Er min katalysator virkelige gået i stykke~
Fra : allan

Dato : 13-11-05 21:26

Hej.

Min servicelampe i bilen havde lyst i ca 14 dage da jeg kørte på
værksted for at få bilen tjekket.

De fortalte at det var katalysatoren der var gået i stykker.
4200 kroner skulle de have for en ny, men jeg spurte om jeg
kunne køre lidt endnu med det. Det kunne jeg sagtens sagde de,
men når bilen skulle synes ville den blive kaseret.
Nu skulle bilen synes 14 dage efter. Den gik lige igennem uden
problemer.

Lampen er begyndt at lyse i fx. 3-4 dage hvorefter den er
slukket i 3-4 dage, og sådan har det gået i ca 6 uger nu.

Så er det jeg spørger: KAN DET VIRKELIG PASSE AT KATALYSATOREN
ER GÅET, ELLER HVA. SIDDER DER MÅSKE ET STIK DER MÅLER PÅ DEN,
SOM DER KUNNE VÆRE EN LØS FORBINDELSE I. Jeg ved det ikke, men
det ville da være noget billigere en at udskifte "katten".

mvh Allan

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Henning Lund

Dato : 13-11-05 21:40

allan <pipper@city.dk> skrev:
> [...]
> SOM DER KUNNE VÆRE EN LØS FORBINDELSE I. Jeg ved det ikke, men
> det ville da være noget billigere en at udskifte "katten".

Det er den forkerte gruppe du spørger i, denne gruppe er til hvad jeg
har lært her idag:
-- 3. Fundats - Formål med gruppen:
Et forum for bilejere/-interesserede, hvor man kan udveksle
erfaringer med hinanden.
Mvh
Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : allan

Dato : 13-11-05 21:44

[...]

Tror jeg ikke. Der er da mange der spørger om problemer med
deres bil i netop denne gruppe?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 21:47

pipper@city.dk (allan) skrev :

>Tror jeg ikke. Der er da mange der spørger om problemer med
>deres bil i netop denne gruppe?

Lad dig ikke gå på af Henning - han er vist bare gået udu idag ;)

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-11-05 22:01

Hej,

On Sun, 13 Nov 2005 20:44:21 GMT, pipper@city.dk (allan) wrote:

>Tror jeg ikke. Der er da mange der spørger om problemer med
>deres bil i netop denne gruppe?

Tag dig ikke af Henning, han føler sig blot trådt over tæerne

** Lars

Fra : allan

Dato : 14-11-05 16:57

Hej igen.

Først vil jeg sige at jeg ikke vidste at når man skrev med stort
betød det at man råbte, så undskyld. Skal ikke ske igen.

Min bil er en Nissan Primera 1,8 fra 2000 og med benzin motor.

Lampen lyste da jeg var til syn, og bilen har kørt 130000km.

Fra : alexbo

Dato : 13-11-05 22:07

"Henning Lund"

> Det er den forkerte gruppe du spørger i, denne gruppe er til hvad jeg har
> lært her idag:

Næh, gruppen er rigtig men ellers er der ikke meget fornuftigt i
spørgsmålet.

Om Allans katalysator virkelig er gået i stykker, kan man ikke svare konkret
på, vi ved f.eks ikke engang hvilken bil Allan har.
Desuden råber han så man dårligt kan høre hvad han siger.
For både Allan og dig gælder, at jo mere man tænker over spørgsmålet, jo
bedre svar får man,
for hvorfor skulle vi gøre os mere umage, end ham der har brug for hjælp.

mvh
Alex Christensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 21:49

pipper@city.dk (allan) skrev :

> [...]
>SOM DER KUNNE VÆRE EN LØS FORBINDELSE I. Jeg ved det ikke, men
>det ville da være noget billigere en at udskifte "katten".

Jeg har aldrig set en kat med nogle følere på - og siden den åbenbart
virker iflg afprøvningen ved syn, er der nok en anden fejl på bilen,
siden den lampe lyser op

Det bør dit værksted da kunne hitte ud af

(jeg tvivler seriøst på at en katalysator lyder af en periodisk fejl)

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 21:50

"allan" <pipper@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> SOM DER KUNNE VÆRE EN LØS FORBINDELSE I. Jeg ved det ikke, men
> det ville da være noget billigere en at udskifte "katten".

Et er SIKKERT. Hvis katten ikke virker så var din bil IKKE blevet synet.
Find et andet værksted som kan finde ud af at udlæse fejlkoderne fra bilens
computer.
Tror mere på at det KUNNE være selve lambdasonden end katten, men som sagt
få det undersøgt hos nogen som kan deres kram vedr. fejlfinding i stedet for
gætterier.

--
Tom

Fra : Lars Knudsen

Dato : 13-11-05 22:07

Heysan,

On Sun, 13 Nov 2005 20:25:41 GMT, pipper@city.dk (allan) wrote:

>Min servicelampe i bilen havde lyst i ca 14 dage da jeg kørte på
>værksted for at få bilen tjekket.

Det var ellers længe at vente med at fise forbi værkstedet

> [...]
>men når bilen skulle synes ville den blive kaseret.
>Nu skulle bilen synes 14 dage efter. Den gik lige igennem uden

Tjaeaaeh.. Min kat er gået - men den er så også brændt igennem -
såeeeh, der var ikke så meget at rafle om

Nu er det jo ikke til at vide, for du skriver hverken hvilken bilen du
har eller hvad det er for en kampe der lyser - men i princippet kan
det da være en lambda-sonde eller noget andet der er gået.

>Lampen er begyndt at lyse i fx. 3-4 dage hvorefter den er
>slukket i 3-4 dage, og sådan har det gået i ca 6 uger nu.

Det lugter da lidt af løs forbindelse. Eller måske kat'en blot er
"halvdefekt" så udstødningen ligger inden for de tolerancer der er når
de måler på den til syn?

Vores gamle Saxo dumpede til syn sidste år pga en utæthed i
udstødningen som gav for høj lambda-værdi.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 13-11-05 22:46

allan skrev:

> Lampen er begyndt at lyse i fx. 3-4 dage hvorefter den er
> slukket i 3-4 dage, og sådan har det gået i ca 6 uger nu.

Hvilken bil ?

Det er vel motorlampen og ikke servicelampen der lyser ?

Jeg gætter på en dårlig forbindelse til, eller en dårlig
lambdasonde.

Der sker så det at motorens styring går i nødprogram. Var den i
nødprogram, da du kom til syn, vil den forurene mere end den må.

> [...]
> SOM DER KUNNE VÆRE EN LØS FORBINDELSE I. Jeg ved det ikke, men
> det ville da være noget billigere en at udskifte "katten".

Uha, hold op med den råben - jeg får helt hovedpine.....

Det kan være katalysatoren, men jeg tror det næppe.

hvor gammel er bilen ?
hvor mange kilometer har den gået ?

Klaus

Fra : jacob

Dato : 14-11-05 07:01

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)"
"snip start"
Der sker så det at motorens styring går i nødprogram. Var den i
nødprogram, da du kom til syn, vil den forurene mere end den må.

Klaus
"snip slut"

Det er ikke sikkert, nyere biler forurener så lidt, iforhold til kravet, at
deres "nødprogram, ikke forurener mere end hvad kravet siger......

MVH
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 08:37

> [...]
> SOM DER KUNNE VÆRE EN LØS FORBINDELSE I. Jeg ved det ikke, men
> det ville da være noget billigere en at udskifte "katten".

Du skriver ikke hvilken bil det drejer sig om, ej heller hvilken type
brændstof det er.

Men helt generelt kan motorstyringen ikke fortælle om katalysatoren er
defekt.
Med mindre der er tale om en bil der kan måle udstødningen efter
katalystatoren.

Så måske det er en lambdasonde istedet - har du fået udlæst fejlkoder fra
motorstyringen.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"