Vintersutter (hvilke)
Fra : Michael Westi

Dato : 16-11-05 12:39

Så er sq på tide....

Skal have vintersutter på. Men hvad skal man vælge. Kørselsbehovet er
minimalt. Under 10K om året.
Størrelsen jeg skal bruge er 155/70/13.

(195/45/15 er ikke sjovt lige nu)
(medmindre man kan li´at lave 8-taller) LOL

Har kig på Goodyear Vector 5(helårsdæk) & Continental TS 780.
Kan få disse modeller til 475,- stk.

Er det gode dæk eller er der bedre? Men ikke dyrere.

I Kbh. området.

--
Mvh Michael
"Death is just natures way of

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-05 13:18

Michael Westi wrote:
> [...]
> Kan få disse modeller til 475,- stk.
>
> Er det gode dæk eller er der bedre? Men ikke dyrere.

Jeg har Continental TS 780, og de er IMO meget gode. Dem eller Alpin 2
er mit råd.

--

Christian

Fra : Bo Velschow

Dato : 16-11-05 14:30

>"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

>Jeg har Continental TS 780, og de er IMO meget gode. Dem eller Alpin 2
>er mit råd.

Alpin A2 fås kun fra 14" og opefter. Til 13" hedder de kun Alpin (det
"gamle" mønster?!) - men er i øvrigt fremragende (mon kone kører på Aplin'er
i 175/70R13 - og hun står bedre fast end mig på A2'er i 195/60R15!).

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 13:22

> [...]
>
> (195/45/15 er ikke sjovt lige nu)
> (medmindre man kan li´at lave 8-taller) LOL
>
> Har kig på Goodyear Vector 5(helårsdæk) & Continental TS 780.

Tag Continental, har selv kørt med dem, de er OK kører nu med TS810 glæder
mig til der komme sne - så skal de prøves af.

Personligt gad jeg ikke investere helårsdæk = jeg har aldrig helt forstået
ideen.
Det er IMHO umuligt at lave en ordentlig kombination.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Henning

Dato : 16-11-05 13:46

>Størrelsen jeg skal bruge er 155/70/13.

Hm, THansen under "trillebørhjul"

Fra : Michael Westi

Dato : 16-11-05 13:55

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hm, THansen under "trillebørhjul"

LOL

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-05 14:44

> minimalt. Under 10K om året.
> Størrelsen jeg skal bruge er 155/70/13.

> Har kig på Goodyear Vector 5(helårsdæk) & Continental TS 780.
> Kan få disse modeller til 475,- stk.

Vector 5 er et helårsdæk, men klarer sig alligevel pænt i test mod
vinterdæk. I "smalle" dimensioner lander det typisk midt i feltet af
deciderede vinterdæk - og deres ringeste egenskaber er sne og is. Jeg var
godt tilfreds med dem på en mazda 626 st.car.

Men når du nu har besluttet dig for vinterdæk er det vel netop mhs
egenskaberne på sne og is - og der er deciderede vinterdæk oftest bedre. Jeg
kender ikke TS780 men mon ikke det er mindst så godt som vector5 ?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-11-05 15:17

Claus Petersen snabelA skrev:

> Personligt gad jeg ikke investere helårsdæk = jeg har aldrig helt forstået
> ideen.
> Det er IMHO umuligt at lave en ordentlig kombination.

Smag og behag...

Jeg har Vector5 på Accorden (195/70 14 tror jeg), har haft det i et
år. På våd vej var de bedre end de sommerdæk de erstattede
(Continental, samme dimension, 3-4mm tilbage), på tør vej mærker jeg
ikke så megen forskel bortset fra støj og lidt højere benzinforbrug.

Til gengæld er de klart bedre end sommerdækkene på sne/is.

Efter at have prøvet begge dele mener jeg at de er ganske fornuftige
som vinterdæk under normale danske forhold - specielt hvis man som jeg
stort set kun kører i det storkøbenhavnske. Det var vist også hvad
et Alfa-site kom frem til.

Ideelt set ville jeg få sommerdæk på nye fælge til foråret - men
at investere 5-8000 (ekstra) i hjul til en bil der måske står i
20.000 virker lidt overdrevet.

mvh

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 15:35

> Ideelt set ville jeg få sommerdæk på nye fælge til foråret - men
> at investere 5-8000 (ekstra) i hjul til en bil der måske står i
> 20.000 virker lidt overdrevet.

Tjah i forhold til bilens pris måske, men den ultimative pris for
dårlige/forkerte dæk kan jo være livet.
Både dit eget og din famillies, eller andre du møder på din vej.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 16-11-05 17:13

"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dårlige/forkerte dæk kan jo være livet.
> Både dit eget og din famillies, eller andre du møder på din vej.

Med mindre man har lært at afpasse sin kørestil efter vejret så skulle der
ikke være den store fare ved ikke at køre med vinterdæk

Flere tests har jo også vist at vinterdæk VS helårsdæk
Der vinder vinterdækket i sne.. men regn klare de lige godt

Og med 3-5 dage med sne i året i DK ..

OZ3BTO

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 16-11-05 17:32

On Wed, 16 Nov 2005 17:13:26 +0100, "OZ3BTO" <spam@oz3bto.dk> wrote:

>"Claus Petersen" <claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

>Med mindre man har lært at afpasse sin kørestil efter vejret så skulle der
>ikke være den store fare ved ikke at køre med vinterdæk

Læs lige dit indlæg igen.

Nå, men de implicerede i massesammenstødet i morges på
Lyngbymotorvejen, og den ældre Passat med kun lige lovligt mønster på
sommerdækkene, der stod på Frederikssundsvej i dag, har ikke lært
noget.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Lars Jensen

Dato : 17-11-05 16:08

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> Lyngbymotorvejen, og den ældre Passat med kun lige lovligt mønster på
> sommerdækkene, der stod på Frederikssundsvej i dag, har ikke lært

Phøø.. med den afstand folk kører på motorvejene, så kan det vist gøre
ligemeget med vinterdæk og godt mønster... de står op i nakken på
hinanden alligevel...

> Venlig hilsen
> Folmer

Lars B

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-11-05 20:49

"Lars Jensen" <fjern_lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> Phøø.. med den afstand folk kører på motorvejene, så kan det vist gøre
> ligemeget med vinterdæk og godt mønster... de står op i nakken på hinanden
> alligevel...

Snak for dig selv, du. Der er ingen af os der kører for tæt.

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning

Dato : 17-11-05 14:05

On Wed, 16 Nov 2005 15:34:53 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(snabelA)stofanet.dk> wrote:

>Tjah i forhold til bilens pris måske, men den ultimative pris for
>dårlige/forkerte dæk kan jo være livet.
>Både dit eget og din famillies, eller andre du møder på din vej.

Tænk også på ulempen ved for gode dæk - ham bagved har nok ikke så
gode dæk, og så har du ham i bagagerummet i stedet

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-11-05 14:54

On Thu, 17 Nov 2005 14:04:59 +0100, Henning
<newsmail@REMOVETHISmailme.dk> wrote:

>Tænk også på ulempen ved for gode dæk - ham bagved har nok ikke så
>gode dæk, og så har du ham i bagagerummet i stedet

>--

Argumenterne for ikke at montere vinterdæk bliver tyndere og tyndere.

Alt her i landet skal reguleres ved lov, for frivillighedens vej er
ikke gangbar.

Det er så typisk dansk.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-05 15:47

Martin Sørensen wrote:

> [...]
>
> Ideelt set ville jeg få sommerdæk på nye fælge til foråret - men
> at investere 5-8000 (ekstra) i hjul til en bil der måske står i

5-8000 kr ?
Hvor dælen finder du de priser ?
En af mine kollegaer har lige fået 4 x Michelin Alpin A2 incl nye
stålfælge til 2600.

--

Christian

Fra : Michael Westi

Dato : 16-11-05 16:21

> [...]
> Kan få disse modeller til 475,- stk.
>
> Er det gode dæk eller er der bedre? Men ikke dyrere.

Takker for forskellige inputs. Har bestilt tid til skift. Det bliver
Continental TS 780.

Så kan jeg lave 8-taller med mesters bil i stedet for. (MB 211 CDI 320 V6)
)))))

Kan vi så få noget sne.........

--
Mvh Michael
"Death is just natures way of

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-11-05 18:04

"Michael Westi" <michaelwesti@NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan få disse modeller til 475,- stk.
>
> Er det gode dæk eller er der bedre? Men ikke dyrere.

Hvis ellers du kan sætte 165/70/13 på dine fælge, så køb Goodyear Ultra Grip
7. De kan fås til 425,- hos www.daekbutikken.dk Så får du det dæk, som har
vundet vinterdæk-testen fra i år.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 17-11-05 11:39

> Hvis ellers du kan sætte 165/70/13 på dine fælge, så køb Goodyear Ultra
> Grip 7. De kan fås til 425,- hos www.daekbutikken.dk Så får du det dæk,
> som har vundet vinterdæk-testen fra i år.

Ja - men ikke i den dimension !!! Det er ret sjovt at sammenligne
placeringerne i de to dimensioner de har testet. Der er store forskelle i
placeringerne. Men UG7 er i top i begge de testede dimensioner så vi regner
med at de også er ok i den størrelse vi skal bruge 185/60-14 og de kommer på
mandag.

/A

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-11-05 18:19

"Christian B. Andresen" skriver:

> 5-8000 kr ?
> Hvor dælen finder du de priser ?
> En af mine kollegaer har lige fået 4 x Michelin Alpin A2 incl nye
> stålfælge til 2600.

Det var satme billigt. Jeg har betalt 4120 kr for 195/65-15 på
stålfælge.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-11-05 10:08

> Tjah i forhold til bilens pris måske, men den ultimative pris for
> dårlige/forkerte dæk kan jo være livet.
> Både dit eget og din famillies, eller andre du møder på din vej.

Dæk er altid et kompromis. Kører du med hardcore vinterdæk om
vinteren i dk kan du være ringere kørende end med sommerdæk når der
er våd vej og +5 (ret ofte). Der er dage hvor du ideelt set havde et
sæt dæk på om morgenen og et andet om eftermiddagen.

Den ultimative pris for ikke at gøre dette...

Med de priser jeg har set andetsteds i tråden vil jeg da se på
sommerdæk til foråret. Men som jeg skrev, på fugtig vej og 8 grader
var de nye helårsdæk bedre end kvalitets-sommerdæk med 3-4mm tilbage
- så ringe er helårsdækkene heller ikke.

mvh

Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-05 11:35

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Det var satme billigt. Jeg har betalt 4120 kr for 195/65-15 på
> stålfælge.

Det var uden fælge, undskyld.

--

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-11-05 12:44

"Christian B. Andresen" skriver:

> Det var uden fælge, undskyld.

Okay, så er jeg mere rolig.

Til oplysning gav jeg 578/dæk....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-05 13:56

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Okay, så er jeg mere rolig.
>
> Til oplysning gav jeg 578/dæk....

Incl. mont.+afbal. ?

--

Christian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-11-05 14:07

Henning wrote:

> Tænk også på ulempen ved for gode dæk - ham bagved har nok ikke så
> gode dæk, og så har du ham i bagagerummet i stedet

Men den skade skal du ikke betale, så man sparer frontskaden.

--

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-11-05 16:09

"Christian B. Andresen" skriver:

> Incl. mont.+afbal. ?

Nej 4120 incl fælge, mont, afbal, bolte(der gerne skulle komme i dag).