Nedslag i "misundelsesafgift" ved erhvervs~
Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-11-05 22:28

Heysa

Jep enkelt subj sorry .- men jeg har hørt et rygte her i gruppen om at hvis
man bruger sin privat købte gulplade bil til erhverskørsel (og naturligvis
kan dokumentere dette) at man så kan få en rabat i de 5000 man betaler extra
per år for at have en gulplade bil som privat...

Er der noget om snakken og hvis der er kan nogen henvise mig til de
fuldstændige regler for dette?

Takker

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-11-05 22:48

Flemming Lynggaard wrote:
> [...]
> privat...
> Er der noget om snakken og hvis der er kan nogen henvise mig til de

Hvis bilen udelukkende bliver brugt erhversmæssigt koster det 0 kr. Hvis den
kun bliver brugt privat koster den de ca. 5.000 kr. Hvis den bliver brugt
blandet, så koster det ½-delen, dvs. ca. 2.500 kr.

Det kræver en ændring på motorkontoret.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 12-11-05 23:07

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> [...]
> den kun bliver brugt privat koster den de ca. 5.000 kr. Hvis den bliver
> brugt blandet, så koster det ½-delen, dvs. ca. 2.500 kr.

Tak

Men hvad er blandet er det fast difineret? Og kan man stadig hæve
kørselspenge fra arb giver?

Fra : alexbo

Dato : 12-11-05 23:23

"Flemming Lynggaard" skrev i

> Men hvad er blandet er det fast difineret? Og kan man stadig hæve
> kørselspenge fra arb giver?

Næh, det er et firma der skal eje bilen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-11-05 00:21

> "Flemming Lynggaard" skrev i

> Næh, det er et firma der skal eje bilen.

Nej, en privat der har lidt firmabetalt kørsel for en arbejdsgiver, kan få
halvmisundelig afgift.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 13-11-05 01:38

"Preben Riis Sørensen" skrev
> Nej, en privat der har lidt firmabetalt kørsel for en arbejdsgiver, kan få
> halvmisundelig afgift.

Du ser ud til at have ret, ifølge § 2 stk.3, 2), skulle det være muligt,
for mig ser det ud til at man skal anvende bilen til arbejdsopgaver, og ikke
bare til at transportere sig selv.
Nederst indsat den relevante § fra vægtafgiftloven

mvh
Alex Christensen

§ 2. Af samtlige afgiftspligtige køretøjer svares vægtafgift, og af
afgiftspligtige køretøjer omfattet af § 3, stk. 1, A-D, og § 4, stk. 1, I og
II, som er indrettet til at benytte anden drivkraft end benzin, eller som
fremføres af et sådant køretøj, svares tillige en udligningsafgift, jf. dog
§ 15. Af motorkøretøjer omfattet af § 4, stk. 1, II, A, hvis første
indregistrering som nye ligger efter den 2. juni 1998, betales endvidere
tillæg for privat anvendelse samt for blandet privat og erhvervsmæssig
anvendelse.
Stk. 2. Et køretøj anses for at blive anvendt privat, når den registrerede
ejer (bruger) ikke anvender køretøjet i forbindelse med udøvelse af
virksomhed eller er forpligtet til at anvende det ved udførelse af
arbejdsopgaver som led i et ansættelsesforhold.

Stk. 3. Et køretøj anses for at blive anvendt blandet privat og
erhvervsmæssigt, når den registrerede ejer (bruger) er

1) en fysisk eller juridisk person, som udøver virksomhed i offentligt
eller privat regi, og køretøjet anvendes såvel som led i den omhandlede
virksomhed som til formål, der er virksomheden uvedkommende, eller

2) en fysisk person, der som led i et ansættelsesforhold skal anvende
køretøjet ved udførelse af arbejdsopgaver for ansættelsesstedet eller
anvender køretøjet i forbindelse med selvstændigt bierhverv, som efter
momslovgivningen anses for at være afgiftspligtig virksomhed eller efter
skattelovgivningen anses for erhvervsmæssigt, og det under hensyn til
formålet er nødvendigt, at kørselen udføres med en varebil.

Stk. 4. Hvis køretøjets registrerede bruger er forskellig fra ejeren,
fastlægges køretøjets afgiftsmæssige status på grundlag af brugerens
anvendelse.

Stk. 5. Af køretøjer, som efter deres anvendelse omfattes af flere
afgiftssatser, svares afgift efter den højeste sats.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-11-05 02:21

> [...]

ikke
> bare til at transportere sig selv.
> Nederst indsat den relevante § fra vægtafgiftloven

Hvis man skal et sted hen og udføre en opgave, har man vel altid et eller
andet med. Der er ingen km mindstegrænse angivet, så det kan jo være 'meget
lidt'.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : solvang

Dato : 13-11-05 09:46

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, en privat der har lidt firmabetalt kørsel for en arbejdsgiver, kan få
> halvmisundelig afgift.
> --
findes der et skema til ansøgning eller hvordan??

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-11-05 10:10

solvang wrote:
> findes der et skema til ansøgning eller hvordan??

Tjo. Det sker på motorkontoret, hvor man sætter kryds i 1 af de 3 felter
(privat, Privat/erhverv, erhverv)

Fra : solvang

Dato : 13-11-05 10:26

meddelelse news:437702df$0$41149$14726298@news.sunsite.dk...

> Tjo. Det sker på motorkontoret, hvor man sætter kryds i 1 af de 3 felter
> (privat, Privat/erhverv, erhverv)

= 100%, 50%, 100% ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-11-05 12:07

"solvang" <solvang@FJERNparadis.dk> skrev > >

> = 100%, 50%, 100% ?

Nej, 100, 50 og 0.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 13-11-05 16:05

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> "solvang" <solvang@FJERNparadis.dk> skrev > >

Lyder som noget man skal høre et motorkontor om - altså hvordan de definerer
de regler..

Tak