Forslag til bil med 6+ sæder og tvillingeb~
Fra : JSM

Dato : 18-11-05 00:35

Jeg skal igen være far. Og denne gang til tvillinger. Vi glæder os
selvfølgelig, men samtidigt får vi jo så behov for en større bil. Familien
kommer op på 5 personer og samtidigt vil vi gerne have mulighed for, en gang
imellem, at have yderligere en passager med. Der skal også være plads til en
tvillingebarnevogn. 3-punkts seler på alle pladser er også et krav.
Prislejet skal være omkring 150k. +/- 25k.
Vi er ikke kommet længere end til at sondere markedet og finde ud af hvilke
biler det kunne være interessant at kigge på.
Indtil videre har vi bl.a. følgende i tankerne.
Berlingo/Partner - Med et extra (klap)sæde i bagage-rummet. Men er der så
stadig plads til barnevognen ?
Fiat Doblo 1,6. Stort bagagerum. Men der kan vist ikke fåes et extra sæde ?
Fiat Multipla. Den har 6 sæder, men er bagage-rummet stort nok til en
tvillingebarnevogn ?
Peugeot 406 familiale, med klap-opsæde i bagagerummet ?
Volvo 850/940/960 stc. - kan der fåes et extra sæde til bagage-rummet til
disse ? Og forresten samme spørgsmål omkring Mondeo stc.
VW Caravelle, Ford Transit og Fiat Ducato som 9 personers busser bliver også
overvejet. Men fy for pyffer hvor har sådan nogen gået mange km. når de er i
det ovennævnte prisleje. 10-personers busser er billigere men er ude af
billedet da jeg også gerne vil kunne passere landegrænser uden at skulle
have alverdens typer kørekort og certifikater.
Hvilke modeller har jeg overset ? Og hvad ville andre foreslå ? pfh. tak.

/Jesper

Fra : Jakob Skovgaard

Dato : 18-11-05 00:49

JSM <sevelsted@spamnejtakpc.dk> skrev:

>Berlingo/Partner - Med et extra
>(klap)sæde i bagage-rummet. Men er der så
> [...]

Husk at mange stc biler, med ekstra bagsæde arrangementer, har
meget store problemer ved kollision bagfra, da de bagerste sæder
befinder sig i deformationszonen. Mener at nogle at de få mærker
der rent fatisk har ændret selve grundkonstruktionen af bilen er
Volvo og Mercedes. Derfor vil jeg på det kraftigste fraråde en
bil med denne løsning. Desuden bliver det vel også svært at have
en barnevogn bagi samtidig med at de bagerste sæder benyttes, og
hvis muligt, prøv at forestille dig at en lille purk på 5 år
gribe en barnevogn, der kommer fisene med 120 km/t.
Så i dit tilfælde ville jeg klart gå efter en Multipla (køn
eller ej). Om barnevognen kan værer bagi, kan du jo kun finde ud
af på en måde. Til dit budget burde det være muligt at finde en
JTD'er, da benzinerne har det med at være lidt tørstige.

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 18-11-05 07:52

Hej Jesper

Måske kunne en Ford Galaxy, VW Sharan el. Seat Alhambra (stor set samme bil)
være en mulighed. Kan fåes på alm hvide plader og som autocamper.
Oprindelsig mener jeg den er 7 personers, men tager man de bageste sæder ud
(kommer an på sæde kombination den er købt med) er der et ganske stort
bagage rum. Har selv en Frod Galaxy 1,9TDI 115 HK VAN som jeg er meget
tilfreds med.

Thomas Mikkelsen

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 18-11-05 08:43

Det er vist øjnene man bliver først blind på -) Havde ikke lige lagt mærke
til 6+ i overskriften, for når man ikke har de bageste sæder er det kun en 5
pers. Sorry. Men den kunne alligevel være et kig værd i forhold til de
nævnte biler.

Thomas Mikkelsen

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 18-11-05 08:41

JSM wrote:
> [...]
> Der skal også være plads til en tvillingebarnevogn. 3-punkts seler på
> alle pladser er også et krav. Prislejet skal være omkring 150k. +/-

Jeg ville tage en diesel-multipla og sætte barnevognen på et stativ på
krogen.
vh/Torben

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 09:58

> Jeg skal igen være far. Og denne gang til tvillinger.

Til lykke!

I den situation du nu har bragt dig i :) mener jeg at du er nødt til at tage
forpligtelsen om at tage ordentlig vare på dit afkom alvorligt.

IMHO er de ikke her man skal spare og købe en lill bil med tvivlsom
sikkerhed eller ekstrapladser i baggagerummet. Jeg kender jo selvfølgelig
ikke din penge situation, men en ny/nyere bil kan de fleste da få
financeret, og det behøves ikke at være meget dyrer, i det lange løb, end at
købe en halvvejs udtjent gammel traver.

Køb dig en sikker minibus med 6-10 rigtige siddepladser, hvis det er meget
vigtigt for dig at kunne have andre end din egen familie med ud at køre. Her
er jeg jo så nødt til at pege på Caravellen :)

Alternativt kunne du jo nøjes med at købe en bil der passer til din egen
famillie og så lade transport af andre personer være deres eget problem (det
ville være mit valg), det er vi mange der lever med.
Her ville jeg så pege på Galaxy/Sharan/Espace/806 eller hvad de nu alle
sammen hedder.

Altså en bil med 3 rigtige sæder i anden række, uden at ungerne skal sidde
helt op af bagsmækken.

Personligt ville jeg vælge en Touran, men alternativet kunne være en Caddy
Life med skydedøre, en af mine kammier har lige fået afkom #3 og har købt
sådan en TDI fætter - han er stjerneglad for den.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : JSM

Dato : 18-11-05 11:59

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Til lykke!

Takker.

> I den situation du nu har bragt dig i :) mener jeg at du er nødt til at
tage
> forpligtelsen om at tage ordentlig vare på dit afkom alvorligt.

Det gør jeg skam også.

> [...]
Her
> er jeg jo så nødt til at pege på Caravellen :)

Hvad med Kia Carnival. Jeg har overvejet at smide nogle flere penge i det og
så få en camper-version til ~270k. Er sådan en koreaner noget skrammel eller
hur ?

> [...]
> ville være mit valg), det er vi mange der lever med.
> Her ville jeg så pege på Galaxy/Sharan/Espace/806 eller hvad de nu alle

Vi har selvfølgelig også sagt til os selv, at vi køber bil for vores egen
skyld og ikke andres. Udvalget er meget større. Og man slipper for et (ofte)
sikkerhedsmæssigt udsat ekstrasæde i bagagerummet. Omvendt ville det være
rigtigt rart at man i en snæver vending kunne transportere en ekstra person
udover de 5 vi bliver i familien.F.eks. når svigermor skal hentes ved bussen
eller så'n.

Dem checker jeg lige.

Tak til alle som har svaret.

/Jesper

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 18-11-05 12:30

"JSM" <invalid@invalid> skrev i en meddelelse news:437db3e0$0$41149$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> udover de 5 vi bliver i familien.F.eks. når svigermor skal hentes ved bussen

Hvis svigermor skal komme på besøg må hun
(i prioriteret rækkefølge):
- gå fra bussen
- blive hentet ved bussen af sin datter
- blive hentet ved bussen af dig
- købe sin egen bil

At hun køber sin egen bil er klart det værste der kan
ske - det ender jo bare med at hun kommer rendende
i tide og utide

/Jakob

Fra : AT

Dato : 18-11-05 16:14

Hej Jesper

Jeg har haft de samme tanker, men med mere end 5 pladser følger nogle ting
som er svære at leve med. Det værste er som jeg ser det: Større brændstof
forbrug, ringere køreegenskaber, højere anskaffelse, ringere sikkerhed og
mere støj. Der er flere ulemper ved biler med mere end 6 sæder, men disse
var dem jeg ikke kunne leve med.
For mig stod valget mellem en vw multivan og en audi A6 og hver dag jeg
kører i min bil glæder jeg mig over at det ikke er en kassevogn. Herudover
er det også lidt nemmere at parkere en personbil frem for en stor kassevogn.
Når alt dette er sagt kunne Multipla være en mulighed, bortset fra at det
kun er 6 sæder og en fiat samt verdens grimmeste bil - store elefanter at
sluge for at trille rundt med svigermor en sjælden gang.

Jeg har besluttet som ovenfor nævnt at andre må klare deres eget
transportbehov og jeg så klarer mit.

/AT

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 18:04

> [...]
> og
> så få en camper-version til ~270k. Er sådan en koreaner noget skrammel

Ikke en bil jeg ville vælge, bilen er sikkert OK som brugsgenstand, men 2
Stjerner i chrashtest er for dårligt.

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=5&id2=167

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-11-05 20:14

Claus Petersen wrote:

> [...]
> sammen hedder.
>
> Altså en bil med 3 rigtige sæder i anden række, uden at ungerne skal sidde

Fuldstændig enig! Der vil samtidig sikkert være penge til overs hvis man
vælger den løsning _og_ betaler en taxi når der er behov for ekstra plads.

--
vh
Torben

Fra : John Sahl

Dato : 18-11-05 16:28

JSM wrote:
> Hvilke modeller har jeg overset ? Og hvad ville andre foreslå ?

Som andre har skrevet: Fiat Multipla.. Giv den en chance, tag en
prøvetur,
se om det er noget for dig og din familie. Se lidt bort fra udseendet i
første
omgang

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-05 18:02

> [...]
> prøvetur,
> se om det er noget for dig og din familie. Se lidt bort fra udseendet i

Eller køb en nyere model, den er blevet pænere med årene :)
Håber sikkerheden er fulgt med.

*** i 2001.

Fra : John Sahl

Dato : 18-11-05 18:23

Claus Petersen wrote:
> Eller køb en nyere model, den er blevet pænere med årene :)

Så passer prisen jo ikke.

> Håber sikkerheden er fulgt med.

Hvad koster "de sikre" biler så i forhold til?

Fra : KASO

Dato : 19-11-05 11:32

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Så passer prisen jo ikke.

> Hvad koster "de sikre" biler så i forhold til?

Hvad er prisen for liv og førlighed?

Fiat Multipla og Kia Carnival (nævnt tidligere i tråden) er
sikkerhedsmæssige katastrofer - uanset årgang. Hold dig langt væk fra dem!

Fra : John Sahl

Dato : 19-11-05 11:38

KASO wrote:
> Hvad er prisen for liv og førlighed?

Jeg går ind for aktiv sikkerhed, kør ordentligt

> Fiat Multipla og Kia Carnival (nævnt tidligere i tråden) er
> sikkerhedsmæssige katastrofer - uanset årgang. Hold dig langt væk fra
> dem!

Det nytter ikke noget hvis der reelt ikke er andre muligheder
økonomisk set, så kan i hyle op om sikre biler alt det i vil.

Med den begrundelse skal vi jo alle køre i de helt nye sikre
biler, så hvad med alle de brugte som ikke er så sikre mere?

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-05 10:37

> Jeg går ind for aktiv sikkerhed, kør ordentligt

Subscribe, men en Scania Vabis ind på bagsædet er man ikke altid herre over.

> Det nytter ikke noget hvis der reelt ikke er andre muligheder
> økonomisk set, så kan i hyle op om sikre biler alt det i vil.

Jeg mener bare at hvis man kan have råd til at købe en bedaget bil til 150K
har man som regel også mulighed for at finansere en lidt nyere/dyrere bil.
Det behøvs jo ikke nødvendigvis at være dyrere i det lange løb.

Og i 150K kr. klassen er der andre alternativer end at købe en bil der har
fået 2 stjerne i chrash test.
Men det er jo et valg man så må gøre op plads vs. sikkerhed.

> Med den begrundelse skal vi jo alle køre i de helt nye sikre
> biler, så hvad med alle de brugte som ikke er så sikre mere?

Ja det er jo et dilemma!

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-11-05 12:42

JSM wrote:
> Jeg skal igen være far. Og denne gang til tvillinger.

Tillykke!

> Vi glæder os
> selvfølgelig, men samtidigt får vi jo så behov for en større bil.

Du har vel stort set 3 muligheder.

1) En bil med 5+2 sæder. 5 almindelige og to ekstra der kan foldes
frem når de skal i brug. Dette kunne være: Toyote Corolla Verso,
Renault Grand Scenic, Opel Zafir, VW Touran, eller Mazda 5 hvis vi
snakker nye biler. Hvis vi snakker lidt brugte biler er det måske lidt
mere begrænset udvalg, da det er et relativt nyt segment. Opel Zafira
har været fremme lidt længere end de andre og skulle være et godt
bud i brugtbil adelingen.

2) En 6 personers: 2 rækker af 3 sæder: Her kan du vælge Fiat
Multipla eller Honda FR-V.

3) En fuldblods 7 personers bil som f.eks Espace, Galaxy, Previa,
Alhambra, Carnival.

Hvis du siger at du for det meste vil transportere 5 personer, men
lejlighedsvis gerne vil have plads til en 6., vill ejeg helt klart gå
efter en af dem jeg nævner som 5+2 sæder. Selv har vi netop købt os
en Renault Grand Scenic, men alt efter behov, pris og præferencer,
tror jeg en hvilken som helst af dem jeg nævner vil kunne
tilfredsstille jeres behov.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann