/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Syn - tuning/TÜV
Fra : Brian


Dato : 13-11-05 20:28

Hejsa

Jeg har fået tilraget mig en potte der skal en tur omkring synshallen, for
at få plader på den.

Det er en TDI tramper fra Tyskland, hvor forrige ejer har haft den omkring
ABT, og fået den...hmmm... optimeret

Der er jo papirer fra TÜV på sådan en omgang, men hvordan ser synsfolkene på
den sag ? Skal jeg holde min kæft med at den er pillet lidt ved, eller skal
jeg stolt fortælle det, og vise dem TÜV papirerne ?

Såvidt jeg kan se, er der ikke noteret noget omkring tuningen i KFz-brief.

/Brian



 
 
Ukendt (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-05 21:01


"Brian" <Ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:43779374$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået tilraget mig en potte der skal en tur omkring synshallen, for
> at få plader på den.
>
> Det er en TDI tramper fra Tyskland, hvor forrige ejer har haft den omkring
> ABT, og fået den...hmmm... optimeret
>
> Der er jo papirer fra TÜV på sådan en omgang, men hvordan ser synsfolkene
> på den sag ? Skal jeg holde min kæft med at den er pillet lidt ved, eller
> skal jeg stolt fortælle det, og vise dem TÜV papirerne ?
>
> Såvidt jeg kan se, er der ikke noteret noget omkring tuningen i
> KFz-brief.

Tja hvis du gerne vil have den gennem syn, så skal du ikke fortælle noget og
kun fremvise det som bliver efterspurgt. Det er så op til din samvittighed
om den kan overleve sådan et besøg

--
Tom



Brian (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 13-11-05 21:32

Tom wrote:

> Tja hvis du gerne vil have den gennem syn, så skal du ikke fortælle
> noget og kun fremvise det som bliver efterspurgt. Det er så op til
> din samvittighed om den kan overleve sådan et besøg

Min samvittighed kan klare en del, men så vil jeg da bare holde min snut.

Takker for svaret

/Brian



Ukendt (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-11-05 21:04


> Jeg har fået tilraget mig en potte der skal en tur omkring synshallen, for
> at få plader på den.
>
> Det er en TDI tramper fra Tyskland, hvor forrige ejer har haft den omkring
> ABT, og fået den...hmmm... optimeret
>
> Der er jo papirer fra TÜV på sådan en omgang, men hvordan ser synsfolkene
> på den sag ? Skal jeg holde min kæft med at den er pillet lidt ved, eller
> skal jeg stolt fortælle det, og vise dem TÜV papirerne ?
>
> Såvidt jeg kan se, er der ikke noteret noget omkring tuningen i
> KFz-brief.
>

Jeg hentede sådan en fætter (dog Öettinger "optimeret") i Tyskerland sammen
med en kammerat - bilen var til ham. Der var store klistemærker med
"hinweise" og tekniske spec. i motor rummet.

Disse afmonterede vi og kørte til syn med den - trods at den havde knap 30
Hk ekstra opdagede syns Orla det ikke. Den gik dog også lige igennem røggas
testen.

Havde han sagt noget havde vi TüV papirene på ombygningen med - tror dog
ikke det ville have hjulpet.

Jeg tror ikke at de opdager det.
Og dog Henrik B. har været udsat for at dumpe pga. af en formodet chiptuning
som ikke var der.
Jeg ville holde min kaje og håbe på det bedste.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"






Brian (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 13-11-05 21:35

Claus Petersen wrote:

> Jeg hentede sådan en fætter (dog Öettinger "optimeret") i Tyskerland
> sammen med en kammerat - bilen var til ham. Der var store
> klistemærker med "hinweise" og tekniske spec. i motor rummet.

På den her er der ikke andet end et lille ABT skilt på bagklappen...

> Disse afmonterede vi og kørte til syn med den - trods at den havde
> knap 30 Hk ekstra opdagede syns Orla det ikke. Den gik dog også lige
> igennem røggas testen.

Jeg har også fået røggastestet den, og det gik fint så det er jeg ikke
bekymret for.

> Havde han sagt noget havde vi TüV papirene på ombygningen med - tror
> dog ikke det ville have hjulpet.

Hvorfor havde det ikke hjulpet ?
Jeg troede de skulle godtage det, når man kunne fremvise TÜV ?

> Jeg tror ikke at de opdager det.
> Og dog Henrik B. har været udsat for at dumpe pga. af en formodet
> chiptuning som ikke var der.
> Jeg ville holde min kaje og håbe på det bedste.

Jeg holder så bare mund med det

/Brian



Mogens (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 13-11-05 21:38

"Brian" <Ellers@tak.du> wrote in message
news:4377a321$0$41150$14726298@news.sunsite.dk...

>> Havde han sagt noget havde vi TüV papirene på ombygningen med - tror
>> dog ikke det ville have hjulpet.

> Hvorfor havde det ikke hjulpet ?
> Jeg troede de skulle godtage det, når man kunne fremvise TÜV ?

Nope - jvf. Færdselsstyrelsen er det ikke nogen godkendelse,
der kan anvendes i DK. Du kan eksempelvis ha' en tysk TÜV-
godkendelse på et sænkningssæt, der bevirker for lavt placerede
tågelygter, hvis bilen skal registreres i DK...
--
Mvh Mogens



Morten Fruergaard (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-11-05 21:47

Mogens wrote:
> Nope - jvf. Færdselsstyrelsen er det ikke nogen godkendelse,
> der kan anvendes i DK. Du kan eksempelvis ha' en tysk TÜV-
> godkendelse på et sænkningssæt, der bevirker for lavt placerede
> tågelygter, hvis bilen skal registreres i DK...

Færdselsstyrelsen godkender TÜV.

Dog skal danske regler om fx højde til lygter stadig være overholdt.


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Mogens (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 13-11-05 21:49

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:4377a62a$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...

> Færdselsstyrelsen godkender TÜV.

Kan du ikke fortælle Peter Dyrelund dét så!
Han sidder med de sager - i Færdselsstyrelsen

Da han kører Alfa Romeo, har han skrevet et længere indlæg
om sagen på www.cuoresportivo.dk, hvor du kan søge...



Morten Fruergaard (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 13-11-05 22:13

Mogens wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in
> message news:4377a62a$0$41140$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Færdselsstyrelsen godkender TÜV.
>
> Kan du ikke fortælle Peter Dyrelund dét så!
> Han sidder med de sager - i Færdselsstyrelsen


Nå.

Jeg har fået en 4x4 godkendt med et 100 mm body lift kit. Dette er stort set
UMULIGT at få godkendt i DK, hvis du laver det selv.

Med en TÜV erklæring er bilen blevet godkendt - og det INKL. fælge, som
sidder 13 cm længere ude end standard!

Så jo. TÜV bliver godkendt i Danmark.

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Mogens (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 13-11-05 22:17

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:4377ac6e$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...

> Nå.

Selv nå

> Jeg har fået en 4x4 godkendt med et 100 mm body lift kit. Dette er stort
> set UMULIGT at få godkendt i DK, hvis du laver det selv.
> Med en TÜV erklæring er bilen blevet godkendt - og det INKL. fælge, som
> sidder 13 cm længere ude end standard!
> Så jo. TÜV bliver godkendt i Danmark.

Et godt eksempel på en hal, der ikke ved, hvad de har med at gøre.
Læs f.eks. tråden om bilsyn, startet idag, hvor biler med flere mangler
godkendes alligevel.

TÜV kan ikke anvendes som blåt stempel i DK, fordi det er udarbejdet
ift. et andet marked end dansk...
--
Mvh Mogens



Morten Fruergaard (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-11-05 17:33

Mogens wrote:
>> Jeg har fået en 4x4 godkendt med et 100 mm body lift kit. Dette er
>> stort set UMULIGT at få godkendt i DK, hvis du laver det selv.
>> Med en TÜV erklæring er bilen blevet godkendt - og det INKL. fælge,
>> som sidder 13 cm længere ude end standard!
>> Så jo. TÜV bliver godkendt i Danmark.
>
> Et godt eksempel på en hal, der ikke ved, hvad de har med at gøre.

Synshallen rådførte sig med Færdselsstyrelsen.

> Læs f.eks. tråden om bilsyn, startet idag, hvor biler med flere
> mangler godkendes alligevel.

Ja, men gjorde de opmærksomme på manglerne?
Der er da himmelvid forskel på at de overser et par ting, og så på, at man
vil have en forandring godkendt som konstruktiv ændring.

> TÜV kan ikke anvendes som blåt stempel i DK, fordi det er udarbejdet
> ift. et andet marked end dansk...

Arh...
Så vil man da være på tværs...
Hver er forskellen på det tyske og danske marked?



--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Mogens (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-11-05 19:30

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:4378bc1e$0$41148$14726298@news.sunsite.dk...

> Arh... Så vil man da være på tværs...

Erfaring

> Hver er forskellen på det tyske og danske marked?

Eksempelvis kan du i Tyskland lovligt køre med et TÜV-godkendt
sænkningssæt, hvor tågelysene er lavere end 25 cm, der er grænsen
i DK...
--
Mvh Mogens



jan@stevns.net (14-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-11-05 19:38

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Eksempelvis kan du i Tyskland lovligt køre med et TÜV-godkendt
>sænkningssæt, hvor tågelysene er lavere end 25 cm, der er grænsen
>i DK...

Hvad er grænsen egentligt i tyskland ?

(Det lyder besynderligt, hvis TÜV skulle tilsidesætte regler dernede i
ordnung_muss_sein landet ;)


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Ukendt (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-05 19:44


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:89mhn1lthml7k576mnma2jelm9dd2k3vu8@dtext.news.tele.dk...
> "Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :
>
>>Eksempelvis kan du i Tyskland lovligt køre med et TÜV-godkendt
>>sænkningssæt, hvor tågelysene er lavere end 25 cm, der er grænsen
>>i DK...
>
> Hvad er grænsen egentligt i tyskland ?
>
> (Det lyder besynderligt, hvis TÜV skulle tilsidesætte regler dernede i
> ordnung_muss_sein landet ;)

TuV har ikke (nødvendigvis) styr på en kongelig finke. Har læst om flere
der har fået godkendt deres eftermonterede HID lygter (selv om parabolen er
mærket med H7)

Men skønt at både UK og DE er lidt mindre strikse end DK

--
Tom



Mogens (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-11-05 19:49

<jan@stevns.net> wrote in message
news:89mhn1lthml7k576mnma2jelm9dd2k3vu8@dtext.news.tele.dk...

> Hvad er grænsen egentligt i tyskland ?

Kender jeg ikke - men bevæger du dig lidt rundt dernede,
ser du de vildeste low riders (lovlige)...

> (Det lyder besynderligt, hvis TÜV skulle tilsidesætte regler dernede i
> ordnung_muss_sein landet ;)

Tilsidesætte?
Formålet med TÜV er, at de godkender og dermed lægger hovedet
på blokken vedr. det testede udstyr/materiale. Husk på, at TÜV ikke
kun har med biler at gøre, men alt muligt andet også!



jan@stevns.net (14-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-11-05 21:19

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Tilsidesætte?

ja - i ordets bogstavelige forstand

hvis der er et krav om at f.eks tågelygter mindst skal sidde i en
given afstand over vejbanen, ville jeg finde det underligt, at en TÜV
godkendelse kan ændre på det

Jeg kan simpelthen ikke huske hvad en tågelygte er på tysk, så hitte
regler om sådanne er ikke lige for ;)

(det er vel en scheinwerferdims ;)



--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Morten Fruergaard (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-11-05 21:22

jan@stevns.net wrote:
> "Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :
>
>> Tilsidesætte?
>
> ja - i ordets bogstavelige forstand
>
> hvis der er et krav om at f.eks tågelygter mindst skal sidde i en
> given afstand over vejbanen, ville jeg finde det underligt, at en TÜV
> godkendelse kan ændre på det

Den gør den sikkert heller ikke...
Den regel har de sikkert ikke i D - kun i DK, og derfor tager de ikke højde
for den i D...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



jan@stevns.net (14-11-2005)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 14-11-05 21:29

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Den gør den sikkert heller ikke...
>Den regel har de sikkert ikke i D - kun i DK, og derfor tager de ikke højde
>for den i D...

med andre ord - vi kan vel være ret enige om at TÜV eller ikke TÜV, er
flueknepperi hvad biler angår her i landet ?


--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Mogens (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-11-05 21:33

<jan@stevns.net> wrote in message
news:emshn1tgps2ge9ekcei5jrcabh2gi1nvua@dtext.news.tele.dk...

> med andre ord - vi kan vel være ret enige om at TÜV eller ikke TÜV, er
> flueknepperi hvad biler angår her i landet ?

Jeg skriver, at man ikke kan bruge en TÜV-godkendelse som
det blå stempel i DK - det bevis giver ikke pr automatik grønt
lys for noget som helst, hvilket er tilfældet i Tyskland !
--
Mvh Mogens



Morten Fruergaard (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-11-05 21:43

Mogens wrote:
> <jan@stevns.net> wrote in message
> news:emshn1tgps2ge9ekcei5jrcabh2gi1nvua@dtext.news.tele.dk...
>
>> med andre ord - vi kan vel være ret enige om at TÜV eller ikke TÜV,
>> er flueknepperi hvad biler angår her i landet ?
>
> Jeg skriver, at man ikke kan bruge en TÜV-godkendelse som
> det blå stempel i DK - det bevis giver ikke pr automatik grønt
> lys for noget som helst, hvilket er tilfældet i Tyskland !

Dette er jeg dog enig i...

Nemlig at TÜV ikke = godkendelse, det er et måske.


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Morten Fruergaard (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-11-05 21:35

jan@stevns.net wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :
>
>> Den gør den sikkert heller ikke...
>> Den regel har de sikkert ikke i D - kun i DK, og derfor tager de
>> ikke højde for den i D...
>
> med andre ord - vi kan vel være ret enige om at TÜV eller ikke TÜV, er
> flueknepperi hvad biler angår her i landet ?

Nej.

For hvis der fx er TÜV på en undervogn, og lygterne IKKE går for langt ned,
så KAN en TÜV bruges...
Eller hvis der er TÜV på et body lift, så kan TÜV godkendelsen OGSÅ
bruges...


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Mogens (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-11-05 21:38

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:4378f507$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...

> For hvis der fx er TÜV på en undervogn, og lygterne IKKE går for langt
> ned, så KAN en TÜV bruges...

Men det er ikke TÜV-godkendelsens skyld !
--
Mvh Mogens



Morten Fruergaard (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-11-05 21:44

Mogens wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in
> message news:4378f507$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> For hvis der fx er TÜV på en undervogn, og lygterne IKKE går for
>> langt ned, så KAN en TÜV bruges...
>
> Men det er ikke TÜV-godkendelsens skyld !

Jo.... For uden den kan bilen slet ikke godkendes...

Og uden TÜV godkendelsen blev min tidligere 4x4 ikke synet...
Den blev synet PGA. TÜV godkendelsen - hvis den ikke var til stede, så var
den IKKE blevet synet...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Mogens (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-11-05 21:46

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:4378f720$0$41139$14726298@news.sunsite.dk...

>>> For hvis der fx er TÜV på en undervogn, og lygterne IKKE går for
>>> langt ned, så KAN en TÜV bruges...

>> Men det er ikke TÜV-godkendelsens skyld !

> Jo.... For uden den kan bilen slet ikke godkendes...
> Og uden TÜV godkendelsen blev min tidligere 4x4 ikke synet...
> Den blev synet PGA. TÜV godkendelsen - hvis den ikke var til stede, så var
> den IKKE blevet synet...

Skyldes udelukkende at papiret tilsyneladende har overbevist synsfolkene
og Færdselsstyrelsen, du skrev var involveret. Men det ér ikke sådan jvf.
PD (se ny tråd)
--
Mvh Mogens



Morten Fruergaard (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-11-05 21:54

Mogens wrote:
> Skyldes udelukkende at papiret tilsyneladende har overbevist
> synsfolkene og Færdselsstyrelsen, du skrev var involveret. Men det ér
> ikke sådan jvf. PD (se ny tråd)


Jo. For på det punkt er der ingen specielle danske regler, og derfor dur
TÜV'en...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Ukendt (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-11-05 22:02


"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:4378f959$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
> Mogens wrote:
>> Skyldes udelukkende at papiret tilsyneladende har overbevist
>> synsfolkene og Færdselsstyrelsen, du skrev var involveret. Men det ér
>> ikke sådan jvf. PD (se ny tråd)
>
>
> Jo. For på det punkt er der ingen specielle danske regler, og derfor dur
> TÜV'en...

Nej.
I deailforskrifter for motorkøretøjer står at "minimumshøjden fra vejbanen
til nederstes kant på parabolen skal være minimum 500 mm" (sådan ud fra
hukommelsen).
Så gavner det INTET at man har en TuV godkendelse på sine sænkningsfjedre,
hvis ikke denne højde er tilstede

--
Tom



Mogens (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-11-05 22:07

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:4378fb58$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Jo. For på det punkt er der ingen specielle danske regler, og derfor dur
>> TÜV'en...

Ingen regler for DK? - så er det jo blot alm. forhandling.
Iøvrigt tror jeg ikke på, at der ikke er regler for den slags i DK

> Nej.
> I deailforskrifter for motorkøretøjer står at "minimumshøjden fra vejbanen
> til nederstes kant på parabolen skal være minimum 500 mm" (sådan ud fra
> hukommelsen).
> Så gavner det INTET at man har en TuV godkendelse på sine sænkningsfjedre,
> hvis ikke denne højde er tilstede

Han taler sikkert om den høje 4x4
--
Mvh Mogens



Morten Fruergaard (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-11-05 05:25

Mogens wrote:

> Han taler sikkert om den høje 4x4

Jep.


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Morten Fruergaard (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-11-05 05:27

Tom wrote:
>> Jo. For på det punkt er der ingen specielle danske regler, og derfor
>> dur TÜV'en...
>
> Nej.
> I deailforskrifter for motorkøretøjer står at "minimumshøjden fra
> vejbanen til nederstes kant på parabolen skal være minimum 500 mm"
> (sådan ud fra hukommelsen).

Ikke relevant her.

> Så gavner det INTET at man har en TuV godkendelse på sine
> sænkningsfjedre, hvis ikke denne højde er tilstede

Bemærk, hvad jeg skriver. At TÛV'en gælder, hvis der ikke er nogen specielle
danske regler...
DU henviser til en dansk regel => at det ikke er sikkert at TÜV kan bruges,
da de danske regler skal overholdes.


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Jan W Nielsen (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 15-11-05 09:12

>> Men det er ikke TÜV-godkendelsens skyld !

> Jo.... For uden den kan bilen slet ikke godkendes...

Jo, hvis du kommer med tilsvarende dokumentation/beskrivelse fra et andet
tilsvarende prøvnings-institut.

Det er ikke TÜVs skyld, du kan køre ud på vejene - det er de godkendende
(danske) myndigheder, som du har overbevist med dokumentation fra troværdig
kilde.



/Jan W Nielsen



Morten Fruergaard (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 15-11-05 17:24

Jan W Nielsen wrote:
>>> Men det er ikke TÜV-godkendelsens skyld !
>
>> Jo.... For uden den kan bilen slet ikke godkendes...
>
> Jo, hvis du kommer med tilsvarende dokumentation/beskrivelse fra et
> andet tilsvarende prøvnings-institut.


Ja. Ok. Men TÜV er mest almindelig...

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Jan W Nielsen (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 15-11-05 17:41

> Ja. Ok. Men TÜV er mest almindelig...

Det er nok rigtigt, ja..

/Jan W Nielsen



Mogens (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 15-11-05 19:01

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:437a0ecf$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>> Ja. Ok. Men TÜV er mest almindelig...

> Det er nok rigtigt, ja..

Pyhha - det holdt hårdt...
--
Mvh Mogens



Jan W Nielsen (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 15-11-05 09:10

> Men det er ikke TÜV-godkendelsens skyld !

Det er korrekt.

Det er kun danske myndighder, der godkender i Danmark.

Ikke udenlandske private virksomheder.

Sverige har også en slags TÜV - husker ikke hvad det hedder - men det kan
bruges på samme måde.

Man bruger det til at dokumentere nogle konkrete forhold - som skal
dokumenteres, for at myndighederne vil godkende bilen.

/Jan W Nielsen



John Sahl (14-11-2005)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 14-11-05 21:42

Morten Fruergaard wrote:
> Nej.
>
> For hvis der fx er TÜV på en undervogn, og lygterne IKKE går for
> langt ned, så KAN en TÜV bruges...
> Eller hvis der er TÜV på et body lift, så kan TÜV godkendelsen OGSÅ
> bruges...

Desværre har Mogens ret. TÜV er ikke nogen garanti for, at kunne
syne bilen i DK, heller ikke i de tilfælde du beskriver. Det sker igen
og igen, at folk dumpes på trods af TÜV.

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



Mogens (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 14-11-05 21:43

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> wrote in message
news:4378f698$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Desværre har Mogens ret. TÜV er ikke nogen garanti for, at kunne
> syne bilen i DK, heller ikke i de tilfælde du beskriver. Det sker igen
> og igen, at folk dumpes på trods af TÜV.

Se venligst min nye tråd om emnet...
--
Mvh Mogens



Morten Fruergaard (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-11-05 21:52

John Sahl wrote:
> Morten Fruergaard wrote:
>> Nej.
>>
>> For hvis der fx er TÜV på en undervogn, og lygterne IKKE går for
>> langt ned, så KAN en TÜV bruges...
>> Eller hvis der er TÜV på et body lift, så kan TÜV godkendelsen OGSÅ
>> bruges...
>
> Desværre har Mogens ret. TÜV er ikke nogen garanti for, at kunne
> syne bilen i DK, heller ikke i de tilfælde du beskriver. Det sker igen
> og igen, at folk dumpes på trods af TÜV.

Pga. hvad?


--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Per Beer Hansen (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 14-11-05 21:30

jan@stevns.net wrote:
>
> Jeg kan simpelthen ikke huske hvad en tågelygte er på tysk, så hitte
> regler om sådanne er ikke lige for ;)
>
> (det er vel en scheinwerferdims ;)

Prøv at sætte "nebel" foran

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Morten Fruergaard (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Morten Fruergaard


Dato : 14-11-05 21:20

Mogens wrote:
>> Arh... Så vil man da være på tværs...
>
> Erfaring

Arh...


>> Hver er forskellen på det tyske og danske marked?
>
> Eksempelvis kan du i Tyskland lovligt køre med et TÜV-godkendt
> sænkningssæt, hvor tågelysene er lavere end 25 cm, der er grænsen
> i DK...

Ja...

Læser du hvad jeg skriver?
"Dog skal danske regler om fx højde til lygter stadig være overholdt"

HVIS vi ikke havde den regel/lov, så kun en T'ÜV sagtens bruges...

Jeg har aldrig sagt at en TÜV tilsidesætter de danske regler...
Men når du siger at "jvf. Færdselsstyrelsen er det ikke nogen godkendelse,
der kan anvendes i DK" og det passer altså _ikke_...

Jeg er ked at det, men du har ikke ret.

--
Mvh. Morten Fruergaard - www.4x4butikken.dk
Online shop med alarmer, dæk, fælge og xenonkit - ikke kun til 4x4...
Dæklevering normalt indenfor 3 dage - og vi modtager naturligvis Dankort
www.4x4styling.dk - rustfrit udstyr til 4x4, vans og enkelte personbiler



Jan W Nielsen (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 15-11-05 09:04

> Kan du ikke fortælle Peter Dyrelund dét så!
> Han sidder med de sager - i Færdselsstyrelsen

I har begge ret:

TÜV er reelt blot en attest, der beskriver et givet forhold - en slags
"certificeret beskrivelse".

Færdselsstyrelsen accepterer og "tror på" denne beskrivelse - i forhold til
det, som den beskriver (for eksempel forurening), men dette er ikke det
samme, som at Færdselsstyrelsen og Statens Bilinspektion derfor bare siger,
at så kan bilen indregistreres lovligt i Danmark.

Eksempel:

Der er TÜV på, at en given lygte ikke spreder lyset mere, end den må. Men
måske lyser lygten en forkert farve, eller måske er den placeret forkert på
bilen. Så er bilen ikke lovlig.

Om noget er lovligt eller ej er helt op til danske myndigheder - men de
danske myndigheder stoler på målinger og attester fra også anerkendte
private virksomheder, der laver attester.



P.S.: ...og så kræver de nogle gange, at for eksempel en TÜV-godkendt (Det
burde hedde TÜV-beskrevet) boks er er beskrevet i forhold til NØJAGTIG den
bil, som den skal sidde i.

Man kan derfor altså ikke bruge en TÜV-beskrivelse på en tuningsboks til
Passat 1,9 TDi til en Golf 1,9 TDi - selvom det er samme motor.

Hvis man kunne det, så ville Semler i Danmark have lanceret bokse til deres
biler.

/Jan W Nielsen



Brian (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 13-11-05 21:50

Mogens wrote:

> Nope - jvf. Færdselsstyrelsen er det ikke nogen godkendelse,
> der kan anvendes i DK. Du kan eksempelvis ha' en tysk TÜV-
> godkendelse på et sænkningssæt, der bevirker for lavt placerede
> tågelygter, hvis bilen skal registreres i DK...

Nå, så er det bare at håbe på de ikke kommenterer noget.
Ellers må man jo prøve en anden synshal, der er jo nok af dem for tiden

/Brian



Henrik B. (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 11-12-05 02:31

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:43779c40$0$11698$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Jeg tror ikke at de opdager det.
> Og dog Henrik B. har været udsat for at dumpe pga. af en formodet
> chiptuning som ikke var der.

Aaah, nu ikke mig, men en anden "fra Klubben".

--
-----------------------------------
Dyrlægebiler - Det intelligente valg



Per Henneberg Kriste~ (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 14-11-05 06:23


"Brian" <Ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:43779374$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået tilraget mig en potte der skal en tur omkring synshallen, for
> at få plader på den.
>
> Det er en TDI tramper fra Tyskland, hvor forrige ejer har haft den omkring
> ABT, og fået den...hmmm... optimeret

Jeg kender en der har en bil der er chippet i sådan en grad at den oser
ganske forfærdeligt når den bliver presset. Den var til syn og forurenede
1.1 ved røggastesten. 3.0 var tilladt!

En ting er ikke at fortælle synshallen det - noget andet hvad forsikringen
tillader - og opdager. Nogle forsikringsselskaber vil ikke have det.


--
Per, Esbjerg



Brian (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 14-11-05 17:13

Per Henneberg Kristensen wrote:

> En ting er ikke at fortælle synshallen det - noget andet hvad
> forsikringen tillader - og opdager. Nogle forsikringsselskaber vil
> ikke have det.

ABT tuningen på de gamle 110Hk motorer er nu ganske mild.
Så vidt jeg husker, står der 132hk/285nm i papirerne.

/Brian



Christian B. Andrese~ (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 14-11-05 12:19


Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Brian" <Ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
> news:43779374$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hejsa
> >
> > Jeg har fået tilraget mig en potte der skal en tur omkring synshallen, for
> > at få plader på den.
> >
> > Det er en TDI tramper fra Tyskland, hvor forrige ejer har haft den omkring
> > ABT, og fået den...hmmm... optimeret
>
> Jeg kender en der har en bil der er chippet i sådan en grad at den oser
> ganske forfærdeligt når den bliver presset. Den var til syn og forurenede
> 1.1 ved røggastesten. 3.0 var tilladt!
>
> En ting er ikke at fortælle synshallen det - noget andet hvad forsikringen
> tillader - og opdager. Nogle forsikringsselskaber vil ikke have det.

Fair nok at de ikke vil have det uden ekstra betaling, deres
præmiegrundlag svarer jo ikke til bilens effekt, og mon ikke de fleste
som chipper deres bil ikke gør det for at søndags cruise med 30 km/t
hen ad Strandvejen ?

--

Christian


Kim (14-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 14-11-05 16:34


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1131967143.729964.251050@g14g2000cwa.googlegroups.com...

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Brian" <Ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
> news:43779374$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hejsa
> >
> > Jeg har fået tilraget mig en potte der skal en tur omkring synshallen,
> > for
> > at få plader på den.
> >
> > Det er en TDI tramper fra Tyskland, hvor forrige ejer har haft den
> > omkring
> > ABT, og fået den...hmmm... optimeret
>
> Jeg kender en der har en bil der er chippet i sådan en grad at den oser
> ganske forfærdeligt når den bliver presset. Den var til syn og forurenede
> 1.1 ved røggastesten. 3.0 var tilladt!
>
> En ting er ikke at fortælle synshallen det - noget andet hvad forsikringen
> tillader - og opdager. Nogle forsikringsselskaber vil ikke have det.

Fair nok at de ikke vil have det uden ekstra betaling, deres
præmiegrundlag svarer jo ikke til bilens effekt, og mon ikke de fleste
som chipper deres bil ikke gør det for at søndags cruise med 30 km/t
hen ad Strandvejen ?

--

Christian

Jeg ved nu ikke om man kører stærkere fordi bilen er chippet, jeg kørte da
noget stærkere i min 54 hk. Passat diesel jeg havde engang , end jeg gør nu
i en Polo 1,9 TDI med 145 hk. og af dem der kører Brian kørsel, tror jeg det
er de færreste som vil have en TDI at køre ræs i . de er jo ikke helt
billige.
Mvh. Kim



Kim (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 15-11-05 17:39


"Brian" <Ellers@tak.du> skrev i en meddelelse
news:43779374$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har fået tilraget mig en potte der skal en tur omkring synshallen, for
> at få plader på den.
>
> Det er en TDI tramper fra Tyskland, hvor forrige ejer har haft den omkring
> ABT, og fået den...hmmm... optimeret
>
> Der er jo papirer fra TÜV på sådan en omgang, men hvordan ser synsfolkene
> på den sag ? Skal jeg holde min kæft med at den er pillet lidt ved, eller
> skal jeg stolt fortælle det, og vise dem TÜV papirerne ?
>
> Såvidt jeg kan se, er der ikke noteret noget omkring tuningen i
> KFz-brief.
>
> /Brian
Kan man ikke bare få sin mekanikker til at køre den til syn, de kan jo ikke
vide om den er chippet hvis de spørger.



Brian (15-11-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 15-11-05 17:46

Kim wrote:

> Kan man ikke bare få sin mekanikker til at køre den til syn, de kan
> jo ikke vide om den er chippet hvis de spørger.

Det kunne jeg nok, men eftersom bilen "lige" er købt, kan jeg jo ikke vide
om den er chippet af forrige ejer

/Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste