skrev:

> Min sierra kørte ca. 10,5 km/l på dens første tank under mine fødder.
> tror i lige på jeg tog hydro tanken med en 3-4 bilskø fremfor den lokale
> statoil uden kø men som havde +1kr i literprisen på 95/92 blyfri.

En krone mere eller mindre gør altså ikke så voldsom en forskel når
man ser på de totale omkostninger. Jeg kører en ældre Accord som
går omkring 11 på literen (11,5 måske), her er et overslag over
omkostningerne ved 20000km/år, 9,5kr/l:

Benzin : 17000
Forsikring: 5000
Olieservice: 3000
Vægtafgift: 3700
Dæk: 1500
Afskrivning: 5000

Ialt ca 35000 pr år

(alt per år, fra hukommelse og kvalificerede gæt, runde tal)

Falder benzinprisen 1kr/l vil mine biludgifter falde ca 1800kr eller 5%
om året - big deal.

Kører man en nyere bil med lavere forbrug og/eller højere afskrivning
vil det helt forsvinde.

mvh

Martin