Er et kugleleje et kugleleje?
Fra : Thomas Gulholm

Dato : 13-11-05 21:25

Hej - ja, jeg er så ham "den nye", der lige har købet sin første MC, en
XJ600 (51J) fra 1986, så jeg dukker nok op med nogle forskellige
spørgsmål herinde i løbet af vinteren ;)

I første omgang skal jeg have skiftet hjullejerne, så jeg fik klodset
maskinen op, pillet hjulene af og taget lejerne ud... hmm... de lejer
ligner da mistænkeligt meget dem som jeg også kan købe hos den lokale
landbrugsmaskineforretning... spørgsmålet er så, om der er forskel på
kuglelejer mht f.eks. rotationshastighed - et MC hjul kører jo
(generelt) med lidt flere omdrejninger end de fleste landbrugsmaskiner?

Gør det i øvrigt nogen væsentlig forskel om lejerne er åbne eller
lukkede? De lejer jeg pillede ud er lukkede (men de er af forskellige
fabrikater, så jeg regner med de er skiftet før). Jeg har ikke fået købt
mig en værkstedshåndbog endnu, og på biblioteket havde de kun en for N/S
modellerne fra 1992 - 1995/1995 og i følge den, skal der bruges åbne
lejer, men på mcbutikken.dk har de kun lukkede lejer til de
modeller/årgange. Af den lånte værkstedeshåndbog (Haynes) ser de
forresten ud til, at de skifter et åbent leje ud med et lukket - er det
bare fordi lukkede lejer var en luksusvare i "gamle" dage ;) ?

Mvh
Thomas

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-11-05 21:59

Thomas Gulholm wrote:

Tør de "gamle" lejer af og konstater hvilket leje der sidder i i
forvejen, bestild tilsvarende - og køb bare hos landbrugs/bil/stål
leverandøren - det er det samme
(baghjul, vil jeg byde på er :

2x6303 (fælg) og ét 6304 C2 (kobling)
(det er vigtigt at du har et C2 i koblingen, hvis det skal overleve i
længere tid.

Efternavnet i øvrigt vil være forskelligt fra fabrikat til fabrikat
feks. dobb. lukkede KONI lejer har efternavnet "RS".

Jeg bruger enkelt lukkede lejer, og "efterfedter" lejet inden montage,
og vender den lukkede del "ud mod virkeligheden"
Brug lejefedt!
Husk nye pakdåser!

(mener det er 25 47 7 i højre side, og 32 52 7 i venstre)

Held og lykke med projektet
Har selv været der, se : http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=71

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Armand

Dato : 13-11-05 23:28

J.C.Kløve wrote:

> Jeg bruger enkelt lukkede lejer, og "efterfedter" lejet inden montage,
> og vender den lukkede del "ud mod virkeligheden"
> Brug lejefedt!
> Husk nye pakdåser!

Med lukkede lejer ville jeg nok skide højt og flot på pakdåsens
tilstand, men dog genbruge den - Smør den evt. grundigt !

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-11-05 00:21

Armand wrote:

> Med lukkede lejer ville jeg nok skide højt og flot på pakdåsens
> tilstand, men dog genbruge den - Smør den evt. grundigt !

uenig !
Min erfaring er at "udgravede" pakdåser ikke er til en skid, og da det
samme gør sig gældende for lukkede lejer's lukket-hed, da :-/ skift, det
koster jo ikke alverden

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-11-05 17:13

"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvorfor i alverden ikke bruge dobbelt lukkede lejer? De to kroners forskel
er da ikke værd at spare?!?

> uenig !
> Min erfaring er at "udgravede" pakdåser ikke er til en skid, og da det
> samme gør sig gældende for lukkede lejer's lukket-hed, da :-/ skift, det
> koster jo ikke alverden

Kom det fra manden der var for nærig til det dobbelt lukkede leje

Der er jo lukkede lejer, og så er der lukkede lejer. Der er typer som er
"næsten lukkede" (støvtæt), og så er der lejer der er helt lukkede. Typisk
er de støvtætte med metalkappe som lukning, og de gode med gummikappe. Jeg
har brugt begge dele og kørt en hel del i vand.
Kører man ikke ligefrem i vesterhavet (som jeg), så kan en cimmering godt
bruges til flere lejer, blot man bruger ordentlige lejer. Hvis jeg monterer
gode dobbeltlukkede lejer (helt lukkede), så er jeg ret large med
cimmeringens stand.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 15:27

"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote in news:4377a925$0$1779
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Thomas Gulholm wrote:

..

> Jeg bruger enkelt lukkede lejer, og "efterfedter" lejet inden montage,
> og vender den lukkede del "ud mod virkeligheden"
> Brug lejefedt!
> Husk nye pakdåser!

Lukkede lejer er fra producenten smurt med den foreskrevne mængde fedt,
det er helt unødvendigt at eftersmøre. I værste fald kan det forkorte
lejets levetid da 1. du blander to slags fedt, hvilket ødelægger
smøreevnen 2. det ekstra fedt skaber øget modstand, hvilket kan bevirke
at lejet varmer. Da lejet i dette tilfælde, er åbent til den ene side,
vil overskydende fedt sikkert blive presset ud.

Jeg har prøvet at skifte fedt i et leje (60mm aksel), til en ny type på
en udsugningsblæser. Et par måneder senere måtte vi skifte lejerne !
en kollega har erfaring med et leje, hvor lejehuset var blivet kraftigt
oversmurt. Lejet holdt 6-8 timer.

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 18:22

Rasmus RS50 skrev i meddelelsen ...

> [...]
>en udsugningsblæser. Et par måneder senere måtte vi skifte lejerne !
>en kollega har erfaring med et leje, hvor lejehuset var blivet kraftigt

Den må Du nu længere ind til byen med. Mon ikke snarere at du har brugt
mukkerten lidt vel rigeligt ved adskillelsen :-|

Nu er jeg fra landet, og langt de fleste landbrugsmaskiner beregnet til brug
i ekstremt støvede/beskidte arbejdssituationer har ingen, eller kun
filttætninger ved kuglelejer. Simpelthen fordi at pakdåser alligevel vil
have meget kort levetid. I stedet bruges daglig, og rigelig smøring med den
fedtsprøjte, der måtte være nærmest, og med hvad den nu måtte indeholde.
Proceduren er at pumpe fedt i lejet indtil at det overskydende fedt, der
presses ud ved akslen, er rent. Selv ved en hurtigtgående, stærkt
radialt belastet, aksel som en tærskecylinder, holder lejerne i tusindvis af
timer.

Så oversmøring af kuglelejer den køber jeg ikke.

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-05 20:11

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

> Den må Du nu længere ind til byen med. Mon ikke snarere at du har
> brugt mukkerten lidt vel rigeligt ved adskillelsen :-|

Hvilken adskillese ?? Vi skulle skifte fedttype, til en fødevaregodkendt
fedt, og tømte lejehuset så godt vi kunne. Herefter blev det fyldt 50% som
SKF/FAG anbefaler. Men det resterende fedt i lejet, og den nye fedt kunne
ikke arbejde sammen, og gav en ringe smøring. Hvilket resulterede i at vi
måtte skifte lejet, for at sikre driftstabilitet !!

I det oversmurte leje, havde man fyldt lejehuset helt, og eftersmudt med
fedtsprøjten. Og da lejet i forvejen arbejde i høj temperatur, blev
belastningen for stor...

> [...]
> tærskecylinder, holder lejerne i tusindvis af timer.
>
> Så oversmøring af kuglelejer den køber jeg ikke.

hmm....jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde over din kommentar...?
Først et citat fra FAG:
"Den mest almindelige årsag til
fejl/havarier er utilstrækkelig eller
ikke korrekt smøring."

Fra SKF:
"Of the 36% of bearing failures caused by poor lubrication, 50% can be
attributed to incorrect grease type."

Hvis nu du havde været på et lejekursus, tror jeg du ville have udtalt dig
noget anderledes. Oversmøring kan være en måde at holde lejet rent på, men
det øger rullemodstanden/friktionen i lejet, og dermed arbejdstemperaturen.

Men nu er bønder jo kendt for ikke at skifte noget før det er absolut
nødvendigt, altså først når der kun er inner/ydrering tilbage

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-11-05 01:33

Rasmus RS50 wrote:
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in

> hmm....jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde over din kommentar...?
> [...]

Her henvises specifikt til forlidt smørring - er vi enige?

> Fra SKF:
> "Of the 36% of bearing failures caused by poor lubrication, 50% can be
> attributed to incorrect grease type."

Som jeg læser ovenstående er fejlen dårlig=for lidt smørring = 36%
50% forkert fedttype.

Hvor i de ovenstående finder du belæg for "oversmørring" som fejl årsag??

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 09:17

J.C.Kløve skrev i meddelelsen
<437a7e23$0$1849$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Hvor i de ovenstående finder du belæg for "oversmørring" som fejl årsag??

Det er ren religion, og helt ude af proportioner. Hjullejer er
laaaangsomtgående, termisk svagt belastede lejer, hvis største fejlårsag er
indtrængende vand > rust, længe før de nogensinde ville være slidt op. Lidt,
eller meget fedt mellem leje og pakdåse forlænger den tid det tager inden
vand i skadelige mængder når at bygge op i lejet.

Her ligner hjullejer landbrugsmaskinen, hvor det handler om at holde vand og
støv væk fra lejet.

At blande specialfedt, (organisk ?,) til fødevareindustrien ind i
diskussionen er helt ude af proportioner.

At tale nedsættende om landmænd, tjae, jeg kunne såmænd nok fortælle nogle
historier om industri elektrikere/smede. :-/

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 16-11-05 17:08

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> vand i skadelige mængder når at bygge op i lejet.
>
> Her ligner hjullejer landbrugsmaskinen, hvor det handler om at holde vand og

Det slår mig lige at det helt store i tiden er centralsmøring, og
ligesom jævnlig smøring med fedtpresse virker dét efter fuld opfyldnings
-princippet - Ergo: Overfyldning må være et ikke forekommende problem
(på langsomt roterende aksler) :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 10:10

> [...]
> opfyldnings -princippet - Ergo: Overfyldning må være et ikke
> forekommende problem (på langsomt roterende aksler) :-|

netop, lejet som brændte af køre med 500+ omdr.
Og var mere ment som et eksempel, på at oversmøring ikke kun er af det
gode.

anyway, på FAG´s hjemmeside skriver de at deres lukkede lejer er smurt, og
klar til brug.

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 10:13

> At blande specialfedt, (organisk ?,) til fødevareindustrien ind i
> diskussionen er helt ude af proportioner.

> mvh
> Orla

Næ det syntes jeg nu ikke. Chancen for at manden ved hvilken fedt der er i
lejet, og om den er kompatibnel med han egen, er vist ikke ret stor (no
offence).

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 13:12

> [...]
> 50% forkert fedttype.
>
> Hvor i de ovenstående finder du belæg for "oversmørring" som fejl

det er nu mere en henvisning til at det ikke er korrekt at blande fedt
sammen.

Mit råd vil være blot at købe lejer med gummitætning, lade tætningerne
være, og skifte simmerringen mantidig med lejet !

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-11-05 22:50

Rasmus RS50 wrote:

> Mit råd vil være blot at købe lejer med gummitætning, lade tætningerne
> være, og skifte simmerringen mantidig med lejet !

Og her er vi ikke helt uenige

Fra : PJ

Dato : 14-11-05 06:14

Køb altid mindst C2 eller C1 lejer, som er kvalitetesbetegnelsen for
kuglelejer, C7 er f.eks. lejer af ringere kvalitet og præcision, men kan
nemt anvendes til. f.eks. langsomgående landbrugsmaskiner m.v..
Men til motorer stræb efter at få så lavt C-nummer som muligt - C2 er
udmærket til motorer m.v.. - Og prisen er ikke meget højere end C7.

MVH
PJ
SKF-importør og forhandler..

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 12:29

"PJ" <pj29999@msn.com> wrote in news:43781d2c$0$12400$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
> Men til motorer stræb efter at få så lavt C-nummer som muligt - C2 er
> udmærket til motorer m.v.. - Og prisen er ikke meget højere end C7.

Nej det er så ikke helt rigtigt, Cx er et udtryk for sløret i lejet.
Nogle industrimaskiner kan have brug for et leje, med mere eller slør.
Det siger ikke noget om lejets direkte kvalitet !!

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-11-05 17:16

"Rasmus RS50" <bumbum> skrev i en meddelelse

> [...]

> Nogle industrimaskiner kan have brug for et leje, med mere eller slør.
> Det siger ikke noget om lejets direkte kvalitet !!

Og C2 lejer er MC hjul kvalitet, mens lejer med meget små tolerancer ikke
nødvendigvis holder længere.

Uanset mærkning, så er der "Kina-lejer" på markedet som er noget elendigt
lort! Køb mærkevarer, eller skift ofte. Meget ofte.

Rittig

Fra : PJ

Dato : 14-11-05 19:42

> Nej det er så ikke helt rigtigt, Cx er et udtryk for sløret i lejet.
> Nogle industrimaskiner kan have brug for et leje, med mere eller slør.
> Det siger ikke noget om lejets direkte kvalitet !!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Slør i lejet = Kvalitet på SKF lejerne. Mindst slør = Bedste kjvalitet =
Højere hastigheder.

PJ

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-11-05 20:21

PJ skrev:

> Slør i lejet = Kvalitet på SKF lejerne. Mindst slør = Bedste kjvalitet =
> Højere hastigheder.

Generelt kan man se at du ikke ved ret meget om lejer. At du
underskriver dig som importør, gør ikke sagen bedre. At et
leje skulle være bedre kvalitet, fordi det har mindre slør
er noget vrøvl. Sløret har noget med anvendelsen og ikke
mindst under hvilke forhold det er indbygget.

Ib Jakobsen

Fra : PJ

Dato : 14-11-05 20:42

> [...]
> være bedre kvalitet, fordi det har mindre slør er noget vrøvl. Sløret har
> noget med anvendelsen og ikke mindst under hvilke forhold det er

OK - vil ikke diskutere på det niveau - men læs selv. Og jeg vælger ikke at
kommentere dine indlæg yderligere.

http://www.skf.com/

PJ

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-11-05 21:05

PJ skrev:

> OK - vil ikke diskutere på det niveau

Det strider bare mod det jeg har lært. Og en den også var
inde på. Så har du bedre viden så kom med det. Istedet for
bare at afvise.

- men læs selv.

http://www.skf.com/portal/skf/home/products?paf_dm=shared&maincatalogue=1&lang=en&newlink=1_0_56

Her f.eks.?

Og jeg vælger ikke at kommentere dine indlæg yderligere.

Det står dig frit for. Men nu er det en åben gruppe, hvor
man kan komme med sine synspunkter.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 14-11-05 20:57

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> være bedre kvalitet, fordi det har mindre slør er noget vrøvl. Sløret
> har noget med anvendelsen og ikke mindst under hvilke forhold det er

Er dét nu også den endegyldige sandhed :-/

I min lille verden ser jeg tolerencerne som noget man konstanterer efter
fremstillingen af lejerne og følgelig katagoriserer dem derefter -
Altså: Man fremstiller ikke stramme C2-lejer på én produktionslinie og
løsere C7-lejer på en anden :-|

Når man gør sådan er det fordi at produktionens løsere emner ikke
ligefrem er ubrugelige, men derimod tilstrækkelige(!) ved specifikke
monteringer, hvorimod bl.a. hurtigt roterende emner og konstruktioner
hvor der stilles krav til præcis føring (á slør-frit baghjul!) har behov
for den finere tolerence.

Just my 0,05$

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 14-11-05 21:15

> [...]
> monteringer, hvorimod bl.a. hurtigt roterende emner og konstruktioner
> hvor der stilles krav til præcis føring (á slør-frit baghjul!) har

Det har også noget med varmeudvidelse og noget med friktion at gøre.
Til 2T'ere anvendes oftest C3 lejer, og i flere maskinreglementer er
der ligefrem nævnt hvilke lejer der er tilladt - oftest C3.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : MFO

Dato : 14-11-05 21:29

Armand wrote:

> [...]
> derefter - Altså: Man fremstiller ikke stramme C2-lejer på én
> produktionslinie og løsere C7-lejer på en anden :-|

Hej
Nu bliver der jo talt om slør, og det oversætter du med tolerancer. Det
er altså ikke det samme.
Når du presser et leje i (hvilket i nogle konstruktioner er nødvendigt)
bliver sløret mindre, og du kan derfor sagtens have et leje der er
løst, når det ikke er monteret og helt uden slør når det er monteret.
Løse lejer er altså ikke "dårlige" lejer, men det gælder selvfølgelig
om at vælge den rigtige type.

--
Michael
Kawa Z650, maskinarbejder produktionstekniker og så meget andet.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-11-05 21:44

MFO skrev:

> [...]
> løst, når det ikke er monteret og helt uden slør når det er monteret.
> Løse lejer er altså ikke "dårlige" lejer, men det gælder selvfølgelig

Nøjagtig som der også står i FAGs katalog. Mange faktorer
spiller ind ved dimensionering af lejeopbygninger. C-klasser
har ikke en skid med kvalitet at gøre. For at skære det ud i
pap. De tolerancer de enkelte lejedele har afgør hvor meget
slør der er i dem.

Ib Jakobsen

Fra : Mikkel Hansen

Dato : 14-11-05 10:29

Thomas Gulholm wrote:
> [Snip en masse om kuglelejer]
>
> Mvh
> Thomas

Fuldstændig urelateret til Thomas spørgsmål vil jeg tillade mig at komme
med en gyserhistorie om kuglelejer.

Efter en vellykket og våd generalforsamlingen i 'De Rådne Æbler MC' på
Fejø (Lolland), var jeg på vej hjem til København med kæresten bag på.
Lige før storstrømsbroen mente jeg at kunne mærke en regelmæssig
'tappen' nede omkring baghjulet - nå, det var sikkert et mønster i
vejoverfladen (talk about being in denial). Da vi nåede op på midten af
den første afdeling af broen blev denne vibration forstærket 10 gange og
jeg kunne mærke at baghjulet sejlede en smule og at maskinen ikke var så
styrevillig. Jeg kan afsløre at det ikke er behageligt at fornemme at
'nu styrter vi' når kæresten sidder bag på. Den kære pige var i øvrigt
fuldstændigt upåvirket af alt dette og da jeg, rystende af adrenalin,
manøvrerede maskinen ind på afkørslen til Bogø gav hun tegn med knæene
til at vi da i hvert fald ikke skulle holde pause nu (bagsædepiloter
findes også på mc).
Efter at have trillet lidt rundt på parkeringspladsen bestemte jeg mig
til at få falck til at komme og hente dyret - jeg havde dog ingen anelse
om hvad det var der var galt, troede kanske det var kædeled der havde
sat sig fast, men kunne ikke finde dem.
Fast forward et par dage da jeg er nede hos mekanikeren og hente mc'en
(jeg havde givet dem min geniale teori om at kæden var screwed). Chefen
fortalte at en af mekanikerne lige skulle prøve at køre en tur for at se
hvad det var jeg mente, men han blev så chokket at han måtte stige af og
trække hjem til værkstedet. Derefter viste han mig de gamle
baghjulskuglelejer. Mange af kuglerne var tværet ud på samme måde som
hvis en damptromle havde kørt hen over dem, 4-6cm lange klatter af metal.
Og nej, jeg vasker kun min mc med vand og klud, ikke noget med
højtryksspul

Og hvad er moralen så? Der er ingen morale! Ingen moral heller. Og dog:
En dag bliver du måske ramt af lynet eller dine 60000km gamle kuglelejer
dør, så vær glad for dine popcorn mens du har dem! :-|

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-11-05 17:21

"Mikkel Hansen" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Fuldstændig urelateret til Thomas spørgsmål vil jeg tillade mig at komme
> med en gyserhistorie om kuglelejer.

Jæ vil osse!

Der er to ting jeg hader!
1. At have fået nyt bagdæk på og have glemt det. Så hiver man den på
baghjulet, og SÅ: Slingre ned ad Vestergade... For det gamle bagdæk var
slidt helt fladt, så cyklen stort set holdt sideværts balance af sig selv,
mens det nye har en lækker rund profil

2. At hive cyklen på baghjulet. Baghjulslejerne er totalt slidt ned. Efter
200m i flot balance vælger baghjulet at vælte over i højre yderposition, og
så drejer man den flotte wheelie 1 meter til højre. I let panik korrigerer
man, så nu vælter hjulet over i venstre yderstilling, og så drejer man
halvanden meter til venstre, hvorefter...
Så er det tid til nye lejer.

Rittig

Fra : MKS - 74

Dato : 14-11-05 17:47

On Mon, 14 Nov 2005 10:28:59 +0100, Mikkel Hansen <nej@tak.dk> wrote:

>Og hvad er moralen så? Der er ingen morale! Ingen moral heller. Og dog:
>En dag bliver du måske ramt af lynet eller dine 60000km gamle kuglelejer
>dør, så vær glad for dine popcorn mens du har dem! :-|

Carpe diem - jeg har iøvrigt en kammerat for hvem der skete præcis det
samme eller næsten for han gik på røven i noget nær flatout-2 up da
baghjulet totalblokerede, de slap dog med skrækken og kunne
reproducere efterflg .

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 14-11-05 18:11

Mange tak for svarene - det blev til dobbelt lukkede SKF lejer, og så
får den også nye pakdåser nu jeg er i gang.

Der skal nok komme flere spørgsmål ;)

Mvh
Thomas