Alverdens ulykker rammer kun mig eller er ~
Fra : Dak

Dato : 21-11-05 15:11

Så stødte jeg på et nyt fænomen i min nye brugte bil.

PEANUTS!

Eller rettere sagt noget der lugtede af det(læs: lidt brændt).

Nå men historien er at jeg i aftes kørte til skibby fra amager, ca. 60 km,
og da jeg nåede skibby med et 10 min stop i frederikssund på vejen, så
begyndte der en ret så kraftig lugt af peanuts at komme igennem kabinen.
Først troede jeg det var uden for men da jeg åbnede vinduet og sætte den til
at blæse kold luft igennem så forsvandt luften. Men det var jo nok en enlig
svale tænker i nok men ak ja... sådan skulle det ikke gå.

På vejen hjem, ca. 2 timer senere, så kommer jeg lige akkurat ud på
motorvejen, efter 20km landevejskørsel og så kommer lugten igen. Den bliver
så fjernet med at blæse frisk luft igennem kabinen.

Indtil videre er det de 2 eneste gange men har hellere ikke kørt længere
ture siden igår.

Hvad kan det være?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
"Som overvejer at købe en pulverslukker indenfor kort tid"

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 21-11-05 15:15

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message
> Så stødte jeg på et nyt fænomen i min nye brugte bil.
>
> PEANUTS!

> Hvad kan det være?

Et utæt varmeapparat ? - således at det er kølervæske som du kan lugte ?
- forsvinder der kølevand, og er bilen fugtig ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Aksel

Dato : 21-11-05 16:04

> Et utæt varmeapparat ? - således at det er kølervæske som du kan lugte ?
> - forsvinder der kølevand, og er bilen fugtig ?
>
> mvh
>
> Andreas M. Hansen

Varm kølervædske lugter af karry, ikke peanuts.

Hilsen Aksel

Fra : Michael Pagh

Dato : 21-11-05 16:12

> Varm kølervædske lugter af karry, ikke peanuts.

Ahhh, nu kan jeg godt li` lugten af varm karry, men ikke lugten af varm
kølervædske.
Kølervædske er sådan en sødlig dunst, bliver ret hurtig kvalmende. Men det
kommer selvfølgelig an på hvor gral det er, men i størrere mængder, fy for
pyffer.

> Hilsen Aksel

MVH
Michael Pagh

Fra : Dak

Dato : 21-11-05 16:54

> Varm kølervædske lugter af karry, ikke peanuts.

Er det normalt at en ekpansionsbeholder giver pibelyd fra sig?

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 26-11-05 09:30

Dak wrote:

> Er det normalt at en ekpansionsbeholder giver pibelyd fra sig?

Det lyder som at du har et utæt påfyldningsdæksel, eller at beholderen er
revnet.
Den skal ikke pive, selv ikke når den har fået tæsk

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Dak

Dato : 21-11-05 16:53

> Et utæt varmeapparat ? - således at det er kølervæske som du kan lugte ?
> - forsvinder der kølevand, og er bilen fugtig ?

Kølervædske beholderen ser ud til at flyde over. Der er ihvertfald hvide
aflejringer på ekspansionsbeholderen. Men nu er vi nået der til at den
næsten er imellem min og max mærket ved kold tilstand.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-05 15:22

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev

> Så stødte jeg på et nyt fænomen i min nye brugte bil.
>
> PEANUTS!
>
> Eller rettere sagt noget der lugtede af det(læs: lidt brændt).

Måske har den tidligere ejer i sommers haft en pose peanuts liggende i
forruden, som han spildte ned i luftdysserne ved forruden.

Peanutsne er så drysset ned og ligger på varmelegemet. Og afgiver lugt ved
høje kølevandstemperature.

Hvis det altså ER peanuts det lugter af.

Mvh. Uffe RAvn

Fra : Dak

Dato : 21-11-05 16:51

> Peanutsne er så drysset ned og ligger på varmelegemet. Og afgiver lugt ved
> høje kølevandstemperature.

jamen så skulle den jo blive ved med det når jeg skruede op for varmen igen
efter udluftningen men lugten kommer ikke igen. samt lugten jo forsvinder
relativt hurtigt efter en udluftning... kørte jo de resterede 40 km med
normal indstilling som før lugten kom og der kom den ikke.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 21-11-05 16:51

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller rettere sagt noget der lugtede af det(læs: lidt brændt).
>
> Nå men historien er at jeg i aftes kørte til skibby fra amager, ca. 60 km,

Hej Dak

Amager er kodeordet: Hvis lugten kommer kort før Amagerbroen på Amagersiden,
så er der ikke noget galt med din bil. Hele den sidste uges tid, har der
været en kvalm lugt på det sted. Hvad det er der lugter, aner jeg ikke, men
grimt lugter det!

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Dak

Dato : 21-11-05 16:58

> [...]
> tid, har der været en kvalm lugt på det sted. Hvad det er der lugter, aner

ha ha. nu var det i Skibby det først startede men den sætning valgte du
vidst at overse.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 21-11-05 18:24

Dak wrote:
> Så stødte jeg på et nyt fænomen i min nye brugte bil.
> PEANUTS!

Kan det ikke være noget inde i din næse i stedet for?
Jeg har et familiemedlem som altid brokker sig over stank alle vegne, men
det er hans lugtesans der er noget i vejen med (lægeligt bevist og seriøst
ment).

hilsen ole

Fra : Dak

Dato : 21-11-05 18:30

> [...]
> det er hans lugtesans der er noget i vejen med (lægeligt bevist og seriøst

Nej det er det ikke. havde på turen ud 2 andre personer med mig samt 1
på hjemturen. Det er hellere ikke en som kommer gradvis men bare som en mur
af peanuts. men som de andre tråde siger kan det måske være kølervædske.

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 19:27

> [...]
> på hjemturen. Det er hellere ikke en som kommer gradvis men bare som en
> mur af peanuts. men som de andre tråde siger kan det måske være

Hvis det er varmeapparatet, så vil dine vinduer dugge hurtig
og det vl lugte af kølervædske.
Prøv evt. at snuse til kølerbeholderen og sammenlign..passer
lugtene lidt sammen ?

Ellers kan det være noget elektronik som er ved at 'gå'.
Du har mig bekendt rodet lidt rigeligt med nogle ledninger
ihht. et par tidligere posts ?

Jeg har selv fået skiftet varmeapparatet 2 gange i min Seirra (den ene gang
gratis af Ford),
og køleren, og det er faktisk rart der er god varmegennemstrømning i
systemet.
Varmen er nu så kraftig mit termometer går i sort ved 70-75 grader hvis jeg
holder det op foran udblæsningen i kabinen.:

Mon ikke det er en OM'er, altså liiige kikke alt elarbejde efter igen ?
Eller også er bilen aldrig blevet kørt ordentlig igennem og har dermed
en naturlig varm lugt ?

Fra : Dak

Dato : 21-11-05 20:57

> Ellers kan det være noget elektronik som er ved at 'gå'.
> Du har mig bekendt rodet lidt rigeligt med nogle ledninger
> ihht. et par tidligere posts ?

Jo, men har kun installeret en ny autoradio men det kunne selvfølgelig godt
være den som futter en gnist eller 2 af. men havde nu brugt muffere og
afskærmet dem godt.

> Jeg har selv fået skiftet varmeapparatet 2 gange i min Seirra (den ene
> gang gratis af Ford),
> og køleren, og det er faktisk rart der er god varmegennemstrømning i
> systemet.

Varmen strømmer ellers fint nok igennem når jeg skruer den op på fuld skrue,
men kører den som regel kun lidt på det røde da det ellers blir for varmt
for min smag.

> Mon ikke det er en OM'er, altså liiige kikke alt elarbejde efter igen ?
> Eller også er bilen aldrig blevet kørt ordentlig igennem og har dermed
> en naturlig varm lugt ?

Den får mulighed for at blive kørt igennem i weekenden da jeg skal en tur
til stevns efter et bodykit. så mon jeg skal prøve at tage short og
t-shirt på og skrue op på fuld blus?

Men jo må nok lige kigge autoradion igennem igen.

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 21:36

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> Men jo må nok lige kigge autoradion igennem igen.

Det er nok ikke den.....blir' din fartregulator til blæseren lun ???? Altså
selve plastknappen trin 1-2-3 ???

Fra : Uffe Ravn

Dato : 21-11-05 21:55

"Olesen" <n/a> skrev

> Det er nok ikke den.....blir' din fartregulator til blæseren lun ????
Altså
> selve plastknappen trin 1-2-3 ???

Jeg havde engang en regulator der lugtede af nylavede bolcher.

Det måtte jeg lave om på, jeg blev altid så sulten

Mvh. Uffe Ravn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 21-11-05 23:20

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Jeg havde engang en regulator der lugtede af nylavede bolcher.

Men intet af det kan slå stanken fra et stinkdyr - læs: en
overbelastet selen-ensretter i et gammelt rør-fjernsyn.

*det* var eddermuggeme guf ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-11-05 00:22

<jan@stevns.net> skrev

> Men intet af det kan slå stanken fra et stinkdyr - læs: en
> overbelastet selen-ensretter i et gammelt rør-fjernsyn.
>
> *det* var eddermuggeme guf ;)

Well. jeg har stadig en PAforstærker med selen-ensretter, den burde startes
op en dag.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Dak

Dato : 21-11-05 22:12

> Det er nok ikke den.....blir' din fartregulator til blæseren lun ????
> Altså
> selve plastknappen trin 1-2-3 ???

øhh... det havde jeg så ikke lige lagt mærke til men det prøver jeg denne
weekend så. men hvis det kan hjælpe så stod den kun på på 0 eller 1 under
tilfældene.