Temp. på Golf 3 Tdi
Fra : Michael Hansen

Dato : 12-11-05 19:54

Jeg synes min er en krig om at blive driftsvarm.
Det tager ca. 10-12 km for min bil bliver driftsvarm, det vil sige 80-82
grader (er det meget normal?) Det skal siges jeg kører med ca. 2100 omdr.
konstant, da jeg hurtig kommer på motorvej.
Bilen er fra 12/93

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 20:02

> [...]
> grader (er det meget normal?) Det skal siges jeg kører med ca. 2100 omdr.
> konstant, da jeg hurtig kommer på motorvej.

min Golf II GTI bliver vandtemp varm på ca 3-4km !

Mvh
Morten

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-11-05 20:13

"Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grader (er det meget normal?) Det skal siges jeg kører med ca. 2100 omdr.
> konstant, da jeg hurtig kommer på motorvej.

Ja, det er helt normalt. Jeg har en 97 TDI. Jeg kan godt køre 25 km ved
maks. 1.800 omdrejninger før temperaturen er oppe på normal.

For at afkorte den kolde periode holder jeg varmeblæseren på blæsetrin 2 -
altid. Blæsetrin 3 og 4 kan godt - selv i temperaturer over frysepunktet -
holde motortemperaturen under den normale. Min har en 12V dybkoger i
kølevandet til varmen, så jeg ikke fryser (standardudstyr).

Min går så op på 90 grader. Har du vintertermostat i - det har jeg hele året
rundt, også med campingvogn over Brenner i 40 graders varme.

Grunden til den lange opvarmningstid er at din motor ikke laver ret meget
varme fordi den ikke bruger så meget brændstof. Det er et problem med alle
TDI´ere.

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 12-11-05 20:14

Michael Hansen skrev:

> Jeg synes min er en krig om at blive driftsvarm.

Defekt termostat?
Hans
http://kortlink.dk/26dh

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-05 21:01

Michael Hansen skriver:

> [...]
> grader (er det meget normal?) Det skal siges jeg kører med ca. 2100 omdr.
> konstant, da jeg hurtig kommer på motorvej.

Er det en TDI ?

Når den er så længe om at blive varm, går den vel også omkring 20 km/l ?

Det er bagdelen ved en effektiv dielsemotor....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Michael Hansen

Dato : 12-11-05 21:17

> Er det en TDI ?

Ja,det er en TDi

> Når den er så længe om at blive varm, går den vel også omkring 20 km/l ?

ja, tæt på mellem 19 og 19,6, indtil nu

> Det er bagdelen ved en effektiv dielsemotor....

Jamen jeg tænkte måske nok det var meget normal, da jeg har hørt nogle af de
helt nye diesler har hjælpefyr for at holde bilen varm. Men har kun haft
bilen i 1½ måned og så er det den første diesel jeg har.
Men ville bare være sikker, for jeg har fået skiftet temp. føler først hvor
den ikke blev varm og så bagefter termostat, som så har hjulpet (eller den
gør som ovenstående) Der er jo garanti på så det er jo om at få det lavet.
Men har selv sat dieselfyr i, så den bliver jo lidt varm til vinter
Michael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-05 22:42

Michael Hansen skriver:

> Jamen jeg tænkte måske nok det var meget normal, da jeg har hørt nogle af de
> helt nye diesler har hjælpefyr for at holde bilen varm. Men har kun haft
> bilen i 1½ måned og så er det den første diesel jeg har.

Samme her med en Golf V 1,9TDI.

Den erogså noget længe om at blive varm, så der komemr varm luft til
kabinen. Prøv at spørge en 3L ejer, der er der elvarme som tilskud...

> Men har selv sat dieselfyr i, så den bliver jo lidt varm til vinter

Dejligt, "min" Vito har standardmonteret fyr, ellers kan den slet ikke
blive varm om vinteren.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 12-11-05 22:46

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Dejligt, "min" Vito har standardmonteret fyr, ellers kan den slet ikke
> blive varm om vinteren.

Det lyder mærkeligt. Den Vito jeg kørte i som firmavogn tilbage i tiden
havde ingen problemer med at blive varm..

--
Martin Johansen [6000]
"MTF-0063 - fordi livet er for kort til træge gearskift..."

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-05 23:01

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det lyder mærkeligt. Den Vito jeg kørte i som firmavogn tilbage i tiden
> havde ingen problemer med at blive varm..

"Min" er en 150HK's af nyeste aftapning.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-05 12:02

> "Min" er en 150HK's af nyeste aftapning.

"Min" var "der alte", altså første model. Kan det have noget at sige evt?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-05 12:24

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> "Min" var "der alte", altså første model. Kan det have noget at sige evt?

Jeps, meget.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 13-11-05 13:47

> Jeps, meget.

Okay ja hvad ved jeg :)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-05 14:44

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Okay ja hvad ved jeg :)

Det vil jeg helt undlade at udtale mig om

Fra : Brian

Dato : 13-11-05 15:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det vil jeg helt undlade at udtale mig om

Det er da ellers en åbenlys invitation til at give manden en sviner

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-05 18:20

Brian skriver:

> Det er da ellers en åbenlys invitation til at give manden en sviner

Hmmmm......
(var det det jeg gjorde eller ??)

Fra : Brian

Dato : 13-11-05 18:42

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hmmmm......
> (var det det jeg gjorde eller ??)

Hvis du er i besiddelse af en snedig humoristisk sans, var det nok det du
gjorde. Det har jeg dig dog ikke mistænkt for, at være i besiddelse af

Desuden tror jeg heller ikke ironi virker på Martin...

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-05 19:47

Brian skriver:

> Hvis du er i besiddelse af en snedig humoristisk sans, var det nok det du
> gjorde.

Du bliver bare klogere og klogere hver dag.

> Det har jeg dig dog ikke mistænkt for, at være i besiddelse af

ROFL...

> Desuden tror jeg heller ikke ironi virker på Martin...

Joo, det har jeg vidst mobbet ham nok til at han ved....

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-05 00:27

> Du bliver bare klogere og klogere hver dag.

Ja det er helt utroligt faktisk :)

> Joo, det har jeg vidst mobbet ham nok til at han ved....

Jeg er slet ikke i tvivl.. hehe.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 12-11-05 23:54

Michael Hansen wrote:
> [...]
> 80-82 grader (er det meget normal?) Det skal siges jeg kører med ca.
> 2100 omdr. konstant, da jeg hurtig kommer på motorvej.

En diesel tager længere tid om at blive varm generelt. Husk på at en diesel
suger alt hvad den kan hele tiden. Dvs. at motoren suger masser af kold luft
igennem motoren hele tiden. Faktisk som hvis du kører med fuld gas på en
benziner. Bare uden brændstof.

Det er ihvertfald min teori. Correct me if im wrong.

Min 2,5 Td tager ihvertfald 6-8 km før den er helt varm.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 00:14

"Freddy O. Christensen" <foc@rosenholmsxxxx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> gas på en benziner. Bare uden brændstof.
>
> Det er ihvertfald min teori. Correct me if im wrong.

You´re wrong. Very wrong! :)

En diesel regulerer også luftmængden, men ved hjælp af
brændstofindsprøjtningsmængden. Ellers skulle turboen jo køre med fuld
skrald hele tiden uanset motorens belastning.

> Min 2,5 Td tager ihvertfald 6-8 km før den er helt varm.

Det var ikke lang tid. Men det er nok en med en stor front og deraf følgende
stor luftmodstand.

--
Per, Esbjerg

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 13-11-05 17:02

> You´re wrong. Very wrong! :)
>
> En diesel regulerer også luftmængden, men ved hjælp af
> brændstofindsprøjtningsmængden. Ellers skulle turboen jo køre med fuld
> skrald hele tiden uanset motorens belastning.

Ikke helt Wrong!!
Jeg kender ingen dieseler der regulerer på luftindtaget. Der er da fuldt
åbent hele tiden. Kan du ikke nævne en der regulerer? Eller et link?

At turboen først kører når der gives gas er logisk. Ellers er der jo ikke
tryk på udstødningen.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 20:32

> Ikke helt Wrong!!
> Jeg kender ingen dieseler der regulerer på luftindtaget. Der er da fuldt
> åbent hele tiden. Kan du ikke nævne en der regulerer? Eller et link?

Det er fuldt åbent hele tiden - men det er ikke betydende med at der
strømmer den samme mængde luft igennem hele tiden.

Det var det jeg mente :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 14-11-05 21:44

> Ikke helt Wrong!!
>
> Det er fuldt åbent hele tiden - men det er ikke betydende med at der
> strømmer den samme mængde luft igennem hele tiden.
>
> Det var det jeg mente :)
Nå! Men det er da klart at motoren suger mere luft med flere omdrejninger og
endnu mere når turboen trykker.

Men så er vi altså enige. Rart

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 09:44

> [...]
> grader (er det meget normal?) Det skal siges jeg kører med ca. 2100 omdr.
> konstant, da jeg hurtig kommer på motorvej.

Helt normalt, jeg har haft sådan en dunk.
Jeg har 18 km ud til min arbejdsplads hvoraf de første 15 er motorvej, den
var først varm efter jeg var kørt af motorvejen og lige inden jeg trillede
ind på arbejde. Altså om vinteren.

Min nye G5 TDI er varm på under den halve tide, ja nok nærmere 1/3 tid.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 14:13

> Min nye G5 TDI er varm på under den halve tide, ja nok nærmere 1/3 tid.

Ja, de bliver bedre og bedre til at få elektronikken til at vise noget
kunderne kan lide.

Hvilken bil var det nu der viste 110 grader, når bilen var varm - men som i
senere udgaver blev knapt så varm fordi fabrikken var træt af at folk
ringede og brokkede sig over at deres biler kogte?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 20:30

> Ja, de bliver bedre og bedre til at få elektronikken til at vise noget
> kunderne kan lide.

Jojo - ved godt at VAG biler er "programmeret til at vise 90 grader imellem
85 og 95 grader (svjh).
Men man kan vel ikke programmmere sig ud af at der rent faktisk kommer varm
luft ud af varmeapperatet efter få km kørsel :)

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 21:40

> [...]
> Men man kan vel ikke programmmere sig ud af at der rent faktisk kommer
> varm luft ud af varmeapperatet efter få km kørsel :)

Nahh - de monterer nogle gode dypkogere :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 14:14

> Min nye G5 TDI er varm på under den halve tide, ja nok nærmere 1/3 tid.

Den har også en bundplade til at beskytte mod afkølingen fra fartvinden,
ikke?

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-05 20:27

> Den har også en bundplade til at beskytte mod afkølingen fra fartvinden,
> ikke?

De havde min G3 skam også, ovenikøbet isoleret.

Fra : Michael Hansen

Dato : 13-11-05 21:15

Min har også bundpladen som er isoleret, men som sagt ikke den store effekt.
Som sagt ville jeg bare være sikker på der ikke er noget i vejen med
termostaten, da han sagde at de første havde været en dårlig sending.

Men så nævner en noget om sommer/vinter termostater? Lidt forklaring
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 09:22

> Men så nævner en noget om sommer/vinter termostater? Lidt forklaring
> Michael

Det er vel et levn fra fortiden.
Man kan jo få termostater der først åbner ved en højere temperatur.

Det burde ikke være problemet her, da den jo alligevel ikke skal åbne før
vandet er varmt.

Jeg havde samme frygt som du har nu (da jeg havde G3 TDI) så prøvede at
mærke på min køler den blev ikke engang lunken, dvs. at den ikke lader noget
vand cirkulere ud i køleren, ergo må det være opvarmningstiden i selv
motoren der bare er langsom. Eneste mulighed jeg ser er tilskudsvarme i form
af en dypkoger eller oliefyr.

--
Claus

www.vwfanatic.dk