Ny afgift.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-11-05 11:40

Jeg læser lige i min morgenavis, at vi bilister nu rammes af en ny
afgift. Eller i hvert fald en del af os.

Det drejer sig om bagrudeviskere.

Der har i en længere periode været afgiftsnedsættelse på dette udstyr,
idet at det har været klassificeret som særligt sikkerhedsudstyr. Det
vil det ikke længere være.

Man undres.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian S. Jensen

Dato : 15-11-05 12:39

> [...]
>
> Der har i en længere periode været afgiftsnedsættelse på dette udstyr,
> idet at det har været klassificeret som særligt sikkerhedsudstyr. Det

Hej Folmer

Det jeg undres mest over er, at hvem pokker sidder inde på Borgen
og tænker "hovsa, bagrudeviskere - der må da ændres på dette"
- de er ikke rigtig kloge, de politikere - det er en stor børnehave, som
de vil have at man tager så seriøst at man gider gå til deres latterlige
valg

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-11-05 13:16

On Tue, 15 Nov 2005 12:38:36 +0100, "Brian S. Jensen"
<m3m5@hotmail.com> wrote:

> [...]
>- de er ikke rigtig kloge, de politikere - det er en stor børnehave, som
>de vil have at man tager så seriøst at man gider gå til deres latterlige

Jeg skal hen og stemme lige om lidt.

Det er ud fra devicen om, at har man ikke gjort sin demokratiske ret
gældende, kan man ikke bagefter brokke sig.

Jeg vil ikke frasige mig nogen muligheder for at brokke mig.

Men du har da ret i, at der er flere folkevalgte der bestrider embedet
fordi de har været flinke til at møde op til partimøderne, end p.gr.a.
deres skarpsindighed.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 20:40

> [...]
> - de er ikke rigtig kloge, de politikere - det er en stor børnehave, som
> de vil have at man tager så seriøst at man gider gå til deres latterlige

Ja! demokrati er en underlig fisk, provenuet af den ekstra afgift skal
financere et eller andet i finanslovsforliget.
Utroligt at nogen lige har siddet og regnet frem til at det hul kan vi lige
stoppe hvis vi lægger afgift på bagrudeviskere :)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-05 12:42

Folmer Rasmussen skriver:

> Jeg læser lige i min morgenavis, at vi bilister nu rammes af en ny
> afgift. Eller i hvert fald en del af os.

Det er vel ike en afgift vi rammes af, nærmest en ophævelse af en
fritagelse for en del af en afgift ?

> Der har i en længere periode været afgiftsnedsættelse på dette udstyr,
> idet at det har været klassificeret som særligt sikkerhedsudstyr. Det
> vil det ikke længere være.
>
> Man undres.

Vil du klassificere bagrudevisker som et særligt sikkerhedsudstyr ?

Var det ikke bedre at få fjernet sådan en gang "lal" og så få
afgiftsnedsættelse på partikelfiltre i stedet ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-11-05 13:12

On Tue, 15 Nov 2005 12:42:20 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Folmer Rasmussen skriver:

>Det er vel ike en afgift vi rammes af, nærmest en ophævelse af en
>fritagelse for en del af en afgift ?

>--

Det er faktisk det jeg skriver.

>--

>Vil du klassificere bagrudevisker som et særligt sikkerhedsudstyr ?

>--

På visse typer biler (de fleste hatch-back modeller) er den da næsten
ikke til at undvære.

>--

>Var det ikke bedre at få fjernet sådan en gang "lal" og så få
>afgiftsnedsættelse på partikelfiltre i stedet ?

>--

Der er vel ingen grund til at fjerne det ene, for at få det andet?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-05 20:06

Folmer Rasmussen skriver:

> På visse typer biler (de fleste hatch-back modeller) er den da næsten
> ikke til at undvære.

Skal du kunne se ud af bagruden på din bil ?

> Der er vel ingen grund til at fjerne det ene, for at få det andet?

Måske, måske ikke, men lad os da få fjernet alle de der latterlige
fradrag og så generelt sænke beskatningen lidt. Eller sænke beskatningen
på de miljørigitge biler. Det er jo ikek ligefrem sådan at de fleste
danskere ikek har råd til en bil....

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-11-05 21:28

On Tue, 15 Nov 2005 20:05:30 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Folmer Rasmussen skriver:

>Skal du kunne se ud af bagruden på din bil ?

>--

Nu har du taget den der stationsforstanderkasket på igen, og så bliver
du firkantet.

Det skrev jeg jo ikke. Det er stadig rart at KUNNE se ud ad bagruden.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : hornsved@post6.tele.~

Dato : 15-11-05 12:57

Hva' med helt at fjerne afgiften på biler! Hvis svenskerne kan få et
velfærdssamfund til at fungere, uden at brandskatte bilerne, så må
vi da for pokker også.

Mvh
Hornsved

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-11-05 13:08

On 15 Nov 2005 03:56:38 -0800, hornsved@post6.tele.dk wrote:

>Hva' med helt at fjerne afgiften på biler! Hvis svenskerne kan få et
>velfærdssamfund til at fungere, uden at brandskatte bilerne, så må
>vi da for pokker også.

>--

Nixen bixen.

Der er den kæmpe-forskel på Sverige og Danmark, at svenskerne selv
producerer masser af biler, og det gør vi ikke.

Det svenskerne sætter til på afgifter, henter de ind igen på
beskæftigelse og deraf indkommende skatter.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Persson

Dato : 15-11-05 13:32

> [...]
>
> Det svenskerne sætter til på afgifter, henter de ind igen på
> beskæftigelse og deraf indkommende skatter.

Sikken en gang vås.
At vi ikke producerer biler er ikke ensbetydende med at vi har det samme
antal arbejsløse som de har beskæftiget i deres bilfabrikation oveni vores
arbejdsløshed.
Tværtimod vores beskæftigelsesprocent er bedre end Eu gennemsnittet!

//Kim

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 15-11-05 13:14

<hornsved@post6.tele.dk> wrote in message
Hva' med helt at fjerne afgiften på biler! Hvis svenskerne kan få et
velfærdssamfund til at fungere, uden at brandskatte bilerne, så må
vi da for pokker også.

Bestemt kan vi da også, kræver jo bare at vi som svenskerne lægger
afgifterne andre steder - er jo smag og behag..

Fra : Lars Knudsen

Dato : 15-11-05 13:32

Hej,

On Tue, 15 Nov 2005 13:13:42 +0100, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>Bestemt kan vi da også, kræver jo bare at vi som svenskerne lægger
>afgifterne andre steder - er jo smag og behag..

Ahhhhh.. Jeg syntes nu ikke der er tilsvarende "andre" afgifter jeg
lige er stødt på i det svenske som kan måle sig med hvor meget lavere
bilafgiften er.

Jeg hælder mere til Folmers - om at da Sverige er bilproducerende er
det samfundsøkonomisk en bedre idé ikke at brandbeskatte biler.

** Lars

Fra : Brian Binnerup

Dato : 15-11-05 14:03

>Hva' med helt at fjerne afgiften på biler! Hvis svenskerne kan få et
>velfærdssamfund til at fungere, uden at brandskatte bilerne, så må
>vi da for pokker også.

Selvom jeg også hader afgifterne som pesten, så giver det masser af mening,
da det at fjerne dem ville betyde en meget større import, hvilket vil skade
økonomien.

At man så kunne indføre en Norsk model i stedet, så vil ikke skulle køre
rundt i nogle gamle vrag er en anden sag.

Mvh

Brian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-05 13:47

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
>
> Var det ikke bedre at få fjernet sådan en gang "lal" og så få
> afgiftsnedsættelse på partikelfiltre i stedet ?

Det kommer pr. 1. jan 2006:
http://www.fdm.dk/public/omfdm/presse/pres_vis.asp?ID=290

Citat fra skatteministerets hjemmeside:

http://www.skm.dk/lovforslag/hoering/4355.html:

2.2 Nedslag i afgiftsgrundlag for nye dieselbiler med lavt
partikeludslip og ophør af registreringsafgiftsnedsættelse for
bagrudeviskere og -vaskere

Af finanslovaftalen fremgår følgende:

"Det forventes, at alle nye person- og varebiler, der kører på
diesel, vil være forsynet med et partikelfilter for at opfylde EU's
emissionskrav fra 2010.

Parterne er enige om, at registreringsafgiften ikke skal gøre det
dyrere at være miljøbevidst ved at vælge partikelfilter på
dieselbilen. Parterne er derfor enige om, at der gives
afgiftsfritagelse for partikelfiltre på 4.000 kr. i perioden
2006-2009. Det svarer til en afgiftslempelse for personbiler på ca.
7.200 kr. og en afgiftslempelse for varebiler på ca. 1.200 kr.

Afgiftsfritagelsen gælder nye biler, der sælges fra 2006. Samtidig er
det besluttet at afskaffe rabatten i registreringsafgiften på
bagrudeviskere/vasker fra 2007, idet bagrudeviskere er blevet
standardudstyr i de fleste biler. Omlægningen medfører samlet set et
mindreprovenu på 90 mio. kr. netto i perioden 2006-2009."

--

Christian

Fra : Anders Majland

Dato : 15-11-05 17:03

> Det er vel ike en afgift vi rammes af, nærmest en ophævelse af en
> fritagelse for en del af en afgift ?

Hvad med fradraget på 200,- for højt placeret stoplygte - eksisterer det
endnu eller det blevet skrottet ved en tidligere lejlighed ?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-11-05 14:30

Lars Knudsen skrev:

> Hej,

> Ahhhhh.. Jeg syntes nu ikke der er tilsvarende "andre" afgifter jeg
> lige er stødt på i det svenske som kan måle sig med hvor meget lavere
> bilafgiften er.

Er det måske fordi du ikke lægger mærke til arbejdsgiverbidraget på
de svenske lønsedler? Totalt set er det offentlige forbrug i de to
lande ca det samme, så pengene kommer jo et andet sted fra.

De danske afgifter _er_ ekstemt høje. Se på den lyse side; hvis
priserne blev halveret ville der være endnu flere biler på vejene (og
parkeringspladserne).

> Jeg hælder mere til Folmers - om at da Sverige er bilproducerende er
> det samfundsøkonomisk en bedre idé ikke at brandbeskatte biler.

Det er nok den politiske - ikke den samfundsøkonomiske begrundelse.
Det var noget andet for årtier siden da man mest producerede til et
hjemmemarked.

mvh

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-05 20:04

hornsved@post6.tele.dk skriver:

> Hva' med helt at fjerne afgiften på biler! Hvis svenskerne kan få et
> velfærdssamfund til at fungere, uden at brandskatte bilerne, så må
> vi da for pokker også.

Dream om my friend.

Det er umuligt at indføre i Danmark. Hvad med dem der lige har betalt
200kkr i afgifter på en bil, er det bare ærgerligt ?

Fra : BJ

Dato : 15-11-05 20:08

> hornsved@post6.tele.dk skriver:

KLIP

> Dream om my friend.
>
> Det er umuligt at indføre i Danmark. Hvad med dem der lige har betalt
> 200kkr i afgifter på en bil, er det bare ærgerligt ?

Elementært kære Watson: Biler skal anskaffes på velfærdstilskud sammen med
velfærdslønnen og så afskaffer vi velstand.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 20:44

> Dream om my friend.
>
> Det er umuligt at indføre i Danmark. Hvad med dem der lige har betalt
> 200kkr i afgifter på en bil, er det bare ærgerligt ?

FDM har faktisk for et par år siden foreslået en meget fornuftig
omlægning/nedtrapning af afgiften over en periode på vistnok 15-20, så
rammes ingen øjeblikligt og handlen går ikke i stå.

Så ja jeg drømmer videre - drømme er heldigvis gratis.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - Forhåbentlig Audi S8 i 2025.

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-05 10:25

Anders Majland wrote:

> Hvad med fradraget på 200,- for højt placeret stoplygte - eksisterer det
> endnu eller det blevet skrottet ved en tidligere lejlighed ?

Som jeg læser det link jeg sendte så består det, sammen med fradrag
på 300 kr for "Højre sidespejl, som er justerbart ved indvendig
betjeningsanordning" og 100 kr. pr. alarm for indtil 3 alarmer i
kalenderårene 2003-2008.

--

Christian