Garmin Emap GPS, første test
Fra : Mich@el

Dato : 11-06-01 23:45

Hejsa.

Så kom min Garmin Emap med posten i dag. Bestilt natten til onsdag i
sidste uge, og kom her til morges.

Kom hjem fra arbejde kl. 18.45, op til overboen som venligst havde
modtaget pakken for mig, og så i gang med at pakke ud.

Det første jeg lagde nærke til var hvor solidt de havde pakket mine
varer, det tog mig et par Min. at få det hele pakket ud. De havde
virkelig gjort noget ud af at sikre pakken mod hårdhændet behandling hos
posten.

Førest indtryk af Garmin Emap efter at have sat hukommelseskasetten og
batterier i var, SHIT hvor er menüen nem at finde ud af. Eneste problem
hvor jeg måtte ty til los manualos, var indstillingen af tiden, hvor man
skulle indtaste UTC.

Så blev det tid for prøveturen, men da jeg endnu ikke har fået anskaffet
en holder til GPS`en, ja så blev det til en "rigtig håndholdt GPS"
Dette gjorde at jeg for sikkerhedens skyld tog min EU 45 Øvert, her kan
man jo bruge venstre hånd til at holde GPS`en, da der jo er "autogear"

Jeg havde lavet en rute på ca. 6 km. på PC`en, som derefter blev lagt
over i GPS`en. Og GPS`en fulgte slavisk den lagte rute.

Derefter prøvede jeg at taste en Addr. ind i GPS`en, og fulgte derefter
dens ruteforslag. Og den viste den rigtige vej. Jeg prøvede ialt med 5
Addr. og den fandt alle 5 Addr. uden problemer, og den viste den
korteste vej alle 5 gange.

Da jeg kom hjem, læste jeg de 5 ture over i computeren, og jeg kunne se
hvilken vej jeg havde kørt. (sladrehank)

Da det var blevet mørkt, kørte jeg med lys i displayet hele tiden,
hvilket gav en brugstid på ca. 75 min. Og der var ca. 80% styrke i de 2
AA 1.200 mAH batterier tilbage. Så nogen strømsluger er den ikke.

Displayet er under kørsel i mørke nemt og skarpt at aflæse. I dagslys
har jeg af gode grunde ikke testet den endnu Og så fik jeg endda
ikke afprøvet "fullscreen" funktionen. Her vil displayet blive endnu
bedre.

"speedometret" i GPS`en er meget nøjagtigt, når mit speedometer på
scooteren viser 78 km/t, kører jeg efter tidsudregning nøjagtigt 60
km/t. Og det viste GPS`en også.

Alt i alt MEGET GPS for pengene. (328 £ for Garmin Emap + 32MB
hukommelseskassette + serielkabel og fragt)

Okay, okay... Et lille minus, det tager lang tid at læse 32MB kort ind
via serielkabel, men så kan man jo bare ofre 8 - 900 kr. for en USB
læser. Men kortene skal jo stort set kun læses ind 1 gang.

Når jeg har kørt min første lange tur med GPS`en vil der kommer en mere
detaljeret test.

GPS købt hos: http://www.gpsw.co.uk/

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
Med i http://www.mc-customania.dk
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 12-06-01 01:16

> Så nogen strømsluger er den ikke.

Det skulle være muligt at lave en lille strømforsyning så den bliver drevet
fra motorcyklens batteri i stedet - husk blot en overspændingssikring.

> Okay, okay... Et lille minus, det tager lang tid at læse 32MB kort ind
> via serielkabel, men så kan man jo bare ofre 8 - 900 kr. for en USB
> læser. Men kortene skal jo stort set kun læses ind 1 gang.

Hvor meget kort er der plads til på 32MB? En by? Amt? Landsdel?

Mvh
Steen

Fra : Mich@el

Dato : 12-06-01 14:27

Hej Steen

"Steen S. Schmidt" wrote:

> Det skulle være muligt at lave en lille strømforsyning så den bliver drevet
> fra motorcyklens batteri i stedet - husk blot en overspændingssikring.

> Hvor meget kort er der plads til på 32MB? En by? Amt? Landsdel?

Hele Danmark, og meget af Tyskland.

Fra : Thomas

Dato : 12-06-01 05:59

Har du så droppet fællesindkøbet? :-/
Her sidder man ellers på sin dovne og venter på at du finder ud af noget
billigt til os.

Fra : Niels S.

Dato : 12-06-01 07:13

Thomas skrev

> Har du så droppet fællesindkøbet? :-/
> Her sidder man ellers på sin dovne og venter på at du finder ud af noget
> billigt til os.

Tag et kik på indlægget "GPS - fælleskøb" fra den 6. juni.

Man kan jo blive helt fristet af sådan en positiv anmeldelse, men vi kommer
desværre til at gøre det hver for sig.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Thomas

Dato : 12-06-01 10:16

> Tag et kik på indlægget "GPS - fælleskøb" fra den 6. juni.

Har gjort nu, men tag et kig på tidsstemplingen... altså hvis du mener "så
se dig dog for! Der er allerede et indlæg om det".

Fra : Niels S.

Dato : 12-06-01 10:56

Thomas skrev

> Har gjort nu, men tag et kig på tidsstemplingen... altså hvis du mener "så
> se dig dog for! Der er allerede et indlæg om det".

Jamen det mener jeg skam ikke. Var blot for at svare på dit spørgsmål.
Michael skrev i det indlæg jeg henviste til at han havde opgivet at lave et
fællesindkøb og havde bestilt selv.

Jeg har kigget på tidsstemplet men forstår ikke helt hvor du vil hen.
Michaels indlæg er hos mig fra 06-06-01 14:12, mens dit indlæg er fra
12-06-01 06:59.

Nu er Anders Winther så på banen med et nyt forsøg på at hjælpe os til bedre
priser, så det er bare at hoppe på vognen og se hvor toget kører hen.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Thomas

Dato : 12-06-01 11:12

> [...]
et
> tidligere indlæg vel også opfattes som en håndsrækning istedet for en

Jaja undskyyld Læste det bare først som " så læs dog før du skriver",
men fornemmede jo også at det måske ikke var heeelt rigtigt.
Og appropos fingre pegning.. synes at alle i andre mc'ister peger fingre af
mig, når vi mødes på vejene.. hvorfor? *hulk*

> Jeg har kigget på tidsstemplet men forstår ikke helt hvor du vil hen.
> Michaels indlæg er hos mig fra 06-06-01 14:12, mens dit indlæg er fra
> 12-06-01 06:59.

Mente bare at jeg havde skrevet før han skrev sit indlæg.. altså at jeg ikke
havde mulighed for at læse det.
Hvis du tror jeg var mopset så tager du fejl.. se bare hvor jeg smiler bredt
:-]

> Nu er Anders Winther så på banen med et nyt forsøg på at hjælpe os til
bedre
> priser, så det er bare at hoppe på vognen og se hvor toget kører hen.

Stop that train! I wanna get on!

Fra : Niels S.

Dato : 12-06-01 12:08

Thomas skrev

> Og appropos fingre pegning.. synes at alle i andre mc'ister peger fingre
af
> mig, når vi mødes på vejene.. hvorfor? *hulk*

Ikke mig. Jeg hilser på alle mc'ere med _hele_ hånden.

> Hvis du tror jeg var mopset så tager du fejl.. se bare hvor jeg smiler
bredt
> :-]

He. No offense taken. ))

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Niels S.

Dato : 12-06-01 11:10

> pegefinder
^^^^^^

Aaaarrghh, pegefinger self.

--
Niels S. (tastatur volder)
VFR800FI

Fra : Armand

Dato : 12-06-01 18:41

Niels S. <HondaVFR@krudt.dk> skrev i en
> ^^^^^^
> Aaaarrghh, pegefinger self.

Pegefinderen, er den pubertetsknægte bruger de første gange at de er
sammen med en pige

--
Armand.

Fra : Mich@el

Dato : 12-06-01 14:28

Hej Thomas.

Thomas wrote:

> Har du så droppet fællesindkøbet? :-/
> Her sidder man ellers på sin dovne og venter på at du finder ud af noget
> billigt til os.

Jeg har informeret tidligere om at de Danske forhandlere ikke var til at
handle med.

Tjen penge ved at handle her: http://www.gpsw.co.uk/

Fra : Søren Johansen

Dato : 12-06-01 12:43

"Mich@el" skrev:
....snip...
> [...]
> dens ruteforslag. Og den viste den rigtige vej. Jeg prøvede ialt med 5
> Addr. og den fandt alle 5 Addr. uden problemer, og den viste den
....snip...

Hvordan får du en eMap til at lave et ruteforslag?

Jeg har forstået, at den bare "peger" i retning af den adresse/waypoint man
har angivet.

Mvh,
Søren
888

Fra : Mich@el

Dato : 12-06-01 14:31

Hej Søren.

"Søren Johansen" wrote:

> "Mich@el" skrev:
> ...snip...
> ...snip...
>
> Hvordan får du en eMap til at lave et ruteforslag?

Øverst til venstre i displayet, er der en pil, som jeg tolker som en
retningsviser, hvor det er muligt at dreje.

Fra : Kenneth Egholm

Dato : 12-06-01 13:28

Du skriver noget om USB. Hvad type er den flash ram, der bruges i Garmin
E-map

Man er vel ikke så heldig at det er CompactFlash ???

MVH KXE.

Fra : Tim Hoffmann

Dato : 12-06-01 14:55

Kenneth Egholm wrote in message
<3b260aed$0$10948$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
>Du skriver noget om USB. Hvad type er den flash ram, der bruges i Garmin
>E-map
>
>Man er vel ikke så heldig at det er CompactFlash ???
Jeg svarer lige

Nope.. Det er "ram" som Garmin er de eneste der bruger. Derfor kan de sætte
prisen som det passer dem = slt for dyrt

Mvh
Tim Emap - 32MB

Fra : Mich@el

Dato : 12-06-01 14:32

Hej Kenneth.

Kenneth Egholm wrote:

> Du skriver noget om USB. Hvad type er den flash ram, der bruges i Garmin
> E-map
>
> Man er vel ikke så heldig at det er CompactFlash ???

Desværre nej. ) Så havde jeg kunne bruge den til mit digital kamera
)

Fra : John Thomsen

Dato : 05-07-01 20:44

On Tue, 12 Jun 2001 00:44:57 +0200, "Mich@el" <mick@post5.tele.dk>
wrote:

>Så kom min Garmin Emap med posten i dag. Bestilt natten til onsdag i
>sidste uge, og kom her til morges.

Fed beretning; man bli'r helt "våd" efter en selv... )

>Så blev det tid for prøveturen, men da jeg endnu ikke har fået anskaffet
>en holder til GPS`en, ja så blev det til en "rigtig håndholdt GPS"

Hva' me' en stribe velcro bag på og så på tanken....?

>Okay, okay... Et lille minus, det tager lang tid at læse 32MB kort ind
>via serielkabel, men så kan man jo bare ofre 8 - 900 kr. for en USB
>læser. Men kortene skal jo stort set kun læses ind 1 gang.

Hvordan ligger så'n nogle kort...?
Jeg troede umiddelbart de medfulgte på CD, men det kunne måske også
være på SmartCard li'som med digital-kameraer - eller hva'....?

Og hvordan "læse over"...?
Er kortene specifikke til den købte E-map eller ku' man forestille sig
at fx møde en tysk eller fransk MC-ist og "udveksle" kort...?

Venligst
John