Bagrudeforbindelse Golf III
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-11-05 20:04

Jeg har muligvis lidt problemer med elbagruden i min Golf III. Muligvis
fordi vejret ikke har været til dug invendig på ruden :)

Hvordan konstaterer jeg på nemmest vis at der er noget forbrug på ruden - at
der er hul igennem?

Amperemeter (hvor mange A)?
Modstand (Hvor mange Ohm)?

Nemmest er måske Volt - men jeg kan ikke konstatere hvor stort forbruget er
i forhold til hvad det skal være, dér.

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 12-11-05 20:18

"Per Henneberg Kristensen" skrev i

> [...]
> Amperemeter (hvor mange A)?
> Modstand (Hvor mange Ohm)?
> Nemmest er måske Volt - men jeg kan ikke konstatere hvor stort forbruget

Forbruget skal være omkring 7 A

Du kan ikke bruge Ohm, hvis bare en tråd virker er der gennemgang.
Det samme med volt, hvis du tager stel af og måler volt får du fuld spænding
med kun en tråd.
Men du kan da måle om der kommer spænding frem, og du kan måle om stellen
virker, så skal der ikke være spænding der.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 13-11-05 11:45

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Nemmest er måske Volt - men jeg kan ikke konstatere hvor stort forbruget er
> i forhold til hvad det skal være, dér.

Du kan i første ombæring sagtens måle volt - direkte på de 2
rudeterminaler. Er der 12 volt hen over ruden og den stadigt ikke
afdugger, er trådene i stykker.

Bagefter måler du ohm , med elbagruden slukket. Jeg vil tro at du kan
måle et sted mellem 1½ og 2½ ohm.

Klaus

Fra : martin bjerre

Dato : 13-11-05 18:50

Jeg plejer at måle spænding ca. midt på trådene- stel

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 20:37

> [...]
> fordi vejret ikke har været til dug invendig på ruden :)
>
> Hvordan konstaterer jeg på nemmest vis at der er noget forbrug på ruden -

For den dovne!

Kør hen til en mur (i mørke), hold så du lyser på muren, tænd for elbagruden
samtidig med at du holder øje med om lyset bliver en anelse svagere. Hvis ja
så er der et væsentligt forbrug og elbagruden må formodes at virke.

Jeg har endnu ikke set en G3 som ikke taber spænding på forlygterner når
elbagruden tændes.

Du kan dog ikke teste om der er enkelt defekte tråde i ruden :)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"