Hjælp jeg er førstegangs køber
Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 13:52

Hej allesammen

Håber der er nogen som vil hjælpe mig lidt på vej.

Jeg står og har fået tilbudt en mazda 323 S 1,5 årgang er mellem 84 og
86. Den er synet for en måned siden, og skal have skiftet kobling om en
500 km (har fået en gratis med i prisen, skal bare sætte i). Pris med
ejerskifte (den har hvide plader) 9500 kr.

Nu har jeg forhørt mig lidt omkring, men vil gerne have jers mening med
på vejen.

fx. har jeg hørt der er meget repration på sådan en bil. Er det noget i
kan be-/af-krafte?

Benzin forbrug. Den køre på 92 blyfri omk 12-15 km.

ang forsikring, jeg er selv 25 år og har haft kørekort i 7 år. Min
kæreste er 33 og har endnu ikke kørekort. Skulle vi købe bilen i Hans
navn? (han får jo taget kørekortet når vi får en bil). Kan det bedre
betale sig?

Ville i overhovedet selv købe sådan en?

Mit behov er en billig bil som jeg kan køre hjem til mine forælder i max
en gang om måneden (der er 150 km hver vej), og så skal den bruges til
længre tur (over 5 km) ca. 2 gange i ugen. Ellers har jeg da stadig en
velfungerende cykel til mine korte ture.

Håber i kan hjælpe mig lidt, da jeg har brug for lidt guiden udefra.

På forhånd mange tak

Hanne

Fra : KNT

Dato : 13-11-05 13:55

Det lyder som om DSB eller bus er en langt billigere løsning.

Knud

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 14:15

true true men nu står jeg og er møj hammerende træt af dsb. Og glemte at
fortælle at jeg måske skal i praktik uden for Odense (hvor jeg bor) i
et halvt år. Og offentligt transport er ikke lige stabil altid.

Ja kald det bare et luxus problem, men det er heldigvis for min egen
regning=)

Mvh Hanne

Fra : KNT

Dato : 13-11-05 15:24

Det er jo helt op til dig selv - jeg gav dig bare et råd med det begrænsede
kørselsbehov, som du beskriver.
Selv en taxi i ny og næ, når bussen strejker kan håndteres indenfor et
billiere budget.

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 15:54

KNT skrev:
> [...]
> kørselsbehov, som du beskriver.
> Selv en taxi i ny og næ, når bussen strejker kan håndteres indenfor et

Det er helt i orden =) Er bare bil moden nu.

Hanne

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-11-05 19:14

KNT wrote:
> Det er jo helt op til dig selv - jeg gav dig bare et råd med det begrænsede
> kørselsbehov, som du beskriver.

Kørselsbehovet er ligefremt proportionalt med antallet af hestekræfter :)

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : taina

Dato : 13-11-05 21:55

> [...]
> et halvt år. Og offentligt transport er ikke lige stabil altid.
>
> Ja kald det bare et luxus problem, men det er heldigvis for min egen

Jeg fniser lidt - hvad får dig til at mene, at en gammel bil er mere stabil
end DSB? Men det er da sjovere, de dage den kører...

mvh. tina

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 14:04

Hanne <hanne@lyre.dk> skrev :

>Håber der er nogen som vil hjælpe mig lidt på vej.

Vi kan jo gøre et forsøg ;)

> [...]
>500 km (har fået en gratis med i prisen, skal bare sætte i). Pris med
>ejerskifte (den har hvide plader) 9500 kr.

Hvis bilen er synet for en måned siden lyder prisen ikke helt
urimelig, men hvorfor skifter "man" ikke bare koblingen, istedet for
at give dig den med ? Det lyder lidt spøjst.

>fx. har jeg hørt der er meget repration på sådan en bil. Er det noget i
>kan be-/af-krafte?

Naehhhhh...... de er ikke værre end så mange andre, men ok, en 20+
årig bil, vil da have lidt behov for hjælp hen ad vejen

>Benzin forbrug. Den køre på 92 blyfri omk 12-15 km.

lyder rimeligt.

> [...]
>kæreste er 33 og har endnu ikke kørekort. Skulle vi købe bilen i Hans
>navn? (han får jo taget kørekortet når vi får en bil). Kan det bedre

Det kan det nok ikke

>Ville i overhovedet selv købe sådan en?

Måske, måske ikke - jeg ville ikke have de store skrupler ved sådan
en hvis en af "tøserne" stod uden bil, Den er relativt nem at holde
kørende.

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 14:16

Hej Jan Tusind tak for dit hurtige svar.

Mazda 323 skulle da også være rimelig billig af rep. på ikke?

Håber stadig på flere svar fra jer derude =)

tak igen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 14:19

Hanne <hanne@lyre.dk> skrev :

>Mazda 323 skulle da også være rimelig billig af rep. på ikke?

Jep - den hører til de nemme biler

Den har jo ikke alt det elektroniske tingeltangel ;)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 13-11-05 16:53

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse news:s7fen1p22u0r28n2j3mifcvgis3uhoqs2i@dtext.news.tele.dk...

> Jep - den hører til de nemme biler
>
> Den har jo ikke alt det elektroniske tingeltangel ;)

Nej - men da min morfar havde en 323 som vi senere
overtog var reservedelspriserne ikke i den billigste ende
for biler i den klasse. Delene var temmelig pebrede set
i forhold til dele til den Opel Astra vi også havde.

Det var i perioden omkring 94-96, så der er da mulighed
for at priserne er faldet siden da...

/Jakob

Fra : alexbo

Dato : 13-11-05 14:12

"Hanne" skrev

> [...]
> 500 km (har fået en gratis med i prisen, skal bare sætte i). Pris med
> ejerskifte (den har hvide plader) 9500 kr.

Det er såmænd en udmærket bil, den kan med lidt held køre uden problemer
til næste syn.
Men prisen er for høj, 5000 kr vil være mere passende, og så måske 1500 kr
ekstra med en ny kobling monteret.
Jeg regner forøvrigt ikke med at du selv kan montere en kobling, et værksted
vil nok have 1-2.000 kr for at montere den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 14:24

ja undskyld der er noget jeg har glemt

Sikkerhedsmæssigt, der er den vidst ikke i top ti, så vil i anbefale at
jeg nu det bliver kolder, køber vinterdæk? Eller det er måske en af de
ting der altid kan betale sig? har også her set lidt på priserne på
nettet og de koster omk 2k. Og jeg har en stedfar som heldigvis godt kan
montere sådn nogle=)

Knus Hanne

Fra : Lars

Dato : 13-11-05 14:46

> [...]
> ting der altid kan betale sig? har også her set lidt på priserne på
> nettet og de koster omk 2k. Og jeg har en stedfar som heldigvis godt kan

En ting du bør have i baghovedet er en grænse for hvor meget du vil poste i
den. Hvis prisen er 9.500, og du dertil skal lægge 2.000 for vinterdæk, samt
1-2.000 for at få ordnet koblingen, når du alligevel op på 13-14.000. I
kraft af bilens alder, kan der nemt komme andre pludselig udgifter og
reperationer, der mangler ikke mange "tusser" for den har kostet 20.000,-.
Hvis du ikke selv har den fornødne tekniske indsigt, kan du måske alliere
dig med en bekendt der har, således at du har en rimelig grund til at tro
den er iorden (man skal nemlig ikke altid tage sælgers ord for gode varer).
Har du spurgt hvorfor den sælges?
Er der evt. mulighed for at "krejle" om prisen?

Når alt dette er sagt; kan du sagtens stå med en rigtig god bil, der har
mange kilometer/år tilbage, jeg har selv haft flere biler i den prisklasse,
hvisse endda billigere, der har været betydelig kvalitetsforskel.

God fornøjelse med bilen

- Lars

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 15:03

Sælger er en god kammerat som gerne vil sælge den for at få en yngre
bil, han har købt den for en måned siden og er meget tilfreds med bilen.

Prisen er den samme han har givet, dog betaler han for ejerskiftet (er
det ikke 400 kr ca?)

ang rep. så kender vi nok allesammen herinde en mekaniker som kan hjælpe
os lidt med vores gamle biler. Men kan godt se din mening i det du siger.

Forresten, er det ikke groft sagt tre typer dæk for privat biler?
Sommerdæk, helårs dæk og vinterdæk?

tak for dit svar Lars =)

Fra : Mogens

Dato : 13-11-05 15:07

"Hanne" <hanne@lyre.dk> wrote in message

> Sælger er en god kammerat som gerne vil sælge den for at få en yngre
> bil, han har købt den for en måned siden og er meget tilfreds med bilen.

Prøv lige at læse den sætning igen !

> [...]
> os lidt med vores gamle biler. Men kan godt se din mening i det du siger.

Jeg har netop været involveret i salg af en sådan Mazda.
Ejeren var meget tildfreds med bilen, men den var ikke
speciel billig at holde kørende...
--
Mvh Mogens

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 15:18

Okay skal nok formulere mig bedre næste gang=)

Sælger (min kammerat) skulle bruge en billig bil hurtigt, men han kunne
ikke finde en som var ynger på daværne tidspunkt, derfor købte han
Mazdaen. Men har et ønske om en yngre bil, som han kan have i længre
tid. Og har fundet en ha hellere vil have.

Capis ?

=) Hanne

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-11-05 15:26

Hanne wrote:
> Okay skal nok formulere mig bedre næste gang=)

Godt så...

Gider du ikke også citere under det du kommenterer?

Fra : Kent Friis

Dato : 13-11-05 17:49

Den Sun, 13 Nov 2005 15:25:39 +0100 skrev Morten Fruergaard:

> Godt så...
>
> Gider du ikke også citere under det du kommenterer?

Det skrev du ikke, vel?

Mvh
Kent

Fra : Brian

Dato : 13-11-05 18:04

Kent Friis wrote:

> Det skrev du ikke, vel?

Haha, den skulle lige stå 10 sekunder, før den fes ind

/Brian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-11-05 18:19

Kent Friis wrote:

> Det skrev du ikke, vel?

Jo... Kan du ikke læse?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 15:23

"Hanne" <hanne@lyre.dk> skrev i en meddelelse

> Sælger er en god kammerat som gerne vil sælge den for at få en yngre
> bil, han har købt den for en måned siden og er meget tilfreds med bilen.

Sælger har haft en måned til at undersøge bilens beskaffenhed - og nu vil
han sælge den igen. Måske forudser han noget han ikke fortæller om (han har
fundet ud af det med koblingen, f.eks.).

Jeg tror nok jeg lynhurtigt kunne finde en anden bill, som jeg så kom til at
købe for snuden af ham, fordi det nye tilbud var "for godt".

--
Per, Esbjerg

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 15:31

Per Henneberg Kristensen skrev:
> [...]
> han sælge den igen. Måske forudser han noget han ikke fortæller om (han har
> fundet ud af det med koblingen, f.eks.).

Det med koblingen har han vidst vidst hele tiden, den var jo god nok til
at komme igennem syn.

Det er bare lidt svært at tro at en af mine venner vil føre mig bag lyset.

> Jeg tror nok jeg lynhurtigt kunne finde en anden bill, som jeg så kom til at
> købe for snuden af ham, fordi det nye tilbud var "for godt".

jeg forstår ikke helt hvad du mener =)

Mvh Hanne

ps. skal nok skriver under det jeg citere fremover

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 15:36

Hanne <hanne@lyre.dk> skrev :

>Det er bare lidt svært at tro at en af mine venner vil føre mig bag lyset.

det gør han vel heller ikke (hvis han er en ven ;)

Per ser vist bare lygtemænd ;)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-11-05 15:40

Hanne wrote:
> Det er bare lidt svært at tro at en af mine venner vil føre mig bag
> lyset.

Det er jo svært for os at kende din ven og jeres forhold - om I er rigtig
gode venner, og han ALDRIG kunne finde på at snyde nogen eller han nærmere
er en bekendt, som bare skal af med bilen uden tab. Det er kun dig der kan
bestemme om du stoler på ham.

> ps. skal nok skriver under det jeg citere fremover

Takker...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-11-05 15:27

Hanne wrote:
> ja undskyld der er noget jeg har glemt
>
> Sikkerhedsmæssigt, der er den vidst ikke i top ti, så vil i anbefale
> at jeg nu det bliver kolder, køber vinterdæk?

Kommer an på dit behov/ønsker.

Hvis du aldrig kører i bilen, når der ligger sne/is, og du ikke kører meget,
er der nogen der mener, at sommerdæk er gode nok.

Perosnligt kører jeg på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren - dog
på nær på vores 4x4, den kører på mudderdæk hele året...

Fra : Mikkel Lund

Dato : 13-11-05 18:54

> [...]
> 500 km (har fået en gratis med i prisen, skal bare sætte i). Pris med
> ejerskifte (den har hvide plader) 9500 kr.

Hej Hanne

Ja du lyder virkeligt bil moden
Men overvej det lige en gang til, for det er virkerligt dyrt at have bil,
især når der en over 20 år gammel! Når du fortæller om at du vil købe en bil
til under 10k, lyder der for mig som om det godt kunne blive kedeligt at
spise havregryn, når den inden længe skal have nyt topstykke eller what
ever. Det er nemligt PISSE dyrt at have gammel bil, ikke i indkøb men i
vedligeholdelse. Overvej kræftigt om du ikke kan skrabe 25k+ sammen, og der
efter bruge god tid på at finde en i god stand.
Du lyder næsten som om du har købt Mazdaen

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 19:16

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> skrev :

>Det er nemligt PISSE dyrt at have gammel bil, ikke i indkøb men i
>vedligeholdelse.

*det* er vist noget af en sandhed med mange modifikationer ;)

Fra : Mogens

Dato : 13-11-05 19:19

<jan@stevns.net> wrote in message

> *det* er vist noget af en sandhed med mange modifikationer ;)

For een, der ikke kan gøre/reparere selv !
--
Mvh Mogens

Fra : Mikkel Lund

Dato : 13-11-05 19:36

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
> <jan@stevns.net> wrote in message

> For een, der ikke kan gøre/reparere selv !
> --
> Mvh Mogens

Lyder det som om Hanne er til gør det selv biler?

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 19:46

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>For een, der ikke kan gøre/reparere selv !

Tjaehhh - om den er fra 84 , eller 94, bliver sådan set også ret
ligegyldigt. (i den sammenhæng)

Fra : Mogens

Dato : 13-11-05 19:50

> Tjaehhh - om den er fra 84 , eller 94, bliver sådan set også ret
> ligegyldigt. (i den sammenhæng)

Nej - teoretisk er der mindre i vejen med den fra '94 og dermed
knap så udgiftstung. At du er billigt kørende, skyldes det faktum,
at du laver alt selv. Jeg har jo fulgt med på dit web-cam
--
Mvh Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 20:01

> [...]

>knap så udgiftstung. At du er billigt kørende, skyldes det faktum,
>at du laver alt selv. Jeg har jo fulgt med på dit web-cam

Ha ! ;)

Den teori er sgu' bombet sønder og sammen - Min Scorpio (anno 93) har
der sgisme været mere halløj med, end med Rekorden ;)

Og nu har det billige lort lige smidt bagpotten - igen !

(anden gang på 4 år)

Fra : Mogens

Dato : 13-11-05 20:05

> [...]

> der sgisme været mere halløj med, end med Rekorden ;)
> Og nu har det billige lort lige smidt bagpotten - igen !

Udover det teoretiske vedr. årgangen er der selvfølgelig forskel
bilmodellerne imellem. Jeg ville hellere ha' en Ford Sierra 2.0i
end en Mazda 323.

Og så er der selvfølgelig kongen - Opel
--
Mvh Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 20:18

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Udover det teoretiske vedr. årgangen er der selvfølgelig forskel
>bilmodellerne imellem. Jeg ville hellere ha' en Ford Sierra 2.0i
>end en Mazda 323.

*det* ville jeg inderst inde nok også ;)

Når det så er sagt, er vi jo tilbage ved problemet med at hitte en
gammel god bil, nemlig at man nok skal glemme sin tyrkertro på de
respektive mærker, og så ganske enkelt hitte den bedste bil man kan ,
indenfor den afsatte prisramme

Nu ligger det jo også i luften at Hanne's kørselsbehov nok er det
mange andre vil kalde minimalt, så en nysynet bil, burde kunne holde 2
år, og så smider man (altså : alle andre end folk som mig) den jo nok
bare væk, og siger tak for hjælpen

Dermed ikke sagt, at "nysynet" er nogen speciel garanti for
driftsikkerhed, men det værste rust/skavanker burde man være fri for

>Og så er der selvfølgelig kongen - Opel

Jada - Rekorden har de da ;)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 13-11-05 22:26

Mogens skrev:

> Og så er der selvfølgelig kongen - Opel

Først bøjer du dig for fartpilot, så automatic og nu dette!?

Det varer vel ikke længe før man ser dig cruice forbi i en Kadett!
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-11-05 06:41

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er der selvfølgelig kongen - Opel

Skoda rustede meget for mange år siden, men Opel har rekorden ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Mikkel Lund

Dato : 13-11-05 19:35

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> *det* er vist noget af en sandhed med mange modifikationer ;)
>

> --
> jan@stevns.net
> Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Pointen er at der kan være meget stor forskel på en bil til under 10k og en
over 20k. Den billigeste kan nemt blive dyreste efter bare et enkelt år.

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 19:43

"Mikkel Lund" <mmlu03FJERN@control.auc.dk> skrev :

>Pointen er at der kan være meget stor forskel på en bil til under 10k og en
>over 20k. Den billigeste kan nemt blive dyreste efter bare et enkelt år.

Om du giver 10k eller 20k for en gammel bil, er vist hamrende
ligemeget - de kan være lige dyre/billige - så den pointe dur ligesom
ikke rigtigt til ret meget

Snakker vi om "så" gamle biler, er det mere bilens tilstand der dur,
fremfor ret meget andet.

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 19:50

>Lyder det som om Hanne er til gør det selv biler?

Nej jeg kan desværre ikke selv fixe en bil, ej heller min kæreste.

Den bil jeg skal have p.t er en som jeg kan køre i mindst 2 år, og efter
2 år skulle vi meget gerne være i en økonomisk bedre sitaution end vi er
nu. Og derfor har råd til en bedre bil. Derfor er denne bil i 10k lejet
prismæssigt atraktiv

> Du lyder næsten som om du har købt Mazdaen

Nej jeg vil bare gerne informere mig godt om denne bil, fordi den lige
p.t lyder bedst i mine øre. Har også en Citröen bx 1,6 (mener jeg) samme
alder som mazdaen, i baghånden. koster 10.500 nysynet og undervogns
behandlet. Der er dog ingen plader på. (dvs udgift på 1400 til plader
skal tillægges bagefter køb).

Umilbart har jeg ikke den bedste fornemmelse i maven på denne bil, synes
jeg har hørt at de gamle Citröen ikke er så heldige rent rust mæssigt i
undervognen. (Ok bilen er undervogns behandlet meen)

Er jo ikke den store bil kender, men jeg forsøger at sætte mig så godt
jeg nu kan ind i tingende. Hader at lave fejl køb.

Min tanke nu er at jeg vil se bilen an sammen med en bil kender, få en
prøve tur. (Hvad skal man lige teste når man er ude at køre? Fx en
motorvejs tur?).

tak for alle de mange svar så fare =D

Mvh Hanne

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-05 20:04

Hanne skriver:

> Nej jeg kan desværre ikke selv fixe en bil, ej heller min kæreste.

Må jeg være ærlig: Hvor langt kan du komme for 15000 kr i taxa/tog/bus
de næste 2 år ?

> Umilbart har jeg ikke den bedste fornemmelse i maven på denne bil, synes
> jeg har hørt at de gamle Citröen ikke er så heldige rent rust mæssigt i
> undervognen. (Ok bilen er undervogns behandlet meen)

Ak og ve, det er de gamle Mazdaer heller ikke. Skal du have en 20 år
gammel bil der ikke er rusten, må den ikek have kørt i Danmark i de
første 19 uden at have fået både undervogns og hulrumsbeskyttelse.

> Min tanke nu er at jeg vil se bilen an sammen med en bil kender, få en
> prøve tur. (Hvad skal man lige teste når man er ude at køre? Fx en
> motorvejs tur?).

Hvad man skal prøve ?

Ratslør, kigge udstødning efter, kigge hjulmanchetter efter, se efter
oliespild, lyt efter ujævn motorgang. Hør den blive startet mens den er
kold, ryk i dækkene for at tjekke slør i lejer. Se efter rust, løft
måtterne i bilen og mærk efter fugt, løft gummlisterne ved ruderne og se
efter rust, kig efter i bunde af dørene og skærmkanterne. Tst
støddæmperne.

Så kan man begynde at køre: Bremser den skævt, skurer/hviner den i
bremserne, tager den gas, går den ujævnt i tomgang, kan den selv køre
ligeud, hvis du slipper rattet. Er der noget der siger "klonk" hvis du
kører hen over en ujævnhed. Bliver den hurtigt varm, virker
varmeapparatet, samt elbagrude. Virker alt lys i instrumentpanelet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mikkel Lund

Dato : 13-11-05 20:14

> Min tanke nu er at jeg vil se bilen an sammen med en bil kender, få en
> prøve tur.

Det lyder som det mest fornuftige jeg har hørt hele dagen...

--
Hilsen Mikkel
------

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 20:27

Hanne <hanne@lyre.dk> skrev :

>Min tanke nu er at jeg vil se bilen an sammen med en bil kender, få en
>prøve tur. (Hvad skal man lige teste når man er ude at køre? Fx en
>motorvejs tur?).

Hmmmm... Og dumme mig, har da helt glemt at gøre dig opmærksom på den
tekst, der står skrevet på gruppens hjemmesider.

prøv at tage et kig på :
http://www.dkfritidbil.dk/koeb_salg/koeb_salg.htm

under emnet "Om det at finde en god brugt bil"

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 20:30

Nu kan vi nok alle fornemme at min tråd har taget en drejning. Nemlig
hvilken Bil ville i købe. Her er mine kriterier:

Så Hvis I havde 10 - 15k til en bil. Hvilken ville i så købe?

Bor i Odense, jeg vil have en god bil som er nysynet, og den skal kunne
klare at blive brugt i 2 år, uden det store ståhejer rep mæssigt (hvem
vil egentligt også have en bil som skal det medmindre man er hjemme
mekaniker). Det er ikke en bil som skal sættes på de store prøvelser,
jeg køre efter ærdselsreglerne og er en stabil chauffør.

Min kæreste får et kørekort når vi får bil, så vi bliver to som skal
køre den. Og så benzin økonomisk som muligt self.

På forhånd tak ..

Hanne

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 20:46

Hanne <hanne@lyre.dk> skrev :

>Så Hvis I havde 10 - 15k til en bil. Hvilken ville i så købe?

Hvis det var *mig*, ville jeg finde en Opel Rekord, eller en Ford
Sierra - dem har jeg mest held med.

Problemet er bare at der er ikke ret mange Rekord'er tilbage, og de
fleste Sierra'er er efterhånden også til at overse.

de hører begge til dem med billige reservedele, men også til dem, der
kan lige at få noget at spise (oftest)

>Bor i Odense, jeg vil have en god bil som er nysynet, og den skal kunne
>klare at blive brugt i 2 år, uden det store ståhejer rep mæssigt

Det er et nærmest umuligt ønske du har - en gammel bil, vil altid være
lidt af et lotteri - uanset hvad du kigger på.

>(hvem vil egentligt også have en bil som skal det medmindre man er hjemme
>mekaniker)

Hehe....

Fra : Mogens

Dato : 13-11-05 20:48

>jan@stevns.net> wrote in message

> Hvis det var *mig*, ville jeg finde en Opel Rekord, eller en Ford
> Sierra - dem har jeg mest held med.

Sierra...

> Problemet er bare at der er ikke ret mange Rekord'er tilbage, og de
> fleste Sierra'er er efterhånden også til at overse.

Der er mange Sierra'er til salg...

> Det er et nærmest umuligt ønske du har

Toyota Corolla...
--
Mvh Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-11-05 20:52

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev :

>Der er mange Sierra'er til salg...

Ikke til det jeg plejer at ville gi* ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-05 20:50

Hanne skriver:

> Bor i Odense, jeg vil have en god bil som er nysynet, og den skal kunne
> klare at blive brugt i 2 år, uden det store ståhejer rep mæssigt

Det kan du bare ikke regne med i den prisklasse

Fra : Hanne

Dato : 13-11-05 20:57

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Hanne skriver:

> Det kan du bare ikke regne med i den prisklasse

Ok ok ok vi ser bort fra det så, men der må vel være en bil som er kendt
for deres et eller andet.

Nu har jeg fx. flittigt læst om sierra og den ser da lidt rusten ud =)

Er bilen på hjemmesiden bare et tilfælde?

Men ok der må vel ikke være særlig meget rust på en bil for at den kan
komme igennem syn?

Og hvormeget kan sådan noget brede sig? Kan man ikke sprøjte med et
eller andet rust stopper?

Hanne

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-05 21:02

Hanne skriver:

> Ok ok ok vi ser bort fra det så, men der må vel være en bil som er kendt
> for deres et eller andet.

Ja, de er alle rustne.

Lidt generalisering. Japanere har solide motorer. Europæere har solide
karosser.

> Nu har jeg fx. flittigt læst om sierra og den ser da lidt rusten ud =)

Den er hverken værre eller bedre end andre.

> Men ok der må vel ikke være særlig meget rust på en bil for at den kan
> komme igennem syn?

Der må ike være rust i bærende dele, andre steder må man bare ike kunen
skære sig på rusthullerne.

> Og hvormeget kan sådan noget brede sig?

_Meget_

> Kan man ikke sprøjte med et eller andet rust stopper?

Nej

Fra : MM

Dato : 14-11-05 12:16

> [...]
> mekaniker). Det er ikke en bil som skal sættes på de store prøvelser,
> jeg køre efter ærdselsreglerne og er en stabil chauffør.

Hvad med en Peugeot 205 1,4i fra ca 90-91 stykker, den ruster stort set ikke
da den er galvaniseret, er rimelig kvik og går samtidig langt på literen
desuden er reservedele billige.

~MM

Fra : taina

Dato : 13-11-05 21:53

"Hanne" <hanne@lyre.dk> skrev i en meddelelse

klip

> fx. har jeg hørt der er meget repration på sådan en bil. Er det noget i
> kan be-/af-krafte?

Jeg kender ikke spcifikt den Mazda. Men gamle biler er som gamle tanter -
den ene dag er de flinke og søde, den næste vrisne og vil ingenting.

Jeg havde en polo fra 85. Et glimrende køb, mente mekanikeren i første
omgang. Jeg tror da heller ikke, at den fejlede specielt meget i
udgangspunktet, men der var altså meget, der sådan liiige gik i stykker her
og der. Til sidst syntes mekanikeren ikke, at det havde været så godt et køb
alligevel - men hvem kan sige det på forhånd med gamle biler?

klip

> Ville i overhovedet selv købe sådan en?

Jeg ved ikke specifikt med mazdaen, men jeg vil da mene, at hvis man er
førstegangskøber, så er det en glimrende ide at købe en gammel potte, som
ikke skal kaskoforsikres, til komme op i graderne mht. forsikring.
Men til en gammel bil hører imo et falck- eller authjælp- abbonnement - man
kan hurtigt få brug for det

mvh. tina