|
| Krympetang? Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 17-11-05 14:57 |
|
Jeg forudser et større indgreb i min bils ledningsnet pga indbygning af
nogle ekstrainstrumenter.
Hvor køber man det rigtige værktøj? Krympetang og Krympeflex er vel hvad jeg
skal have fat i?
--
Per, Esbjerg
| |
JS (17-11-2005)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 17-11-05 14:59 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:437c8c20$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg forudser et større indgreb i min bils ledningsnet pga indbygning af
> nogle ekstrainstrumenter.
Politiscanner?
| |
Folmer Rasmussen (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 17-11-05 15:07 |
|
On Thu, 17 Nov 2005 14:59:16 +0100, "JS" <js_539@hotmail.com> wrote:
>
>"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
>news:437c8c20$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Jeg forudser et større indgreb i min bils ledningsnet pga indbygning af
>> nogle ekstrainstrumenter.
>
>Politiscanner?
>--
He he.
En helt overordentlig udmærket joke.
Venlig hilsen
Folmer
| |
Brian (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 17-11-05 15:26 |
|
JS wrote:
> Politiscanner?
Hehe, er sådan en ting ikke kun en-vejs kommunikation ?
/Brian
| |
Thomas Rasmussen (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 17-11-05 15:27 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in
news:437c8c20$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> Jeg forudser et større indgreb i min bils ledningsnet pga indbygning
> af nogle ekstrainstrumenter.
>
> Hvor køber man det rigtige værktøj? Krympetang og Krympeflex er vel
> hvad jeg skal have fat i?
>
Er det en crimpetang du mener? Dvs. sådan en fætter til at crimpe
spadestik/kabelstik og lign. på ledninger? Den fås i diverse
værktøjsforretninger i forskellige prisklasser. Hvis du skal lave en del
af dem så køb en i en fornuftig kvalitet (dvs. med rigtige kæber). Fx.
http://www.el-supply.dk/?Gid=498&Vid=11081 istedet for den billigere
version som http://www.el-supply.dk/?Gid=498&Vid=11080
Krympeflex kan være lidt mere besværlig at finde. Jeg har købt det selv
hos Århus Radiolager samt Bak&Uhrenfelt så der ved jeg man kan købe det.
Søg evt. på google efter krympeflex, så får man en stribe hits der peger
på hvor man kan købe det og måske også i et område hvor du bor.
Hvis du skal lave en del med krympeflex så køb en varmepistol, det giver
det bedste resultat uden at beskadige omkringliggende plastik som man kan
risikere hvis man bruger en lighter. Jeg har bare en billig fanden fra
Netto, den virker fint til det formål. IIRC så krymper flexen ved omkring
200 grader eller lign.
Thomas
| |
Leon Hulstroem (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Leon Hulstroem |
Dato : 17-11-05 16:23 |
| | |
Per Henneberg Kriste~ (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 17-11-05 17:14 |
| | |
Niels Bengaard (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 17-11-05 16:36 |
|
> Jeg forudser et større indgreb i min bils ledningsnet pga indbygning af
> nogle ekstrainstrumenter.
>
> Hvor køber man det rigtige værktøj? Krympetang og Krympeflex er vel hvad
> jeg skal have fat i?
>
> --
> Per, Esbjerg
Jeg vil anbefale lodning og isolering med krympeflex, det er bedre end
kabelsko.
Krympeflex kan man købe i mange netbutikker i alverdens farver og
størrelser, eks. www.el-supply.dk , som en anden også nævner.
Niels
| |
Henning Keseler (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Henning Keseler |
Dato : 17-11-05 16:47 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:437c8c20$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg forudser et større indgreb i min bils ledningsnet pga indbygning af
> nogle ekstrainstrumenter.
>
> Hvor køber man det rigtige værktøj? Krympetang og Krympeflex er vel hvad
> jeg skal have fat i?
>
Hej Per
Jeg ville bruge loddekolbe + tape + krympeflex.
Hvis du skal lave forbindelse til en gennemgående ledn.fjerner du
isoleringen på en ca. 5 mm og derefter lodder den nye på, og isolerer med en
god tape.
Brug aldrig de såkaldte strømtyve!!
Hvis du har 2 eller flere ender der skal samles, igen frem med loddekolben,
og derefter kan du med fordel bruge krympeflex til at isolere med.
Krympeflex kan med fordel købes i en modelflyve/hobbyforretning feks:
http://www.hobby-world.dk/ se under ledninger og stik.
Mvh Henning
| |
Leonard (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 17-11-05 16:54 |
|
"Henning Keseler" <heke@pildetteudmail.dk> wrote:
>Krympeflex kan med fordel købes i en modelflyve/hobbyforretning feks:
Ja, hvis man er ligeglad med om man giver 6 eller 10 kr. pr. meter.
Ellers er den førnævnte elektronikforretning et godt sted at handle.
Det er billigt, nemt og pålideligt.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Henning Keseler (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Henning Keseler |
Dato : 17-11-05 17:22 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:qp9pn1hfe18ubkt875jdntmcd10qhn0ef2@4ax.com...
> "Henning Keseler" <heke@pildetteudmail.dk> wrote:
>
>>Krympeflex kan med fordel købes i en modelflyve/hobbyforretning feks:
>
> Ja, hvis man er ligeglad med om man giver 6 eller 10 kr. pr. meter.
Kommer an på hvilken størrelse du skal bruge.
> Ellers er den førnævnte elektronikforretning et godt sted at handle.
> Det er billigt, nemt og pålideligt.
Det er Hobby World også, og altid postvæsenets billigste porto, dvs
brevporto for et stykke krympeflex.
Henning
| |
Leonard (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 17-11-05 17:37 |
|
"Henning Keseler" <heke@pildetteudmail.dk> wrote:
>> Ja, hvis man er ligeglad med om man giver 6 eller 10 kr. pr. meter.
>
>Kommer an på hvilken størrelse du skal bruge.
For sammenligningens skyld er det selvfølgelig den samme dimension i 2
forskellige forretninger, der det ene sted kan fås for 6 kr., mens den
hos den anden koster 10 kr.
Hobbyforretninger skal jo tjene deres penge på noget og denne butik
tjener det åbenbart bl.a. på krympeflex.
Jeg er ligeglad, folk må bruge deres penge hvor de har lyst.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::
| |
Henning Keseler (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Henning Keseler |
Dato : 17-11-05 19:10 |
|
"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse
news:o9cpn1579vobo1i2a0kam9mh554ghb098k@4ax.com...
> "Henning Keseler" <heke@pildetteudmail.dk> wrote:
>
>>> Ja, hvis man er ligeglad med om man giver 6 eller 10 kr. pr. meter.
>>
>>Kommer an på hvilken størrelse du skal bruge.
>
> For sammenligningens skyld er det selvfølgelig den samme dimension i 2
> forskellige forretninger, der det ene sted kan fås for 6 kr., mens den
> hos den anden koster 10 kr.
Og en anden størrelse f.eks 42mm koster stadig 10 kr i Hobby World men 27 kr
hos El-Supply, og el-supplys priser er excl. moms og min 40 kr i porto
> Hobbyforretninger skal jo tjene deres penge på noget og denne butik
> tjener det åbenbart bl.a. på krympeflex.
Selvfølgelig tjener de på varerne, men ikke på portoen.
>
> Jeg er ligeglad, folk må bruge deres penge hvor de har lyst.
>
Ja, men din kommentar gik ellers på prisen.
Henning
| |
Uffe Bærentsen (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 17-11-05 22:26 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:437c8c20$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hvor køber man det rigtige værktøj? Krympetang og Krympeflex er vel hvad
> jeg skal have fat i?
Som der bliver sagt, køb en god crimptang.
Få fat på krympeflex, helst med lim.
Alternativt kan lim til en limpistol bruges.
Lad være med at lodde i bilen, det er og bliver næstbedst.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Niels Bengaard (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 17-11-05 23:16 |
|
> Lad være med at lodde i bilen, det er og bliver næstbedst.
Hvis du mener samlinger med kabelsko er bedre end lodninger, vil jeg da
gerne lige høre hvorfor.
Niels
| |
Uffe Bærentsen (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 17-11-05 23:25 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:437d0129$0$204$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>> Lad være med at lodde i bilen, det er og bliver næstbedst.
>
> Hvis du mener samlinger med kabelsko er bedre end lodninger, vil jeg da
> gerne lige høre hvorfor.
Skrevet i denne tråd:
Så er det tid til min første mekaniker besøg... efter 6 dages ejerskab
og dette er hvad jeg skrev:
"Lodninger i bil er et onde, af flere grunde.
Husk at det er loddestedet der skal varmes op, ikke alverdens plasitc rundt
omkring.
Dvs. at du skal holde loddekolben til loddestedet og ikke røre feks.
instrumentbrædtet (udvendig).
Brændmærker er ikke så pokkers kønne
Husk at en lodning er en sammenføjning af forskellige metaller.
Denne er lidt værre, da der som regel er fugtigt i en bil,
så vil der opstå galvanisk tæring ved loddestedet.
Dette kan undgås ved at kapsle loddestedet godt inde, feks. vha.
krympeflex(med lim) eller isolerbånd.
En anden måde er at smøre fedt eller vaseline på loddestedet"
Står også stedig ved det
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Uffe Bærentsen (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 17-11-05 23:33 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:437d033d$0$1852$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Står også stedig ved det
At jeg er stædig, har en del konstateret.
Der skulle dog have stået:
stadig
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-05 00:41 |
|
"Uffe Bærentsen" skriver:
>
> Husk at det er loddestedet der skal varmes op, ikke alverdens plasitc rundt
> omkring.
> Dvs. at du skal holde loddekolben til loddestedet og ikke røre feks.
> instrumentbrædtet (udvendig).
> Brændmærker er ikke så pokkers kønne
Klart, kan man ikke styre sit værktøj, skal man undlade at bruge det.
Derudover er en lodning den bedste samling du kan lave. Lodninger er der
i forvejen masser af i en bil, så det kan man sagtens bruge....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Uffe Ravn (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 18-11-05 01:25 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> Klart, kan man ikke styre sit værktøj, skal man undlade at bruge det.
>
> Derudover er en lodning den bedste samling du kan lave. Lodninger er der
> i forvejen masser af i en bil, så det kan man sagtens bruge....
Det kan godt være at det er mig der er på tværs, men min foretrukne
sammenføjningsmetode i bil er, først at crimpe, derefter lodde, og så
krympe flex på.
Mvh. Uffe Ravn
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-05 06:18 |
|
Uffe Ravn skriver:
>
> Det kan godt være at det er mig der er på tværs, men min foretrukne
> sammenføjningsmetode i bil er, først at crimpe, derefter lodde, og så
> krympe flex på.
Totalt overkill...
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Uffe Ravn (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 18-11-05 09:07 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> > Det kan godt være at det er mig der er på tværs, men min foretrukne
> > sammenføjningsmetode i bil er, først at crimpe, derefter lodde, og så
> > krympe flex på.
>
> Totalt overkill...
Arh det skulle da gerne holde bilens tid ud.
--
Mvh. Uffe Ravn
Opel Rekord 1984 Stationcar
| |
Thomas Rasmussen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 18-11-05 08:06 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in
news:437D14FC.E47E342A@du.kan.finde.den:
> "Uffe Bærentsen" skriver:
>>
>> Husk at det er loddestedet der skal varmes op, ikke alverdens plasitc
>> rundt omkring.
>> Dvs. at du skal holde loddekolben til loddestedet og ikke røre feks.
>> instrumentbrædtet (udvendig).
>> Brændmærker er ikke så pokkers kønne
>
> Klart, kan man ikke styre sit værktøj, skal man undlade at bruge det.
>
> Derudover er en lodning den bedste samling du kan lave. Lodninger er
> der i forvejen masser af i en bil, så det kan man sagtens bruge....
Ja og der er også masser af kabelsko.... your point? Jeg er enig med dig
i at lodning er den bedste samling du kan lave, men der er dælme mange
steder hvor det er dejligt at kunne skille lortet ad igen uden at skulle
frem med skævbider, loddekolbe og tinsuger. Hvis man bruger nogle
fornuftige kabelsko og lign. så holder det stadig ganske udemærket.
Krympeflexer man dem (med lim) så bliver de også vandtætte, men så bliver
de igen lidt trælse at skille ad.
Al el i min bil jeg selv har lavet er lavet med kabelsko og lign. Jeg har
ikke den store lyst til at lege rundt med en loddekolbe derude, og ja jeg
kan godt håndtere en sådan.
Thomas
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-05 08:08 |
| | |
Uffe Bærentsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 18-11-05 08:52 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:437D14FC.E47E342A@du.kan.finde.den...
> Klart, kan man ikke styre sit værktøj, skal man undlade at bruge det.
Det er der desværre mange der ikke har fundet ud af.
> Derudover er en lodning den bedste samling du kan lave. Lodninger er der
> i forvejen masser af i en bil, så det kan man sagtens bruge....
Måske er lodning den bedste samling.
Men hvad så, hvis du svejser/brænder to ledninger sammen.
Der tilføjer du ikke fremmede metaller.
Dvs. du skaber ikke, mulighed for galvanisk korrosion.
At det kan være et problem, har jeg desværre set talrige eksempler på.
Derfor vil jeg stadig holde på, at det er meget vigtigt, at holde fugt væk
fra evt. loddesteder.
Eller at undgå lodninger.
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-05 08:56 |
|
"Uffe Bærentsen" skriver:
>
>
> At det kan være et problem, har jeg desværre set talrige eksempler på.
Problemet er mindre ved en lodning, end ved crimp.
I bilen er der masser af lodninger, de korroderer sjældent. Crimper du,
har du alligevel 2 forskellige metaller, der kan skabe korrosion.
Korrosionen på lodningen bliver udvendigt, da der er lufttæt inde i
lodningen. Ved crimp kommer korrosionen mellem kobber og kabelsko og vil
med tiden åbne kabelskoen og dermed lave en dårlig forbindelse.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Uffe Bærentsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 18-11-05 09:05 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:437D891E.772F353@du.kan.finde.den...
> I bilen er der masser af lodninger, de korroderer sjældent. Crimper du,
> har du alligevel 2 forskellige metaller, der kan skabe korrosion.
> Korrosionen på lodningen bliver udvendigt, da der er lufttæt inde i
> lodningen. Ved crimp kommer korrosionen mellem kobber og kabelsko og vil
> med tiden åbne kabelskoen og dermed lave en dårlig forbindelse.
Hvad er kabelskoen da lavet af???????????????????
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-05 10:10 |
|
"Uffe Bærentsen" skriver:
>
> Hvad er kabelskoen da lavet af???????????????????
Det kan være forskellige materialer. De er også gerne
overfladebehandlet, men sjældent kobber som kablet....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, NE2 internetopsætning, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Uffe Bærentsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 18-11-05 10:26 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:437D9A6E.EC789125@du.kan.finde.den...
> Det kan være forskellige materialer. De er også gerne
> overfladebehandlet, men sjældent kobber som kablet....
Kabelsko er oft lavet af kobber.
De har ganske rigtigt ofte fået en overflade behandling.
Denne er ofte aluminium.
Det der sker er at kobberet passiveres, dvs bliver mere modstandsdygtigt.
Side 24 her forklarer emnet:
http://www.ime.auc.dk/people/employees/rml/Metal-noter.pdf
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
Klaus D. Mikkelsen (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 18-11-05 12:57 |
|
"Uffe Bærentsen" skriver:
>
> Kabelsko er oft lavet af kobber.
> De har ganske rigtigt ofte fået en overflade behandling.
> Denne er ofte aluminium.
> Det der sker er at kobberet passiveres, dvs bliver mere modstandsdygtigt.
> Side 24 her forklarer emnet:
> http://www.ime.auc.dk/people/employees/rml/Metal-noter.pdf
Som jeg læser det, er tin tættere på kobber i ældemetaller og dermed er
chancen for korrosion meget lille, mindre end ved alu og kobber.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død
| |
Ukendt (18-11-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-11-05 19:51 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:437d9e3a$0$1854$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
> meddelelse news:437D9A6E.EC789125@du.kan.finde.den...
>
>> Det kan være forskellige materialer. De er også gerne
>> overfladebehandlet, men sjældent kobber som kablet....
>
> Kabelsko er oft lavet af kobber.
> De har ganske rigtigt ofte fået en overflade behandling.
> Denne er ofte aluminium.
> Det der sker er at kobberet passiveres, dvs bliver mere modstandsdygtigt.
> Side 24 her forklarer emnet:
> http://www.ime.auc.dk/people/employees/rml/Metal-noter.pdf
Jeg vil nu holde på at kabelsko er lavet af fortinnet kobber. Man kan ikke
lodde på aluminium.
--
Tom
| |
|
|