Top-up af kølervæske
Fra : Ole Sørensen

Dato : 20-11-05 16:52

En beholder i motorrummet på størrelse med en håndbold med noget lyserødt
væske i. Kølervæske går jeg ud fra? Der går nogle slager til beholderen, som
kunne ligne noget overløbs-halløj.
Væsken står på/lige under MINIMUM-mærket. What to do? Kan man toppe-up med
lidt kogt vand?

hilsen ole

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-11-05 17:08

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> wrote in

> En beholder i motorrummet på størrelse med en håndbold med noget
> lyserødt væske i. Kølervæske går jeg ud fra? Der går nogle slager til
> beholderen, som kunne ligne noget overløbs-halløj.

Det kunne være din ekspansionsbeholder.

> Væsken står på/lige under MINIMUM-mærket. What to do? Kan man toppe-up
> med lidt kogt vand?

Du skal toppe op med vand hvis frostpunktet er for højt/tilpas og toppe op
med kølervædske hvis frostpunktet er for lavt.

Du siger det er lyserødt..sørg for at få det som er præcist magen til. Der
har været en diskution om dette for nogle dage siden.

Dette er den lette løsning.. det svære kommer hvis den bruger af det...

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 21-11-05 08:06

Martin Johansen [6000] <no@no.no.invalid> skrev:
> [...]
>
>Du skal toppe op med vand hvis
>frostpunktet er for højt/tilpas og toppe op
>med kølervædske hvis frostpunktet er for lavt.

Mener kun man bruger rød kølervæske til VAG biler, og blå til
alle andre.
Men hold under alle omstændigheder øje med, at bilen ikke bruger
vand. Tjek altid ekspantionsbeholderen med kold motor.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-12-05 01:07

"Jakob Skovgaard (slet E6YI7)" <jakob.dorte@E6YI7mail.dk> skrev i en
meddelelse news:11325569980.676619361003546@dtext.news.tele.dk...

> Mener kun man bruger rød kølervæske til VAG biler, og blå til
> alle andre.
> Men hold under alle omstændigheder øje med, at bilen ikke bruger
> vand. Tjek altid ekspantionsbeholderen med kold motor.

Nej! Det lyserøde kølervædske er en ny slags, som benyttes af en del
producenter - den er IKKE blandbar med den gamle grønne/blå!

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Ole Sørensen

Dato : 21-11-05 13:41

Martin Johansen [6000] wrote:
> Det kunne være din ekspansionsbeholder.

Jeps, lige nøjagtigt.

> Du siger det er lyserødt..sørg for at få det som er præcist magen
> til. Der har været en diskution om dette for nogle dage siden.

Ja, der står G12 på beholderen og et billede af brugermanualen.
Værkstedet siger, at jeg ikke skal gøre noget, da der vil komme en besked i
info-displayet hvis der er lav kølerværskestand i ekspansionsbeholderen. Der
sidder et stik med en føler derude, viste han mig.
Når motoren er kold, står væsken omkring MIN-mærket. Når den er varm, stiger
væsken 1 cm i beholderen. Det var fint nok ifølge ham.

hilsen ole

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 14:12

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> skrev i en meddelelse

> Værkstedet siger, at jeg ikke skal gøre noget, da der vil komme en besked
> i info-displayet hvis der er lav kølerværskestand i ekspansionsbeholderen.

Det er så sprgsm. om det er smart at vente!!, nu du HAR opdaget den er på
MIN. . For Murphy's 2 lov siger det vil ske enten kl. "lort" el. ude på
"Lars Tyndskii's marker", sandsynligvis er begge kriterier opfyldt ;)). For
når den beder om vand el. olie er det NU, "sidste udkald", så jeg ville
hælde en kop vand på, hvis jeg var i dine bukser :).

Fra : Ole Sørensen

Dato : 21-11-05 14:21

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> opfyldt ;)). For når den beder om vand el. olie er det NU, "sidste
> udkald", så jeg ville hælde en kop vand på, hvis jeg var i dine

Ja, du har da en pointe der. Men hvorfor skal det ikke være destileret vand?
Jeg troede ikke at kalk fra alm. postevand var godt for en motors indre
dele.

hilsen ole

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 14:59

> [...]

Men hvorfor skal det ikke være destileret vand?
> Jeg troede ikke at kalk fra alm. postevand var godt for en motors indre

Jamen du har da ret, det er bedst, men det er nu begrænset m. kalk i en kop
vand. Alternativt kan man filtrere noget regnvand, så der ingen skidt er i.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 21-11-05 15:31

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> For når den beder om vand el. olie er det NU, "sidste udkald", så jeg
> ville hælde en kop vand på, hvis jeg var i dine bukser :).

Jeg har nu kørt adskillige km med lampen for kølervæskemangel lysende. I
nogle tilfælde slukker den endda igen - men man skal være sikker på at det
ikke er fordi der er forsvundet en helvedes masse vand....

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-11-05 16:40

> Jeg har nu kørt adskillige km med lampen for kølervæskemangel lysende.

Modigt!!!!, det er at "lege med ilden"- bogstaveligt .

Fra : Henrik B.

Dato : 11-12-05 01:10

> Modigt!!!!, det er at "lege med ilden"- bogstaveligt .

Ikke når den tænder imnes der stadig er vand i ekspansionsbeholderen. Er der
da nogle producenter der laver en sådan indikator, uden sikkerhedsmargin?
(Ved godt at det gælder olietryksindikatoren).

Dyrlægebiler - Det intelligente valg

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 18:15

"Ole Sørensen" <sorrynomail@asdfjalsdjfa.com> wrote:

>Væsken står på/lige under MINIMUM-mærket. What to do? Kan man toppe-up med
>lidt kogt vand?

Der er ingen grund til at koge det først, men, ja fyld bare lidt
almindelig postevand på.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-11-05 20:51

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ingen grund til at koge det først, men, ja fyld bare lidt
> almindelig postevand på.

Derved fortyndes kølevæsken, så det ikke beskytter mod korrosion så godt, og
fryser hurtigere. Det kan gå EN enkelt gang, i en "snæver vending", ellers
skal der bruges det der er brugt i forvejen- dvs. "rødt" kølevæske i dette
tilfælde.