Chiptuning af passat
Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 14-11-05 23:34

Hejsa

Nogen som ved hvad man kan chippe en Passat 1,9 TDI og 2.0 TDI til (de nye
2006 versioner).

mvh

Jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-11-05 23:59

"Jesper Larsen \(Fjernxx\)" <larsenXXjesper@tiscali.dk> skrev....

> Nogen som ved hvad man kan chippe en Passat 1,9 TDI og 2.0 TDI
> til (de nye 2006 versioner).

1.9'eren... 185 hk og 390 Nm. Har set 2.0 TDI'en chippet til 200 hk
og 410 Nm.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-05 08:51

> Nogen som ved hvad man kan chippe en Passat 1,9 TDI og 2.0 TDI til (de nye
> 2006 versioner).

Det kan man. Jeg kan chippe en 1.9TDi til 150hk/360nm og en 2.0TDi til
190hk/440nm. Begge dele foregår direkte gennem diagnosestikket og koster
3.995kr inkl. moms. Der er mange firmaer som åbner styreboksen når de
chipper en ny Passat.

--

MVH

Thomas Landberg
www.landberg.dk - chiptuning udført i din indkørsel: 3.995kr inkl. moms.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 08:54

> Nogen som ved hvad man kan chippe en Passat 1,9 TDI og 2.0 TDI til (de nye
> 2006 versioner).

Jeg vil byde ind lidt lavere end Kent.

De troværdige folk, som jeg kender i branchen, peger på lidt mindre.

Der er jo mange forskellige 1,9 TDi´ere, men hvis vi taler om den med 105
hk, så skal du nok regne med knap 140 hk og 320 Nm.

Hvis vi taler om 2,0´eren med 140 hk, kan du regne med 175-180 hk og 400
Nm.

Hvis der skal mere effekt til, skal de også pilles lidt ved mekanikken.

Man hører ofte folk nævne nogle vilde effekter, men nogle rullefelter viser
også for meget - og så har vi nok alle et lystfisker-gén i os..

/Jan W Nielsen

Fra : Kim

Dato : 15-11-05 17:50

> [...]
>
> Man hører ofte folk nævne nogle vilde effekter, men nogle rullefelter
> viser også for meget - og så har vi nok alle et lystfisker-gén i os..

Gad vide hvor mange hk. min Polo 9N 1,9 TDI igrunden har før den blev
chippet blev den målt til 112 hk. og 270 nm. efter chipningen målte den 145
hk. og 350 nm. men den må have fået 33 hk. og 80 nm. mere end standard
RH sagde den gang at de kunne chippe den til 160 hk. så kunne dysserne ikke
klare mere
Mvh. Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 18:11

> RH sagde den gang at de kunne chippe den til 160 hk. så kunne dysserne
> ikke klare mere

Det er muligvis rigtigt - men jeg tror ikke på, at de kan gøre det, uden at
de samtidig hæver ladetrykket, så den får noget mere luft....og så er det
pludselig ikke længere kun en chipning.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 15-11-05 18:17

Jan W Nielsen wrote:

> Det er muligvis rigtigt - men jeg tror ikke på, at de kan gøre det,
> uden at de samtidig hæver ladetrykket, så den får noget mere
> luft....og så er det pludselig ikke længere kun en chipning.

Sender en alm. boks kun mere diesel igennem systemet ?

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 18:33

> Sender en alm. boks kun mere diesel igennem systemet ?

Jep - der sker en lille hævning af ladetrykket, men det sker inddirekte - og
som resultatet af den mere diesel.

Hvis du putter mere luft ind i den, kan du også putte mere diesel ind - og
få effekt ud af det.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 15-11-05 18:37

Jan W Nielsen wrote:

> Jep - der sker en lille hævning af ladetrykket, men det sker
> inddirekte - og som resultatet af den mere diesel.

Okay, jeg troede sgu det var mere hightech.
Det minder mig om min bedstefars historier om, hvordan han
altid skruede sine dieseløser op i pumpen

> Hvis du putter mere luft ind i den, kan du også putte mere diesel ind
> - og få effekt ud af det.

Så hvis du hæver ladetrykket OG tilfører mere diesel - hvad kaldes
det så, hvis det ikke "bare" er en chipning ?

Jeg kan se i mine TÜV papirer, som røg lidt af sporet , at ABT
hæver ladetrykket til 1,1bar og tilfører max. 8% ekstra brændstof.

Jeg går da udfra at de tyskerbønder ved hvad de laver

/Brian

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-05 18:38

> Sender en alm. boks kun mere diesel igennem systemet ?

Tja, groft sagt. Det svinger fra boks til boks og fra indsprøjtningssystem
til ....system. Men det en boks typisk gør er, at den forlænger dysernes
åbningstider. Det lyder simpelt, men fungerer faktisk ofte overraskende
godt. Men det er klart, at man kan få et mere optimalt resultat når man
chipper og ændrer på 6-8 parametre i stedet for blot et.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-05 18:36

> Det er muligvis rigtigt - men jeg tror ikke på, at de kan gøre det, uden
> at de samtidig hæver ladetrykket, så den får noget mere luft....og så er
> det pludselig ikke længere kun en chipning.

Hvad mener du? Når man chipper er netop ladetrykket en af de parametre man
ændrer på. På en 1.9TDi 101hk er ladetrykket standard 0.95 bar hvor det på
en 130hk er 1.3 bar. Så hvis man skal have nogle data der minder om en
130hk, så skal ladetrykket lidt op.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 19:02

> [...]
> ændrer på. På en 1.9TDi 101hk er ladetrykket standard 0.95 bar hvor det på
> en 130hk er 1.3 bar. Så hvis man skal have nogle data der minder om en

Er det ikke korrekt, at man ved chipning normalt kun ændrer på
indsprøjtningstiden..?

....og ikke direkte - men kun inddirekte via den mere diesel - hæver
ladetrykket..?

/Jan W Nielsen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-11-05 18:08

> [...]
>
> Der er jo mange forskellige 1,9 TDi´ere, men hvis vi taler om den med 105
> hk, så skal du nok regne med knap 140 hk og 320 Nm.

Må man lige koble sig ind med et tillægsspørgsmål?
Hvad er erfaringerne med tuning af 1.9 tdi på modeller fra 2000-2001? (Får
en fra Tyskland snart, forhåbentligt

Og hvad med forbruget, hvis man kører bilen "normalt" og kun benytter den
ekstra kraft ved f.eks. overhalinger?

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-11-05 18:50

> [...]
> en fra Tyskland snart, forhåbentligt
>
> Og hvad med forbruget, hvis man kører bilen "normalt" og kun benytter den

De fleste TDi'er fungerer rigtigt godt med en chiptuning. Dog kræver det, at
motoren er i ordentlig stand og ikke lider af f.eks. defekt luftmassemåler.
Pudsigt nok er det oftest importbilerne fra Tyskland jeg synes der er
problemer med. Personligt ville jeg aldrig drømme om at hente en brugt bil i
Tyskland. Dernede er snyd med kilometertællerne særdeles udbredt. Hørte en
tysker fra autobranchen anslå, at en ud af to biler på www.mobile.de var
"justeret". Når jeg har en kunde heroppe for at få tunet bilen, og jeg
efterfølgende er ude på prøvetur, har jeg flere gange kunne gætte mig til,
at bilen er import, blot ud fra køreoplevelsen. Simpelthen fordi bilens
almene tilstand og slidtageniveau ikke matcher bilens kilometertæller.
Husker en gut i en Golf IV. Han havde købt en 1.9TDi med et voldsomt lavt
kilometertal, vist under 100.000km efter fire års brug. Bilen kørte nærmere
som en med mange 100.000km på klokken (dem der har prøvet Golf IV ved, at
den efter 100.000km er rimeligt "frisk) og ganske rigtigt - bilen var hentet
hjem fra Tyskland. Tilfældet er ikke enestående og der er en grund til, at
tyskerne og belgierne gerne vil sælge bilerne til danskere - out of sight,
out of mind. Man burde let kunne finde en ren dansk TDi til samme pris som
en import. Men held og lykke med din bil, hvis det ender med en tysker.

Fra : Jesper Larsen \(Fjer~

Dato : 15-11-05 10:55

jeg takker for svarene - ryger garantien hvis man chipper den - det er jo
lidt surt at købe en ny bil til 400K og så ikke have garanti på den, og
´forringer man levetiden på bilen?

Mvh

Jesper

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 11:12

> jeg takker for svarene - ryger garantien hvis man chipper den - det er jo
> lidt surt at købe en ny bil til 400K og så ikke have garanti på den, og
> ´forringer man levetiden på bilen?

Gatantien ryger, hvis du bliver opdaget.

Men du kan bare vælge at klikke en eventuel tuningsboks af, inden du kører
til service.

Bilen tager ikke skade af det, hvis du ikke kører som en sindsssyg - og den
information har jeg fra en person i topledelsen hos den danske
folkevognsimportør - Semler Gruppen.

/Jan W Nielsen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 15-11-05 19:21

> jeg takker for svarene - ryger garantien hvis man chipper den - det er jo
> lidt surt at købe en ny bil til 400K og så ikke have garanti på den, og
> [...]

Garantien fra VW ryger, men du kan jo høre om forhandlerne af chippene tror
så meget på deres produkt at de vil overtage den, i hvert fald hvad angår
motor og gear.

Niels

Fra : ena

Dato : 15-11-05 18:14

Du skal bare huske på at du kan få forsikringsmæssige problemer ved en
chiptuning, får du en skade kan din erstatning nedsættes se fx her:
http://www.topdanmark.dk/content/omtop_presse.php?octanesearch=1&ID=2

Derudover belaster en chiptuning selvfølgeligt kobling drivaksler gearkasse
og motor mere end hvis du kørte uden - så alt andet lige vil du forkorte
levetiden på drivliniekomponenterne, det betyder i de fleste tilfælde intet
da motor og ofte gearkassen overlever resten af bilen.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 18:35

> Du skal bare huske på at du kan få forsikringsmæssige problemer ved en
> chiptuning, får du en skade kan din erstatning nedsættes se fx her:

Det er korrekt - men Top Danmark har aldrig gjort brug af muligheden for
mindre erstatning.

Jeg har talt med de om det - i arbejdsmæssig sammenhæng.

/Jan W Nielsen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-11-05 10:58

> [...]

Og jeg har lige netop ikke forsikret min bil dér af samme årsag...

... og har nu også en anden forsikring der uden sammenligning er meget
billigere :)

--
Per, Esbjerg