tom jensen wrote:
>>Men indenfor de seneste ni uger har jeg nået at få kørt 39.600 km. Det
>>giver i snit 4400 km om ugen, og 628 om dagen. Og det trods det at man
>>jo holder sine weekender. Så helt holdt stille har jeg vist ikke.
> hej finn
> af ren nysgerrighed.
> der var noget skriverier i diverse aviser for nogle måneder siden om at
> mange lastbil chauffører ville gå ned i løn ,fordi de ikke måtte have så
> mange timer mere pr uge ( svjh).
> hvornår skulle det træde i kraft for det ser da ikke ud til at du holder dig
> på den lade side
>
Det trådte i kraft 1. september.
Og jo, det kan faktisk godt lade sig gøre inden for reglerne at komme
til at køre mange km. Man skal blot ikke have mange på- og aflæsninger.
For mig kan en tur nemt være noget med at jeg læsser et eller andet
sted i Jylland, kører til Padborg og henter papirer og så ellers syd
på. Jeg har, næsten, altid mere end en dags kørsel fra Padborg og frem
til aflæssestedet. Jeg kører så til (f.eks.) det nordvestlige Frankrig
hvor jeg læsser af. Kører nogle hundrede km frem til et læssested i
området hvor jeg får et læs enten til Sydfrankrig eller til Spanien,
læsser af og kører så til Spanien (hvis jeg ikke endte der) efter et
læs frugt hjem til Danmark.
Jeg er ikke bundet af at skulle holde stille om søndagen, når der
ellers er kørselsforbud, fordi jeg kører med varer på køl. Og så kan
min weekend falde hvor og når det passer ind i kørslen. Blot der ikke
går mere end 6 døgn mellem hver gang jeg holder en.
Så de fleste dage kan jeg faktisk komme op mellem 650 og 850 km kørt.
Det er jo motorvejskørsel det meste. Mange vognmænd, incl. ham jeg
kører for, vil gerne at vi sparede lidt på de dyre motorvejskm. Men
det er der simpelthen ikke tid til.
Det skal så også lige nævnes at jeg jo får timelønnen uanset om jeg
kører eller holder weekend. Holder jeg stille er det kun den (ca) 1/3
af min løn der kommer fra kørte km, jeg kommer til at mangle.
--
MVH Finn
Trafikalt gemmested:
http://62.66.134.70/dfbil/
Med plads til lidt af hvert.