Sjusk.....faneme sjusk!
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-11-05 23:05

Har jo for nyligt været ude og investere i vinterdæk+fælge til min nye
dyt.

Har p.gr.a. mit embede ikke kørt mere end et par ture til og fra dette
embede, og har nok syntes at det hele var lidt levende.

Forestillede mig noget med høj slidbane osv.

Narh, så går man i dag på ugefri, og tanker lige op, og checker
samtidigt dæktrykket.

0.5 bar for meget i samtlige hjul?

Det er s'gu OK med mig at de puster lidt rigeligt i gummiet for at få
det til at sidde ordentligt, men de skal s'gu da lukke det
overskydende luft ud inden levering.

Det positive var, at der stadig var lige meget luft i alle dækkene, så
de er altså tætte.

Hyundai'en kører igen fortræffeligt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kasper Christensen

Dato : 11-11-05 23:19

> [...]
> overskydende luft ud inden levering.
>
> Det positive var, at der stadig var lige meget luft i alle dækkene, så

Jeg har 1.0 bar for meget i alle dæk. Det sagde værkstedet var at
foretrække.

--

Multimediedesigner
Kasper Christensen

Fra : Anders Houmark

Dato : 12-11-05 15:05

Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\ wrote:

> Jeg har 1.0 bar for meget i alle dæk. Det sagde værkstedet var at
> foretrække.

At foretrække for dem? Fordi dækkene bliver hurtigt nedslidt på midten?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 12-11-05 16:28

"Kasper Christensen" <"news"@\"FJERN123\"kasperc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har 1.0 bar for meget i alle dæk. Det sagde værkstedet var at
> foretrække.

Æhh - kører du konstant med 5 personer i bilen + fuld last + max. hastighed?
I modsat fald får du lynhurtigt slidt dækkene helt ned på midten! Dog kan
du - såfremt du kører med vinterdæk - køre med 0.2 bar højere tryk end
angivet i bilens instruktionsbog.

Jeg tror, dit værksted (uvist af hvilken årsag) har bundet dig en historie
på ærmet....

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : alexbo

Dato : 12-11-05 18:16

"Kasper Christensen" skrev

> Jeg har 1.0 bar for meget i alle dæk. Det sagde værkstedet var at
> foretrække.

Er du sikker på det er 1 bar, og ikke et pund.
Nu er det svært at vurdere for meget, for hvad er det for meget i forhold
til.

Hvis det er1,0 bar på standard størrelse dæk i forhold til anbefalet med
fuldt læs, så lyder det voldsomt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Velschow

Dato : 12-11-05 19:26

> "Kasper Christensen" skrev

> Er du sikker på det er 1 bar, og ikke et pund.

"Pund" er PSI (Pounds per Square Inch). 1 bar svarer til ca. 14.5 PSI - dvs.
1 PSI svarer til ca. 0.07 bar.
Kig f.eks. hér for omregning mellem bar og PSI:
http://www.chromatography.co.uk/Techniqs/Other/Pressure.htm

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-11-05 20:21

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse

> "Pund" er PSI (Pounds per Square Inch). 1 bar svarer til ca. 14.5 PSI -
> dvs. 1 PSI svarer til ca. 0.07 bar.

> Kig f.eks. hér for omregning mellem bar og PSI:

> http://www.chromatography.co.uk/Techniqs/Other/Pressure.htm

Eller brug Google. Skriv f.eks. psi to bar, den skriver det er
0.0689475729 bar
Skriv et tal foran psi og du får udregningen direkte på google.

Det gælder f.eks. også udregninger fra miles per gallon (mpg) til km pr.
liter (kpl)

Bemærk det er engelske gallon (4,25 liter pr. gallon) der bliver regnet med.

Tryk på lommeregnefunktionen lige under resultatet for at se mere.
--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 12-11-05 20:10

"Bo Velschow" skrev

> "Pund" er PSI (Pounds per Square Inch). 1 bar svarer til ca. 14.5 PSI -
> dvs. 1 PSI svarer til ca. 0.07 bar.
> Kig f.eks. hér for omregning mellem bar og PSI:
> http://www.chromatography.co.uk/Techniqs/Other/Pressure.htm

Tak, men jeg ikke helt klar over hvorfor du mener jeg har brug for det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Velschow

Dato : 13-11-05 00:10

> "Bo Velschow" skrev

> Tak, men jeg ikke helt klar over hvorfor du mener jeg har brug for det.

Fordi "pund" er en (gammel dansk) vægtenhed (eller rettere: enhed for masse,
hvis man skal være helt korrekt), hvorimod PSI (Pounds Per Square Inch -
"Pounds" er hér det engelske pund) er en enhed for tryk. Dit indlæg kunne
derfor risikere at forvirre manden med de 1.0 bar for meget i hjulene
(specielt hvis han begyndte at kigge efter "pund" på trykluften på
tankstationen ) - så mit svar var både rettet til ham (hvis han følger
tråden) og til dig.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Leif Neland

Dato : 13-11-05 18:58

> [...]
> "pund" på trykluften på tankstationen ) - så mit svar var både
> rettet til ham (hvis han følger tråden) og til dig.

Det er hændt, at det er blevet forsøgt at puste et traktordæk op til 12
atmosfærer i stedet for psi. Det kan man dø af...

Leif

Fra : Bo Velschow

Dato : 13-11-05 19:31

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Det er hændt, at det er blevet forsøgt at puste et traktordæk op til 12
> atmosfærer i stedet for psi. Det kan man dø af...

Tak for kaffe! Det må gøre ondt, når det siger *BUM*

Morale: Det er altid godt at have styr på enhederne... :-/

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : alexbo

Dato : 13-11-05 19:56

"Leif Neland" skrev

> Det er hændt, at det er blevet forsøgt at puste et traktordæk op til 12
> atmosfærer i stedet for psi. Det kan man dø af...

Det er heller ikke nemt med alle de forskellige måleudtryk man bruger.

Når en traktor f.eks skal have 200 kPa i dæktryk, så er muligheden for
fejltagelse stor, hvis man er vant til lastbiler med 120 PSI.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole Sørensen

Dato : 11-11-05 23:35

Folmer Rasmussen wrote:
> 0.5 bar for meget i samtlige hjul?

Som tidligere nævnt i en anden tråd, så står der i minualen til min bil at
dæktrykket skal hæves 0,2 bar i vinterdæk. Så er der muligvis "kun" 0,3 bar
for meget i dine ringe

hilsen ole
der vist har 7,4 bar for meget i de personlige bildæk

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 11-11-05 23:49

> hilsen ole
> der vist har 7,4 bar for meget i de personlige bildæk

LOL

Fra : Bo Velschow

Dato : 12-11-05 16:29

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> LOL

Der er en grund til, at det hedder "Michelin-mand"

--
Venlig hilsen

Bo Velschow - der også kunne undvære et par "bar"
3540 Lynge
Danmark

Fra : Ole Sørensen

Dato : 12-11-05 19:29

Asger Ellekrog wrote:

> LOL

Ja, hvis man så bare kunne lukke lidt af luften ud... men har prøvet at hive
i ventilen, og der sker intet!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-05 21:00

"Ole Sørensen" skriver:

> Ja, hvis man så bare kunne lukke lidt af luften ud... men har prøvet at hive
> i ventilen, og der sker intet!

Har konen ikke et værktøj mellem benene til at trække luft ud med ?

Men pas på. "Mandeluft" kan expandere i en kvinde. Det tager 9 måneder
for at få trykket ud igen....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kate

Dato : 13-11-05 11:17

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Men pas på. "Mandeluft" kan expandere i en kvinde. Det tager 9
> måneder for at få trykket ud igen....

og 18år at betale af på "fejltagelsen"

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 14-11-05 04:48

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Har konen ikke et værktøj mellem benene til at trække luft ud med ?

Det er sgu kun varm luft... de 7,4 bar består stadig!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-05 08:25

"Ole Sørensen" skriver:

> Det er sgu kun varm luft... de 7,4 bar består stadig!

Nej, du misforstår mig. Hun tager kun meget lidt luft ad gangen. Der
skal _mange_ gange til før det kan ses på dig....