Frandsens <msf@post4.tele.dk> skrev i en
news:3B254322.15D7CE4B@post4.tele.dk...
>
> - jeg er for så vidt klar over hvad der skal gøres (skift af kæde og
> hjul) men hvad er årsagen til det meget uens slid på kæden ????
Selv i denne IT-tid gælder gamle universelle ord endnu!
Unibank bruger for tiden ét af dem: "slutus prutus"!
Et andet, og i denne sammenhæng mere relevant, er: "En kæde er ikke
strærkere en sit svageste led!"
Indsæt: "Slidstærkere", og du har årsagen til at din kæde er begyndt at
forlænges ét sted
Du har yderligere haft mulighed for at være udslagsgivende i forekomsten
selv, deri at en kæde strammes op når man belaster bag-affjedringen og
at en for stram
kæde derfor belastes grundigt når man sætter sig tungt i sædet efter
justering
Hvis kæden ligefrem strækkes herved, vil det ikke kunne gå ud over den
række led der er holdt på plads på det bageste tandhjul, hvorved at man
istedet ender med en række led der er á oprindelig længde, snarere end
et antal der er
slidt!
Kædeopspænding:
Læs om det ultimative kædeopspændings-check for lige din motorcykel, på
FAQ'en på DMC's hjemmeside (som forøvrigt vist er nede lige nu :-/)
--
Armand.