Er der nogen taxichauffører tilstede?
Fra : HKN

Dato : 20-11-05 14:54

Hej,

Jeg er blot nysgerrig, efter at vi havde en diskussion om det på jobbet;
men
hvor mange kilometer (i gennemsnit) kører en københavnsk taxichauffør om
dagen? Og hvor mange gange tanker han/hun i løbet af sådan en dag?

Mvh
Henrik

It has removed 60 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Kim Eichen

Dato : 20-11-05 15:03

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor mange kilometer (i gennemsnit) kører en københavnsk taxichauffør om
> dagen? Og hvor mange gange tanker han/hun i løbet af sådan en dag?

Da jeg for ca. 5 år siden kørte taxa, tankede jeg godt og vel en gang om
dagen. Bilen var en Merecedes E320 (ikke cdi, det var en benzin). Jeg kørte
såvidt jeg husker mellem 5 og 6 kilometer literen.

Mvh Kim Eichen

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 15:12

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote:

>men
>hvor mange kilometer (i gennemsnit) kører en københavnsk taxichauffør om
>dagen? Og hvor mange gange tanker han/hun i løbet af sådan en dag?

Ikke om dagen, ikke i Kbh., men om natten i Odense blev det til
250-300 km på 12 timer med 6-7 km/l i en E300D årgang 1994 (og det var
i 1994).
Nytårsaften blev det til 550 km bykørsel på 16 timer, der blev der
tanket 2 hele tanke på en nat

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-11-05 15:21

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

Ikke KBH men Kolding
350-500km I bla passat TDI Mercedes E270 + V220
Ca 8 km literen og en tankning (Fyraften)

OZ3BTO

Fra : Thomas H.

Dato : 20-11-05 15:48

> [...]
> i 1994).
> Nytårsaften blev det til 550 km bykørsel på 16 timer, der blev der

Ja det er pragtfuldt at de biler der kører allermest i byerne er 320CDI'er
osv. der kører 5-7 km/l og forurener! Bortset fra at en typisk
yalla-chauffør naturligvis synes det er federe at trykke 190 Hk af, kan jeg
simpelthen ikke se noget formål med at det ikke er 220'ere i stedet. Jo
vognmændene tjener penge når den skal sælges, men hvis man tænkte lidt på
miljøet på Christiansborg, kunne man vel godt lave en lov der forbød at
taxier der kører med motoren i 24 timer i byerne, skulle være med mindre
motorer!

Fra : Mogens

Dato : 20-11-05 15:54

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote in message

> hvis man tænkte lidt på miljøet på Christiansborg, kunne man vel godt lave
> en lov der forbød at taxier der kører med motoren i 24 timer i byerne,
> skulle være med mindre motorer!

Du burde være politiker med den opfindsomhed dér :)

Fra : Thomas H.

Dato : 20-11-05 15:53

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

en lov der forbød at
> taxier der kører med motoren i 24 timer i byerne, skulle være med mindre
> motorer!

Skulle være store motorer

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 16:09

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

>men hvis man tænkte lidt på
>miljøet på Christiansborg, kunne man vel godt lave en lov

Jo, men ser du, i følge forlydender er det eneste politikerne kan jo
at begrænse den personlige frihed med tåbelige hastighedsgrænser

Nej, jeg er helt enig med dig, men skulle det være, så burde der
indføres krav om at bytaxier var eldrevne eller noget andet, der ikke
bidrager til smog i byen.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Michael Westi

Dato : 21-11-05 07:00

> [...]
>
> Nej, jeg er helt enig med dig, men skulle det være, så burde der
> indføres krav om at bytaxier var eldrevne eller noget andet, der ikke

Netop omkring eldrevne køretøjer, så har Amager-Øbro taget nogle Øko biler i
brug som forsøg.
Problemet bliver nok gensalgsværdien.

Mvh Michael½

Fra : Kim Eichen

Dato : 20-11-05 16:27

> Ja det er pragtfuldt at de biler der kører allermest i byerne er 320CDI'er
> osv. der kører 5-7 km/l og forurener!

Nu var det gost nok en benzin E320 jeg kørte 5-6 kilometer literen i, så jeg
har jo kørt helt økonomisk

Bortset fra at en typisk
> yalla-chauffør naturligvis synes det er federe at trykke 190 Hk af,

Min havde så 220 hk

> [...]
> miljøet på Christiansborg, kunne man vel godt lave en lov der forbød at
> taxier der kører med motoren i 24 timer i byerne, skulle være med mindre

lol (ja ja, jeg har set rettelsen i det efterfølgende indlæg)

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 20-11-05 23:29

> [...]
> taxier der kører med motoren i 24 timer i byerne, skulle være med mindre

Hvad er en typisk "yalla-chauffør"?
Busserne i KBH kører 2 km/l, skal de have mindre motorer?
Eller kunne der måske findes andre alternative løsninger?

Michael

Fra : Thomas H.

Dato : 21-11-05 06:44

"Michael Kirkegaard" <flirtinggoose@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er en typisk "yalla-chauffør"?

Ja det er vel en ung indvandreknægt, som 80% taxichauffører er?
Jeg ville da også synes det var fedt at trykke 200 heste af hele natten, så
ikke et ondt ord om det, jeg kan bare ikke se at det er vigtigt for
kunderne. På sådan en nat i Kbh. er 80% af de biler der kører rundt taxi'er,
det må da medvirke til en del forurening, og hvis allesammen er 320CDI eller
400CDI må det da alt andet lige give en masse unødigt. Jeg er normalt meget
i mod at begrænse folk, men dette er altså ikke andet end et
transportmiddel, derfor synes jeg godt man kunne lave nogle regler.

> Busserne i KBH kører 2 km/l, skal de have mindre motorer?

Jeg tror det er svært hvis de skulle kunne køre.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 21-11-05 10:09

> [...]
> normalt meget i mod at begrænse folk, men dette er altså ikke andet end et
> transportmiddel, derfor synes jeg godt man kunne lave nogle regler.

Bykørsel er vel det hårdeste man kan udsætte en motor for. Det er min
påstand at der skal være kraftoverskud for at skidtet holder. Derudover har
jeg svært ved at tro på at en 220 CDI kører så meget længere på literen.
MEN...
Alternativet kunne være at indføre biodiesel for busser og taxa'er og
regionaltog mv.
Det ville gøre en forskel når alle "yallah'erne" kører ræs i de offentlige
transportmuligheder.

> Jeg tror det er svært hvis de skulle kunne køre.
De kan sagtnes køre på mindre motorer, bare ikke 900.000+ km. De er også
udsat for hård kost.

Michael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-11-05 10:17

Hej!

Michael Kirkegaard wrote:
> Det ville gøre en forskel når alle "yallah'erne" kører ræs i de offentlige
> transportmuligheder.

Man kunne også chippe samtlige taxier til at have max. 60HK. Det ville ikke
betyde en døjt for de mennesker der blev transporteret, men en hel del for
miljøet. Ville endvidere være rart ikke at blive overhalet af taxier :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael Westi

Dato : 21-11-05 10:44

> [...]
> ikke betyde en døjt for de mennesker der blev transporteret, men en hel
> del for miljøet. Ville endvidere være rart ikke at blive overhalet af

Jamen så må du jo bare få chippet din FÅRDDD Kim
(så vi ikke kan nakke dig) ))

Mvh Michael

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-11-05 11:09

Hej!

Michael Westi wrote:

> Jamen så må du jo bare få chippet din FÅRDDD Kim
> (så vi ikke kan nakke dig) ))

Der er sgutte noget at hente i en sølle 1.6 sugemotor

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Michael Westi

Dato : 21-11-05 11:18

> Der er sgutte noget at hente i en sølle 1.6 sugemotor
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader

Ved jeg godt, Kim.

Så kan du låne min gamle JSB 1,3i (Fiaskoen). Læg den sammen med 1,6.
Og vupti. 2,9L
Se, se det er sq da tuning der vil noget

/Michael

(Zetec´en beholder jeg)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-11-05 11:26

Hej!

Michael Westi wrote:

> Ved jeg godt, Kim.

Det kræver ihvertfald ikke meget opfindsomhed at gennemskue, at 90HK i en bil på
1 ton ikke er specielt hurtig

> Så kan du låne min gamle JSB 1,3i (Fiaskoen). Læg den sammen med 1,6.
> Og vupti. 2,9L
> Se, se det er sq da tuning der vil noget

Jow :)

Tja, nu må vi se hvad der sker til sommer... Har en plan om at købe noget med
_seriøs_ motor (6+L). Afhænger lige af div. ting såsom job/plads osv. men der
sker forhåbentligt noget snart :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-11-05 14:06

> Tja, nu må vi se hvad der sker til sommer... Har en plan om at købe noget
> med _seriøs_ motor (6+L). Afhænger lige af div. ting såsom job/plads osv.
> men der sker forhåbentligt noget snart :)

Har Jan nu fået lokket dig i fordærv?

Kan godt forstå det.
Gør det mens du kan, du lever kun en gang

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-11-05 14:47

Hej!

Uffe Bærentsen wrote:

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Har Jan nu fået lokket dig i fordærv?

Omvendt faktisk! Jeg overvejede at købe skrumlet, men Jan fik lov da jeg stadig
studerede på det tidspunkt :)

> Kan godt forstå det.
> Gør det mens du kan, du lever kun en gang

Will do. Skal bare lige have et arbejde først...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-06 21:52

> Bykørsel er vel det hårdeste man kan udsætte en motor for. Det er min
> påstand at der skal være kraftoverskud for at skidtet holder.

Det er noget vrøvl.

Store kraftige motorer holder ikke en pind længere, end små motorer gør -
fordi de er kraftfulde.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-01-06 21:51

> Hvad er en typisk "yalla-chauffør"?

Det var dog et besynderligt spørgsmål.

Er du kommet hjem til Danmark efter 20 år på Antarktis...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 16:05

> [...]
> hvor mange kilometer (i gennemsnit) kører en københavnsk taxichauffør om
> dagen? Og hvor mange gange tanker han/hun i løbet af sådan en dag?

Da jeg var chauffør i KBH for 10 år siden (og vognbestyrer) kørte jeg typsik
400 km på en vagt - natchauføreren kørte lidt mindre.
Bilen var en MB 300 TD, den kørte omkring 10 Km/l og blev følgelig tanket
1-2 gange pr. døgn.

Mvh Tommy

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-11-05 22:01

Med 14 års erfaring fra taxakørsel i en større provinsby, hvor der både er
bykørsel og landkørsel, køres der vel ca. 200 km på en dagvagt, og 400-600
km. på en weekend aftenvagt.

M.h.t. de andre besvarelser til dit spørgsmål, er der nogen ting jeg ikke
helt forstår. De skriver at de ca. kører 400 km. på en dagvagt...., og
tanker 2 gange om dagen... Uanset hvilket mærke jeg har kendskab til, kan de
da ca 600-800 km på en tankfuld. Så hvorfor alle de optankninger??????

M.h.t at man ca. kører 400 km. på en dagvagt i Kbh, og, hvad jeg ved, de
københavnske taxaer har en besætningsgrad på ca 60%, indkører de altså ca.
2500 kr, bare i kørte km. plus ca 500 kr. i startgebyr. D.v.s ca. 3000 kr.
de så skal dele med vognmanden. D.v.s. de tjener ca. 1500 kr. om dagen +
drikkepenge....

Hvorfor er det så svært at skaffe taxachauffører, for de københavnske
vognmænd??????

Der er noget som ikke passer med jeres tal....

Hvis vi endvidere forestiller os at i kører 400 km. på en dagvagt og ca. 200
km. på en aften/natvagt, bliver det til 600 km. om dagen, * 365 dage=219.000
km. om året, d.v.s. 438.000 km. på 2 år, som det tager at frikøre en taxa.
Det er ikke mange frikørte taxaer jeg har set med de kilometertal.........

Fra : HKN

Dato : 20-11-05 22:43

"Henrik Hansen" <henrikogmaria@mail.dk> wrote in message
> [...]
> de så skal dele med vognmanden. D.v.s. de tjener ca. 1500 kr. om dagen +

Gælder det alle at man deler lige over? Jeg troede ikke en taxichauffør
tjente så godt... Hvem betaler benzin/Diesel?

-Henrik

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 22:52

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote:

>Gælder det alle at man deler lige over? Jeg troede ikke en taxichauffør
>tjente så godt... Hvem betaler benzin/Diesel?

Det er ca. sådan overenskomsten er i de store byer. På landet kan der
være andre regler med fast timeløn og bonus eller noget.
Det er vognmanden der betaler alle udgifterne, ligesom en
håndværksmester betaler alle udgifterne for de ansatte håndværkere,
bil, værktøj osv.

Pointen i indlægget er dog, at de netop ikke tjener så godt, for så
mange km kan de ikke nå at køre. En taxa kører totalt ca. 125.000 km
om året, hvis den kører i døgndrift, den skal nemlig ramme 250.000 km
når den er 2 år gammel for at være frikørt og jo tættere på dette tal
den er jo mere er den værd ved salg.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Henrik Hansen

Dato : 21-11-05 19:42

> [...]
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::

Rigtigt forstået, Leonard!!!!

Desværre er der en hel del i taxabranchen, som elsker at prale med hvor
meget de indkører på deres vagter. Desværre glemmer de at fortælle om de
dårlige vagter, som der utvivlsomt er mange af om året. Jeg tror ikke at der
er ret mange chauffører i provinsen, som har en højere løn end ca. 20.000
kr. om måneden, vel og mærke, hvis de ikke arbejder mere end 45 timer om
ugen!!!!!!!!!!

Og her er min næste pointe! Chauffører i branchen praler med hvor meget de
tjener om måneden. Hvis man regner timelønnen ud, tror jeg ikke der er mange
som har en lavere timeløn end en taxachauffør. Tænk, hvis en fabriksarbejder
også arbejdede 60 timer om ugen, hvor meget ville han så ikke tjene om
måneden...????? Der er altså en grund til at taxavognmænd har svært ved at
skaffe chauffører. Både i Kbh og i provinsen. Og også derfor at der er så
mange klager fra kunder. De kører for stærkt, fordi hvor mere de kører ind,
hvor mere tjener de. Hvor hurtigere de kommer fra A til B, desto hurtigere
kan de få en ny kunde ind i vognen. Vognmændene står ofte et dilemma. Skal
de lukke øjnene for de klager de modtager fra kunder, og være sikker på at
deres taxa tjener penge, eller skal han fyre chaufføren og lade taxaen holde
stille... Læs: Ikke tjene nogen penge....

M.h.t. afregning, så er det sådan i den provinsby jeg kommer fra, at af det
beløb chaufføren indkører, får han ca. 47,5% i løn, + 4,2 procent i pension,
+ 12,5% i feriepenge. Vognmanden har alle udgifter på taxaen, d.v.s.
brændstof, værkstedsbesøg, forsikringer osv.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 21:35

Henrik Hansen wrote:
> [...]
> kr. om måneden, vel og mærke, hvis de ikke arbejder mere end 45 timer om

Kørte i Århus fra '90 til '96. Og gik fra en årsløn på 220.000 til
178.000.

Nedgangen skyltes primært at der var byrådsmedlemmer der, hvis de
skulle vente på en vogn i mere end 15 minutter (også nytårsnat)
plæderede i byrådet om flere bevillinger. Så på de 6 år kom der mellem
50 og 100 flere biler på gaden. Og med 2-300 biler betyder det meget
for indtjeningen.

> [...]
> deres taxa tjener penge, eller skal han fyre chaufføren og lade taxaen holde
> stille... Læs: Ikke tjene nogen penge....

Har haft nattevagter med under 200 kr indkørt. Dvs dagløn på under 100
kr. Har på den anden side også haft vagter med 300 kr indkørt i timen.
Men det var ikke så tit.

Vi fik 52% plus 12,5% i feriepenge.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 22:51

> Gælder det alle at man deler lige over? Jeg troede ikke en taxichauffør
> tjente så godt... Hvem betaler benzin/Diesel?

Har aldrig hørt om andet og vognmanden betaler udgifter for sin andel.
Har heller aldrig hørt om en taxichauffør som kan køre 3000 ind på en dag -
udover weekend.

Allan

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 22:56

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote:

>Har heller aldrig hørt om en taxichauffør som kan køre 3000 ind på en dag -
>udover weekend.

Årh, jeg har da kørt næsten 7.000 ind på en (lang) vagt

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Michael Westi

Dato : 21-11-05 06:54

> Årh, jeg har da kørt næsten 7.000 ind på en (lang) vagt
>
> --
> Leonard
> ::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
> ::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Og hvad var en "lang" vagt for dig?

/Michael

Fra : Leonard

Dato : 21-11-05 08:58

"Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> wrote:

>Og hvad var en "lang" vagt for dig?

En ganske almindelig januaraften, der begyndte kl. 18. Lidt over
midnat fik jeg en tur til Amsterdam, så jeg var først hjemme kl. 16:30

Det var i 1994, jeg var ung og frisk, men jeg burde nok alligevel have
holdt nogle timers hvil undervejs ...

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : Michael Westi

Dato : 21-11-05 09:11

> [...]
> midnat fik jeg en tur til Amsterdam, så jeg var først hjemme kl. 16:30
>

> Det var i 1994, jeg var ung og frisk, men jeg burde nok alligevel have

Ah, javel ja. Men lang arbejdsdag
Min rekord ligger tilbage i april. Start kl. 19.00 slut kl. 05.00 (indkørsel
6500,-) Effektiv timeløn

/Michael

Fra : HKN

Dato : 20-11-05 22:55

"Allan Møller" <allanatallanmdotdk> wrote in message

> Har aldrig hørt om andet og vognmanden betaler udgifter for sin andel.
> Har heller aldrig hørt om en taxichauffør som kan køre 3000 ind på en
> dag - udover weekend.

Ok - dvs at man deler udgifterne til brændstof?

Fra : Leonard

Dato : 20-11-05 23:04

"HKN" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> wrote:

>Ok - dvs at man deler udgifterne til brændstof?

Nej

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : HKN

Dato : 20-11-05 23:15

"Leonard" <usenet@leonard.dk> wrote in message

> Nej

Ok - man trækker udgifterne til brændstof fra dagens omsætning, og deler
derefter 50/50?

-Henrik

Fra : Jørgen L.

Dato : 20-11-05 23:26

> Ok - man trækker udgifterne til brændstof fra dagens omsætning, og deler
> derefter 50/50?
>
> -Henrik

Nej, gør man som du har skrevet betaler man jo halvdelen af brændstoffet, og
det har Leonard lige svaret på.

Vognmanden betaller alle udgifter af SIN halvdel.

Hilsen Jørgen

Fra : Michael Westi

Dato : 20-11-05 23:25

> Ok - man trækker udgifterne til brændstof fra dagens omsætning, og deler
> derefter 50/50?
>
> -Henrik
Nej, En vognmand står for alle udgifter i forbindelse med drift af en bil.
Dagsomsætningen deles 50/50. Der ud over tilkommer der 12,5% i ferieløn til
chaufføren. Og sygedagpenge under sygdom (hvis man er fastansat, fuld tid)

Mvh Michael

Fra : Michael Westi

Dato : 20-11-05 23:26

> Har heller aldrig hørt om en taxichauffør som kan køre 3000 ind på en
> dag - udover weekend.
>

> Allan

Kommer helt an på hvilket selskab man kører i.
Mit snit har ligget over 3K på vagterne, men ikke mere.
Har sat tempoet ned.

Mvh Michael