Så er det tid til min første mekaniker bes~
Fra : Dak

Dato : 16-11-05 13:09

Jeg har endnu ikke engang omregistreret den endnu.

Efter tidligere tråd med at der kom vand ind i venstre baglygte så må jeg
konstantere efter at have taget delene ud og sprøjtet silikone på, at
elforbindelserne opfører sig som et diskotek. Det skyldes højst sandsynligt
en blanding af en dårlig stelforbindelser, løse forbindelser samt evt en
krydsover et sted.

Følgende sker når jeg tænder for strømmen(højre virker fint hvis venstre er
afmonteret):

-Istedet for alm venstre baglygte så er venstre tågelygte tændt(indbygget i
samme pære)

-Når jeg trykker på bremsen så lyser venstre baklys.

-Når jeg blinker til venstre så blinker venstre blinklys rent faktisk men
når den blinker så blinker baklys og baglys i modsat takt af blinklyset og
for at gøre det helt perfekt så blinker højre sides stoplys og baklys i takt
med men kun svagt.

Og jeg har ikke tjekket foran så det skal vi overhovedet ikke kom ind på!

Nå men nu kører jeg til scaniadam i morgen og får dem til at lave det, og
krydser fingre for at det ikke løber for meget op. men hvis der er nogen
som kender nogen billige mekanikere her på amager så sig lige til...

Dak
Ford Sierra 2.0i DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap
"Som nok ville få mange bøder hvis han blev stoppet"

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 16-11-05 14:20

> Ford Sierra 2.0i DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Som så mange andre Ford'er har din en skidt stelforbindelse.

Elementært..Fordson
Ford burde beskrive det i instruktionsbogen.

Michael

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-05 17:22

Dak wrote:
> [...]
> stoplys og baklys i takt med men kun svagt.
>
> Og jeg har ikke tjekket foran så det skal vi overhovedet ikke kom ind

Prøv at lave en ny stelforbindelse til baglygten, det koster kun en stump
ledning og evt. et par kabelsko.
Find et sted i bagagerummet hvor der sidder en skrue/bolt/møtrik på stel og
lav en lus derfra, så kan du hurtigt selv se om det er stelforbindelsen den
er gal med.
Mit bud er dog, at det er selve multistikket på baglygten, som nok er lidt
irret.

Jeg vil tro, at hvis du kører den på Ford (Scaniadam), så får du lov at
betale dyrt for det.
Et autoriseret Ford værksted sætter nok bare en ny indsats (evt. en komplet
lygte) på og den er ikke helt billig.
Samtidigt får du jo også lige en time eller to, så det kan nemt blive på den
anden side af 2000,- kr.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 20:58

> [...]
> og lav en lus derfra, så kan du hurtigt selv se om det er stelforbindelsen

Ja men når jeg har lavet den "lus" hvad skal jeg så sætte ledningen fast på?
der er 6-8 forskellige stik som munder ud i ca. 5-6 stik. Det er der det
lige går galt. kan ikke overskue hvilken en af dem som er stelforbindelsen.

> Mit bud er dog, at det er selve multistikket på baglygten, som nok er lidt
> irret.

Det var den også ret meget. Men jeg prøvede at rense den og sprøjtede lidt
silikone på men det var åbenbart ikke en særlig god ide...(det virkede på
min mc så troede også det ville virke her)

> [...]
> komplet lygte) på og den er ikke helt billig.
> Samtidigt får du jo også lige en time eller to, så det kan nemt blive på

Kan det virkelig blive så meget? 1 time må da være nok til at trække nye
ledninger. det er jo kun 5-6 stykker på hver ca. 5 cm. og at klemme
ledningerne i må da ikke tage mere end 5 min.

Og sådan en indsats kan da ikke koste mere end 1000kr. i såfaldt putter jeg
cykellygter som lyser konstant i på baglygtens plads istedet. Baklyset
kan man jo nøjes med en, så den i højre side må gå an. og stoplyset
tja.. så må jeg trække en ledninge fra højre stop lys over til venstre. Mon
så ikke jeg kan spare nogen penge.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-05 21:12

Dak wrote:

> [...]
> fast på? der er 6-8 forskellige stik som munder ud i ca. 5-6 stik.
> Det er der det lige går galt. kan ikke overskue hvilken en af dem som

Hvis du følger banerne (på indsatsen, der hvor pærerne sidder, så kan du se,
at én af banerne går ud til alle pærerne.
Det er den, som er stel.

> Det var den også ret meget. Men jeg prøvede at rense den og sprøjtede
> lidt silikone på men det var åbenbart ikke en særlig god ide...(det
> virkede på min mc så troede også det ville virke her)

Jeg plejer at rense stikkene først.
Derefter vrider jeg lige alle han-stikkene en lille bitte smule (med en
spidstang), så de ligesom bliver lidt strammere at få i igen, det giver lidt
bedre forbindelse.

> Kan det virkelig blive så meget? 1 time må da være nok til at trække
> nye ledninger. det er jo kun 5-6 stykker på hver ca. 5 cm. og at
> klemme ledningerne i må da ikke tage mere end 5 min.

Jeg har set timepriser på over 700,- kr. + moms hos Ford, jeg ved dog ikke
hvad de tager hos Scaniadam.
Og du kan næsten være sikker på, at hvis Ford skal lave den, så bliver det
ikke en "lappeløsning", så bliver der bare skiftet reservedele ud med nye
(medmindre du aftaler andet).

> [...]
> gå an. og stoplyset tja.. så må jeg trække en ledninge fra højre
> stop lys over til venstre. Mon så ikke jeg kan spare nogen penge.

Jo helt sikkert og bagruden har du jo heller ikke brug for, så sælg den med
det samme

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 21:15

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Jo helt sikkert og bagruden har du jo heller ikke brug for, så sælg den med
>det samme

Er din rude smuttet ? <grin>

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-05 21:25

jan@stevns.net wrote:

> Er din rude smuttet ? <grin>

Nej nej, jeg tænkte bare, at når nu DAK ville spare og bruge cykellygter, så
ville jeg da lige give ham et lille spare/tjene tip

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 21:43

> Nej nej, jeg tænkte bare, at når nu DAK ville spare og bruge cykellygter,
> så
> ville jeg da lige give ham et lille spare/tjene tip

hey hey.. skriver jeg dit navn med store bogstaver PER?

jamen bagruden har jeg brug for når jeg køre sort pirattaxi. ellers
bliver kunderne sure.

Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-11-05 21:50

Dak wrote:

> hey hey.. skriver jeg dit navn med store bogstaver PER?

Øhh, ja.

> jamen bagruden har jeg brug for når jeg køre sort pirattaxi.
> ellers bliver kunderne sure.

Kender det godt.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 21:13

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

>Mon så ikke jeg kan spare nogen penge.

Det kan du sikkert - ved først at lave et par nye stelforbindelser.

Hvis du kigger meget nøje efter, kan du kende stelforbindelsen på at
den har en "bane" der er fælles for alle fatningerne

Man finder et egnet sted, og lodder her den ene ende af en stump
ledning fast , den anden, sætter man et øje på, og forbinder til
bilens chassis - det fjerner normalt de værste problemer med de lygter

Ford har udskiftningssæt til det sorte stik, som ikke er ret dyrt -
stelforbindelsen derimod, er noget man selv laver. Jeg har måtte lave
det på stort set hver eneste Sierra, der er passeret gennem vores
husholdning, og det er mange ;)

men - øehhhh, er der ikke noget med du skal se om et RS bodykit passer
til din bil, så kan vi måske finde tid til at lave de 2
stelforbindelser ved samme lejlighed ;)

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 21:31

> men - øehhhh, er der ikke noget med du skal se om et RS bodykit passer
> til din bil, så kan vi måske finde tid til at lave de 2
> stelforbindelser ved samme lejlighed ;)

Har du ikke fået min mail? har spurgt om nogen datoer.

Men det er lang tid at køre rundt uden korrekt lys(efter min mening).

>den anden, sætter man et øje på

mener du så sårn en fætter:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=624170666&n=1199147566&pn=1215950836

Kan man sætte stelforbindelsen til enhver skrue på stellet? Har opdaget en
til høre for bagagelåsen som umiddelbart ikke bruges til noget.

Dak
Ford Sierra 2.0i DOHC EFI Azur '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 21:58

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

>mener du så sårn en fætter:
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=624170666&n=1199147566&pn=1215950836

Præcis

>Kan man sætte stelforbindelsen til enhver skrue på stellet? Har opdaget en
>til høre for bagagelåsen som umiddelbart ikke bruges til noget.

Det skal være en skrue, man er sikker på har ordentligt fast i
karossen, ellers borer man et hul et egnet sted, og smækker en
selvskærende i.

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 22:25

> Det skal være en skrue, man er sikker på har ordentligt fast i
> karossen, ellers borer man et hul et egnet sted, og smækker en
> selvskærende i.

ja okay, at bore ens "nye" bil fuld af huller er jeg ikke så glad for endnu.
Der gik mindst 1 måned før jeg gjorde det på min motorcykel!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 22:56

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

>ja okay, at bore ens "nye" bil fuld af huller er jeg ikke så glad for endnu.

Hehe - nu antyder jeg jo ikke du ligefrem skal lave din bil om til en
si (det klarer naturen nok alligevel hen ad vejen ;)

>Der gik mindst 1 måned før jeg gjorde det på min motorcykel!

Kender det - jeg tænkte over tingene i en _hel_ time, før jeg borede
det første hul i min Scorpio.

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 23:18

> Hehe - nu antyder jeg jo ikke du ligefrem skal lave din bil om til en
> si (det klarer naturen nok alligevel hen ad vejen ;)

Ja men så kan noget spatelmasse klare ærterne.

> Kender det - jeg tænkte over tingene i en _hel_ time, før jeg borede
> det første hul i min Scorpio.

Ja men man er kun newbie en gang i billivet og en newbie kunne evt. bore et
hul i stellet, hvor der lige netop på det eneste sted, hvor der bliver
trukket ledning igennem inden i et hulrum i stellet. Eller bore igennem
stellet og videre ud igennem skroget.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 23:48

> [...]

>hul i stellet, hvor der lige netop på det eneste sted, hvor der bliver
>trukket ledning igennem inden i et hulrum i stellet. Eller bore igennem

hmmm... hvis du dermed mener at man lærer af sine fejl, så tror jeg
det skal tages med et gran salt - Brormanden og undertegnede har vist
gennem tiderne påvist at det ikke holder stik.

Det sjoveste vi ved, er at kvaje os, og bagefter brække os af grin,
fordi vi gjorde det igen igen ;)

Der sker altid et eller andet, eller mangler et eller andet, så vi
skal afsted mere end en gang samme dag - typisk går rejsen til Biltema
i Næstved ;) Men hva' hulen - vi hyger os svært godt med det

(Bare se hvad der skete, da vi skulle til Århus efter en bil ;)

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 17-11-05 00:12

Hej!

jan@stevns.net wrote:
> Det sjoveste vi ved, er at kvaje os, og bagefter brække os af grin,
> fordi vi gjorde det igen igen ;)

Erfaring er jo som bekendt den egenskab, der gør een istand til at genkende en
fejl, når man gør den igén

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-11-05 00:14

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Erfaring er jo som bekendt den egenskab, der gør een istand til at genkende en
>fejl, når man gør den igén

Jep

En kilde til stadig undren er, at når ting altid er det sidste sted
man leder, hvorfor leder man så ikke der først ?

Så er det vist g'nat tid ;)

Fra : Dak

Dato : 17-11-05 07:28

> En kilde til stadig undren er, at når ting altid er det sidste sted
> man leder, hvorfor leder man så ikke der først ?

Jamen hvor er så det sidste sted jeg skal lede efter den originale
stelforbindelse til venstre baglygte henne?

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-11-05 09:15

Dak wrote:

> Jamen hvor er så det sidste sted jeg skal lede efter den originale
> stelforbindelse til venstre baglygte henne?

venstre side bagerst.

--
vh
Torben

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 10:27

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Det sjoveste vi ved, er at kvaje os, og bagefter brække os af grin,
> fordi vi gjorde det igen igen ;)

En trofast kilde til god underholdning

> Der sker altid et eller andet, eller mangler et eller andet, så vi
> skal afsted mere end en gang samme dag - typisk går rejsen til Biltema
> i Næstved ;) Men hva' hulen - vi hyger os svært godt med det

Murphy har ikke levet forgæves!

> (Bare se hvad der skete, da vi skulle til Århus efter en bil ;)

Århus?
Jeg troede da at I skulle til Ebexxxxx

Savner lidt et godt grin, hvornår sker der noget i garagen igen?
Noget som vi andre kan kigge med på ))))

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Mogens

Dato : 16-11-05 21:15

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message

> [...]
> på? der er 6-8 forskellige stik som munder ud i ca. 5-6 stik. Det er der
> det lige går galt. kan ikke overskue hvilken en af dem som er

Jeg fandt den "printbane", der går til en given lampefatnings "hus".
Dette er stelforbindelsen, hvor "bunden" af fatningen er "plus".
Efterfølgende borede jeg et hul i printbanen og montererede en
kabelsko med en stump ledning. Stumpen loddede jeg på stel-
ledningen i det stik, der tilslutter baglygten til ledningsnettet...

> Det var den også ret meget. Men jeg prøvede at rense den og sprøjtede lidt
> silikone på men det var åbenbart ikke en særlig god ide...(det virkede på
> min mc så troede også det ville virke her)

Duer ikke

> Kan det virkelig blive så meget? 1 time må da være nok til at trække nye
> ledninger. det er jo kun 5-6 stykker på hver ca. 5 cm. og at klemme
> ledningerne i må da ikke tage mere end 5 min.

Det er dyrt med en gammel bil på et aut. værksted - de er ikke vant
til den slags arbejde (lærepenge)
--
Mvh Mogens

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 21:41

> [...]
> kabelsko med en stump ledning. Stumpen loddede jeg på stel-
> ledningen i det stik, der tilslutter baglygten til ledningsnettet...

Okay, ser "kun" 3 ting galt i den vejledning.

1: Har ingen loddekolbe eller kender nogen

2: Har ingen boremaskine

3: æhhh.... hvabehar?

Dak
Ford Sierra 2.0i Azur DOHC EFI '90 4.dørs + 1 bagageklap

Fra : Mogens

Dato : 16-11-05 21:55

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message

> 3: æhhh.... hvabehar?

OK - "Ford Scaniadam" ér nok løsningen...
--
Mvh Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 22:05

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>OK - "Ford Scaniadam" ér nok løsningen...

Åerhhh mon

Det umulige klarer vi - mirakler tager lidt længere tid ;)

Fra : Mogens

Dato : 16-11-05 22:10

<jan@stevns.net> wrote in message
> "Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

> Åerhhh mon - Det umulige klarer vi - mirakler tager lidt længere tid

Min vurdering er, at han møder op på "gården"

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 22:02

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

>1: Har ingen loddekolbe eller kender nogen

Shit.

>2: Har ingen boremaskine

mere shit !

>3: æhhh.... hvabehar?

Seriøst Shit ;)

spøg til side - hvis du selv vil til at pusle med bilen, både for at
spare lidt , og fordi det er sjovt at kende sin bil godt, så skal du
jo til at få dig et mindstemål af nødvendigt værktøj.

Tro mig - det er farligt, og kan hurtigt koste ligeså meget som en hel
bil, hvis man ikke kan styre sig ;)

Jeg har ikke tal på hvad brormanden og jeg efterhånden har købt for,
og jeg vil vist heller ikke vide det.

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 22:29

> spøg til side - hvis du selv vil til at pusle med bilen, både for at
> spare lidt , og fordi det er sjovt at kende sin bil godt, så skal du
> jo til at få dig et mindstemål af nødvendigt værktøj.

Jamen har det nødvendige værktøj til olieskift, skruer, momentnøgle osv.
Loddekolbe har jeg undgået da jeg har brugt mufferer indtil videre. også til
den nyinstalleret autorradio. Boremaskine er jo ikke noget som decideret
plejer at have til autoreperationer. især ikke med metalbor eller er det
bare mig? Man plejer at købe en boremaskine til hjemmet og ikke til bilen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 23:00

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :

>Jamen har det nødvendige værktøj til olieskift, skruer, momentnøgle osv.
>Loddekolbe har jeg undgået da jeg har brugt mufferer indtil videre.

muffer er typisk roden til meget ondt - specielt til at lave løse
forbindelser med ;)

>Boremaskine er jo ikke noget som decideret plejer at have til autoreperationer.

Åehhh jo - en borefanden er svært rar at have, når de forpu**** bolte
er blevet runde

>især ikke med metalbor eller er det bare mig?

det er nok dig ;)

>Man plejer at købe en boremaskine til hjemmet og ikke til bilen

Plejer er død , dette er en bilgruppe ;)

Fra : Dak

Dato : 16-11-05 23:14

> muffer er typisk roden til meget ondt - specielt til at lave løse
> forbindelser med ;)

håber jeg da ikke. har sat den i autoradion og den er pænt svær at pille ud
igen.

> Åehhh jo - en borefanden er svært rar at have, når de forpu**** bolte
> er blevet runde

Ja og så går turen til den lokale mc-pusher og bonge ud med 500kr for
udboring og nyt gevind. det havde man jo råd til når man kun betalte 1/4
i forsikringspenge i forhold til nu.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 16-11-05 23:50

> [...]

>Ja og så går turen til den lokale mc-pusher og bonge ud med 500kr for
>udboring og nyt gevind. det havde man jo råd til når man kun betalte 1/4

det er jo derfor en passende værktøjskasse (med indhold) er noget man
sætter pris på med tiden ;)

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 09:05

> "Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev :
>

> muffer er typisk roden til meget ondt - specielt til at lave løse
> forbindelser med ;)

Tænker du ikke på "strømtyve"?, de er noget ¤%#§ som Fanden har
skabt!!....:(. Muffer & kabelsko er faktisk OK, hvis de er crimpet rigtigt,
bedre end en lodning lavet af en amatør- en som ikke har prøvet det tit,
eller ved hvon' ordentlige lodninger laves/ ser ud. + det er let at lave
ulykker med en varm loddekolbe på trang plads ;). Jeg er proff. hvad det
angår, alligevel undgår jeg helst at lodde i bilen, fordi så er det også
lettere at adskille ting senere..

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-11-05 09:37

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev :

>Tænker du ikke på "strømtyve"?, de er noget ¤%#§ som Fanden har
>skabt!!....:(.

Jo - det var dem jeg havde i tankerne - noget eklatant møg, at
anbringe i sin bil.

>Muffer & kabelsko er faktisk OK, hvis de er crimpet rigtigt,

det er de, hvis man har det rettre værktøj, og bruger de korrekte, der
passer til kablet - jeg har set alt for mange blå siddende :)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 10:39

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en varm loddekolbe på trang plads ;). Jeg er proff. hvad det angår,
> alligevel undgår jeg helst at lodde i bilen, fordi så er det også lettere

Lodninger i bil er et onde, af flere grunde.

Husk at det er loddestedet der skal varmes op, ikke alverdens plasitc rundt
omkring.
Dvs. at du skal holde loddekolben til loddestedet og ikke røre feks.
instrumentbrædtet (udvendig).
Brændmærker er ikke så pokkers kønne

Husk at en lodning er en sammenføjning af forskellige metaller.
Denne er lidt værre, da der som regel er fugtigt i en bil,
så vil der opstå galvanisk tæring ved loddestedet.
Dette kan undgås ved at kapsle loddestedet godt inde, feks. vha.
krympeflex(med lim) eller isolerbånd.
En anden måde er at smøre fedt eller vaseline på loddestedet

Ellers er det bare med at komme i gang.
Husk at vi er alle startet et eller andet sted fra

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (der får vrikket baglygte stik efter behov

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 12:42

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lodninger i bil er et onde, af flere grunde.

Som skervet af samme mening.

> Husk at det er loddestedet der skal varmes op, ikke alverdens plasitc
> rundt omkring.

Kan være svært, når der skal være god "hæftning" på kraftigt gods, +
loddestederne skal være rene/ renses med flux. Du får lige så god, eller
bedre forbindelser, klare bedre vibrationer, temp.skift etc., ved at bruge
kabelsko, spadestik, som crimpes på.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 12:57

> [...]
> bedre forbindelser, klare bedre vibrationer, temp.skift etc., ved at bruge

Det var nu 'smeltemærker' på feks. instrumentbrædt, jeg tænkte på
Eller en loddekolbe der er STOR kan gøre underværker.

Crimp er helt klart at foretrække, i en bil.

OT: Hvordan renser du noget med flux?

Hint: Flux har med magnetisme at gøre.
Flus er det, der kan være i loddetin.
Dette blot for nu at være helt på tværs

--
mvh Uffe (har bestået loddeprøven)
Sierra 2,0i DOHC (ja, jeg har loddet i den)

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 13:23

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> OT: Hvordan renser du noget med flux?

Sprayer det på, det er et ® varemærke ;).

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 13:25

> Sprayer det på, det er et ® varemærke ;).

Ok, troede blot at vi var i DK land
Vil gætte på noget Chem-'noget'.
Det virker da

--