/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk, har et relativt nyt par og et p~
Fra : Bjarne Haug


Dato : 19-11-05 07:16

Jeg har en BMW 325i E36, den er jo baghjulstrukken, men jeg er kommet lidt i
tvivl om hvorvidt baghjulene eller forhjulene på sådan en fætter bliver
slidt mest?

Så skal jeg montere de slidte forrest eller bagerst?

Er der nogen der lige har et klogt ord med på vejen i den henseende?

vh
Bjarne Haug



 
 
Morten Fruergaard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-11-05 07:20

Bjarne Haug wrote:
> Jeg har en BMW 325i E36, den er jo baghjulstrukken, men jeg er kommet
> lidt i tvivl om hvorvidt baghjulene eller forhjulene på sådan en
> fætter bliver slidt mest?
>
> Så skal jeg montere de slidte forrest eller bagerst?


De bedste bagerst, og de slidte forrest.

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Lars Knudsen (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 19-11-05 08:30

Hej,

On Sat, 19 Nov 2005 07:20:21 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>> Jeg har en BMW 325i E36, den er jo baghjulstrukken, men jeg er kommet
>> lidt i tvivl om hvorvidt baghjulene eller forhjulene på sådan en
>> fætter bliver slidt mest?
>> Så skal jeg montere de slidte forrest eller bagerst?
>De bedste bagerst, og de slidte forrest.

Er det i øvrigt ikke sådan uanset om det er en for- eller bagtrækker?


** Lars

Morten Fruergaard (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 19-11-05 08:32

Lars Knudsen wrote:
>> De bedste bagerst, og de slidte forrest.
>
> Er det i øvrigt ikke sådan uanset om det er en for- eller bagtrækker?


Kommer an på hvem du spørger...
Jeg mener det.

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Bo Velschow (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 20-11-05 16:06


"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
news:d2ltn1lvnldbuqi2g497ou8tqj7jtfkg7g@4ax.com...
> Hej,
>
> On Sat, 19 Nov 2005 07:20:21 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
> mit efternavn . com> wrote:
>
>>> Jeg har en BMW 325i E36, den er jo baghjulstrukken, men jeg er kommet
>>> lidt i tvivl om hvorvidt baghjulene eller forhjulene på sådan en
>>> fætter bliver slidt mest?
>>> Så skal jeg montere de slidte forrest eller bagerst?
>>De bedste bagerst, og de slidte forrest.
>
> Er det i øvrigt ikke sådan uanset om det er en for- eller bagtrækker?
>
>

Jo, men det er trods alt vigtigere at overholde for en baghjulstrækker,
fordi man hér også har større mulighed (risiko) for baghjulsudskridning i
forbindelse med f.eks. speeder-slip eller (overdreven) gasgivning i sving.


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Michael Westi (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Michael Westi


Dato : 19-11-05 09:07


"Bjarne Haug" <b.haug@3dmarathon.dk> skrev i en meddelelse
news:437ec313$0$41149$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har en BMW 325i E36, den er jo baghjulstrukken, men jeg er kommet lidt
> i tvivl om hvorvidt baghjulene eller forhjulene på sådan en fætter bliver
> slidt mest?
>
> Så skal jeg montere de slidte forrest eller bagerst?
>
> Er der nogen der lige har et klogt ord med på vejen i den henseende?
>
> vh
> Bjarne Haug

Altid de bedste dæk bagerst. Uanset om den er bag/forhjulstrukket eller 4WD.

Mvh Michael



PMH (19-11-2005)
Kommentar
Fra : PMH


Dato : 19-11-05 10:43


"Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
news:d1Bff.312$Vl3.32@news.get2net.dk...

> Altid de bedste dæk bagerst. Uanset om den er bag/forhjulstrukket eller
> 4WD.
>
> Mvh Michael
>


Og hvorfor så lige det..????

Jeg foretrækker at have de bedste dæk på forhjulene.
Det er jo trods alt dem man styrer med..!!

Hvis der er vand på vejen, så er det da bedst at de
forreste dæk kan komme af med vandet, og at man
kan styre bilen..

Det er bare min mening, og den måde jeg gør det på min bil.

PMH


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 2062 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Bo Velschow (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-11-05 11:49


"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse
news:437ef38a$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> news:d1Bff.312$Vl3.32@news.get2net.dk...
>
>> Altid de bedste dæk bagerst. Uanset om den er bag/forhjulstrukket eller
>> 4WD.
>>
>> Mvh Michael
>>
>
>
> Og hvorfor så lige det..????
>
> Jeg foretrækker at have de bedste dæk på forhjulene.
> Det er jo trods alt dem man styrer med..!!
>

Har været drøftet til bevidstløshed i tidligere tråde. Det hele drejer sig
om, hvorvidt man ønsker at skulle redde en forhjuls- eller
baghjulsudskridning, hvis/når det går galt. Den typiske bilist vil have
lettest ved at redde en forhjulsudskridning (idet man panikker og slipper
speederen, hvilket typisk vil være nok til at få bilen på ret køl igen). En
normal dansk bilist vil derimod ikke have en jordisk chance for at redde en
baghjulsudskridning. Mange herinde har desværre en ide om, at de sagtens kan
redde en baghjulsudskridning (og man må da håbe, de har ret!) - men en tur
på f.eks. KTI viser helt tydeligt, at _ingen_ (heller ikke de "hot shots",
der sad og pralede til morgenkaffen) typisk er i stand til at fange en
baghjulsudskridning første gang (og som bekendt får man typisk ikke en
"second chance" ude i det virkelige liv).

Har du nogen sinde selv prøvet en baghjulsudskridning - eventuelt en bevidst
fremprovokeret, hvor man bare ikke når at "fange den", hvorefter bilen
fortsætter fremefter, roterende flere gange om sin egen akse?? Det er sjovt
nok på en stor (tom) parkeringsplads - men ikke så sjovt igen på en vej med
både med- og modkørende biler.

>
> Det er bare min mening, og den måde jeg gør det på min bil.
>

Og det skal du selvfølgelig have lov til - og forhåbentlig er du klar over
fordelene og ulemperne ved den montering. Jeg kører selv med de bedste dæk
bagpå.


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



jan@stevns.net (19-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 19-11-05 12:42

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev :

>En normal dansk bilist vil derimod ikke have en jordisk chance for at redde en
>baghjulsudskridning.

Det er - som nævnt første gang, du kom med det postulat - efter min
mening noget sludder.

Når det så er sagt, er det korrekt nok, at grunden til at man bør
montere de dæk, der har best greb bagtil - på baghjulene, netop for at
undgå (i videst muligt omfang) at ens bil begynder på at lege
ballerina

>Mange herinde har desværre en ide om, at de sagtens kan redde en baghjulsudskridning
>(og man må da håbe, de har ret!)

En hel del af dem der skriver herinde, er nok også lidt mere om sig,
med hensyn til kendskabet til sin bil, og hvordan den opfører sig ;)

Og nogle, kan nok også huske de vintre man havde rigtig sne.

> - men en tur på f.eks. KTI viser helt tydeligt, at _ingen_ (heller ikke de "hot shots",
>der sad og pralede til morgenkaffen) typisk er i stand til at fange en
>baghjulsudskridning første gang (og som bekendt får man typisk ikke en
>"second chance" ude i det virkelige liv).

Sidst jeg var på KTI, havde flertallet rimeligt godt greb om tingene,
OK - de fleste af os var også vant til at køre med træk bagpå, og var
nok også så gamle tudser, at vi kunne huske vejene fra før
salthelvedet opstod ;)




--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Bo Velschow (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-11-05 13:22


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:bi3un113c0irf7e1hj3tmunsat8ahvmt91@dtext.news.tele.dk...
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev :
>
>>En normal dansk bilist vil derimod ikke have en jordisk chance for at
>>redde en
>>baghjulsudskridning.
>
> Det er - som nævnt første gang, du kom med det postulat - efter min
> mening noget sludder.
>

Tjah, det kan du så mene - men faktum er, at mange derude i den virkelige
verden desværre har en voldsomt overdreven vurdering af egne evner udi
bilkørsel. Jeg erindrer en undersøgelse, hvor et bredt udsnit af bilister
blev spurgt om deres evner til at køre bil - og langt over halvdelen
svarede, at de var bedre end gennemsnittet(!)

> Når det så er sagt, er det korrekt nok, at grunden til at man bør
> montere de dæk, der har best greb bagtil - på baghjulene, netop for at
> undgå (i videst muligt omfang) at ens bil begynder på at lege
> ballerina
>

Nemli'

>>Mange herinde har desværre en ide om, at de sagtens kan redde en
>>baghjulsudskridning
>>(og man må da håbe, de har ret!)
>
> En hel del af dem der skriver herinde, er nok også lidt mere om sig,
> med hensyn til kendskabet til sin bil, og hvordan den opfører sig ;)
>

Givetvis. Det farlige element er blot, når særdeles habile bilister (dvs.
antagelig flere af skribenterne) råder "menigmand" til dette og hint ud fra
_egne_ evner og betragtninger! Jeg mener, det er bedre at råde folk, der
tydeligvis er i tvivl til at "play it safe" end til at eksperimentere - for
jeg kan garantere dig for, at Fru Pedersen nede af vejen (OK, hun læser
måske trods alt ikke herinde) ikke lige formår at "køre den på speederen"
rundt i det spejlglatte sving i sin gamle Cortina! )

> Og nogle, kan nok også huske de vintre man havde rigtig sne.
>

Jep, der har været et par stykker (f.eks. '86-'87, som var min første vinter
på vejene ) - men vi skal jo ikke længere en knap et år tilbage i tiden,
for at der mange steder lå _rigtig_ meget sne (bl.a. her ude på landet; der
faldt ca. 75 cm i løbet af 3-4 omgange).

>> - men en tur på f.eks. KTI viser helt tydeligt, at _ingen_ (heller ikke
>> de "hot shots",
>>der sad og pralede til morgenkaffen) typisk er i stand til at fange en
>>baghjulsudskridning første gang (og som bekendt får man typisk ikke en
>>"second chance" ude i det virkelige liv).
>
> Sidst jeg var på KTI, havde flertallet rimeligt godt greb om tingene,
> OK - de fleste af os var også vant til at køre med træk bagpå, og var
> nok også så gamle tudser, at vi kunne huske vejene fra før
> salthelvedet opstod ;)
>

OK - de gange, jeg har været afsted på KTI, har det nu været mere
"almindelige" bilister, der deltog - folk med forhjulstræk, baghjulstræk,
med og uden ESP, ABS osv.

PS! Mine første mange kilometre efter jeg fik kørekort i '86 blev
tilbagelagt i en Opel Rekord - så jeg har også prøvet baghjulstræk (også med
sommerdæk på sne- og isglatte veje)!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Kent Friis (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 19-11-05 16:37

Den Sat, 19 Nov 2005 13:22:10 +0100 skrev Bo Velschow:
>
> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> news:bi3un113c0irf7e1hj3tmunsat8ahvmt91@dtext.news.tele.dk...
>> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev :
>>
>>>En normal dansk bilist vil derimod ikke have en jordisk chance for at
>>>redde en
>>>baghjulsudskridning.
>>
>> Det er - som nævnt første gang, du kom med det postulat - efter min
>> mening noget sludder.
>>
>
> Tjah, det kan du så mene - men faktum er, at mange derude i den virkelige
> verden desværre har en voldsomt overdreven vurdering af egne evner udi
> bilkørsel. Jeg erindrer en undersøgelse, hvor et bredt udsnit af bilister
> blev spurgt om deres evner til at køre bil - og langt over halvdelen
> svarede, at de var bedre end gennemsnittet(!)

Det skulle de forhåbentlig også gerne være. Der er adskillige folk der
aldrig burde have haft et kørekort, og de trækker hurtigt gennemsnittet
ned til et niveau der ville være uforsvarligt. Så jeg håber da at
langt over halvdelen kører bedre.

(Den er iøvrigt hørt nævnt adskillige gange som en vittighed af folk
der ikke kan huske forskellen på gennemsnit, median og typetal).

> Givetvis. Det farlige element er blot, når særdeles habile bilister (dvs.
> antagelig flere af skribenterne) råder "menigmand" til dette og hint ud fra
> _egne_ evner og betragtninger!

Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg råder ikke folk til at
sætte de dårligste dæk bagpå. Jeg fraråder blot at sætte dem foran,
da jeg af erfaring har konstateret at en forhjulsudskridning er
endnu værre.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Bo Velschow (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 19-11-05 18:05


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:437f46b4$0$41143$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Sat, 19 Nov 2005 13:22:10 +0100 skrev Bo Velschow:
>>
>> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>> news:bi3un113c0irf7e1hj3tmunsat8ahvmt91@dtext.news.tele.dk...
>>> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev :
>>>
>>>>En normal dansk bilist vil derimod ikke have en jordisk chance for at
>>>>redde en
>>>>baghjulsudskridning.
>>>
>>> Det er - som nævnt første gang, du kom med det postulat - efter min
>>> mening noget sludder.
>>>
>>
>> Tjah, det kan du så mene - men faktum er, at mange derude i den virkelige
>> verden desværre har en voldsomt overdreven vurdering af egne evner udi
>> bilkørsel. Jeg erindrer en undersøgelse, hvor et bredt udsnit af bilister
>> blev spurgt om deres evner til at køre bil - og langt over halvdelen
>> svarede, at de var bedre end gennemsnittet(!)
>
> Det skulle de forhåbentlig også gerne være. Der er adskillige folk der
> aldrig burde have haft et kørekort, og de trækker hurtigt gennemsnittet
> ned til et niveau der ville være uforsvarligt. Så jeg håber da at
> langt over halvdelen kører bedre.
>

Tjah, jeg kender ikke undersøgelsen i detaljer - men hele konlusionen var så
vidt jeg husker, at folk generelt overvurderede deres egne evner betydeligt.
Hvis man f.eks. beder et repræsentativt udvalg af danske bilister om at
angive egne evner som bilister på skala 1-5 (5 er bedst; 3 svarer til en
person med middel/gennemsnitlige evner som bilist), og man får (tallene
arbitrært valgte):

1: 5%
2: 10%
3: 20%
4: 50%
5: 15%

- så er der "noget galt".

> (Den er iøvrigt hørt nævnt adskillige gange som en vittighed af folk
> der ikke kan huske forskellen på gennemsnit, median og typetal).
>

Utvivlsomt - men så har de ikke hørt efter i 8. klasse


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Kent Friis (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 19-11-05 20:24

Den Sat, 19 Nov 2005 18:05:12 +0100 skrev Bo Velschow:
>
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:437f46b4$0$41143$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den Sat, 19 Nov 2005 13:22:10 +0100 skrev Bo Velschow:
>>>
>>> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>>> news:bi3un113c0irf7e1hj3tmunsat8ahvmt91@dtext.news.tele.dk...
>>>> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev :
>>>>
>>>>>En normal dansk bilist vil derimod ikke have en jordisk chance for at
>>>>>redde en
>>>>>baghjulsudskridning.
>>>>
>>>> Det er - som nævnt første gang, du kom med det postulat - efter min
>>>> mening noget sludder.
>>>>
>>>
>>> Tjah, det kan du så mene - men faktum er, at mange derude i den virkelige
>>> verden desværre har en voldsomt overdreven vurdering af egne evner udi
>>> bilkørsel. Jeg erindrer en undersøgelse, hvor et bredt udsnit af bilister
>>> blev spurgt om deres evner til at køre bil - og langt over halvdelen
>>> svarede, at de var bedre end gennemsnittet(!)
>>
>> Det skulle de forhåbentlig også gerne være. Der er adskillige folk der
>> aldrig burde have haft et kørekort, og de trækker hurtigt gennemsnittet
>> ned til et niveau der ville være uforsvarligt. Så jeg håber da at
>> langt over halvdelen kører bedre.
>>
>
> Tjah, jeg kender ikke undersøgelsen i detaljer - men hele konlusionen var så
> vidt jeg husker, at folk generelt overvurderede deres egne evner betydeligt.
> Hvis man f.eks. beder et repræsentativt udvalg af danske bilister om at
> angive egne evner som bilister på skala 1-5 (5 er bedst; 3 svarer til en
> person med middel/gennemsnitlige evner som bilist), og man får (tallene
> arbitrært valgte):
>
> 1: 5%
> 2: 10%
> 3: 20%
> 4: 50%
> 5: 15%
>
> - så er der "noget galt".

Ja, der er for mange i 1-2-3 (1 og 2 burde aldrig have haft kørekortet,
3 burde sendes på et genopfriskningskursus).

Der skulle IMHO gerne være 90% i 4+5.

- Vi kunne jo også prøve at vende den lidt på hovedet, og sige
"95% af billisterne har påkørt færre fodgængere end gennemsnittet".
Gennemsnittet er forhåbentligt noget med 0,00 en masse nuller 1, men
jeg håber stadig at 95% ikke har påkørt nogen fodgængere.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Bo Velschow (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 20-11-05 16:03


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:437f7be0$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Sat, 19 Nov 2005 18:05:12 +0100 skrev Bo Velschow:
>>
>> Tjah, jeg kender ikke undersøgelsen i detaljer - men hele konlusionen var
>> så
>> vidt jeg husker, at folk generelt overvurderede deres egne evner
>> betydeligt.
>> Hvis man f.eks. beder et repræsentativt udvalg af danske bilister om at
>> angive egne evner som bilister på skala 1-5 (5 er bedst; 3 svarer til en
>> person med middel/gennemsnitlige evner som bilist), og man får (tallene
>> arbitrært valgte):
>>
>> 1: 5%
>> 2: 10%
>> 3: 20%
>> 4: 50%
>> 5: 15%
>>
>> - så er der "noget galt".
>
> Ja, der er for mange i 1-2-3 (1 og 2 burde aldrig have haft kørekortet,
> 3 burde sendes på et genopfriskningskursus).
>
> Der skulle IMHO gerne være 90% i 4+5.
>

OK, jeg tror ikke, jeg har gjort min pointe tilstrækkeligt klar: Hvis man
beder et tilstrækkeligt stort, repræsentativt antal bilister om at vurdere
egne evner som bilist (f.eks. på skala 1-5) - og alle i øvrigt er ærlige (og
selvransagende!) - får man en binomialfordeling med middelværdi 3 (som
svarer til en "middel" bilist). Hvis man derimod - som den undersøgelse, jeg
refererede til - får en skæv fordeling med overvægt i de "høje" karakterer,
er det et udtryk for, at folk generelt overvurderer egne evner:
Uforholdsmæssigt mange vurderer egne evner til at ligge over middel - og det
holder jo ikke, da "middel" netop er (skal være) et udtryk for den
gennemsnitlige bilist.

En sådan skæv fordeling bunder selvfølgelig i, at meget få nok har lyst til
at tilkendegive (eller er klar over!), at deres evner som bilist ligger
langt under middel (dvs. de burde give dem selv 1 eller 2) - og at
tilsvarende mange nok betragter dem selv som særdeles habile bilister (dvs.
giver dem selv 4 eller 5).

Et problem med en sådan undersøgelse er jo også, at "middel" er en meget
subjektiv størrelse - for hvordan kører en "middel" bilist? Og såfremt jeg
vurderer mig selv til at være en bedre bilist end middel, hvad er det så
lige, der gør at jeg er bedre? Er det fordi, jeg holder større afstand til
forankørende? - eller aldrig overtræder hastighedsbegrænsningerne? - eller
klodser bremsen(!), straks lyset skifter til gult? Jeg tror vi alle har
vores egen lille personlige karakterskala, som vi vurderer os selv og
hinanden efter - og alle disse karakterskalaer er vidt forskellige! Det, som
måske 10% betragter som en "dødssynd" (f.eks. at køre for stærkt i byerne),
betragter de resterende 90% som forholdsvis ligegyldigt, rent
"forseelsesmæssigt" - og sådan kan man blive ved.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Kent Friis (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 20-11-05 17:46

Den Sun, 20 Nov 2005 16:03:12 +0100 skrev Bo Velschow:
>
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:437f7be0$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den Sat, 19 Nov 2005 18:05:12 +0100 skrev Bo Velschow:
>>>
>>> Tjah, jeg kender ikke undersøgelsen i detaljer - men hele konlusionen var
>>> så
>>> vidt jeg husker, at folk generelt overvurderede deres egne evner
>>> betydeligt.
>>> Hvis man f.eks. beder et repræsentativt udvalg af danske bilister om at
>>> angive egne evner som bilister på skala 1-5 (5 er bedst; 3 svarer til en
>>> person med middel/gennemsnitlige evner som bilist), og man får (tallene
>>> arbitrært valgte):
>>>
>>> 1: 5%
>>> 2: 10%
>>> 3: 20%
>>> 4: 50%
>>> 5: 15%
>>>
>>> - så er der "noget galt".
>>
>> Ja, der er for mange i 1-2-3 (1 og 2 burde aldrig have haft kørekortet,
>> 3 burde sendes på et genopfriskningskursus).
>>
>> Der skulle IMHO gerne være 90% i 4+5.
>>
>
> OK, jeg tror ikke, jeg har gjort min pointe tilstrækkeligt klar: Hvis man
> beder et tilstrækkeligt stort, repræsentativt antal bilister om at vurdere
> egne evner som bilist (f.eks. på skala 1-5) - og alle i øvrigt er ærlige (og
> selvransagende!) - får man en binomialfordeling med middelværdi 3 (som
> svarer til en "middel" bilist).

Hvorfor?

Hvis det ikke er specificeret hvad tallene indikerer, vil folk selv gøre
deres egne tanker. Det kunne så være:

1 - "Kørekortet? Sig mig, hvor mange tror i jeg har?"
2 - "Nejj, sjeg har ijkke drchukket, sjeg kjører altchjid sjådan"
3 - "en halv meter må da være bremseafstand nok ved 130"?
4 - overholder næsten altid hastighedsgrænser og vigepligter
5 - perfekt

Så ville de fleste forhåbentlig svare 4 eller 5 (selvom man møder
en del 3'ere). Hvis du får et gennemsnit på tre, må det betyde at
over halvdelen af billisterne aldrig burde have haft et kørekort.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Bo Velschow (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 20-11-05 22:22


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:4380a830$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
> Den Sun, 20 Nov 2005 16:03:12 +0100 skrev Bo Velschow:
>>
>> OK, jeg tror ikke, jeg har gjort min pointe tilstrækkeligt klar: Hvis man
>> beder et tilstrækkeligt stort, repræsentativt antal bilister om at
>> vurdere
>> egne evner som bilist (f.eks. på skala 1-5) - og alle i øvrigt er ærlige
>> (og
>> selvransagende!) - får man en binomialfordeling med middelværdi 3 (som
>> svarer til en "middel" bilist).
>
> Hvorfor?
>
> Hvis det ikke er specificeret hvad tallene indikerer, vil folk selv gøre
> deres egne tanker. Det kunne så være:
>
> 1 - "Kørekortet? Sig mig, hvor mange tror i jeg har?"
> 2 - "Nejj, sjeg har ijkke drchukket, sjeg kjører altchjid sjådan"
> 3 - "en halv meter må da være bremseafstand nok ved 130"?
> 4 - overholder næsten altid hastighedsgrænser og vigepligter
> 5 - perfekt
>

LOL

Jeg _tror_ (som sagt: jeg kender kun lidt til selve undersøgelsen), at man
har bedt folk om at karakterisere egen kørsel sammenlignet med
"gennemsnittet". Spørgsmålet kunne f.eks. have været formuleret: "Angiv på
skala 1-5 - hvor 5 er bedst, og 3 repræsenterer den gennemsnitlige danske
bilist - hvordan du mener, du er som bilist. Dvs. såfremt du mener, du er en
noget bedre (meget bedre) bilist end gennemsnittet, svarer du 4 (5) - og
mener du, din kørsel er noget ringere (meget ringere) end gennemsnittet,
svarer du 2 (1)."

> Så ville de fleste forhåbentlig svare 4 eller 5 (selvom man møder
> en del 3'ere). Hvis du får et gennemsnit på tre, må det betyde at
> over halvdelen af billisterne aldrig burde have haft et kørekort.
>

Ja, men nu skrev jeg også, at folk skal være både ærlige og selvransagende,
for at gennemsnittet rent faktisk bliver 3 (som det - rent statistisk -
_burde_ være). Virkeligheden er dog en anden, for hvem vil dog indrømme, at
de betragter dem selv som dårlige bilister?? Selv tåberne i "Danmarks Værste
Bilist" betragtede jo ikke sig selv som specielt dårlige bilister (selvom de
sgu' burde svare "0" på ovenstående spørgsmål! ).


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Kent Friis (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-11-05 21:45

Den Sun, 20 Nov 2005 22:22:18 +0100 skrev Bo Velschow:
>
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> news:4380a830$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
>> Den Sun, 20 Nov 2005 16:03:12 +0100 skrev Bo Velschow:
>>>
>>> OK, jeg tror ikke, jeg har gjort min pointe tilstrækkeligt klar: Hvis man
>>> beder et tilstrækkeligt stort, repræsentativt antal bilister om at
>>> vurdere
>>> egne evner som bilist (f.eks. på skala 1-5) - og alle i øvrigt er ærlige
>>> (og
>>> selvransagende!) - får man en binomialfordeling med middelværdi 3 (som
>>> svarer til en "middel" bilist).
>>
>> Hvorfor?
>>
>> Hvis det ikke er specificeret hvad tallene indikerer, vil folk selv gøre
>> deres egne tanker. Det kunne så være:
>>
>> 1 - "Kørekortet? Sig mig, hvor mange tror i jeg har?"
>> 2 - "Nejj, sjeg har ijkke drchukket, sjeg kjører altchjid sjådan"
>> 3 - "en halv meter må da være bremseafstand nok ved 130"?
>> 4 - overholder næsten altid hastighedsgrænser og vigepligter
>> 5 - perfekt
>>
>
> LOL
>
> Jeg _tror_ (som sagt: jeg kender kun lidt til selve undersøgelsen), at man
> har bedt folk om at karakterisere egen kørsel sammenlignet med
> "gennemsnittet". Spørgsmålet kunne f.eks. have været formuleret: "Angiv på
> skala 1-5 - hvor 5 er bedst, og 3 repræsenterer den gennemsnitlige danske
> bilist - hvordan du mener, du er som bilist. Dvs. såfremt du mener, du er en
> noget bedre (meget bedre) bilist end gennemsnittet, svarer du 4 (5) - og
> mener du, din kørsel er noget ringere (meget ringere) end gennemsnittet,
> svarer du 2 (1)."

Og så vil jeg stadig sige at gennemsnittet må være dem der på motorvejen
- ligger i venstre side med 120-30 stykker konstant
- trækker ud for at overhale en lastbil uden at kigge efter om de
selv er ved at blive overhalet
- ligger helt oppe i røven

for dem er der godt nok mange af.

De sidste møder jeg dog ikke så mange af, men nu har jeg heller ikke kørt
på motorvej siden klippekortet blev indført

Så skulle man vel egentlig mene at *de* så burde give sig selv
en 3'er, men på den anden side, hvis de var i stand til at tænke
over hvor tåbeligt de kører, ville de vel lære at se sig for og
holde afstand. Men selv hvis de giver sig selv 3'ere, trækker det
ikke gennemsnittet ned under tre, og der er forhåbentlig flere
4'ere og 5'ere end der er folk der konstant kører spritkørsel.

>> Så ville de fleste forhåbentlig svare 4 eller 5 (selvom man møder
>> en del 3'ere). Hvis du får et gennemsnit på tre, må det betyde at
>> over halvdelen af billisterne aldrig burde have haft et kørekort.
>
> Ja, men nu skrev jeg også, at folk skal være både ærlige og selvransagende,
> for at gennemsnittet rent faktisk bliver 3 (som det - rent statistisk -
> _burde_ være).

Jeg kan stadig ikke se hvordan du kommer frem til at det burde være 3.
Jo, hvis det havde været en normal-fordeling, med lige så mange der
aldrig skulle have haft et kørekort, som der er folk der kører perfekt.
Men den nederste del skulle køreprøven jo gerne have sorteret langt
de fleste fra, så kurven bliver skæv med en overvægt i den høje
ende.

> Virkeligheden er dog en anden, for hvem vil dog indrømme, at
> de betragter dem selv som dårlige bilister?? Selv tåberne i "Danmarks Værste
> Bilist" betragtede jo ikke sig selv som specielt dårlige bilister (selvom de
> sgu' burde svare "0" på ovenstående spørgsmål! ).

Nej, de betragtede sig som gode skuespillere (det var vist her i
gruppen jeg læste det).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

jan@stevns.net (19-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 19-11-05 19:38

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev :

>
>>>Mange herinde har desværre en ide om, at de sagtens kan redde en
>>>baghjulsudskridning (og man må da håbe, de har ret!)

Det tror jeg de har, ellers ville de vel næppe påstå det.

>> En hel del af dem der skriver herinde, er nok også lidt mere om sig,
>> med hensyn til kendskabet til sin bil, og hvordan den opfører sig ;)

>Givetvis. Det farlige element er blot, når særdeles habile bilister (dvs.
>antagelig flere af skribenterne) råder "menigmand" til dette og hint ud fra
>_egne_ evner og betragtninger!

Jeg tror du er ude i en mission impossible ;) Næsten uanset hvem man
spørger (af de drevne billister) vil flertallet vælge de gode greb på
baghjulene

>Jeg mener, det er bedre at råde folk, der tydeligvis er i tvivl til at
>"play it safe" end til at eksperimentere - for jeg kan garantere dig for,
>at Fru Pedersen nede af vejen (OK, hun læser måske trods alt ikke herinde)
>ikke lige formår at "køre den på speederen" rundt i det spejlglatte sving
>i sin gamle Cortina! )


Jamen for hulen ;) Det vil jo også være "play it safe" at sætte de
gode hjul bagest, så jeg er sgu' lidt i tvivl om hvad vi skændes om nu
<grin> og snakker vi endeligt gamle fru Pedersen , kan jeg bare
tænke på min gamle fru moder, som i hine tider uden bæven kørte på
snedækkede veje i vor Morris Minor, uden at være nervøs af den grund
Hun kendte bilen, og havde jo levet hele livet med vinterkørsel

Første gang hun kørte i en forhjulstrækker røg hun durch i grøften -
lortet skred jo bare ligeud - og kunne ikke styres

>> Og nogle, kan nok også huske de vintre man havde rigtig sne.

>Jep, der har været et par stykker (f.eks. '86-'87, som var min første vinter
>på vejene ) - men vi skal jo ikke længere en knap et år tilbage i tiden,
>for at der mange steder lå _rigtig_ meget sne (bl.a. her ude på landet; der
>faldt ca. 75 cm i løbet af 3-4 omgange).

Lige her hvor jeg skriver fra (Klarskov) - sneede en Scorpio da inde i
et par dage - i de dage du hentyder til - bevares 300 meter markvej,
med 1mtr høje drive kan da gøre sit :)

>OK - de gange, jeg har været afsted på KTI, har det nu været mere
>"almindelige" bilister, der deltog - folk med forhjulstræk, baghjulstræk,
>med og uden ESP, ABS osv.


Nu tror jeg egentligt vi var (er) ganske almindelige billister ;)

>PS! Mine første mange kilometre efter jeg fik kørekort i '86 blev
>tilbagelagt i en Opel Rekord - så jeg har også prøvet baghjulstræk (også med
>sommerdæk på sne- og isglatte veje)!

Så ved du jo hvad skæg er !

<grin>


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 08:07


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:437f18fa$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...

>> En hel del af dem der skriver herinde, er nok også lidt mere om sig,
>> med hensyn til kendskabet til sin bil, og hvordan den opfører sig ;)
>>
>
> Givetvis. Det farlige element er blot, når særdeles habile bilister (dvs.
> antagelig flere af skribenterne) råder "menigmand" til dette og hint ud
> fra _egne_ evner og betragtninger!

Jamen ...... det er jo lige det du har gjort.

Og så er det oven i købet forkert selv om du er en af de faste skribenter :)


--
Per, Esbjerg

Jeg mener, det er bedre at råde folk, der
> tydeligvis er i tvivl til at "play it safe" end til at eksperimentere -
> for jeg kan garantere dig for, at Fru Pedersen nede af vejen (OK, hun
> læser måske trods alt ikke herinde) ikke lige formår at "køre den på
> speederen" rundt i det spejlglatte sving i sin gamle Cortina! )

Du mener at det er play-it-safe at køre med

> PS! Mine første mange kilometre efter jeg fik kørekort i '86 blev
> tilbagelagt i en Opel Rekord - så jeg har også prøvet baghjulstræk (også
> med sommerdæk på sne- og isglatte veje)!

Mange har kørt bil i mange år. Mange har ikke lært det alligevel!


--
Per, Esbjerg



Bo Velschow (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 21-11-05 09:50


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43817210$0$47094$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:437f18fa$0$41144$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>> En hel del af dem der skriver herinde, er nok også lidt mere om sig,
>>> med hensyn til kendskabet til sin bil, og hvordan den opfører sig ;)
>>>
>>
>> Givetvis. Det farlige element er blot, når særdeles habile bilister (dvs.
>> antagelig flere af skribenterne) råder "menigmand" til dette og hint ud
>> fra _egne_ evner og betragtninger!
>
> Jamen ...... det er jo lige det du har gjort.
>

Undskyld; jeg er ikke helt med? Der er vist gået lidt kludder i citaterne.

> Og så er det oven i købet forkert selv om du er en af de faste skribenter
> :)
>

Du må lige præcisere, hvad du mener er forkert?

>
> --
> Per, Esbjerg
>
> Jeg mener, det er bedre at råde folk, der
>> tydeligvis er i tvivl til at "play it safe" end til at eksperimentere -
>> for jeg kan garantere dig for, at Fru Pedersen nede af vejen (OK, hun
>> læser måske trods alt ikke herinde) ikke lige formår at "køre den på
>> speederen" rundt i det spejlglatte sving i sin gamle Cortina! )
>
> Du mener at det er play-it-safe at køre med
>

.... de bedste dæk på baghjulene. Ja, for den "normale" danske bilist.

>> PS! Mine første mange kilometre efter jeg fik kørekort i '86 blev
>> tilbagelagt i en Opel Rekord - så jeg har også prøvet baghjulstræk (også
>> med sommerdæk på sne- og isglatte veje)!
>
> Mange har kørt bil i mange år. Mange har ikke lært det alligevel!
>

Det kan vi kun være helt fantastisk enige om!


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 11:23


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:43818a46$0$41138$14726298@news.sunsite.dk...

> Du må lige præcisere, hvad du mener er forkert?

I rest my case. Jeg havde læst forkert :(


--
Per, Esbjerg



Bo Velschow (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 21-11-05 14:06


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43819fd3$0$47022$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> news:43818a46$0$41138$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Du må lige præcisere, hvad du mener er forkert?
>
> I rest my case. Jeg havde læst forkert :(
>

Du putter resten i kassen??

Det er så OK...


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



alexbo (19-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 19-11-05 12:33


"Bo Velschow" skrev

> Den typiske bilist vil have lettest ved at redde en forhjulsudskridning
> (idet man panikker og slipper speederen, hvilket typisk vil være nok til
> at få bilen på ret køl igen).

Det kan undre mig at du mener at selve det at slippe speederen skulle være
udtryk for panik.
Jeg sætter de bedste dæk foran, for hvis min bil skal skride ud, enten i
grøften eller over i en modkørende, så ønsker jeg at det er bagenden der
tager skraldet.
Jeg ønsker ganske enkelt at mine forhjul der laver alt styrearbejdet og det
meste af bremsearbejdet, har de bedste dæk.

mvh
Alex Christensen



Kent Friis (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 19-11-05 13:13

Den Sat, 19 Nov 2005 11:48:33 +0100 skrev Bo Velschow:
>
> Mange herinde har desværre en ide om, at de sagtens kan
> redde en baghjulsudskridning (og man må da håbe, de har ret!) - men en tur
> på f.eks. KTI viser helt tydeligt, at _ingen_ (heller ikke de "hot shots",
> der sad og pralede til morgenkaffen) typisk er i stand til at fange en
> baghjulsudskridning første gang (og som bekendt får man typisk ikke en
> "second chance" ude i det virkelige liv).

Nu har jeg så prøvet at bagenden skred tre gange, ingen af dem med
vilje, og alle tre gange har jeg kunnet nå at redde den.

Jeg har også prøvet at forenden skrider, og *det* er virkelig
uhyggeligt, når autoværnet kommer tættere og tættere på, imens man ikke
kan gøre andet end at håbe på at bilen når at standse uden hjælp
fra autoværnet.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Uffe Ravn (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 19-11-05 15:23


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev

> Jeg har også prøvet at forenden skrider, og *det* er virkelig
> uhyggeligt, når autoværnet kommer tættere og tættere på, imens man ikke
> kan gøre andet end at håbe på at bilen når at standse uden hjælp
> fra autoværnet.

Af de tre værn, Børneværnet, Kattens værn og Autoværnet, er det Autoværnet
jeg frygter mest at møde

Mvh. Uffe Ravn



Kent Friis (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 19-11-05 16:39

Den Sat, 19 Nov 2005 15:23:20 +0100 skrev Uffe Ravn:
>
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev
>
>> Jeg har også prøvet at forenden skrider, og *det* er virkelig
>> uhyggeligt, når autoværnet kommer tættere og tættere på, imens man ikke
>> kan gøre andet end at håbe på at bilen når at standse uden hjælp
>> fra autoværnet.
>
> Af de tre værn, Børneværnet, Kattens værn og Autoværnet, er det Autoværnet
> jeg frygter mest at møde

Du glemte Hjemmeværnet.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

PMH (20-11-2005)
Kommentar
Fra : PMH


Dato : 20-11-05 12:48


"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
news:437f4717$0$41143$14726298@news.sunsite.dk...

>
> Du glemte Hjemmeværnet.
>


Hov hov... ikke bande.. ;.)

PMH


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 2068 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 08:03


"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
news:437f0309$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...

> Har været drøftet til bevidstløshed i tidligere tråde. Det hele drejer sig
> om, hvorvidt man ønsker at skulle redde en forhjuls- eller
> baghjulsudskridning, hvis/når det går galt. Den typiske bilist vil have
> lettest ved at redde en forhjulsudskridning (idet man panikker og slipper
> speederen, hvilket typisk vil være nok til at få bilen på ret køl igen).

Min Golf skrider med enden hvis jeg slipper gassen - hjælper mig rundt i
svinget. Gasgivning retter bilen op og får den nærmest til at køre ligeud.
Selvfølgelig foregår disse ting i omvendt rækkefølge i forhold til det
beskrevne - men passer altså ikke med dine erfaringer, som sikker er fra en
baghjulstrækker. Golf er som bekendt en forhjulshyler :)

> En normal dansk bilist vil derimod ikke have en jordisk chance for at
> redde en baghjulsudskridning. Mange herinde har desværre en ide om, at de
> sagtens kan redde en baghjulsudskridning (og man må da håbe, de har
> ret!) - men en tur på f.eks. KTI viser helt tydeligt, at _ingen_ (heller
> ikke de "hot shots", der sad og pralede til morgenkaffen) typisk er i
> stand til at fange en baghjulsudskridning første gang (og som bekendt får
> man typisk ikke en "second chance" ude i det virkelige liv).

Jeg var på Ring Djursland i går til sikkerhedsdag - vi grinede (jeg har fået
lov til at tage ungerne med, som er vant til lidt af hvert) meget af dem på
den stejle glatbane, som snurrede og snurrede (nogle af dem tog 2 omgange) -
men når man får besked på at give fuldt styreudslag og trække håndbremsen,
så når man ikke en skid :)

> Har du nogen sinde selv prøvet en baghjulsudskridning - eventuelt en
> bevidst fremprovokeret, hvor man bare ikke når at "fange den", hvorefter
> bilen fortsætter fremefter, roterende flere gange om sin egen akse?? Det
> er sjovt nok på en stor (tom) parkeringsplads - men ikke så sjovt igen på
> en vej med både med- og modkørende biler.

Hemmeligheden er her at styre kontra - når man ikke det og bilen snurrer
rundt, så skal man ikke begynde at dreje på rattet. Så bliver den i højere
grad i sin egen kørebane end hvis man begynder at styre og forsøge sig frem.

>> Det er bare min mening, og den måde jeg gør det på min bil.

> Og det skal du selvfølgelig have lov til - og forhåbentlig er du klar over
> fordelene og ulemperne ved den montering. Jeg kører selv med de bedste dæk
> bagpå.

Hvad fordel har du ud af det???

Jeg har haft muligheden for at prøve en Fiat rundt på KTA ved Kastrup for
nogle år siden. Nogle af dem havde nedslidte bagdæk og de kørte markant
langsommere rundt på glatbanen i et sikkert drej end dem med nye dæk.

Jeg forstår slet ikke din dækmontering!

--
Per, Esbjerg



Uni Bull (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Uni Bull


Dato : 19-11-05 12:54

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse
news:437ef38a$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

>> Altid de bedste dæk bagerst. Uanset om den er bag/forhjulstrukket eller
>> 4WD.

>
> Og hvorfor så lige det..????
>

Derfor:
http://www.fdm.dk/altombiler/drift/daek/daekmontering.doc

--
Uni Bull
Vallensbæk



Martin Sørensen (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 21-11-05 12:46


Kent Friis skrev:

> Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg råder ikke folk til at
> sætte de dårligste dæk bagpå. Jeg fraråder blot at sætte dem foran,
> da jeg af erfaring har konstateret at en forhjulsudskridning er
> endnu værre.
>
Hvis du fraråder at anbringe de dårligste dæk foran, er det så ikke
ensbetydende med at du implicit råder til at sætte dem bagpå?

Jeg tror det var Vägverket (eller hvad det hedder i Sverige) som
undersøgte mønster på hhv for-og baghjul af de biler ser blev samlet
op udenfor kørebanen. Deres råd var at sætte de bedste dæk bagpå.

Jeg ignorerer ikke dine erfaring på det punkt, jeg formoder (og
håber) bare ikke at det er nok til at lave statestik på.

mvh

Martin


Kent Friis (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-11-05 21:51

Den 21 Nov 2005 03:46:05 -0800 skrev Martin Sørensen:
>
> Kent Friis skrev:
>
>> Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg råder ikke folk til at
>> sætte de dårligste dæk bagpå. Jeg fraråder blot at sætte dem foran,
>> da jeg af erfaring har konstateret at en forhjulsudskridning er
>> endnu værre.
>>
> Hvis du fraråder at anbringe de dårligste dæk foran, er det så ikke
> ensbetydende med at du implicit råder til at sætte dem bagpå?

Har du overvejet at der er en tredje mulighed?

Mvh
Kent

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Christian B. Andrese~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 21-11-05 15:25


PMH wrote:
> "Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> news:d1Bff.312$Vl3.32@news.get2net.dk...
>
> > Altid de bedste dæk bagerst. Uanset om den er bag/forhjulstrukket eller
> > 4WD.
> >
> > Mvh Michael
> >
>
>
> Og hvorfor så lige det..????
>
> Jeg foretrækker at have de bedste dæk på forhjulene.
> Det er jo trods alt dem man styrer med..!!

Det er baghjulene som holder bilens retning.
En bil uden ABS blokerer altid på forhjulene først.

> Hvis der er vand på vejen, så er det da bedst at de
> forreste dæk kan komme af med vandet, og at man
> kan styre bilen..

Prøv at træk håndbremsen på en parkeringsplads med gblat føre og
god plads.

> Det er bare min mening, og den måde jeg gør det på min bil.

God fornøjelsen

--

Christian


Per Henneberg Kriste~ (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 21-11-05 15:49


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1132583112.097853.241730@z14g2000cwz.googlegroups.com...

> Det er baghjulene som holder bilens retning.
> En bil uden ABS blokerer altid på forhjulene først.

Det må man håbe...

> Hvis der er vand på vejen, så er det da bedst at de
> forreste dæk kan komme af med vandet, og at man
> kan styre bilen..

> Prøv at træk håndbremsen på en parkeringsplads med gblat føre og
> god plads.

Men drej lige rattet i yderstilling først :)


--
Per, Esbjerg



Kent Friis (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 22-11-05 21:49

Den Mon, 21 Nov 2005 15:49:05 +0100 skrev Per Henneberg Kristensen:
>
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1132583112.097853.241730@z14g2000cwz.googlegroups.com...
>
>> Det er baghjulene som holder bilens retning.
>> En bil uden ABS blokerer altid på forhjulene først.
>
> Det må man håbe...
>
>> Hvis der er vand på vejen, så er det da bedst at de
>> forreste dæk kan komme af med vandet, og at man
>> kan styre bilen..
>
>> Prøv at træk håndbremsen på en parkeringsplads med gblat føre og
>> god plads.
>
> Men drej lige rattet i yderstilling først :)

For vi skulle jo helst ikke risikere at han fik lavet et realistisk
forsøg, der modbeviste din teori?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Bo Velschow (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Bo Velschow


Dato : 21-11-05 17:36


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1132583112.097853.241730@z14g2000cwz.googlegroups.com...

PMH wrote:
> "Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> news:d1Bff.312$Vl3.32@news.get2net.dk...
>
> > Altid de bedste dæk bagerst. Uanset om den er bag/forhjulstrukket eller
> > 4WD.
> >
> > Mvh Michael
> >
>
>
> Og hvorfor så lige det..????
>
> Jeg foretrækker at have de bedste dæk på forhjulene.
> Det er jo trods alt dem man styrer med..!!

Det er baghjulene som holder bilens retning.
En bil uden ABS blokerer altid på forhjulene først.

----------------------------
- med mindre, tromlerne bagpå er fulde af støv. Så skal man nok få en
baghjulsblokering at se....

PS! Har selv VS både for og bag - men på min kones Kadett er der f.eks.
tromler bagpå, så det findes på en hel del (måske primært ældre) biler.


--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for
Danmark



Christian B. Andrese~ (22-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 22-11-05 08:51


Bo Velschow wrote:
> "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> news:1132583112.097853.241730@z14g2000cwz.googlegroups.com...
>
> PMH wrote:
> > "Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> > news:d1Bff.312$Vl3.32@news.get2net.dk...
> >
> > > Altid de bedste dæk bagerst. Uanset om den er bag/forhjulstrukket eller
> > > 4WD.
> > >
> > > Mvh Michael
> > >
> >
> >
> > Og hvorfor så lige det..????
> >
> > Jeg foretrækker at have de bedste dæk på forhjulene.
> > Det er jo trods alt dem man styrer med..!!
>
> Det er baghjulene som holder bilens retning.
> En bil uden ABS blokerer altid på forhjulene først.
>
> ----------------------------
> - med mindre, tromlerne bagpå er fulde af støv. Så skal man nok få en
> baghjulsblokering at se....
>
> PS! Har selv VS både for og bag - men på min kones Kadett er der f.eks.
> tromler bagpå, så det findes på en hel del (måske primært ældre) biler.

Korrekt, men med blokerede hjul er det nok lige meget hvor de bedste
hjul sidder

--

Christian


Christian B. Andrese~ (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-11-05 09:37


Kent Friis wrote:
> Den Sun, 20 Nov 2005 22:22:18 +0100 skrev Bo Velschow:
> > Jeg _tror_ (som sagt: jeg kender kun lidt til selve undersøgelsen), at man
> > har bedt folk om at karakterisere egen kørsel sammenlignet med
> > "gennemsnittet". Spørgsmålet kunne f.eks. have været formuleret: "Angiv på
> > skala 1-5 - hvor 5 er bedst, og 3 repræsenterer den gennemsnitlige danske
> > bilist - hvordan du mener, du er som bilist. Dvs. såfremt du mener, du er en
> > noget bedre (meget bedre) bilist end gennemsnittet, svarer du 4 (5) - og
> > mener du, din kørsel er noget ringere (meget ringere) end gennemsnittet,
> > svarer du 2 (1)."
>
> Og så vil jeg stadig sige at gennemsnittet må være dem der på motorvejen
> - ligger i venstre side med 120-30 stykker konstant
> - trækker ud for at overhale en lastbil uden at kigge efter om de
> selv er ved at blive overhalet
> - ligger helt oppe i røven

Det er nu nok næppe de samme som "ligger i venstre side med 120-30
stykker konstant" og som "ligger helt oppe i røven"

> for dem er der godt nok mange af.
>
> De sidste møder jeg dog ikke så mange af, men nu har jeg heller ikke kørt
> på motorvej siden klippekortet blev indført

Så kan du vist ikke udtale dig med særlig stor autoritet. Jeg kører
100 km hver da på E45, og man kan tydelig se at klippekortet har
virket. Folk holder meget bedre afstand og der er ikke ret mange som
ligger i vestre spor unødigt.

--

Christian


Kent Friis (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-11-05 17:45

Den 23 Nov 2005 00:37:15 -0800 skrev Christian B. Andresen:
>
> Kent Friis wrote:
>> Den Sun, 20 Nov 2005 22:22:18 +0100 skrev Bo Velschow:
>> > Jeg _tror_ (som sagt: jeg kender kun lidt til selve undersøgelsen), at man
>> > har bedt folk om at karakterisere egen kørsel sammenlignet med
>> > "gennemsnittet". Spørgsmålet kunne f.eks. have været formuleret: "Angiv på
>> > skala 1-5 - hvor 5 er bedst, og 3 repræsenterer den gennemsnitlige danske
>> > bilist - hvordan du mener, du er som bilist. Dvs. såfremt du mener, du er en
>> > noget bedre (meget bedre) bilist end gennemsnittet, svarer du 4 (5) - og
>> > mener du, din kørsel er noget ringere (meget ringere) end gennemsnittet,
>> > svarer du 2 (1)."
>>
>> Og så vil jeg stadig sige at gennemsnittet må være dem der på motorvejen
>> - ligger i venstre side med 120-30 stykker konstant
>> - trækker ud for at overhale en lastbil uden at kigge efter om de
>> selv er ved at blive overhalet
>> - ligger helt oppe i røven
>
> Det er nu nok næppe de samme som "ligger i venstre side med 120-30
> stykker konstant" og som "ligger helt oppe i røven"

Nej, hvis det var det, ville der jo kun være halvt så mange tåber

>> for dem er der godt nok mange af.
>>
>> De sidste møder jeg dog ikke så mange af, men nu har jeg heller ikke kørt
>> på motorvej siden klippekortet blev indført
>
> Så kan du vist ikke udtale dig med særlig stor autoritet.

Det sidste punkt forekommer ikke kun på motorvejen, og selvom jeg
ikke har været på motorvejen fornylig, har jeg skam været afsted
ind imellem. Men jeg kører mest om sommeren.

> Jeg kører
> 100 km hver da på E45, og man kan tydelig se at klippekortet har
> virket.
>
> Folk holder meget bedre afstand og der er ikke ret mange som
> ligger i vestre spor unødigt.

Er undersøgelsen fra efter klippekortet?

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Christian B. Andrese~ (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-11-05 09:40


Kent Friis wrote:
> Den Mon, 21 Nov 2005 15:49:05 +0100 skrev Per Henneberg Kristensen:
> >
> > "Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> > news:1132583112.097853.241730@z14g2000cwz.googlegroups.com...
> >
> >> Det er baghjulene som holder bilens retning.
> >> En bil uden ABS blokerer altid på forhjulene først.
> >
> > Det må man håbe...
> >
> >> Hvis der er vand på vejen, så er det da bedst at de
> >> forreste dæk kan komme af med vandet, og at man
> >> kan styre bilen..
> >
> >> Prøv at træk håndbremsen på en parkeringsplads med gblat føre og
> >> god plads.
> >
> > Men drej lige rattet i yderstilling først :)
>
> For vi skulle jo helst ikke risikere at han fik lavet et realistisk
> forsøg, der modbeviste din teori?

Jeg har leget på parkeringspladser med meget sne, i både
forhjulstrukne og baghjulstrukne biler og det kombineret med den
erfaring jeg selv har oplevet på vejen gør at jeg foretrækker de
bedste dæk bagpå min forhjulstrukne bil.

--

Christian


Martin Sørensen (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-11-05 10:02


Kent Friis skrev:

> Den 21 Nov 2005 03:46:05 -0800 skrev Martin Sørensen:
> >
> > Kent Friis skrev:
> >
> >> Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg råder ikke folk til at
> >> sætte de dårligste dæk bagpå. Jeg fraråder blot at sætte dem foran,
> >> da jeg af erfaring har konstateret at en forhjulsudskridning er
> >> endnu værre.
> >>
> > Hvis du fraråder at anbringe de dårligste dæk foran, er det så ikke
> > ensbetydende med at du implicit råder til at sætte dem bagpå?
>
> Har du overvejet at der er en tredje mulighed?
>
Mjaeh. Altid (en gang om måneden?) at have helt nye dæk

Tænk over følgende situation: Du har 4 dæk fra sidste vinter, det
ene par er lidt mere slidt end det andet. Vi forudsætter selvfølgelig
at der stadig er passende slidbane tilbage, hvad det så er (5 og 6mm
hhv?).

Du fraråder at sætte de dårligste dæk foran, så der er 2
alternativer: Sæt dem bagpå eller skift dem ud med nogle nye.

Skifter man det dårligste par ud med nye, er det bedste par af de
gamle nu det dårligste par. Du fraråder at sætte dem foran,
hvorefter der er 2 alternativer...

Overser jeg noget?

mvh

Martin Sørensen

PS: Jeg er nok erhvervsskadet. Jeg tester software


Kent Friis (23-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 23-11-05 17:48

Den 23 Nov 2005 01:02:26 -0800 skrev Martin Sørensen:
>
> Kent Friis skrev:
>
>> Den 21 Nov 2005 03:46:05 -0800 skrev Martin Sørensen:
>> >
>> > Kent Friis skrev:
>> >
>> >> Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg råder ikke folk til at
>> >> sætte de dårligste dæk bagpå. Jeg fraråder blot at sætte dem foran,
>> >> da jeg af erfaring har konstateret at en forhjulsudskridning er
>> >> endnu værre.
>> >>
>> > Hvis du fraråder at anbringe de dårligste dæk foran, er det så ikke
>> > ensbetydende med at du implicit råder til at sætte dem bagpå?
>>
>> Har du overvejet at der er en tredje mulighed?
>>
> Mjaeh. Altid (en gang om måneden?) at have helt nye dæk

At købe fire dæk på en gang og slide dem lige meget.

> PS: Jeg er nok erhvervsskadet. Jeg tester software

Og jeg arbejder som programmør... Det skal sg* gå galt

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

alexbo (24-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 24-11-05 20:49


"Martin Sørensen" skrev


Overser jeg noget?

Ja.

mvh
Alex Christensen



Martin Sørensen (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 24-11-05 09:06


Kent Friis skrev:

> At købe fire dæk på en gang og slide dem lige meget.
>
OK - hvis du roterer dem. Accorden slider fordækkene ca dobbelt så
hurtigt som bagdækkene. Jeg vil gætte på at 95% af danske biler ikke
får roteret dækkene, hvorefter mange står med fordæk der er mere
slidte end bagdækkene (i og med at der er flest forhjulstrækkere i
DK)

mvh

Martin


Christian B. Andrese~ (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-11-05 10:32


Kent Friis wrote:
> Den 23 Nov 2005 00:37:15 -0800 skrev Christian B. Andresen:
> >
> > Kent Friis wrote:
> >> Den Sun, 20 Nov 2005 22:22:18 +0100 skrev Bo Velschow:
> >> > Jeg _tror_ (som sagt: jeg kender kun lidt til selve undersøgelsen), at man
> >> > har bedt folk om at karakterisere egen kørsel sammenlignet med
> >> > "gennemsnittet". Spørgsmålet kunne f.eks. have været formuleret: "Angiv på
> >> > skala 1-5 - hvor 5 er bedst, og 3 repræsenterer den gennemsnitlige danske
> >> > bilist - hvordan du mener, du er som bilist. Dvs. såfremt du mener, du er en
> >> > noget bedre (meget bedre) bilist end gennemsnittet, svarer du 4 (5) - og
> >> > mener du, din kørsel er noget ringere (meget ringere) end gennemsnittet,
> >> > svarer du 2 (1)."
> >>
> >> Og så vil jeg stadig sige at gennemsnittet må være dem der på motorvejen
> >> - ligger i venstre side med 120-30 stykker konstant
> >> - trækker ud for at overhale en lastbil uden at kigge efter om de
> >> selv er ved at blive overhalet
> >> - ligger helt oppe i røven
> >
> > Det er nu nok næppe de samme som "ligger i venstre side med 120-30
> > stykker konstant" og som "ligger helt oppe i røven"
>
> Nej, hvis det var det, ville der jo kun være halvt så mange tåber

Det er der noget om

> > Jeg kører
> > 100 km hver da på E45, og man kan tydelig se at klippekortet har
> > virket.
> >
> > Folk holder meget bedre afstand og der er ikke ret mange som
> > ligger i vestre spor unødigt.
>
> Er undersøgelsen fra efter klippekortet?

Hvis du med "undersøgelsen " mener mine personlige erfrainger som
ovenfor, så er det noget jeg har lagt mærke til siden klippekortet
blev indført. Det er samme strækning og samme km tal, bare før og
efter.

--

Christian


Kent Friis (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 24-11-05 23:13

Den 24 Nov 2005 01:31:31 -0800 skrev Christian B. Andresen:
>
> Kent Friis wrote:
>> Den 23 Nov 2005 00:37:15 -0800 skrev Christian B. Andresen:
>> >
>> > Kent Friis wrote:
>> >> Den Sun, 20 Nov 2005 22:22:18 +0100 skrev Bo Velschow:
>> >> > Jeg _tror_ (som sagt: jeg kender kun lidt til selve undersøgelsen), at man
>> >> > har bedt folk om at karakterisere egen kørsel sammenlignet med
>> >> > "gennemsnittet". Spørgsmålet kunne f.eks. have været formuleret: "Angiv på
>> >> > skala 1-5 - hvor 5 er bedst, og 3 repræsenterer den gennemsnitlige danske
>> >> > bilist - hvordan du mener, du er som bilist. Dvs. såfremt du mener, du er en
>> >> > noget bedre (meget bedre) bilist end gennemsnittet, svarer du 4 (5) - og
>> >> > mener du, din kørsel er noget ringere (meget ringere) end gennemsnittet,
>> >> > svarer du 2 (1)."
>> >>
>> >> Og så vil jeg stadig sige at gennemsnittet må være dem der på motorvejen
>> >> - ligger i venstre side med 120-30 stykker konstant
>> >> - trækker ud for at overhale en lastbil uden at kigge efter om de
>> >> selv er ved at blive overhalet
>> >> - ligger helt oppe i røven
>> >
>> > Det er nu nok næppe de samme som "ligger i venstre side med 120-30
>> > stykker konstant" og som "ligger helt oppe i røven"
>>
>> Nej, hvis det var det, ville der jo kun være halvt så mange tåber
>
> Det er der noget om
>
>> > Jeg kører
>> > 100 km hver da på E45, og man kan tydelig se at klippekortet har
>> > virket.
>> >
>> > Folk holder meget bedre afstand og der er ikke ret mange som
>> > ligger i vestre spor unødigt.
>>
>> Er undersøgelsen fra efter klippekortet?
>
> Hvis du med "undersøgelsen " mener mine personlige erfrainger som
> ovenfor, så er det noget jeg har lagt mærke til siden klippekortet
> blev indført. Det er samme strækning og samme km tal, bare før og
> efter.

Nej, jeg mener den med at 80% (eller hvor mange det nu var) mener
de kører bedre end gennemsnittet. Du siger jo at gennemsnittet
var lavere før klippekortet (der var flere til at trække det ned).

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Christian B. Andrese~ (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-11-05 10:33


Kent Friis wrote:
> Den 23 Nov 2005 01:02:26 -0800 skrev Martin Sørensen:
> >
> > Kent Friis skrev:
> >
> >> Den 21 Nov 2005 03:46:05 -0800 skrev Martin Sørensen:
> >> >
> >> > Kent Friis skrev:
> >> >
> >> >> Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg råder ikke folk til at
> >> >> sætte de dårligste dæk bagpå. Jeg fraråder blot at sætte dem foran,
> >> >> da jeg af erfaring har konstateret at en forhjulsudskridning er
> >> >> endnu værre.
> >> >>
> >> > Hvis du fraråder at anbringe de dårligste dæk foran, er det så ikke
> >> > ensbetydende med at du implicit råder til at sætte dem bagpå?
> >>
> >> Har du overvejet at der er en tredje mulighed?
> >>
> > Mjaeh. Altid (en gang om måneden?) at have helt nye dæk
>
> At købe fire dæk på en gang og slide dem lige meget.

Bakke 50 % af tiden eller bytte dækkene om hver uge ?

> > PS: Jeg er nok erhvervsskadet. Jeg tester software
>
> Og jeg arbejder som programmør... Det skal sg* gå galt

Det gør jeg også, og jeg kan da finde ud af hvor de bedste dæk skal
være.

--

Christian


Kent Friis (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Kent Friis


Dato : 24-11-05 23:15

Den 24 Nov 2005 01:32:39 -0800 skrev Christian B. Andresen:
>
> Kent Friis wrote:
>> Den 23 Nov 2005 01:02:26 -0800 skrev Martin Sørensen:
>> >
>> > Kent Friis skrev:
>> >
>> >> Den 21 Nov 2005 03:46:05 -0800 skrev Martin Sørensen:
>> >> >
>> >> > Kent Friis skrev:
>> >> >
>> >> >> Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg råder ikke folk til at
>> >> >> sætte de dårligste dæk bagpå. Jeg fraråder blot at sætte dem foran,
>> >> >> da jeg af erfaring har konstateret at en forhjulsudskridning er
>> >> >> endnu værre.
>> >> >>
>> >> > Hvis du fraråder at anbringe de dårligste dæk foran, er det så ikke
>> >> > ensbetydende med at du implicit råder til at sætte dem bagpå?
>> >>
>> >> Har du overvejet at der er en tredje mulighed?
>> >>
>> > Mjaeh. Altid (en gang om måneden?) at have helt nye dæk
>>
>> At købe fire dæk på en gang og slide dem lige meget.
>
> Bakke 50 % af tiden eller bytte dækkene om hver uge ?

Så meget forskel kan det heller ikke give på en uge. Og hvis det kunne,
ville "de bedste dæk på baghjulene" netop kræve at man gjorde det,
for os der kører med baghjulstræk.

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right now.

Christian B. Andrese~ (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 24-11-05 10:33


Martin Sørensen wrote:
> Kent Friis skrev:
>
> > At købe fire dæk på en gang og slide dem lige meget.
> >
> OK - hvis du roterer dem. Accorden slider fordækkene ca dobbelt så
> hurtigt som bagdækkene. Jeg vil gætte på at 95% af danske biler ikke
> får roteret dækkene, hvorefter mange står med fordæk der er mere
> slidte end bagdækkene (i og med at der er flest forhjulstrækkere i
> DK)

Og dermed sikres den bedste dækmontering automatisk

--

Christian


Christian B. Andrese~ (25-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 25-11-05 09:35


Kent Friis wrote:
> Den 24 Nov 2005 01:31:31 -0800 skrev Christian B. Andresen:
> >
> > Kent Friis wrote:
> >> Den 23 Nov 2005 00:37:15 -0800 skrev Christian B. Andresen:
> >> >
> >> > Kent Friis wrote:
> >> >> Den Sun, 20 Nov 2005 22:22:18 +0100 skrev Bo Velschow:
> >> >> > Jeg _tror_ (som sagt: jeg kender kun lidt til selve undersøgelsen), at man
> >> >> > har bedt folk om at karakterisere egen kørsel sammenlignet med
> >> >> > "gennemsnittet". Spørgsmålet kunne f.eks. have været formuleret: "Angiv på
> >> >> > skala 1-5 - hvor 5 er bedst, og 3 repræsenterer den gennemsnitlige danske
> >> >> > bilist - hvordan du mener, du er som bilist. Dvs. såfremt du mener, du er en
> >> >> > noget bedre (meget bedre) bilist end gennemsnittet, svarer du 4 (5) - og
> >> >> > mener du, din kørsel er noget ringere (meget ringere) end gennemsnittet,
> >> >> > svarer du 2 (1)."
> >> >>
> >> >> Og så vil jeg stadig sige at gennemsnittet må være dem der på motorvejen
> >> >> - ligger i venstre side med 120-30 stykker konstant
> >> >> - trækker ud for at overhale en lastbil uden at kigge efter om de
> >> >> selv er ved at blive overhalet
> >> >> - ligger helt oppe i røven
> >> >
> >> > Det er nu nok næppe de samme som "ligger i venstre side med 120-30
> >> > stykker konstant" og som "ligger helt oppe i røven"
> >>
> >> Nej, hvis det var det, ville der jo kun være halvt så mange tåber
> >
> > Det er der noget om
> >
> >> > Jeg kører
> >> > 100 km hver da på E45, og man kan tydelig se at klippekortet har
> >> > virket.
> >> >
> >> > Folk holder meget bedre afstand og der er ikke ret mange som
> >> > ligger i vestre spor unødigt.
> >>
> >> Er undersøgelsen fra efter klippekortet?
> >
> > Hvis du med "undersøgelsen " mener mine personlige erfrainger som
> > ovenfor, så er det noget jeg har lagt mærke til siden klippekortet
> > blev indført. Det er samme strækning og samme km tal, bare før og
> > efter.
>
> Nej, jeg mener den med at 80% (eller hvor mange det nu var) mener
> de kører bedre end gennemsnittet. Du siger jo at gennemsnittet
> var lavere før klippekortet (der var flere til at trække det ned).

Jeg forstår dig ikke helt.
Jeg siger ikke at jeg kører bedre end gennemsnittet. Jeg kører dog
pænere end gennemsnittet når vi taler om fart og afstand, men det
gør mig ikke til en bedre billist, med mindre det kan måles i
antallet af skader.

--

Christian


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste