Gættekonkurence
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 21:11

Hej gutter

En weekendtur til Stockholm - fra København, hvor der blev målt
brændstofforbrug i en 16 år gammel Opel Vectra 2,0i - med mere end 300.000
km på klokken.

Før afgang fra hhv Kbh og Stockholm blev bilen tanket hélt til randen -
mange gange klik på pistolen, til "vandspejlet" ikke længere kunne synke ned
i røret, hvor der fyldes benzin på.

Ved ankomst til den "anden ende" blev der fyldt tilsvarende på igen, og
antallet af kørte kilometer blev divideret med antallet af liter, der kunne
mases ned i tanken.

Alt i alt på turen derop og hjem igen (næsten ingen bykørsel) - hvor langt
kunne bilen køre pr liter benzin..?

P.S: Der blev kørt EKSTREMT forsigtigt - det gjaldt kun om at holde
forbruget lavt - og ikke at være til gene for den øvrige trafik.

P.P.S: Svaret postes inden midnat.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 21:19

> Alt i alt på turen derop og hjem igen (næsten ingen bykørsel) - hvor langt
> kunne bilen køre pr liter benzin..?

Gætter på 14-15 km/L

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk

Fra : John Sahl

Dato : 13-11-05 21:15

Jan W Nielsen wrote:
> Alt i alt på turen derop og hjem igen (næsten ingen bykørsel) - hvor
> langt kunne bilen køre pr liter benzin..?

Gider ikke gætte

> P.S: Der blev kørt EKSTREMT forsigtigt - det gjaldt kun om at holde
> forbruget lavt - og ikke at være til gene for den øvrige trafik.

Lyder som en forfærdelig kedelig tur, jeg håber du havde godt selskab
med til at underholde dig lidt

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 21:41

> Lyder som en forfærdelig kedelig tur, jeg håber du havde godt selskab
> med til at underholde dig lidt

Havde selskab af min kæreste - så det kunne ikke blive meget bedre..

Det var egentlig ikke så slemt at følges med truckerne...

.....men når man mangler 100 km, er det fristende lige at få dem overstået i
en fart..

P.S.: Budene ligger pt langt ved siden af.

/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 13-11-05 21:29

Jan W Nielsen wrote:

> Alt i alt på turen derop og hjem igen (næsten ingen bykørsel) - hvor
> langt kunne bilen køre pr liter benzin..?

16,32 Km/l skulle vel ikke være et problem

/Brian

Fra : ena

Dato : 13-11-05 21:32

14,09 km/l

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-11-05 21:39

On Sun, 13 Nov 2005 21:11:17 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Alt i alt på turen derop og hjem igen (næsten ingen bykørsel) - hvor langt
>kunne bilen køre pr liter benzin..?

>--

I betragtning af din iver efter at fortælle os om det, så gætter jeg
på et godt resultat.

Mit gæt er 19.18 km/l.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 22:03

> I betragtning af din iver efter at fortælle os om det, så gætter jeg
> på et godt resultat.

*ROFL*

You´re damned right....

(Det VAR forbløffende godt. Da jeg kom derop, stod bilen ikke helt lige, da
jeg tankede, og jeg troede derfor, at det var den "forstyrrelse", der gav et
misvisende godt resultat.... Men på vej hjem, hvor jeg kørte 670 km i
modvind (medvind derop), og hvor bilen stod helt vandret under tankning,
blev resultatet kun 0,6 km/ltr dårligere...jeg kørte også lidt langsommere
hjem..)

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-11-05 21:55

> [...]
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Alt i alt på turen derop og hjem igen (næsten ingen bykørsel) - hvor langt

Siden du er så glad for at fortælle os om det, er det sikkert et godt
resultat.

Mit gæt er 19.18 km/l.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 21:18

Jeg gætter på 12,67 km pr liter =)

Hanne

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 22:18

hvis man må gætte igen, så efter at have gået den nye oplysning om at du
kørte 670 km hver vej, dvs 1340 km i alt er mit bud ændret sig til 19,47
km/l

Hanne

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-11-05 22:29

On Sun, 13 Nov 2005 22:18:05 +0100, Hanne <hanne@lyre.dk> wrote:

>hvis man må gætte igen, så efter at have gået den nye oplysning om at du
>kørte 670 km hver vej, dvs 1340 km i alt er mit bud ændret sig til 19,47
>km/l

>--

Snyd og fusk. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 23:27

> hvis man må gætte igen, så efter at have gået den nye oplysning om at du
> kørte 670 km hver vej, dvs 1340 km i alt er mit bud ændret sig til 19,47
> km/l

Faktisk kørte jeg ikke helt 670 km hjem, da jeg tankede lige syd for
Stockholm..

Men derop var mit forbrug meget tæt på dit gæt..

/Jan W Nielsen

Fra : Bo Velschow

Dato : 13-11-05 22:35

> Hej gutter
>
> En weekendtur til Stockholm - fra København, hvor der blev målt
> brændstofforbrug i en 16 år gammel Opel Vectra 2,0i - med mere end 300.000
> km på klokken.

Mine svigerforældre kørte rutinemæssigt 20 km/l i deres '91 Kadett 1.6i (med
2 personer + last + typisk også anhænger), når de kørte en 200 km strækning
tur/retur på motorvejen (E47) (den runder snart en kvart mio. km).
Kadett'ens ECE-norm er 14,1 km/l, og Vectra'ens 12,3 (med forbehold for
tyrkfejl i mine gamle Bil-Revy'er ).

Jeg gætter på en 18-19 km/l

PS! Ovennævnte Kadett benyttes i dag af min kone - og den kører _ikke_
længere 20 km/l, skulle jeg hilse og sige... - hvilket vist både skyldes
længden af turene og kørestilen. Dog kunne Motorring 3 i myldretid normalt
klares med ca. 16 km/l.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 23:04

> Kadett'ens ECE-norm er 14,1 km/l, og Vectra'ens 12,3 (med forbehold for
> tyrkfejl i mine gamle Bil-Revy'er ).

Vectra´en står til 13,3 km/ltr (uden kat)

/Jan W Nielsen

Fra : Juul

Dato : 13-11-05 22:45

Hej Jan

Det må vel blive 18.5 km/L... :)

Jeg hørte om en Volvo-ansat der kørte en slags reklame-økonomi ræs fra
Göteborg til Stockholm og retur. Jeg ved ikke hvad hans gennemsnitshastighed
var men han kørte 24.5 km/L dokumenteret i en standard 170 Hk Volvo V70
2.4...

Ikke helt det samme som min Volvo. Efter 2000 km med ret blandet kørsel -
men forsigtig speederfod når jeg et snit på 8.9 km/L. 98 oktan kostede
iøvrigt her til aften 11.50 SEK... Hmm - jeg ville egentlig have taget
cyklen imorgen - indtil jeg så det blev regnvejr :)

Jeg håber I havde en god tur. Stockholm er en smuk by - fik I nogen
p-bøder??? (Fik min 5. bøde i denne uge på 5 måneder. Et halvt hjul på en
lav fortovskant 5 minutter mens jeg er i 7-11 for at handle = 700 SEK i
afgift - det tog svinet 3 min at udskrive bøden... Hvad sker der!!!?!)

VH Juul

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 23:06

> Jeg ved ikke hvad hans gennemsnitshastighed
> var men han kørte 24.5 km/L dokumenteret i en standard 170 Hk Volvo V70
> 2.4...

Ok - jeg tror også sagtens, jeg kunne nå derop - men så skal man altså
alvrlig ned i hastiged - ikke meget mere end tomgang i højeste gear..

> Stockholm er en smuk by - fik I nogen
> p-bøder???

Heldigvis ikke - men kan man ikke bare skide på dem, når man er fra
Danmark..?

/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-11-05 23:13

On Sun, 13 Nov 2005 23:06:06 +0100, "Jan W Nielsen"

> [...]
>alvrlig ned i hastiged - ikke meget mere end tomgang i højeste gear..

>Heldigvis ikke - men kan man ikke bare skide på dem, når man er fra

Jeg ville ikke påføre den slags dokumenter fækalier.

Der sker ikke umiddelbart noget, men bliver du ved en senere lejlighed
stoppet for et eller andet, bliver du helt sikkert konfronteret med
disse afgifter igen. Så er det altså ikke rart at de er fyldt med
gammelt lort.

Fremgangsmåden plejer at være den, at man ligesom ikke får lov til at
køre videre, før pengene er fremskaffet.

Been there - done that - have t-shirt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 23:21

> Fremgangsmåden plejer at være den, at man ligesom ikke får lov til at
> køre videre, før pengene er fremskaffet.

Så det gør ikke noget, hvis man alligevel snart skifter bilen ud..?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 14-11-05 09:20

> Been there - done that - have t-shirt.

Den gad jeg godt se!

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 23:20

> Heldigvis ikke - men kan man ikke bare skide på dem, når man er fra
> Danmark..?

Nej det kan ikke betale sig og jeg taler af bitter erfaring.

Har fået 4-5 pbøder i Sverige i en dansk registreret minibus.
Alle endte hos firmaet med krav om inkasso samt diverse gebyrer.

Gæt hvem der kom til at betale ...

Iøvrigt gælder reglen om en personbil er en bil under 3500Kg ikke i Sverige.
3 af de bøder jeg fik herover var foran indkøbscenter (Jägersro) fordi bilen
har
en totalvægt over 2000 kg nemlig 3500 Kg.

Mvh. Allan

Fra : Juul

Dato : 14-11-05 18:58

> Heldigvis ikke - men kan man ikke bare skide på dem, når man er fra
> Danmark..?

Det har jeg gjort i hvert fald... Men jeg har nu også solgt bilen :)

Jeg kunne ikke forestille mig at kommunerne som administrerer udskrivning og
betaling af p-bøder har et centralt register sammen med politiet. Der har
sgu alt for travlt med at skrive bøder ud til sagesløse til at tænke på den
slags ;)

Nej - seriøst. Færdes du ikke så meget i Sverige så lad være med at betale.
Det er bare en ekstra skat (som jeg ikke har lyst til at betale)...

VH Juul

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 23:20

> Alt i alt på turen derop og hjem igen (næsten ingen bykørsel) - hvor langt
> kunne bilen køre pr liter benzin..?

Svaret er:

18,64 km/ltr.

Den kørte praktisk talt 19 km/ltr derop - og lidt kortere hjem.

To faktorer spiller ind ift forskellen derop og hjem: Medvind/modvind og så
det faktum, at man i Sverige har valgt at tilsætte 5 pct. ætanol til den
almindelige benzin.

Vi var to mand samt temmelig meget oppakning.

Helt afgørende var den lave hastighed - nålen lå konstant på 90-100 km/t -
GPS´en sagde 5 km/t mindre.

(Jeg tør slet ikke tænke på, hvad den kunne køre, hvis man kun kørte 65 km/t
med 1500 o/min)

/Jan W Nielsen

Fra : Bagdad Bob

Dato : 13-11-05 23:23

> [...]
> GPS´en sagde 5 km/t mindre.
>
> (Jeg tør slet ikke tænke på, hvad den kunne køre, hvis man kun kørte 65

LOL - og min nye Vectra 2,0 T kan ikke drives over 10 km/l i snit

/Abildgaard

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 23:48

> LOL - og min nye Vectra 2,0 T kan ikke drives over 10 km/l i snit

Det er klart - motoren er svensk - og svenske motorer er lige så tørstige
som de langhårede båtnaller, der står i færgen i Helsingør..

( I øvrigt - den kan sagtens køre langt på literen, hvis du kørte lige så
langsomt og uden stop - men det gør an jo sjældent.)

/Jan W Nielsen

Fra : Bagdad Bob

Dato : 14-11-05 18:56

> [...]
>
> ( I øvrigt - den kan sagtens køre langt på literen, hvis du kørte lige så
> langsomt og uden stop - men det gør an jo sjældent.)

nah - svigerens V70'er går snildt 11-13 km/L på trods af en halv liter
ekstra slagvolume og et ekstra ben.

/Abildgaard

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-11-05 23:29

On Sun, 13 Nov 2005 23:20:17 +0100, "Jan W Nielsen"

>Svaret er:
>
>18,64 km/ltr.

>--

Så kan vi vel godt blive enige om at jeg har vundet millionen.

Det er i orden med en banknoteret check.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-11-05 23:48

> Så kan vi vel godt blive enige om at jeg har vundet millionen.
> Det er i orden med en banknoteret check.

Det må vi lige se på..

/Jan W Nielsen

Fra : Bo Velschow

Dato : 14-11-05 09:42

> Svaret er:
>
> 18,64 km/ltr.
>
> Den kørte praktisk talt 19 km/ltr derop - og lidt kortere hjem.

Det var jo det, jeg sagde (sådan cirka inden for måleusikkerheden)!
- de _er_ tørstige, de Opel'er!

Mht. ECE-normen er forvirringen vist total?!
I min "Bil-Revy '89" står der 12,3 km/l
I min "Motor's Bilårbog 1990" står der 13,3 km/l uden kat, og 13,0 km/l med
kat [*]
- og i min "Bil-Revy '91" (kan ikke lige finde den fra '90 -øv?!) samt i
"Biler '91" står der 13,0 km/l (men det må så være med katalysator)

Desværre må det siges, at jeg tit har fundet irriterende fejl i
Bil-Revy'en... :-/

[*] Lidt sjovt at se, at en Vectra 2,0i GL '90 kostede 206.154,- UDEN kat,
og 206.155 MED kat!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-05 10:09

> Desværre må det siges, at jeg tit har fundet irriterende fejl i
> Bil-Revy'en... :-/

Jep - det samme her.

> [*] Lidt sjovt at se, at en Vectra 2,0i GL '90 kostede 206.154,- UDEN kat,
> og 206.155 MED kat!

Ja.. He..he...

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-11-05 18:46

> [...]

> GPS´en sagde 5 km/t mindre.
>
> (Jeg tør slet ikke tænke på, hvad den kunne køre, hvis man kun kørte 65

Det var da et flot resultat, var det på sommer eller vinterruller?

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-11-05 20:42

> Det var da et flot resultat, var det på sommer eller vinterruller?

Vinterhjul.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-11-05 00:03

> Vinterhjul.
>
> /Jan W Nielsen

Jeg bilder mig ind at min bil går længst på vinterhjulene, dog er der gerne
faktorer der trækker i anden retning nå det er deres sæson. Min personlige
rekord ligger på 19,32 km/l over en tankfuld (på sommerhjul) hvilket ikke
var et forsøg på at sætte en, men et resultat af "slaske af sted"
feriekørsel på Sydfyn i år. Hastigheden var på speedometeret 80 på landevej
(60-70 mellem byskilte), og på den tankfulds længste tur på 70 km også 110
på motorvej. Bagagerummet var halvfyldt og kabinen med mig selv, konen og
ungerne i voksenstørrelse og så hunden (dalmatiner). Forskellen i bredden
alene på sommer/vinter er for mit vedkommende 2 cm, men det kunne da være
interessant at se hvor meget der kan vrides ud af en liter 92 oktan saft på
begge dæktyper nå man går efter det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 08:24

> Jeg bilder mig ind at min bil går længst på vinterhjulene, dog er der
> gerne
> faktorer der trækker i anden retning nå det er deres sæson.

Enig - men alt andet lige kører bilen længst på sommerhjul, da lamellerne
giver mere friktion.

Når alt andet IKKE er lige - og sommerhjulene derfor er 4 cm bredere, så
kører vinterhjulene ofte længere alligevel - til trods for lameller og
kulde.

> Min personlige
> rekord ligger på 19,32 km/l over en tankfuld (på sommerhjul) hvilket ikke
> var et forsøg på at sætte en, men et resultat af "slaske af sted"
> feriekørsel på Sydfyn i år.

Flot - hvilken bil er det..?

(Jeg har før også kørt meget langt på små ture, men det er første gang, at
jeg har kørt SÅ langt på økonomi-tur, og derfor har fået nedsat risikoen for
fejlmåling på grund af en liter mere eller mindre ved gen-tankning.)

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-11-05 10:43

> [...]
for
> fejlmåling på grund af en liter mere eller mindre ved gen-tankning.)

Det er en Honda Civic 1,4i S sedan med 90 hk fra 1/8-1997 som pt. har gået
164557 km, og som skulle gå 14,7 km/l. Jeg har altid selv fyldt den op og
altid helt op, røret til benzintanken er åbenbart konstrueret så snørklet at
benzinpistolen bare stopper hvis jeg tanker på normal vis. Jeg er nød til at
vende pistolen 180 grader, så den kommer ned "fra oven". Det resultere i at
jeg altid kan se benzinen inden pistolen slår fra og fylde det sidste
langsomt til den slår fra, men så står det også 6-7 cm fra toppen.

Fra starten til 151.345 km skiftede jeg normalt gear ved 3000 omdrejninger,
det gav et gennemsnit på 14,16 km/l. Så begyndte jeg at skifte gear ved 2500
omdrejninger og har gjort det siden, det har i perioden resulteret i et
gennemsnit på 15,27 km/l og hævet det totale gennemsnit til 14,29 km/l.

I den første periode skal der ud fra normen på de 14,7 km/l tages højde for
brug af aircondition og bredere hjul, træk af trailer, teltvogn (lukket
trailer på 450 kg.) og sidst i perioden også 800 kg campingvogn. I den anden
periode var teltvognen helt ude af billedet da det var den der blev byttet
ud med en campingvogn, ellers bliver bilen brugt på samme måde. Så jeg er
tilfreds med at den på trods af den ekstraforbrug vi selv har påført bilen i
form af udstyr og påhæng, går 0,57 km/l længere end den er lovet til.
Trækker jeg de tankfulde ud hvor der er kørt med påhæng er gennemsnittet i
anden periode 16,25 km/l, og det er så stadig med aircondition og de bredere
hjul en del af året.

Den er i øvrigt også økonomisk på alle andre måder da jeg stadig har min
første reparation til gode, og de tre gange den er blevet synet (sidst 28/09
i år) alle gange har været uden anmærkninger og forudgående værkstedsbesøg.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-11-05 11:14

> Jeg er nød til at
> vende pistolen 180 grader, så den kommer ned "fra oven".

Ha-ha.... Længe leve os nørder..

> [...]
> 28/09
> i år) alle gange har været uden anmærkninger og forudgående

Godt klaret..

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-11-05 17:50

> Ha-ha.... Længe leve os nørder..

Ja sådan kan man sikkert godt sige det

Den listige manøvre er nu affødt af måden påfyldningsrøret er konstrueret
på, eller noget der sidder i vejen inde i røret. Jager man pistolen i på
traditionel vis og fyre den af slår den fra med det samme, og det er det
samme på alle tankstationer. Men det betyder da at den er til at fylde helt
op, og at pistolen kommer op i en behageligere højde.

> Godt klaret..
>
> /Jan W Nielsen

Jeg er i hvert fald tilfreds med det, men venter man længe nok skal der jo
nok knække et eller andet. Bagbremserne (tromler) er i øvrigt stadig 100%
originale, men det kommer jo også på et tidspunkt.

Med venlig hilsen Kim