Valg af motor til VW Polo - 1,4 vs 1,4???
Fra : KNL DtP

Dato : 13-11-05 20:33

Hej.

Var ude og kigge lidt på bil i dag (BMW 116, Seat Altera, Mitsubishi
Colt, Peugeot 1007 og VW), og familien var enstemmigt enige om, at dagens
mest oplagte kandidat var en 2006 VW Polo.

Bilen vi prøvekørte var udstyret med en 1,4 l benzin-motor på 75 hk -
ikke ligefrem det store kraftværk, men dog nok til at flytte den
forholdsvis lille bil i et okay tempo.

I databladet kunne jeg læse følgende:

1,4 liter, 75 hk @ 5.000 rpm, 126 Nm @ 3.800 rpm
1,4 liter, 101 hk @ 6.000 rpm, 126 Nm @ 4.400 rpm

Slagvolumen er helt ens, da såvel boring og slaglængde er den samme.
Kompressionsforholdet er også ens (10,5:1). Mit spørgsmål er så, hvilken
forskel der er på de to motorer?

Tester man mon fra VW's side af deres standard 1,4'er og ser, hvilke
eksemplarer, der kan klare mosten. Dem, der kan, får lov til at gå op til
6.000 rpm og giver derved 25 hk ekstra, mens de "svageste" bliver
omdrejningsbegrænset og yder deres maks. effekt ved 1.000 rpm mindre.

Jeg synes, at der mangler en lidt kraftigere benzin udgave, hvor momentet
er væsentligt større end sølle 126 Nm. Så skal man over i en TDi'er, men
så stiger prisen lige med 26.000 kr. (100 hk benzin vs. TDi). De gamle,
som skal bruge bilen, har ikke det store kørselsbehov (~ 10.000 km/år),
så jeg synes ikke helt, at de får gælde af diesel.

Btw. har nogen erfaringer med nye Polo'er eller VW generelt? Værditab,
samlekvalitet, driftssikkerhed ect? Jeg går ud fra, at DK-pakken næsten
er selvskrevet, men er der ellers noget must-have udstyr? Farmand ville
gerne have en jydekrog på bilen, men VW oplyser 15.000 kr. som prisen på
en aftagelig - kan det virkelig passe?

MVH

Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 20:51

> [...]
> 6.000 rpm og giver derved 25 hk ekstra, mens de "svageste" bliver
> omdrejningsbegrænset og yder deres maks. effekt ved 1.000 rpm mindre.

Næh man laver såmænd en udgave med 75 Hk til dem som ikke har behov for mere
(eller ikke vil betale).
Forskelle i motorene ligger i topstykket, det ene er tilpasset lidt lavere
effekt, derfor kan den også levere det samme moment ved lidt lavere omdr.

Men den store forskel er nok i motorstyringen. Der presser de den "store"
lidt mere på tænding osv.
Derfor kan den "lille" kører på 91 oktan, den "store" kræver 95 oktan.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : KNL DtP

Dato : 13-11-05 20:54

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:43779919$0$6849$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Men den store forskel er nok i motorstyringen. Der presser de den
"store"
> lidt mere på tænding osv.

Okay, det forklarer en del.

> Derfor kan den "lille" kører på 91 oktan, den "store" kræver 95 oktan.

.... for at undgå tændingsbanken?

MVH

Kristian

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 21:06

> "store"
>
> Okay, det forklarer en del.

> ... for at undgå tændingsbanken?

Ja - det må derfor formodes at den "store" er spændt lidt mere for når den
skal yde de 100 Hk.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-05 20:58

KNL DtP skriver:

> Slagvolumen er helt ens, da såvel boring og slaglængde er den samme.
> Kompressionsforholdet er også ens (10,5:1). Mit spørgsmål er så, hvilken
> forskel der er på de to motorer?

Den ene er programmeret anderledes blanding, der får den til at ydermere
ved højere omdrejninger. Den har sikkert ikek så meget moment ved lave
omdrejninger.

> Btw. har nogen erfaringer med nye Polo'er eller VW generelt? Værditab,
> samlekvalitet, driftssikkerhed ect?

Jeg har "kun" haft VW golf siden 1990, så ja, det mener jeg at jeg kan.

De er dyre i indkøb, men det betaler sig oftest tilbage, når man skal
sælge den. Har lige afleveret en 8 år gammel Golf III, hvor dyreste
reperation har været en ny bagpotte og en ABS føler. Resten har været
dæk og bremser (normalt). Den blev aldrig efterbehandler for rust, men
var yderst pæn, da jeg afleverede den.

> [...]
> er selvskrevet, men er der ellers noget must-have udstyr? Farmand ville
> gerne have en jydekrog på bilen, men VW oplyser 15.000 kr. som prisen på

Det var samme pris jeg fik fortalt til mine nye Golf V. Elektronikken er
noget anderledes, eksempelvis kan tyverialarmen se om traileren bliver
koblet fra rent elektrisk.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-11-05 06:19

> [...]
> reperation har været en ny bagpotte og en ABS føler. Resten har været
> dæk og bremser (normalt). Den blev aldrig efterbehandler for rust, men

Golf III er da ikke kendt for at være særlig god hvad rust angår. Da jeg
ledte efter en faldt jeg da over et par stykker som var hårdt angrebet. På
den anden side, den min bror havde var vældig fin - men han er også et
pernittengryn (hvad biler angår :)).

--
Per, Esbjerg

Fra : kristensenrune@hotma~

Dato : 13-11-05 21:45

Har det ikke også noget at gøre med at den der yder 101 hk er en
16V??

Sådan er det i hvert fald i 6N udgaverne, ved ikke om det stadig er
sådan...

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-05 08:40

<kristensenrune@hotmail.com> skrev i en meddelelse
Har det ikke også noget at gøre med at den der yder 101 hk er en
16V??

Sådan er det i hvert fald i 6N udgaverne, ved ikke om det stadig er
sådan...

Næh ikke i det her tilfælde, det er næsten identiske 1,4 16V motorer.

I 6N var 75 Hk 1,6-8V og 100 Hk var 1,4-16V, derudover var der i classic og
st.car (Seat !) en 1,6-8V med 100 Hk.

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-11-05 22:36

On Sun, 13 Nov 2005 20:32:32 +0100, "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com>
wrote:

>Slagvolumen er helt ens, da såvel boring og slaglængde er den samme.
>Kompressionsforholdet er også ens (10,5:1). Mit spørgsmål er så, hvilken
>forskel der er på de to motorer?

Ikke den store umiddelbart. Det er begge den samme 16V konstruktion
der er arbejdet på

> [...]
>6.000 rpm og giver derved 25 hk ekstra, mens de "svageste" bliver
>omdrejningsbegrænset og yder deres maks. effekt ved 1.000 rpm mindre.

Nah.. Jeg tror motorerne er lagt bevidst forskelligt ud. 75HK er altid
blevet rost som en meget harmonisk hverdagsmotor, med et jævnt/lineært
træk over hele omdrejningsfeltet.
101HK'eren opfører sig lidt anderledes. Som jeg husker det blev den
introduceret som den første af de to versioner. Oprindeligt som en
"mini GTI" maskine til Polo 6N. Dens karakteristik er lagt ret
sportsligt ud. Den har et fair moment op til ca. 4000-4500 omdr, hvor
den vågner op og trækker temmelig godt igennem op til ca. 6500 omdr.

Jeg kan nævne at min egen 101 HK'er (placeret i en Fabia), har fået en
ordentlig gang trimning af Per Mai (Scantune), hvilket har gjort den
noget mere harmonisk, fortrinsvis pga. et bedre moment i det lave
område.

En ulempe ved 101 HK'eren er den temmeligt ringe speederrespons! Den
skal lige tænke lidt over tingene inden den følger dine
speederbevægelser. Optimeringen på min har hjulpet en smule på dette,
men ikke flernet fænomenet.

Enig.

MVH
Kent Glerup

Fra : Thomas

Dato : 15-11-05 22:17

*klip*
Farmand ville gerne have en jydekrog på bilen, men VW oplyser 15.000 kr. som
prisen på
en aftagelig - kan det virkelig passe?
*klip*

Den pris er lidt i overkandten, arbejder selv ved VW, og der tager vi 4747
kr inkl moms for et aftageligt træk med 13 polet stik. Dertil skal du ligge
vejl montering på 4 timer. Ca 3200 kr rundt regnet.

Har selv lige købt en bil magen til den du kigger på og kan kun anbefale
den. Den er simpelthen rigtig lækker :)

Mvh Thomas