Så kom vinterdækkene på.
Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 08:34

Nu synes jeg ikke at jeg kunne trække den længere, trods rigtigt godt vejr i
lang tid er der nu slud på programmet i løbet af ugen.

Mine Goodyear Eagle F1 har bragt mig 30.600 km rundt i denne sæson, trods
det er der stadig 6 mm mønster tilbage i dem - godt gået - jeg er tilfreds -
det ser ud til at de nemt tager endnu en sæson.

Nu glæder jeg mig til at komme ud på mine Conti vinterdæk, jeg nåede lige at
køre 1000 km på dem da jeg fik vognen leveret og husker dem som støjsvage og
lidt mere komfortable end mine 18" Goodyear.

Jeg er også lidt spændt på om brændstof økonomien bliver bedre.
Indtil videre har oliefyret kørt 16,4 km på literen i snit over knap 32000
km. Det er jeg, taget min kørestil i betragtning ganske godt tilfreds med,
bedste tankfuld havde et gennemsnit på 18,5 km/l.

Nogle erfaringer med forbedret økonomi på vinterdæk? Jeg synes ikke at jeg
tidligere har kunnet spore nogen nævneværdig forskel i mine bensin biler.

Undskyld Henning! :)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-11-05 09:30

HEj,

On Mon, 14 Nov 2005 08:34:14 +0100, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:
> [...]
>tidligere har kunnet spore nogen nævneværdig forskel i mine bensin biler.

Jeg kører 1-1½ km længere på litereren i min 205 vinterdæk i forhold
til mine 235 sommerdæk i min BMW 530dA touring. Og nu må det vist også
snart være tid til at jeg skruer dem på.......

** Lars

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-11-05 11:54

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører 1-1½ km længere på litereren i min 205 vinterdæk i forhold
> til mine 235 sommerdæk i min BMW 530dA touring. Og nu må det vist også
> snart være tid til at jeg skruer dem på.......

Husker du at kompensere for ændret omløbslængde?

--
Per, Esbjerg

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-11-05 12:38

Hej,

On Mon, 14 Nov 2005 11:54:01 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>Husker du at kompensere for ændret omløbslængde?

Næh.. *GG* Det kan godt være det hele ligger gemt der faktisk...
Tallene er dem, som kørecomputeren spytter ud.

Hvor stor forskel er der?

Sommerdækkene er 235/45-17 og vinter er 205/55-16

** Lars

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-11-05 11:17

> Hej,

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

Forskellen er 1.8% - se selv hvilken vej :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-11-05 13:35

Claus Petersen (SNABELA) wrote:
> [...]
> køre 1000 km på dem da jeg fik vognen leveret og husker dem som støjsvage og
> lidt mere komfortable end mine 18" Goodyear.

Det samme her, satte også vinterdæk på i går, så nu er jeg
rullende på Continental WinterContact TS780, så må Bridgestone
Potenza'erne holde ferie

> [...]
> km. Det er jeg, taget min kørestil i betragtning ganske godt tilfreds med,
> bedste tankfuld havde et gennemsnit på 18,5 km/l.

Jeg tror min økonomi bliver lidt ringere, jeg skifter fra 195/55-15
Bridgestone Potenza RE720 til 185/65-14 Continental WinterContact TS780
så bredden er næsten det samme.

--

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-05 14:19

Claus Petersen skriver:

> [...]
> km. Det er jeg, taget min kørestil i betragtning ganske godt tilfreds med,
> bedste tankfuld havde et gennemsnit på 18,5 km/l.

Når engang jeg får mine bolte til fælgene (hint: du ved det godt selv
sætter jeg 195/65-15 på i stedet for 225/??-17. Jeg forventer da en
smule på dieseløkonomien, så længe det ikke bliver yderligere koldt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 14-11-05 20:11

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
> Nogle erfaringer med forbedret økonomi på vinterdæk? Jeg synes ikke at jeg
> tidligere har kunnet spore nogen nævneværdig forskel i mine bensin biler.

Da Seaten kom på vintersko for en 2-3uger siden fik jeg cirkus 1km/l mere ud
af det.
Fra 16,xx til 17,xx

Det var 18" 225 til 195 16" vinterdæk

--
/Dennis
Seat Leon 1.9 TDi - 303Nm at 2358rpm

Fra : Mogens

Dato : 14-11-05 20:13

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> Nu synes jeg ikke at jeg kunne trække den længere, trods rigtigt godt vejr
> i lang tid er der nu slud på programmet i løbet af ugen.

For tidligt - og du havde da ellers en udemærket regel vedr. temp?
Der kommer ikke til at ske noget hér :)
--
Mvh Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 21:06

> For tidligt - og du havde da ellers en udemærket regel vedr. temp?
> Der kommer ikke til at ske noget hér :)

Nattemp kommer under 0 og dagtemp kommer ned på -5 i denne uge, så jeg synes
det var nu.

--
Claus

www.vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 14-11-05 21:34

> Nattemp kommer under 0 og dagtemp kommer ned på -5 i denne uge, så jeg
> synes det var nu.

OK -> jeg er i München
--
Mvh Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 08:40

> Nattemp kommer under 0 og dagtemp kommer ned på -5 i denne uge, så jeg
> synes det var nu.

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm

*nysgerrig*

Hvad er det egentlig for en regel, du har..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 17:37

> http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm
>
> *nysgerrig*
>
> Hvad er det egentlig for en regel, du har..?

Årh jeg har vist så mange regler.
Jeg ved ikke lige hvad det er specifikt Mogens tænker på, han må jo have
hukommelse som en elefant :)

Når dagtemp kommer under 5-7 grader, jeg plejer at blive mindet om det af et
lille sne symbol i min board computer - det lyser op når temp kommer under 4
gr. svjh.
Eller hvis der saltes så ryger vinterhjulene på ASAP.

Når det bliver forår igen ryger sommerhjulene på.
Forår defineres (af DMI) som når temperaturen følger klokken fra tildig
morgen til middag, dvs 5 gr. klokken 5 og 10 gr. kl 10.

Fra : Mogens

Dato : 15-11-05 19:00

> Årh jeg har vist så mange regler.
> Jeg ved ikke lige hvad det er specifikt Mogens tænker på, han må jo have
> hukommelse som en elefant :)

He he - vedr. biler og NG går det helt godt

> Forår defineres (af DMI) som når temperaturen følger klokken fra tildig
> morgen til middag, dvs 5 gr. klokken 5 og 10 gr. kl 10.

Og reglen var så lige dér!
--
Mvh Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 19:18

> Når dagtemp kommer under 5-7 grader, jeg plejer at blive mindet om det af
> et lille sne symbol i min board computer - det lyser op når temp kommer
> under 4 gr. svjh.

Ok...

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-11-05 10:09

Claus Petersen (SNABELA) skrev:

> Nogle erfaringer med forbedret økonomi på vinterdæk? Jeg synes ikke at jeg
> tidligere har kunnet spore nogen nævneværdig forskel i mine bensin biler.

Nærmest det omvendte. Min Accord 2.0 (115hk) har jeg kørt med både
sommerdæk og helårsdæk i samme dimension, hvad-er-det-nu der er
fabriksmonteret (195/65R15?)

Med sommerdæk omkring 12km/l over året, med helårs omkring 11,5

/Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-11-05 09:34

> [...]
> gr. svjh.
> Eller hvis der saltes så ryger vinterhjulene på ASAP.

Der er blevet saltet i Østjylland her til morgen.

> Når det bliver forår igen ryger sommerhjulene på.
> Forår defineres (af DMI) som når temperaturen følger klokken fra tildig
> morgen til middag, dvs 5 gr. klokken 5 og 10 gr. kl 10.

Er det rigtigt ?
Egentlig en fornuftig definition

--

Christian

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 16-11-05 11:14

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:1132130065.639085.214500@g47g2000cwa.googlegroups.com...

> Der er blevet saltet i Østjylland her til morgen.

Det har sneet en smule her i formiddag (Støvring).

/Jakob

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-11-05 11:20

Der er blevet saltet i Østjylland her til morgen.

Jeg hørte trafikmeldinger på P4aarhus kl. før 6.00 at der var steder med
glat pga både hagl og is.

--
Per, Esbjerg