Syn - forlygter.
Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 14:08

Jeg skal have synet min Polo fra 96.

Det ene forlygte glas er revnet.

Istedet for at købe orginale lygte har jeg istedet købt nogle klarglas
lygter med to paraboler og dermed også 2 H7 pærer, istedet for de orginale
som har 1 H4 pære.

http://makeashorterlink.com/?V6BC22F2C

Stor var min overraskelse da jeg modtog lygterne og konstaterede at der var
et ekstra ledningsnet med relæer med lygterne.

Sådan noget ged tænkte jeg og kunne ikke helt se havd det skulle gøre godt
for.

Jeg har nu prøvet at montere en af forlygterne uden at sætte det medfølgende
ledingsnet imellem, og har så fundet årsagen, til relæerne:
Når jeg tænder for fjernlyset slukker nærlyset, relæerne er helt sikkert for
at holde gang i nærlyset samtdig med fjernlyset.

Detailforeskrifterne sige at:
Nærlyslygter KAN være indrettet således, at de holdes tændte samtidig med
fjernlyslygter.

Jeg har ikke prøvet dem i mørke endnu, så det giver måske helt sig selv hvis
ikke man kan se en bønne tæt på bilen.

Da jeg egentlig helst vil undgå at have de der relædimser strikket i mit
ledningsnet er spørgsmålet nu:
Vil min bil dumpe til synet hvis nærlyset slukker når jeg tænder for
fjernlysene.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-11-05 14:59

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev

> Vil min bil dumpe til synet hvis nærlyset slukker når jeg tænder for
> fjernlysene.

Langt de fleste biler, ialtfald dem med H4 pærer, slukker nærlyset når der
skiftes til nærlys.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Anders Christensen

Dato : 19-11-05 22:12

Uffe Ravn wrote:
> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev

> Langt de fleste biler, ialtfald dem med H4 pærer, slukker nærlyset når der
> skiftes til nærlys.

Det lyder ret sort i mine ører - På flere måder

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-11-05 22:21

"Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev

> Det lyder ret sort i mine ører - På flere måder

Hvorfor?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Brian

Dato : 19-11-05 22:36

Uffe Ravn wrote:
> "Anders Christensen" <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> skrev

> Hvorfor?

Fordi man, ifølge dig, slukker nærlyset når man skifter til nærlys

/Brian

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-11-05 23:46

"Brian" <ellers@tak.du> skrev

> Fordi man, ifølge dig, slukker nærlyset når man skifter til nærlys

Shit det så jeg ikke.

Jeg har faktisk kørt i en bil hvor nærlyset ikke tændte hvergang man
skiftede til nærlys, det kunne godt være en mørk oplevelse.

--
Mvh. Uffe Ravn
Lettere formørket

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 19-11-05 22:22

Anders Christensen wrote:

> Det lyder ret sort i mine ører - På flere måder

He he, ja det ser sq sort (mørkt) ud for Uffe

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-11-05 15:20

> Vil min bil dumpe til synet hvis nærlyset slukker når jeg tænder for
> fjernlysene.

Det tror jeg ikke - det gør biler med H4-lygter.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 09:53

> Det tror jeg ikke - det gør biler med H4-lygter.

Ja for sådan er H4 lampen vel konstrueret, alle de biler jeg har set med
dobbeltparaboler holder nærlyset tændt.

Anyways jeg har monteret ledningsnettet, jeg har det bedst med at de begge
lyser.

Tak for svarene.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-11-05 15:49

On Sat, 19 Nov 2005 14:08:04 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

> [...]
>ledningsnet er spørgsmålet nu:
>Vil min bil dumpe til synet hvis nærlyset slukker når jeg tænder for

På én af de Primeraer jeg havde var der revner i begge forlygteglas.

Da den skulle til syn, skiftede jeg begge forlygter.

Jeg kommenterede det overfor synsmanden, som kiggede på de gamle, der
lå i bagagerummet.

Han sagde at jeg ikke havde behøvet at skifte dem, idet de kun var
revnede og ikke utætte.

Det var i Rødovre, da det hed Statens Bilinspektion, og de var kendt
for at være nogen pernittengryner.

Det kunne jo være at du fik den godkendt med de gamle lygter?

A wed de' ikk'

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 09:51

> Jeg kommenterede det overfor synsmanden, som kiggede på de gamle, der
> lå i bagagerummet.
>
> Han sagde at jeg ikke havde behøvet at skifte dem, idet de kun var
> revnede og ikke utætte.

Den revnede er desværre også utæt.

> Det var i Rødovre, da det hed Statens Bilinspektion, og de var kendt
> for at være nogen pernittengryner.
>
> Det kunne jo være at du fik den godkendt med de gamle lygter?

Jo men inderste ville jeg også gerne have de nye lygter på, du ved sådan for
syns skyld :) :) :)

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 19-11-05 16:07

> [...]
> ledningsnet er spørgsmålet nu:
> Vil min bil dumpe til synet hvis nærlyset slukker når jeg tænder for

Hej Claus

Hvis du én gang har kørt bil hvor nærlyset er tændt sammen med fjernlyset,
så vil du nødigt undvære det igen

Jeg tror ikke bilen kasseres pga. at nærlyset slukker ved opblænding

Mvh.
Brian S Jensen
BMW 525i 24 - med masser af lys
Toyota Previa 2.4i - med mindre lys

Fra : Henrik

Dato : 19-11-05 17:03

Når vi snakker fjernlys, så skal der ikke være nærlys + fjernlys på bilen da
man helst skal have det "mørkt" ved bilen og "lyst" i det fjerne.
Ellers vil men blive "blænet" af nærlyset og ikke kunne se "langt".

Det er det samme med tågelys, som nogle tænder for at få mere lys på vejen,
men man kikker meget korter fram på vejen, hvis alt lyset er lige ved bilen.
Det gælder om at få oplyst vejen så langt væk fra bilen som muligt.

Om dagen sidder du jo heller ikke og kikker 15 meter fram på vejen.

Henrik

Fra : Allan / Kolding

Dato : 19-11-05 20:35

"Henrik" <brakentorp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det gælder om at få oplyst vejen så langt væk fra bilen som muligt.
>
> Om dagen sidder du jo heller ikke og kikker 15 meter fram på vejen.

Øhhh...Henrik...Det mener du vel ikke seriøst vel ??????

Vejledningen for syn af køretøjer 6.02.002 ( C )

Fjernlyslygter skal kunne OPLYSE vejbanen mindst 100 mter foran køretøjet,
og have en lysstyrke på mindst 10000 cd. ( 1 cd ( candela ) er ca. et
starinlys styrke ).

Allan / Kolding