Vinterdæk
Fra : Anders Winther

Dato : 19-11-05 22:16

Hej NG
Jeg har lige købt mig en Hyundai Elantra St. Car '98.
Der er monteret spritnye sommerdæk på den, så jeg tænkte på at få nogle
vinterdæk på istedet.

Er dog ikke interesseret i at bruge en formue på nogle dæk, der kun skal
bruges en 3-4 mdr. Jeg blev anbefalet at finde nogle brugte. Nu kommer jeg
så i tvivl om hvilke fælge der er kompatible med min bil. Er der en måde at
finde ud af det? I nogle annoncer skriver folk hulafstanden, er det et
udtryk for afstanden mellem hullerne, og i så fald diagonalt eller mellem to
nabohuller? Så vidt jeg kan måle mig frem til er der ca. 11 cm diagonalt på
min bil.

Håber ikke at I er alt for trætte af vinterdæk-spørgsmål

Ifølge instruktionsbogen kan jeg vælge imellem 175/65 R14 eller 195/60 R14
(benævnt ekstraudstyr).

Håber I kan hjælpe mig!

Mvh.
Anders

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-11-05 03:18

"Anders Winther" <aFJERNMIG@winther-dahl.dk> skrev i en meddelelse

> Er dog ikke interesseret i at bruge en formue på nogle dæk, der kun skal
> bruges en 3-4 mdr.
Jeg blev anbefalet at finde nogle brugte.

Sådan er det med vinterdæk. Husk at når de er >4år, er gummiet blevet hårdt;
og de bør kasseres.

Nu kommer jeg
> så i tvivl om hvilke fælge der er kompatible med min bil. Er der en måde
> at finde ud af det? I nogle annoncer skriver folk hulafstanden,

Du har også brug for et mål som hedder ET., indpresningen, for at afgøre om
de kan bruges.
Det hurtigst er nok via kataloger at finde ud af om du "deler hjul" med en
anden bil, og så gå ud fra det.