Vigepligt for fodgængere på fortov?
Fra : JS

Dato : 13-11-05 19:03

Hvis man holder bag hajtænderne på en sidevej og venter på klar bane til
udkørsel, skal man da holde tilbage for eventuelle fodgængere der går fra
fortov til fortov forbi bilen eller skal de holde tilbage for bilen?
Fodgængeren følger jo ikke længere fortovets drejning, men fortsætter i
stedet på kørebanen for at komme til modsatte fortov...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-11-05 19:34

JS skrev:

> [...]
> bilen? Fodgængeren følger jo ikke længere fortovets drejning, men
> fortsætter i stedet på kørebanen for at komme til modsatte fortov...

Jeg lærte for mange år siden at situationen er at betragte "som om de gik i
en fodgænger-overgang"...
Hans - der fik 1. kørekort i -71
http://kortlink.dk/26dh

Fra : alexbo

Dato : 13-11-05 19:46

"JS" skrev

> [...]
> Fodgængeren følger jo ikke længere fortovets drejning, men fortsætter i
> stedet på kørebanen for at komme til modsatte fortov...

Fodgængere er trafikanter på den vej du har vigepligt for.
Hvis det nu var en lille villavej uden fortov ville du så heller ikke holde
tilbage for dem?
Eller cyklister der ikke drejer om hjørnet sammen med cykelstien, men kører
over lige foran dig.
Ubetinget vigepligt er ubetinget vigepligt for alt tværgående trafik.

mvh
Alex Christensen

Fra : Autocadster

Dato : 13-11-05 20:11

JS skrev:
> Hvis man holder bag hajtænderne på en sidevej og venter på klar bane
> til udkørsel, skal man da holde tilbage for eventuelle fodgængere

Hmm hajtænder = ubetinget vigepligt

Fra : JS

Dato : 13-11-05 21:08

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm hajtænder = ubetinget vigepligt

Der er jo også tilfælde hvor det ikke er muligt at køre frem til hajtænderne
pga. eventuelle krydsende fordgængere.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-11-05 22:38

Den Sun, 13 Nov 2005 21:08:20 +0100 skrev JS:

> "Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er jo også tilfælde hvor det ikke er muligt at køre frem til hajtænderne
> pga. eventuelle krydsende fordgængere.

Hvad er det du er i tvivl om hvorvidt du må, når det ikke er muligt
at køre frem?

Vende om?

Mvh
Kent

Fra : JS

Dato : 13-11-05 23:26

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du er i tvivl om hvorvidt du må, når det ikke er muligt
> at køre frem?
>
> Vende om?

Starter du også altid på side 110 i en roman?

Fra : Kent Friis

Dato : 14-11-05 19:15

Den Sun, 13 Nov 2005 23:25:33 +0100 skrev JS:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Starter du også altid på side 110 i en roman?

Hvad mener du?

Jeg svarede da bare på den ekstra detalje, efter du allerede havde
fået svar på det første spørgsmål.

Mvh
Kent

Fra : Ole Sørensen

Dato : 14-11-05 05:03

JS wrote:
> [...]
> bilen? Fodgængeren følger jo ikke længere fortovets drejning, men
> fortsætter i stedet på kørebanen for at komme til modsatte fortov...

Hvis kantstenene er ført igennem (eller nedsænket) i den vej du skal ud på,
så skal du holde tilbage for fodgængerne, da det betegnes som ubrudt
forlægelse af fortovet. Men stopper fortovet, så skal fodgængerne
selvfølgelig holde tilbage - de må jo ikke bare krydse kørebanen før der er
fri.

hilsen ole

Fra : Henning

Dato : 14-11-05 09:40

> [...]
>forlægelse af fortovet. Men stopper fortovet, så skal fodgængerne
>selvfølgelig holde tilbage - de må jo ikke bare krydse kørebanen før der er

Problemet er lige, at man ikke behøver nogen form for bestået gå-
eller cykelprøve, for at opholde sig på vejene.
Du skal derfor som bilist altid holde tilbage for bløde trafikanter,
lige meget om de opfører sig nok så tåbeligt. Kører du en fodgænger
ned hvor du har beskrevet, vil du både miste kørekort og få regningen
på fodgængerens udgifter.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-11-05 11:05

JS skrev:

> [...]
> Fodgængeren følger jo ikke længere fortovets drejning, men fortsætter i
> stedet på kørebanen for at komme til modsatte fortov...

Det vil jeg ikke mene, de skal jo krydse vejen og skal derfor holde
tilbage for anden trafik. Hvis folk er ude på vejen vil jeg nok gøre
det alligevel.

I det tilfælde man kører ud over fortov (uden hajtænder) lærte jeg
da jeg tog kørekort (i 1985) at hvis der var fodgængere skulle man
vente, og når der var et hul mellem dem måtte man køre frem og holde
på fortovet, så man fik bedre udsyn.

Senere tilkomne fodgængere behøvede man ikke bekymre sig om - dem
måtte man gerne være i vejen for.

Det virker på mig som et rimeligt kompromis. Problemet er de steder
man ikke kan se noget før man holder på cykelstien...

mvh

Martin