Xsara 1,4 (mis)lyd.
Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 13-11-05 05:00

Svigermors nyindkøbte brugte Citroën Xsara 1,4 benzin,
lider af en udtalt dieselagtig klapren ved moderat til
kraftig acceleration, f.ex. i forbindelse med gearskift.
Hun (og jeg) vil gerne vide hvad lyden kommer af og
om hun skal forfølge det under garantien.

Mekanikeren og sælger har erkendt lyden, men kan ikke,
efter flere forsøg, finde fejlen. Så nu prøver de at bagatel-
lisere fejlen.

Jeg har en vag erindring om at en Simca/Talbot 1307
havde semme tendens, men ikke nær så udtalt. Den nåede
at køre 250.000 km inden rusten åd den, men maskinen
var der aldrig problemer med.

Keld Lergren Nielsen
"En ekspert er en person, som har begået alle de fejl
det er muligt at begå indenfor et afgrænset område"
Niels Bohr.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 13-11-05 08:20

"Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid> skrev i en meddelelse

> Svigermors nyindkøbte brugte Citroën Xsara 1,4 benzin,
> lider af en udtalt dieselagtig klapren ved moderat til
> kraftig acceleration, f.ex. i forbindelse med gearskift.

Kommer det også når bilen slæber noget tungt i "højt gear", og i det hele
taget ved belastning ved lave omdr.?. Jeg er næsten 100% på at det er
tændingsbanken, og bestemt ikke nogen bagatel, motoren kan ødelægges. De
fleste, alle jeg har kendskab til, nye biler er udstyret med "bankesensor"
netop for ar undgå det. Således kan man hælde hvilken benz på det skal være,
uden motoren banker, tændingen justeres ind automatisk. Det det samme under
acceleration,belastning etc., når de begynder at banke, flyttes
tændingstidspunktet straks.... En anden mulighed er at oliepumpen ikke kan
holde tryk, så det er lejerne som klapre, det er heller ingen bagatel :(.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 10:08

> [...]
> flyttes tændingstidspunktet straks.... En anden mulighed er at oliepumpen
> ikke kan holde tryk, så det er lejerne som klapre, det er heller ingen

Så kunne man prøve at køre med 98 blyfri for at se om det hjælper på
problemet

--
Tom

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 17-11-05 00:15

"Tom" skrev ...

> Så kunne man prøve at køre med 98 blyfri for at se om det hjælper på
> problemet

Bilen er konstrueret til at anvende 96 blyfri, så vi søger årsagen, snarere
ende symptombehandling.

Keld Lergren Nielsen
"Du må selv være den forandring du ønsker at se i verden."
Mahatma Gandhi.

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 17-11-05 00:10

"Jørgen M. Rasmussen" skrev ...
> "Keld Lergren Nielsen" skrev ...
>
> Kommer det også når bilen slæber noget tungt i "højt gear", og i det hele
> taget ved belastning ved lave omdr.?.

Det kommer når der trædes på sømmet for at få æsken til at flytte sig, men
er mest udtalt ved lavere omdrejninger (indenfor det valgte gears normale
hastighedsområde).

> Jeg er næsten 100% på at det er tændingsbanken, og bestemt ikke nogen
> bagatel, motoren kan ødelægges.
> ... "bankesensor" netop for ar undgå det. ... når de begynder at banke,
> flyttes tændingstidspunktet straks....

Jeg var også inde på noget med tændingsforstillingen, men indrømmer blankt
at mine kundskaber ligger indenfor gammeldags vacumforstiller. Elektronisk
tænding har jeg aldrig turdet pille ved - og slet ikke på svigerens karet.
På den anden side ville det jo være sjovt, at kunne håne hendes mekaniker.
Er der mon chance for at Haynes Manual (hvis den finde til modellen) kan
give noget brugbart?

> En anden mulighed er at oliepumpen ikke kan holde tryk, så det er lejerne
> som klapre, det er heller ingen bagatel :(.

Nej det ved jeg. Min gamle Galant 2,0 knækkede pumperemmen - uha uha.
Men det var da værd at undersøge.

Keld Lergren Nielsen

"Den som anser sig for færdiguddannet -
- han er mere færdig end dannet"

Fra : Stoffer

Dato : 14-11-05 09:10

"Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid> wrote in message
> [...]
> Hun (og jeg) vil gerne vide hvad lyden kommer af og
> om hun skal forfølge det under garantien.

Min Xsara 2,0 fik svejst krydsmainifold(?), så holdt den klapren op.

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 17-11-05 00:21

"Stoffer" skrev ...

> "Keld Lergren Nielsen" wrote ...
>
> Min Xsara 2,0 fik svejst krydsmainifold(?), så holdt den klapren op.

Nogen ide om det kunne hjælpe på en 1,4?

Keld Lergren Nielsen
"40 års erfaring er ofte det samme som 1 års indlæring
og 39 års gentagelser. " Poul Jørgensen