Vinterdæktest (MK's) i størrelsen 225/55 x~
Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 17:22

Jeg har lige leget lidt med en test, jeg fandt på www.adac.de
fordi jeg skal bruge 4 vinterdæk i ovennævnte størrelse.
(under 950 kr stykket)

Jeg har talt point sammen ud fra 2 sæt kriterier - og beregnet
gennemsnittet:
1) testens kriterier minus sne
(der er aldrig sne, hvor jeg kører, og dén dag, der evt. ér, er det
ligegyldigt)
2) kriterierne "tør, våd, is og slid"

Ud fra dette får man summarisk set rigtig meget for pengene med
dækket Fulda Kristall Supremo, som slår GoodYear Ultra Grip !

Dækket bliver dermed mit næste valg - medmindre du overbeviser
mig om noget andet...
--
Mvh Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 17:42

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dækket Fulda Kristall Supremo, som slår GoodYear Ultra Grip !
>
> Dækket bliver dermed mit næste valg - medmindre du overbeviser

Tja, Fulda kommer i hvert fald aldrig mere på min Ford. Kan kun håbe at de
har lært meget siden jeg købte 4 stk for 4-5 år siden. De larmede som bare
pokker.....virkelig generende at køre med dem, så det var en befrielse af få
Goodyear monteret i stedet for.

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 17:55

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Tja, Fulda kommer i hvert fald aldrig mere på min Ford. Kan kun håbe at de
> har lært meget siden jeg købte 4 stk for 4-5 år siden.

Der er nok sket noget siden da....

> De larmede som bare pokker.....virkelig generende at køre med dem, så det
> var en befrielse af få Goodyear monteret i stedet for.

Sådan var mine Avon-dæk på Omega'en.

En test af Fulda-dækket viser følgende: leises Abrollgeräusch
--
Mvh Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-11-05 17:55

Hej,

On Sat, 19 Nov 2005 17:41:53 +0100, "Tom"
> [...]

>pokker.....virkelig generende at køre med dem, så det var en befrielse af få

Uden at have kendskab til hvor meget Fulda larmer eller ikke larmer -
vil jeg også sige at det med støj er vigtigt.

Specielt i en bil som Mogens' - når ellers udstødning og alting er
tæt(!) er den meget stille når den er i fart. Og så er det altså
rigtig ærgeligt at skulle sidde og lytte til den dér "wueeeeeeeeeeee"
lyd fra dækkene hvis man skulle få lyst til at slukke radioen!

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 18:00

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

> [...]
> rigtig ærgeligt at skulle sidde og lytte til den dér "wueeeeeeeeeeee"
> lyd fra dækkene hvis man skulle få lyst til at slukke radioen!

Hvis du kigger i testen vil du se, at FUlda ligger på 2,2
vedr.dækstøj. Kun Dunlop ligger under det (2,1) - resten over !

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-11-05 18:07

Hej,

On Sat, 19 Nov 2005 18:00:01 +0100, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>Hvis du kigger i testen vil du se, at FUlda ligger på 2,2
>vedr.dækstøj. Kun Dunlop ligger under det (2,1) - resten over !

Men så er der vel bare at sige go-for-them........

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 18:09

> Men så er der vel bare at sige go-for-them........

Ja - og prisen er 799 kr ! - billigt og langt under konkurrenterne.
Nuvel - måske andre har set noget, jég har overset...

/Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-11-05 18:18

>"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

>Ja - og prisen er 799 kr ! - billigt og langt under konkurrenterne.

Ja det er billigt da... Mine Continental kostede så vidt jeg husker
omkring 1.500 sek/stk

>Nuvel - måske andre har set noget, jég har overset...

Måske det med at de er dårligt på våd vej?

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 20:15

> "Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote in message

> Hvis du kigger i testen vil du se, at FUlda ligger på 2,2
> vedr.dækstøj. Kun Dunlop ligger under det (2,1) - resten over !

Er de testet ved forskellige temperaturer?
Støjen var MEGET mere udpræget om vinteren....og nej det var ikke pga.
isklumper på vejen

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 20:35

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> Er de testet ved forskellige temperaturer?
> Støjen var MEGET mere udpræget om vinteren....og nej det var ikke pga.
> isklumper på vejen

De er testet jo i sne og på tør vej - under alle forhold...
--
Mvh Mogens

Fra : Christensen

Dato : 20-11-05 00:47

> Hvis du kigger i testen vil du se, at FUlda ligger på 2,2
> vedr.dækstøj. Kun Dunlop ligger under det (2,1) - resten over !

Kommer propeller ikke med Dunlop fra fabrikken? Det lyder som et godt
salgsargument at de skulle være støjsvage så.

/f christensen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-11-05 18:16

On Sat, 19 Nov 2005 17:21:45 +0100, "Mogens"
> [...]

>gennemsnittet:
>1) testens kriterier minus sne
>(der er aldrig sne, hvor jeg kører, og dén dag, der evt. ér, er det

Nu læste jeg så lige testen!

Fulda dækket er da ikke særlig godt på våd vej så vidt jeg tolker den?
Faktisk det næst-dårligste.

**L ars

Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 18:55

> Nu læste jeg så lige testen!
> Fulda dækket er da ikke særlig godt på våd vej så vidt jeg tolker den?
> Faktisk det næst-dårligste.

Jep - det er ikke så godt. Imidlertid kører jeg en del på de
københavnske motorveje, hvor der slates af helvede til. Saltet
medfører at vejene hurtigt tørres ud - og dækket har gode
egenskaber på tør vej
--
Mvh Mogens

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-11-05 19:30

On Sat, 19 Nov 2005 18:54:47 +0100, "Mogens"

>Jep - det er ikke så godt. Imidlertid kører jeg en del på de
>københavnske motorveje, hvor der slates af helvede til. Saltet
>medfører at vejene hurtigt tørres ud - og dækket har gode
>egenskaber på tør vej

Hehe.. Fair nok - bare du var OBS på det nu du skrev i starten af
egenskaber på våde veje var noget du vægtede!

** Lars

Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 20:05

> Hehe.. Fair nok - bare du var OBS på det nu du skrev i starten af
> egenskaber på våde veje var noget du vægtede!

Der skal du lige forstå det skrevne ord. Det er jo det sammenlagte
resultat af de nævnte kriterier, der tæller. Altså, jeg high lighter nogle
punkter - hvor våd vej er een af dem - hvorefter det er gennemsnittet,
der anvendes til den afgørende sammenligning.

Man burde - som FDM - diferentiere kriterierne ved at tildele det enkelte
kriterie en procentuel vægtning. Men dér stopper festen for mit vedkom-
mende. Jég er tilfreds med at finde et dæk, der på tværs af de udvalgte
kriterier dækker bedst.

Derfor 2 "tests" - hvor det altså viser sig, at Fulda er det bedste,
medmindre
jeg har overset noget :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-11-05 00:02

> [...]

>københavnske motorveje, hvor der slates af helvede til. Saltet
>medfører at vejene hurtigt tørres ud - og dækket har gode

Du er forkert på den.

Saltet binder fugten til vejen. Det eneste der tørrer vejen er tørvejr
og blæst.

Men til sagen.

Nokian GW etellerandet har jeg købt, og de støjer ikke. I samme
dimension som dig.

Kig lige på dem, før du beslutter dig.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 20-11-05 06:54

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Du er forkert på den.
> Saltet binder fugten til vejen. Det eneste der tørrer vejen er tørvejr
> og blæst.

Men fakta er, at vejene hurtigt bliver kørt tørre

> Nokian GW etellerandet har jeg købt, og de støjer ikke. I samme
> dimension som dig. Kig lige på dem, før du beslutter dig.

Nokian WR menner du sikkert? - De ligger i mine testresultater over Fulda.
Nokian/Fulda 2,5/2,2 og 2,5/2,3 - de er ringerer på alle områder undtaget
netop våd vej...

Fra : Mogens

Dato : 20-11-05 06:56

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

> Nokian WR menner du sikkert? - De ligger i mine testresultater over Fulda.
> Nokian/Fulda 2,5/2,2 og 2,5/2,3 - de er ringerer på alle områder undtaget
> netop våd vej...

"Over" betyder at de er ringere (jo højere tal - jo ringere resultat).
--
Mvh Mogens

Fra : Mogens

Dato : 20-11-05 07:12

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Nokian GW etellerandet har jeg købt, og de støjer ikke. I samme
> dimension som dig. Kig lige på dem, før du beslutter dig.

Her er en vægtet test fra FDM, forstået på den måde at de enkelte
kriterier ikke tæller lige meget (slid tæller ikke så meget som vad vej)
www.fdm.dk/altombiler/drift/daek/vinterdaek2004/205/skema.asp

Nokian "afslutter" testen -> på sidstepladsen...
--
Mvh Mogens

Fra : BJ

Dato : 20-11-05 07:18

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Her er en vægtet test fra FDM, forstået på den måde at de enkelte
> kriterier ikke tæller lige meget (slid tæller ikke så meget som vad vej)
> www.fdm.dk/altombiler/drift/daek/vinterdaek2004/205/skema.asp

Den sidste nye sætter Goodyear på 1. pladsen..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 20-11-05 07:26

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message

> Den sidste nye sætter Goodyear på 1. pladsen..;)

Du glemmer en ting - det er en anden dækstørrelse.
Du kan ikke regne med, at hvad der er godt i een størrelse
også er det i en anden !
--
Mvh Mogens

Fra : BJ

Dato : 20-11-05 07:52

KLIP

> Du glemmer en ting - det er en anden dækstørrelse.
> Du kan ikke regne med, at hvad der er godt i een størrelse
> også er det i en anden !

Det her lyder nogenlunde godt:

http://www.motormobiles.de/autoberichte/winterreifen2002.html

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 20-11-05 08:23

> Nokian "afslutter" testen -> på sidstepladsen...

Nokian er dæk lavet til vinterbrug, og ikke det slaskeri vi har her i DK.
Du ser oftest at svenske/finske dæk falder igennem i tyske tests, men i de
svenske tests derimod får topkarakterer - de er simpelthen lavet til brug i
et helt andet klima end vores.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Juul

Dato : 20-11-05 19:15

> [...]
> svenske tests derimod får topkarakterer - de er simpelthen lavet til brug

Korrekt :)

Jeg kører på Michelin Maxi Ice - som har et helt andet groft mønster end
alm. vinterdæk, f.eks. Michelin Alpine. Maxi Ice er lavet i Sverige for
specielt de skandinaviske veje.

Og selv om vinteren ikke helt er begyndt endnu her i Sverige kan jeg så småt
godt se hvorfor der er forskel på dækkene.

Selvom jeg synes jeg har gået meget på kompromis synes mine kollegaer at jeg
burde holde mig indendøre det meste af vinteren når jeg nu ikke kører på
pigdæk. Lamel/friktionsdæk er jo nærmest et slags halvdårligt helårsdæk på
nogen breddegrader her i Sverige ;)

Så det afhænger helt af hvad man skal bruge dækket til - ... - og så
alligevel - man skal jo bare køre fornuftigt så sker der ingenting :)

VH Juul

Fra : BJ

Dato : 19-11-05 19:15

> [...]

> Jeg har lige leget lidt med en test, jeg fandt på www.adac.de
> fordi jeg skal bruge 4 vinterdæk i ovennævnte størrelse.

Jeg har bestilt Goodyear Eagle Utra Grip GW-3 til erstatning for mine
Continetal.

Jeg skal betale 5.800,- kr. for 4 stk. mit alles drum und dran og så er
dækkene V-mærkede.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : LazyBoy62

Dato : 19-11-05 19:23

Hey...
Hvor skal/har i købt dækkene ??
Påtænker at købe i tyskland hvor priserne er( for GoodYear ) 30 % billigere
!!

Se sæl : www.reifendirekt.de

Mvh. Lasse

Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 19:25

"LazyBoy62" <joerlund_@mail.dk> wrote in message

> Hvor skal/har i købt dækkene?

Checker nettet - og køber hos Morten
(off-road.dk)
--
Mvh Mogens

Fra : Mogens

Dato : 19-11-05 19:26

www.4x4butikken.dk
--
Mvh Mogens

Fra : BJ

Dato : 19-11-05 19:48

"LazyBoy62" <joerlund_@mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Påtænker at købe i tyskland hvor priserne er( for GoodYear ) 30 %
> billigere !!

Jeg kører med 225x60x16.

Der skal lægges 10 Euro på per dæk til transport og kan man ikke selv
montere dem, skal der betales af- og påmontering samt afbalancering hele
vejen rundt.

Jeg regnede på det (reifendirect), tog en snak med min dækpusher og vi fandt
en løsning der kunne tilfredsstille os begge.

Dette for første gang i historien..

PS: Jeg er spændt på, om han kan finde en tilfredsstilende pris på nye
sommersutter.... til den tid.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens

Dato : 20-11-05 19:19

> [...]

> dækket Fulda Kristall Supremo, som slår GoodYear Ultra Grip !
> Dækket bliver dermed mit næste valg - medmindre du overbeviser

Det blev Fulda'erne
--
Mvh Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-11-05 19:29

On Sun, 20 Nov 2005 19:18:30 +0100, "Mogens"
<nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote:

>"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> wrote in message

>Det blev Fulda'erne

>--

Jeg går ud fra at vi får løbende rapporter om tilfredshedsgraden?

Jeg så dit svar m.h.t. Nokian.

Jeg købte Nokian fordi de går for at være lydsvage, og det kan jeg
bekræfte.

Dernæst fordi de skulle være gode på våde veje. Det opdager jeg
sikkert.

Jeg har ikke behov for at forcere flere meter høje snedriver, og min
kørestil gør at jeg end ikke kommer i nærheden af at nærme mig
grænserne som diverse tests udsætter dækkene for.

Derfor kunne jeg lige så godt tage det fornuftige tilbud om en samlet
pakke med dæk og alu.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 20-11-05 19:33

> Jeg går ud fra at vi får løbende rapporter om tilfredshedsgraden?

Jow jow - i lige måde...

> [...]
> grænserne som diverse tests udsætter dækkene for.
> Derfor kunne jeg lige så godt tage det fornuftige tilbud om en samlet

Jamen der er jo ikke nogen der klantrer nogen - man vælger jo ud fra
ens egen næse og andres erfaring mm. Ift. test skal man være opmærk-
som på, at det er den rette bredde (ift. ens behov), der testes. Der kan
være stor forskel på det - og Nokian er een af dem, hvor forskellen
netop ér stor (195 betydelig bedre end 205)

/Mogens
Camaro m/1.6 mm mønster !

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-11-05 20:04

Mogens wrote:
> Camaro m/1.6 mm mønster !

Så skal du ikke køre for langt inden du får dækkene...!

Fra : Mogens

Dato : 20-11-05 20:58

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
$14726298@news.sunsite.dk...

> Så skal du ikke køre for langt inden du får dækkene...!

He he - næ det er ikke så godt :)

Fra : DJ Bobo...

Dato : 26-12-05 18:04

> Jow jow - i lige måde...

De kører udemærket - trækker fint i snevejret idag i venstre
spor på motorvejen. Højre var jo optaget af en række bili-
ster der listede afsted.

Støjninveauet er også helt ok - siger ikke en lyd i min lydløse
kabine :)
Mogens