Hvorfor ikke bare køre?
Fra : KNT

Dato : 11-11-05 19:30

Jeg oplever dagligt et underligt fænomen i trafikken.
Mange bilister vil hellere køre i en kilometerlang kø i en række end i en i
2 rækker på det halve. Ovenikøbet anser nogen det som værende deres
væsentligste opgave at forhindre at nogen etablerer den 2. række.

Mest udtalt ses fænomenet på Hillerødmotorvejen mellem afkørslerne Allerød
Syd og Allerød Nord. Her slutter motorvejen og går over i motortrafikvej.
Samtidigt går vejen fra 2 spor til 1 - men det varsles ca. 1 km før det
sker.
Her kører 98 % ind i et geled og lader det venstr spor stå gabende tomt -
medmindre en eller anden anser det for sin pligt at holde stille / trille
med 10 km/t for at forhindre nogen i at bruge det.

Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Knud

Fra : Mogens

Dato : 11-11-05 20:00

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

På vort lokale posthus - og ved bageren - er der et nr. system,
hvor man trækker et nummer i køen. Jeg tror lidt det handler om
dét, idet ovenstående bilister sikkert er pendler, der i princippet
ser hinanden/mødes hver morgen og derfor viser hinanden en i
mine øjne misforstået respekt i denne her forbindelse...

Situationen pisser mig af - især den med at spærre for de andre.
Og netop dén situation prøvede jeg en dag det pågældende sted :)
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 DK KR)
S: '75 MG B GT V8 -> http://transpotech.dk

Fra : Flemming

Dato : 11-11-05 20:07

Mogens wrote:

> [...]
> ser hinanden/mødes hver morgen og derfor viser hinanden en i
> mine øjne misforstået respekt i denne her forbindelse...

Problemet er vil at vi ikke har tyske fletteregler i DK endnu ?

Mvh. Flemming

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-11-05 20:20

On Fri, 11 Nov 2005 20:07:20 +0100, "Flemming" <123spam4me@gmail.com>
wrote:

>Problemet er vil at vi ikke har tyske fletteregler i DK endnu ?

>--

De virker heller ikke.

Der er ikke noget der kan lave så meget "stau" som de fletteregler, i
forbindelse med vejarbejde.

Hvor véd jeg nu det fra?

Hvis der er vejarbejde, og man har lavet ét normalt spor, og et smalt
spor til personbiler, og en passende hastighedsbegrænsning, er der
stort set aldrig problemer, heller ikke i spidsbelastningsperioder.

Der hvor det af en eller anden grund er nødvendigt kun at have et spor
til rådighed, således at der skal flettes, er der altid "stau".

Det er ikke så meget fletteriet der gør udslaget, men noget helt
andet.

Lige så snart der skiltes med at der "forsvinder" en vognbane, så
begynder egoisterne at sejle frem og tilbage i banerne, for om muligt
at vinde en vognlængde eller to.

Det afstedkommer at de øvrige bilister må bremse, bare for at have en
nogenlunde anstændig afstand til den forankørende, og DET laver altså
ravage i fremkommeligheden, også for egoisterne, men det er de for
snævertsynede til selv at kunne få øje på.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 21:46

> [...]
> ravage i fremkommeligheden, også for egoisterne, men det er de for
> snævertsynede til selv at kunne få øje på.

Touché!

Jeg ser det hver morgen på motorvejen omkring limfjordstunnellen.
Nogle har endda så travlt at de skal skifte 4 vognbane på en gang (hen over
spæreflader) uden at kunne se at de kunne have vundet 30 vognlængder ved at
følge traffikken og flette ind med vejbanens forløb.

Man græmmes!

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:17

Claus Petersen wrote:
> [...]
> spæreflader) uden at kunne se at de kunne have vundet 30 vognlængder ved at
> følge traffikken og flette ind med vejbanens forløb.

Du ved da godt et det bedste spor at dreje til højre fra er det længst
til venstre?

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Bagdad Bob

Dato : 11-11-05 22:55

> [...]
> ravage i fremkommeligheden, også for egoisterne, men det er de for
> snævertsynede til selv at kunne få øje på.

Det er ikke det sagen handler om. Trafikken afvikles hurtigst hvis der
flettes umiddelbart ved indsnævringen og ikke 2 kilometer før.

/Abildgaard

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-11-05 23:09

On Fri, 11 Nov 2005 22:55:16 +0100, "Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk>
wrote:

>Det er ikke det sagen handler om. Trafikken afvikles hurtigst hvis der
>flettes umiddelbart ved indsnævringen og ikke 2 kilometer før.

>--

Det er da i høj grad det, det handler om.

Jeg er ikke uenig med dig i, hvor der skal flettes, men hvis ikke
egoisterne lavede så helvedes megen kø, var der jo mindre trafik at
flette.

Det gælder vist også i Bagdad?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Bagdad Bob

Dato : 12-11-05 02:12

> [...]
>
> Jeg er ikke uenig med dig i, hvor der skal flettes, men hvis ikke
> egoisterne lavede så helvedes megen kø, var der jo mindre trafik at

Det er nu ikke min erfaring at der "sejles" mellem vognbanerne ved
indsnævringer. Derimod er der ofte tale om en besynderlig form for
selvretfærdig selvjustits hvor bilisterne i det inderste spor (formentligt
ulovligt) forsøger at forhindrer bilisterne fra det yderste spor i at flette
ind ved indsnævringens start.

Hvis bilerne fordelte sig ligeligt i de to spor og flettede pænt ved
indsvævringen ville man få den mest effektive udnyttelse af vejbanen. De
fleste bilister ville vist have godt af et kursus i håndarbejde, der kan man
lære at flette (hver anden ind over) - Det gælder også i Bagdad

/Abildgaard

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 11-11-05 23:17

Bagdad Bob wrote:

> Det er ikke det sagen handler om. Trafikken afvikles hurtigst hvis der
> flettes umiddelbart ved indsnævringen og ikke 2 kilometer før.

Du siger dermed at antallet af biler der kan passere et vejarbejde
stiger jo senere der flettes ? Hastighedsbegrænsningen er vel stadig den
samme = samme antal biler kan passere uanset hvornår DU fletter ind, så
find din plads i køen

Martin

Fra : Bagdad Bob

Dato : 12-11-05 02:07

"Martin Elkjær Nielsen" <none@d.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme antal biler kan passere uanset hvornår DU fletter ind, så find din

Ja, det siger jeg. Kender ikke mekanikken bag, men det er et faktum.

Nu er det typisk ikke hastighedsbegrænsningen, der sætter farten ved
indsnævringer. Særligt ikke i myldretidstrafikken. Jeg siger at der på en
given strækning vil passere flest biler såfremt der flettes så sent som
muligt. Hvis dit udsagn skulle holde vand, så kunne man ligesågodt afspærre
hele motorvejsstrækningen ved vejarbejde.

Og forøvrigt så kommer det ikke dig ved hvornår der flettes ind, blot det
sker inden spærrelinjen / markeringen. Du har rent faktisk bare at overholde
loven og give plads for dem, der fletter

/Abildgaard

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 12-11-05 07:07

Bagdad Bob wrote:
> "Martin Elkjær Nielsen" <none@d.dk> skrev i en meddelelse
>

> Ja, det siger jeg. Kender ikke mekanikken bag, men det er et faktum.

Faktum er vel nærmere at du kommer hurtigere igennem, men det er jo ikke
ensbetydende med at alle kommer hurtigere igennem...

> Og forøvrigt så kommer det ikke dig ved hvornår der flettes ind, blot det
> sker inden spærrelinjen / markeringen. Du har rent faktisk bare at overholde
> loven og give plads for dem, der fletter

Enig!

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 09:56

> Enig!

Der er jeg sådan set også enig, problemet er så bare at nogle billister
aggere så det er umuligt at aflæse deres hensigt. Hvis man fortsætter indtil
vejens forløb nødvendiggøre indfletning er der ingen tvivl.

Og iøvrigt hvis der flettes ind på må og få skabes der er masse små
kædereaktioner i traffiken, da dem bagved den indflettende bil er nødt til
at strække køen, dette kan kun gøres ved at nedsætte hastigheden.

Faktum est - hvis alle fletter ind der hvor det forventes at flette, er man
til mindst gene for hele trafikrytmen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:23

Bagdad Bob wrote:

> [...]
> sker inden spærrelinjen / markeringen. Du har rent faktisk bare at overholde
> loven og give plads for dem, der fletter

Noget som måske ville hjælpe var hvis der blev indført et
overhalingsforbud samtidig med oplysningen om indsnævringen. (200-600
m før)

Men for at få det overholdt skulle det nok følges op med et klip ved
overtrædelse.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 09:51

> [...]
> samme antal biler kan passere uanset hvornår DU fletter ind, så find din

Du glemmer vist at jo længere køen er = starter længere væk fra "åstedet"
des længere skal der køres med nedsat hastighed.

En kø hvor der køres i to rækker er halvt så kort som een med en række, det
har alligevel noget at sige når køen er 4 km, som den er stort set hver
morgen ved limfjordstunnellen.

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 12-11-05 17:29

Claus Petersen wrote:

> [...]
> har alligevel noget at sige når køen er 4 km, som den er stort set hver

Og du glemmer vist sikkerhedsafstand.
Skal du flette ind mellem to biler skal afstanden være dobbelt så stor,
for at der er plads til dig. Så det giver nok ca. det samme :)

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 18:00

> Og du glemmer vist sikkerhedsafstand.
> Skal du flette ind mellem to biler skal afstanden være dobbelt så stor,
> for at der er plads til dig. Så det giver nok ca. det samme :)

Er ikke helt med på hvad du mener. Selvfølgelig skal der være
sikkerhedsafstand men det er jo det samme som hvis man kører i to række.
En tosporet kø på 4 km bliver vel til 8 km hvis den flettes til 1 spor.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:19

Bagdad Bob wrote:
> Det er ikke det sagen handler om. Trafikken afvikles hurtigst hvis der
> flettes umiddelbart ved indsnævringen og ikke 2 kilometer før.

Det er der blot ingen der kan finde ud af, ved en acceptabel hastighed.

Hverken her eller i andre lande.

Og det hjælper ikke at lave regler om det. De ville fungere lige så
godt som en regel om at vand skal være lettere end luft.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:16

Folmer Rasmussen wrote:
> De virker heller ikke.

Hvilke trafikale regler virker i Tyskland?

> [...]
> spor til personbiler, og en passende hastighedsbegrænsning, er der
> stort set aldrig problemer, heller ikke i spidsbelastningsperioder.

Den konstellation er farlig. Og burde forbydes. Uanset om du holder
hastigheden (den på stedet tilladte) eller kører mere end den bliver
du overhalet.

Og pr definition er enhver tysk person-/varebil under 2 meter bred og
må køre i 2. spor. Det giver jævnt ofte pladsproblemer. Med blink og
horn til følge.

I stedet skulle de lave to spor af ens brede. Og med en anden farve
markering lave et spor i midten til lastbilerne. Fulgt op af en
konsekvent overhaling forbudt for lastbiler (er der i forvejen) og et
ligeså konsekvent overhaling af lastbiler forbudt.

> Der hvor det af en eller anden grund er nødvendigt kun at have et spor
> til rådighed, således at der skal flettes, er der altid "stau".

Det afhænger af mængden af biler. Er der kun moderat trafik er der
sjældent problemer. (Kun med dem der mener det er vigtigt at komme de
40 meter længere frem det giver at køre foran lastbilen end bag den.)

> [...]
> ravage i fremkommeligheden, også for egoisterne, men det er de for
> snævertsynede til selv at kunne få øje på.

Det er en generel tysk mentalitet. Som ikke bør eftergøres andre
steder. Men det er vi desværre godt igang med.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:04

Flemming wrote:
> Problemet er vil at vi ikke har tyske fletteregler i DK endnu ?

Dem må du lige forklare.

I Tyskland (og i Holland) prøver de at indføre noget der ligner vores
fletregel. Ikke omvendt.

Problemet er blot at enhver tysker er sig selv nærmest. Og enhver
fordel man kan opnå for sig selv er tilladt uanset hvor meget ulempe
det så påfører andre.

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 21:27

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ser hinanden/mødes hver morgen og derfor viser hinanden en i
> mine øjne misforstået respekt i denne her forbindelse...

Jeg har svært ved at se der ligger nogen respekt i den rækkekørsel - det
står da alle frit for at køre frem i 2 rækker - men når man ikke ønsker det
behøver man da ikke at føle sig urespekteret, fordi andre synes ansfalten
skal slides også i venstresporet.

> Situationen pisser mig af - især den med at spærre for de andre.

I går var den en tumbe i en Skoda som lavede nummeret foran mig - på hele
strækningen. Jeg signalerede til ham om at flytte sig enten fremad eller ind
til højre, men det fik jeg kun fingeren for - vi som ville bruge
venstresporet til noget fornuftigt måtte pænt køre bag ham med 10 km/t - og
med en kilometer tager det altså omkring 6 minutter.

For nogen tid siden var en lastbilchauffør ved at miste kontrollen over sin
lastbil, fordi jeg kørte forbi ham. Han prøvede først at trække ud for at
spærre - og da det mislykkedes for ham sad han med hele overkroppen ude af
vinduet og fægtede med den midterste finger med det resultat at han ikke
havde kontrol over hverken rat elle bremse. Det er sgu farligt - for ham der
kører lige foran lastbilen.

Knud

Fra : Jesper

Dato : 12-11-05 02:12

KNT wrote:

> [...]
> havde kontrol over hverken rat elle bremse. Det er sgu farligt - for ham der

For ikke så lang tid siden oplevede jeg præcis samme seance. På
motorring 3 syd for Kgs. Lyngby opstår der kø i højre spor i sydgående
retning. Hastigheden er vel 30-40 km/t. Der er ikke en bil så langt øjet
rækker i venstre vognbane, så jeg kører pænt med 5 km/t hurtigere end
dem i højre vognbane. Pludselig - 3 billængder foran mig - trækker en
stor lastbil halvvejs ud i højresporet (begge spor er indskrænket pga.
vejarbejdet) og der bliver _idioten_ så de næste 2,5 km blot for at
forhindre, at jeg og et par andre i venstre vognbane kunne komme forbi.
Det er første gang i mine 12 år som bilist, at jeg har gestikuleret så
meget af så stor en idiot!

--
Mvh. Jesper

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:36

Jesper wrote:
> [...]
> forhindre, at jeg og et par andre i venstre vognbane kunne komme forbi.
> Det er første gang i mine 12 år som bilist, at jeg har gestikuleret så

Det eneste du opnår ved at komme forbi er at du sinker den øvrige trafik.

I det tilfælde du beskriver er DU egoisten der ødelægger rytmen. Og
forsinker andre ved din handling.

Og det kunne nemt havde været mig der kørte lastbilen. (Det var det
ikke da det er længe siden jeg har været på de kanter.)

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 10-01-06 07:22

> [...]
>
> Og det kunne nemt havde været mig der kørte lastbilen. (Det var det ikke
> da det er længe siden jeg har været på de kanter.)

I det her eksempel er der jo ikke noget beskrevet om, at de 2 vognbaner skal
flette sammen på noget tidspunkt !
Køen i højre vognbane kunne jo også skyldes, at det er problemer ved en
afkørsel, som skaber køen.

Hvorfor skulle venstre vognbane ikke kunne køre hurtigere i den situation ?

mvh
Bendt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 10:06

Bendt Rasmussen wrote:
> [...]
> afkørsel, som skaber køen.
> Hvorfor skulle venstre vognbane ikke kunne køre hurtigere i den situation ?

Det er mindre betydende om køen er på grund af trafik eller på grund
af sammenfletning. Der er et eller andet der forhindrer 'den frie
kørsel' og dette noget gør at hastigheden nedsættes.

Hvis hastigheden idet ene spor så bliver mindre end idet andet spor er
det problemerne opstår.

Jeg kender kun til en enkelt undtagelse, og det er hvor køen
forsvinder op i en afkørsel. Altså hvor køen i afkørslen har bredt sig
ud i 1. spor. Der er problemet de tåber der, selvom de skal dreje fra
i afkørslen, forsøger at presse sig ind i køen længere fremme. Og
derfor skaber store problemer for dem der skal lige ud. At lave det
nummer kunne jeg godt tænke mig blev "klippegrund".

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 10-01-06 18:03

> [...]
> for dem der skal lige ud. At lave det nummer kunne jeg godt tænke mig blev

øhh

Det er jo netop den situation jeg omtaler !

mvh
Bendt

Fra : Peter Weis

Dato : 10-01-06 20:51

Finn Guldmann wrote:

> Og det kunne nemt havde været mig der kørte lastbilen.

Hmm, som en selvbestaltet amatørpolitimand?

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 00:36

Peter Weis wrote:
> Hmm, som en selvbestaltet amatørpolitimand?

Nej, som en fortravlet chauffør der ikke er interesseret i at folks
egoisme skal forsinke mig yderligere.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:32

KNT wrote:
> [...]
> havde kontrol over hverken rat elle bremse. Det er sgu farligt - for ham der

Uanset om der køres i et eller to spor er hovedproblemet at nogen
overhaler.

Og den med at køen halveres hvis den kører i to spor holder ikke.

Du vil stadig skulle holde den samme afstand til den forankørende
uanset om han kører i samme spor som dig, eller om han kører i det
spor hvor du skal flette ind bag ham (eller han flette ind foran dig).

Når bilerne har fundet deres naturlige plads i den kø der bliver EFTER
indfletningen er det i princippet ligegyldigt om de kører, med korrekt
afstand, i to spor eller i et spor.

Problemet er egoisterne der bare SKAL overhale. De bringer uorden i
rytmen, med efterfølgende nedsættelse af hastigheden til følge. Og kun
i sjælne tilfælde har de selv fordel af det.

Så lad os få indført at når hastigheden kommer under et vis punkt,
p.g.a. kø, forbydes AL overhaling.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 20:11

"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Situationen pisser mig af - især den med at spærre for de andre.
> Og netop dén situation prøvede jeg en dag det pågældende sted :)

Prøv at hale telefonen frem og lad som om du filmer :)

Jeg har iøvrigt kun set lastbiler udføre det stunt der ...

Finn og Folmer ... skam jer!

--
Per, Esbjerg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-11-05 22:37

On Fri, 11 Nov 2005 20:10:32 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>Prøv at hale telefonen frem og lad som om du filmer :)
>
>Jeg har iøvrigt kun set lastbiler udføre det stunt der ...

Jeg har ikke noget at skamme mig over.

Jeg har rigeligt i ét embede som chauffør. Jeg kan ikke overkomme også
at være politier. (Eller hvad det nu skal forestille).

Venlig hilsen
Folmer

Der savner sin morgenavis, fordi budet render rundt og leger politier.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-11-05 00:46

> Der savner sin morgenavis, fordi budet render rundt og leger politier.

Hvad hulen, er du flyttet vestpå?

Der kan da ikke være mange som Per.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Brizz

Dato : 12-11-05 01:58

Folmer Rasmussen wrote:
> Der savner sin morgenavis, fordi budet render rundt og leger politier.

Det er fandme den bedste kommentar jeg længe har hørt!!! LOL

--
Mvh Brian
---

Ved mail sæt et eller andet + @ foran mit domæne.

Fra : Mogens

Dato : 12-11-05 08:13

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Der savner sin morgenavis, fordi budet render rundt og leger politier.

ROFL
--
Mvh Mogens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:39

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Prøv at hale telefonen frem og lad som om du filmer :)

Og hvad skulle det gøre?

> Jeg har iøvrigt kun set lastbiler udføre det stunt der ...
> Finn og Folmer ... skam jer!

Glem det! Med min handling hjælper jeg 50-100 biler med at komme
hurtigere frem. På 1 (en) bils bekostning.

Og mange flere, også personbiler, burde gøre det. Ja det burde endda
være det naturligste at gøre. Køsituation = NUL overhaling. Det ville
være det bedste for alle.

Fra : Møller

Dato : 11-11-05 20:10

> [...]
>
> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Der fordi mange ikke har forstået begrebet flettepligt.
I Tyskland skal men køre frem i to eller flere rækker og der er, under
bødeansvar, flettepligt ved forhindringen, svarende til at man kører ind på
en motorvej.
Så det kan lade sig gøre.

Men kan jo også sætte hastigheden på motorveje til det dobbelte, så vil der
kun være ½ så mange biler på vejen

Møller

Fra : Mogens

Dato : 11-11-05 20:12

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> wrote in message

> Men kan jo også sætte hastigheden på motorveje til det dobbelte, så vil
> der
> kun være ½ så mange biler på vejen

Høj hastighed giver kø, grndet den forøgede afstand mellem bilerne...
--
Mvh Mogens

Fra : Olesen

Dato : 11-11-05 20:16

"Møller" <eam@.g-e-t-2-n-e-t-.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>frem, med det resultat at hele køen går i stå når man kommer til det punkt

Erfaringen siger mig at hvis man derfor blokerer /lukker 2 sporet så vil
køen hele tiden kunne køre igennem ved indsnævringen og herved vil alle
generelt komme hurtigere igennem.

<jens

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 21:17

"Olesen" <lindberg@(detteskalfjernes)it.dk> skrev i en meddelelse

> Erfaringen siger mig at hvis man derfor blokerer /lukker 2 sporet så vil
> køen hele tiden kunne køre igennem ved indsnævringen og herved vil alle
> generelt komme hurtigere igennem.

Det er jo argumentet for kun at lave 1-sporede veje!

Sagt med andre ord - hvor tidligt skal man ind på 1 række?

Jeg ser i hvertfald ingen fornuft i at gøre det en kilomter før der sker en
indsnævring - vejanlægget vil jo stå ubenyttet hen da.

Knud

Fra : JS

Dato : 12-11-05 01:43

> [...]
>
> Erfaringen siger mig at hvis man derfor blokerer /lukker 2 sporet så vil
> køen hele tiden kunne køre igennem ved indsnævringen og herved vil alle

Nej ikke alle. De der kører i højre spor vil fornemme at de kommer hurtigere
frem end hvis de skal vente på indfletning fra venstre, men den samlede
trafikmængde kommer hurtigere frem hvis der flettes umiddelbart inden
indsnævringen.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:47

JS wrote:
> [...]
> frem end hvis de skal vente på indfletning fra venstre, men den samlede
> trafikmængde kommer hurtigere frem hvis der flettes umiddelbart inden

Fra det punkt, før indsnævringen, hvor hastigheden er den samme som
den er efter indsnævringen, vindes der ingen hastighed ved at køre i 2
spor fremfor 1 spor.

Om det er 10 meter eller 10 kilometer før indsnævringen gør ingen
forskel. Du skal stadig have den samme afstand til den bil der kommer
til at køre foran dig i det ene spor der er efter indsnævringen,
uanset om I kører i et eller to spor.

Fra : KT

Dato : 10-01-06 09:04

> [...]
> Du skal stadig have den samme afstand til den bil der kommer til at køre
> foran dig i det ene spor der er efter indsnævringen, uanset om I kører i

Det er noget teoretisk ævl - du ved ligeså godt som alle andre at ikke alle
er lige gode til at komme ud af starthullerne, når de skal videre i
indsnævningen (1 bane). Kan 'hullet' fødes fra 2 rækker går det alt andet
lige hurtigere end hvis kun 1 række føder hullet. Der er dobbelt så stor
chance for at et slip fyldes op. Ved kun 1 række må alle vente på 'sinken' -
ved 2 rækker er det kun den halvdel, som er i sinkens rækker.
Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 10:23

KT wrote:
> [...]
> chance for at et slip fyldes op. Ved kun 1 række må alle vente på 'sinken' -
> ved 2 rækker er det kun den halvdel, som er i sinkens rækker.

Det er ikke teori. Jeg hører ikke til dem der udelukkende har læst sig
til deres viden om trafikken (i bøger skrevet af andre som også kun
har læst sig til deres viden om trafik (i bøger..... (o.s.v.))).

Jeg bygger mine udtalelser på mange års praktisk erfaring ved at køre
på vejene.

Der er ingen huller der skal fyldes op. Er den i det andet spor ikke
så hurtig som een selv til at sætte igang, venter man! Er det først
kommet så langt ned at man holder stille er der intet, Gentager INTET,
vundet ved at fylde huller. Man kommer selv kun en enkelt bil længere
frem. På bekostning af en eller flere andre der så må vente det længere.

Jeg har sågar været ude for at folk blev glade for at jeg lavede
"staukontrol".

Det var en søndag i Belgien. Vi havde brugt en time på at flytte os 1
km. Hvorefter jeg trækker ud og og lukker af (Benytter mig af at der
er en længere række campingvogne som sansynligvis vil blive i rækken).
I starten var de sure. Men da de opdager at de følgende 2 km (hen til,
og igennem vejarbejdet) bliver tilbagelagt på 10-12 minutter (fordi
jeg har fjernet presset på sammenfletningen) bliver alle glade.

Da de begyndte at lave det 4. rør i Hamby var den så tydelig at det
stadig gør ond at tyskerne ikke opdagede hvad der skete. Indtil kl 20
var der 10-16 km kø afhængig af ugedagen. Kl 20:30 var der 3-5 km
tilbage. Pointen her er at kl 20:00 ophørte overhalingsforbudet for
lastbiler, hvorefter de tog over og fik tingene til at glide.

I Belgien kan man se fidusen. Det kan man ikke i Tyskland. I Holland
er de endda kommet så langt at de selv udøver det lastbilerne gør
andre steder.

Fra : Peter Weis

Dato : 10-01-06 20:49

Finn Guldmann wrote:

> Der er ingen huller der skal fyldes op.

Så holdes der vel ikke afstand nok før sammenfletningen.

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 00:37

Peter Weis wrote:
> Så holdes der vel ikke afstand nok før sammenfletningen.

Du må da ikke køre ind i andre bilisters sikkerhedsafstand!

Fra : Peter Weis

Dato : 11-01-06 19:01

Finn Guldmann wrote:

> Du må da ikke køre ind i andre bilisters sikkerhedsafstand!

Før sammenfletninger skal man afpasse sin hastighed til hastigheden i
den anden bane, så sammenfletningen kan foregå flydende.
Det betyder at man skal holde så megen afstand til forankørende at der
er plads til en bil fra den anden bane i hullet.

Hele denne diskussion går på om sammenfletningen skal foregå der hvor
vejen snævres ind, eller 1 km før hvor skiltningen typisk starter.
Hvis alle var enige om at gøre det på samme måde ville trafikken glide
lettest.
Så længe der er flere opfattelser må man lære at leve med det (med
mindre man er sådan lidt totalitær i hovedet) og så i øvrigt overholde
færdselsloven.

mvh
Peter

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-01-06 19:19

Peter Weis wrote:

> Hele denne diskussion går på om sammenfletningen skal foregå der hvor
> vejen snævres ind, eller 1 km før hvor skiltningen typisk starter.

Hvis man "sammenfletter" en km før selve sammenfletningen, så er der ikke
tale om en sammenfletning men derimod om et vognbaneskift.
Sammenfletningen er først lige dér, hvor striberne mellem de to flettende
vognbaner ophører, alt før det betragtes som vognbaneskift.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Peter Weis

Dato : 11-01-06 22:53

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Sammenfletningen er først lige dér, hvor striberne mellem de to flettende
> vognbaner ophører, alt før det betragtes som vognbaneskift.

Du har helt ret. Det ser ud som om at Finn har en anden opfattelse, så
jeg forsøgte at tale samme sprog.

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 21:43

Peter Weis wrote:
> [...]
> Det betyder at man skal holde så megen afstand til forankørende at der
> er plads til en bil fra den anden bane i hullet.

Jo, men hvor mange gange?

Kan vi blive enige om at hvis det bliver mere end en gang man skal
give den fornødne plads, så er det udover hvad fletreglen byder?

Fæniklen der overhaler har jo også en forpligtigelse til at sikre sig
at overhalingen kan gøres færdig, inden den påbegyndes.

Men er man egoist (læs: Fænikel) glemmer man jo lige så stille egne
forpligtigelser. Mens man sandelig nok skal huske de andres.

> Hele denne diskussion går på om sammenfletningen skal foregå der hvor
> vejen snævres ind, eller 1 km før hvor skiltningen typisk starter.

Mit bud, som tidligere skrevet, er at det sker der hvor hastigheden,
p.g.a. køen, kommer ned hvor den er gennem forhindringen.

> Hvis alle var enige om at gøre det på samme måde ville trafikken glide
> lettest.

Enig. Men det vil være lige så let som at skabe enighed i en
børnehave.

Fra : KT

Dato : 11-01-06 21:59

> Enig. Men det vil være lige så let som at skabe enighed i en børnehave.
>

> --

Det er altså svært at blive enige om at flere kilometer asfalteret kørebane
skal stå tom og ubrugt bare for at følge dine tåbelige ideer om at alle skal
holde sig i een lang række - spærre for alle afkørsler - alle lade sig
genere af en bil som går i stå etc.
Lad os da bruge den plads som er og flet når tiden kommer .

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 19:23

KT wrote:
> [...]
> genere af en bil som går i stå etc.
> Lad os da bruge den plads som er og flet når tiden kommer .

Det er dig (og andre) der tillægger mig at mene at asfalt skal stå
tom. Det er ikke noget jeg selv skriver.

Jeg ser intet problem, nærmest tværtimod, i at man kører i de spor der
nu er, blot man accepterer at den rækkefølge man ankommer til køen
også bør være den række følge man kommer gennem forhindringen i.

Men det gør man ikke hvis man er fænikel/egoist og absolut skal sinke
alle andre for at komme foran.

Fra : KT

Dato : 12-01-06 19:38

> [...]
> være den række følge man kommer gennem forhindringen i.
>
> Men det gør man ikke hvis man er fænikel/egoist og absolut skal sinke alle

Du kan da ikke komme udenom at du mener vi skal køre/holde i kø i 1 lang
række for at vi så langsomt som muligt kan komme forbi en forhindring - det
må da betyde at der ikke er noget behov for de øvrige baner eller med andre
ord at asfalten står tom. Den holdning har du dog givet udtryk for i alt for
mange indlæg.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 21:09

KT wrote:
> [...]
> ord at asfalten står tom. Den holdning har du dog givet udtryk for i alt for

Det har jeg hverken sagt eller skrevet. Men hvis det er det folk gør,
bør andre acceptere at det er til alles fordel ikke at bryde udenom.

Jeg har derimod skrevet at det ikke gør nogen forskel om hveranden bil
kører i 2. spor. Blot de ikke overhaler.

Resultatet bliver det samme og man undgår fæniklerne.

Fra : Peter Weis

Dato : 11-01-06 22:52

Finn Guldmann wrote:

> Jo, men hvor mange gange?
>
> Kan vi blive enige om at hvis det bliver mere end en gang man skal give
> den fornødne plads, så er det udover hvad fletreglen byder?

Joeh, for som Per påpeger, så drejer det sig om overhalinger indtil det
sidste øjeblik.
Så når du trækker ud, så blokerer du vejen for en som er i færd med at
overhale.

> Fæniklen der overhaler har jo også en forpligtigelse til at sikre sig at
> overhalingen kan gøres færdig, inden den påbegyndes.

Hvis der er tæt kø til højre, så er der tale om kø-kørsel. Der er ikke
noget galt i at trafikken fremføres i forskellige hastighed i de to
"stænger".

> Mit bud, som tidligere skrevet, er at det sker der hvor hastigheden,
> p.g.a. køen, kommer ned hvor den er gennem forhindringen.

Jamen, det ændrer sig. På det sted, som gav anledning til debatten kan
køen "med et" blive forlænget fra 100 m til 1 km. Man kan reelt blive
fanget i overhalingsbanen uden mulighed for at komme ind uden at stoppe
andre.

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-01-06 19:42

Peter Weis wrote:
> Joeh, for som Per påpeger, så drejer det sig om overhalinger indtil det
> sidste øjeblik.
> Så når du trækker ud, så blokerer du vejen for en som er i færd med at
> overhale.

Det vil så sige at man ikke må begynde at forberede sig til den
sammenflætning der kommer senere?

Det er da en god måde at sige på at vi skal have indført tysk
trafikkultur endnu værrere end de selv har det.

> Hvis der er tæt kø til højre, så er der tale om kø-kørsel. Der er ikke
> noget galt i at trafikken fremføres i forskellige hastighed i de to
> "stænger".

For det første der der det galt ved den forskellige hastighed at det
er den der er hovedproblemet til at køerne bliver så lange som de kør.

For det andet er der det galt ved at du overhaler i køsituationen at
du dermed forsinker køens afvikling. M.a.o. du gør køen længere, ikke
for dig, men for en hel masse andre. Men det er jo god tysk egoisme.

> [...]
> køen "med et" blive forlænget fra 100 m til 1 km. Man kan reelt blive
> fanget i overhalingsbanen uden mulighed for at komme ind uden at stoppe

Jamen du behøver jo ikke komme ind. Du stopper andre, men for dem
gælder der jo det samme som for dig, at de gør køen længere for andre
(nu også for dig) hvis de overhaler.

Der er intet til hinder for at du bliver i 2. spor, blot du bruger det
til at finde din naturlige plads i køen. Og din naturlige plads er
ikke så langt fremme som mulig!

Fra : Peter Weis

Dato : 12-01-06 21:27

Finn Guldmann wrote:

> Det vil så sige at man ikke må begynde at forberede sig til den
> sammenflætning der kommer senere?

Det kan du tro man må ... færdselsloven fortæller hvordan: man skal
afpasse hastigheden så sammenfletningen kan foregå glat.
I $18 stk 3 er det beskrevet: " Hvor antallet af vognbaner, der er
forbeholdt færdslen i samme retning, formindskes, skal de kørende under
gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold,
herunder ved eventuelt at ændre hastigheden. Det samme gælder ved
sammenløb af to kørebaner."

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-06 01:39

Peter Weis wrote:
> [...]
> gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold,
> herunder ved eventuelt at ændre hastigheden. Det samme gælder ved

Det kan jeg da heller ikke lige få øje på harmonerer med at fæniklerne
absolut skal frem.

Fra : Peter Weis

Dato : 13-01-06 17:49

Finn Guldmann wrote:

> Det kan jeg da heller ikke lige få øje på harmonerer med at fæniklerne
> absolut skal frem.

Det betyder heller ikke at man skal holde sig tilbage.
Men det betyder at inderrækken skal lave huller.

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-01-06 00:57

Peter Weis wrote:
> Det betyder heller ikke at man skal holde sig tilbage.
> Men det betyder at inderrækken skal lave huller.

Der bliver jo ingen huller hvis inderrækken, i egen interesse, fordeler
sig i to spor.

--
MVH Finn ...der efter en del genvordigheder er med igen.
Men server på http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : Peter Weis

Dato : 14-01-06 15:23

Finn Guldmann wrote:

> Der bliver jo ingen huller hvis inderrækken, i egen interesse, fordeler
> sig i to spor.

Det er da også fint ... de burde slet ikke være trukket massivt ind i
indersporet fra starten.

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-01-06 17:41

Peter Weis wrote:
> Det er da også fint ... de burde slet ikke være trukket massivt ind i
> indersporet fra starten.

Hvis ellers fæniklerne kunne holde sig væk betyder det ingen forskel.

Fra : Peter Weis

Dato : 15-01-06 09:56

Finn Guldmann wrote:

> Hvis ellers fæniklerne kunne holde sig væk betyder det ingen forskel.

Jo det gør det i allerhøjeste grad ... det ville fx betyde forskellen på
to køer af halv længede i forhold til en køi fuld længde.
På det sted som blev nævnt ved diskussionens start, kan den meget lange
kø i et spor somme tider overstige 1km og spærre forrige afkørsel. Dét
er idiotisk.

mvh
Peter

Fra : KT

Dato : 15-01-06 10:17

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> [...]
> På det sted som blev nævnt ved diskussionens start, kan den meget lange
> kø i et spor somme tider overstige 1km og spærre forrige afkørsel. Dét

Det er forunderligt at Finn G. ikke bare bruger toget - det opfylder
nogenlunde alle hans færdselsregler. Holder hastigheden, er i en lang række,
kører ind i indsnævringer med samme hastighed, skal ikke flette etc.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 20:21

> Der fordi mange ikke har forstået begrebet flettepligt.

Men ved de fleste vejarbejder er der jo netop ikke flettepligt men
vognbaneskift.
Der er næsten altid stiplede linjer imellem de indtegnede vognbaner.

Allan

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:49

Allan Møller wrote:
> Men ved de fleste vejarbejder er der jo netop ikke flettepligt men
> vognbaneskift.
> Der er næsten altid stiplede linjer imellem de indtegnede vognbaner.

Typisk vil der være skilte der siger noget andet.

Og du kender vel godt rækkefølgen af de forskellige bestemmelser?

Politiets anvisninger/skiltning/afmærkning på vejen/færdselslovens
bestemmelser.

Fra : KNT

Dato : 11-11-05 22:42

> [...]
> I Tyskland skal men køre frem i to eller flere rækker og der er, under
> bødeansvar, flettepligt ved forhindringen, svarende til at man kører ind

Det har jo intet med hverken tyske regler eller fletteregler at køre. Der er
da ingen lov, som forhindrer folk i at bruge den indvendige side af hovedet
og kort sagt køre frem der, hvor asfalten alligevel er etableret.
Skiltningen siger jo netop at det er om 950 meter der skal ske noget - og
ikke der hvor skiltet står (eller i dårligt vejr ofte tidligere endnu)

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:51

KNT wrote:
> [...]
> Skiltningen siger jo netop at det er om 950 meter der skal ske noget - og
> ikke der hvor skiltet står (eller i dårligt vejr ofte tidligere endnu)

Det der tager jeg som udtryk for den egoistiske tankegang der er
grunden til problemerne omkring kø-kørsel.

Fra : KT

Dato : 10-01-06 09:06

> Det der tager jeg som udtryk for den egoistiske tankegang der er grunden
> til problemerne omkring kø-kørsel.

Det er jo ikke udtryk for egoisme - med din tankegang kunne vi jo nøjes med
1 kørebane og så holde i kø helt fra Lyngby (20 km) i en række. Det ville
dog være et nummer for latterligt.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 10:26

KT wrote:
> Det er jo ikke udtryk for egoisme - med din tankegang kunne vi jo nøjes med
> 1 kørebane og så holde i kø helt fra Lyngby (20 km) i en række. Det ville
> dog være et nummer for latterligt.

Kan du slet ikke se fidusen?

Hvad vil du helst; holde i en 5 km lang kø med 0 km/t, eller køre i en
20 km lang kø med 30-60 km/t?

Fra : KT

Dato : 10-01-06 11:47

> Kan du slet ikke se fidusen?
>
> Hvad vil du helst; holde i en 5 km lang kø med 0 km/t, eller køre i en 20
> km lang kø med 30-60 km/t?

Den eneste fidus jeg kan se er at vejdirektoratet kunne spare millioner ved
at holde sig til 1-banede veje. Men vejdirektoratet er dog ikke ligeså
tumpede som dig.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 12:18

KT wrote:
> Den eneste fidus jeg kan se er at vejdirektoratet kunne spare millioner ved
> at holde sig til 1-banede veje. Men vejdirektoratet er dog ikke ligeså
> tumpede som dig.

Du syntes altså at det er tumpet at køre frem for at holde stille?

Har du også tyske aner?

Fra : KT

Dato : 10-01-06 13:08

> KT wrote:>> Du syntes altså at det er tumpet at køre frem for at holde
> stille?
>
> Har du også tyske aner?

Jeg kører til enhver tid så langt jeg kan komme - der kommer altid et hul
som gør at det er den hurtigste metode.
Det som pisser mig af er typer som dig der ser som sin hovedopgave at være
færdselregulatorer ved at svinge umotiveret ud i venstre spor udelukkende
med det formål at forhindre trafikanterne der i at komme frem.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 21:23

KT wrote:
> Jeg kører til enhver tid så langt jeg kan komme - der kommer altid et hul
> som gør at det er den hurtigste metode.

Men uden nogen som helst hensyn til den øvrige trafik. Som du sinker
ved din adfærd.

> Det som pisser mig af er typer som dig der ser som sin hovedopgave at være
> færdselregulatorer ved at svinge umotiveret ud i venstre spor udelukkende
> med det formål at forhindre trafikanterne der i at komme frem.

Det der pisser mig af er typer som dig der KUN tænker på sig selv, og
gør hvad de kan for selv at komme frem selv om deres handling sinker
en hel masse andre.

Seriøst mener jeg at der skal indføres totalt overhalingsforbud i
kø-situationer. Det skal så slås fast, med et klip pr gang man ikke
overholder det, at det virkelig gælder.

Hvis du så vil bibeholde din adfærd varer det jo ikke længe før vi
andre er fri for din generende kørsel.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:41

Møller wrote:
> [...]
> bødeansvar, flettepligt ved forhindringen, svarende til at man kører ind på

Kan lade sig gøre? Hvorfor er tyskerne så verdensmester i at lave kø?

> Men kan jo også sætte hastigheden på motorveje til det dobbelte, så vil der
> kun være ½ så mange biler på vejen

Ja, resten ville ligge i grøfterne.

Fra : Peter Weis

Dato : 11-11-05 21:53

KNT wrote:

> [...]
> Syd og Allerød Nord. Her slutter motorvejen og går over i motortrafikvej.
> Samtidigt går vejen fra 2 spor til 1 - men det varsles ca. 1 km før det

Det er lidt træls sted i myldretiden.

> [...]
>
> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Der er skiltet med tavle B15 hvilket betyder at man skal følge
færdselslovens &18 stk 3 og stk 4:

"Stk. 4. Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme
retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen
tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt
at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner."

Så når nogen ligger og blokerer, er det vel fordi de har tilpasset
hastigheden til højre bane.
Man kan altid diskutere hvor længe før man skal begynde denne
hastighedstilpasning. Det kunne være, hvor tavle B15 er stillet op,
hvilket på det pågældende sted er 950 m før selve sammenfletningen.

mvh
Peter

Fra : Thomas H.

Dato : 11-11-05 22:16

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Åh ja en klassiker! Jeg fortsætter gerne i en tom bane 5-600 meter hen til
den reelle indfletning, og lader folk holde i en fin lang linie hvis de har
lyst, flere gange har jeg oven i købet oplevet at indfletningen slet ikke
har været der, men været et skilt glemt af vejarbejdere (to gange på
Hillerødmotorvejen og en gang ved Borup) så bliver man endnu gladere over
ikke at have holdt 20 min. i kø
Jeg oplevede lidt det samme hver dag på Ballerupmotorvejen sydpå, hvor
Frederikssundsmotorvejen fletter ind, der kommer to baner der fletter sammen
med to, folk er HELT vilde med at skulle ud i yderbanen og flette sammen med
den nye motorvej MED det samme, mens inderbanen fortsætter 500 meter helt
tom indtil den fletter ind ...men det er sgu svært at signalere til folk
hvorfor helvede de ikke fortsætter i stedet for at mase sig ind i en kø der
kører 1 km/t - ok hvis man kan li' at holde i kø, kan man jo lige så godt
komme ind og gøre det.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 19:51

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Tyskerne har for længst indført den regel at man bruger alle vognbaner til
bristepunktet.

Og det skal man mig bekendt også herhjemme.

Man er hvert fald klogest hvis man gør det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:55

> Tyskerne har for længst indført den regel at man bruger alle vognbaner til
> bristepunktet.
> Og det skal man mig bekendt også herhjemme.
> Man er hvert fald klogest hvis man gør det :)

Beklager at måtte meddele det, men det er netop den mentalitet der
giver problemerne.

Hvis folk kunne tænke så langt at de brugte det de lærte i
"flinkeskolen", og sagde til sig selv at "hvis jeg nu holder lidt igen
kommer vi alle hurtigere frem" ville mange problemer løse sig selv.

Men det kan folk bag et rat ikke!

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 11-11-05 23:12

> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Det er ikke et argument, men jeg har flere gange oplevet, at jo længere man
når hen mod 'deadline' - den egentlige indsnævring - des mindre lyst har
bilisterne køen, til at lukke de 'formastelige løjsere' ind i køen. Nu har
de oven i købet været lidt for smarte og overhalet køen med 3-500 meter for
at komme foran, "og så tror de, at vi vil lukke dem ind..!? Næh nej..!"

Jeg tror egentlig bare, at det er fornemmelsen af, at blive sprunget over i
køen der gør sig gældende. En form for misforstået kø-kultur, måske.

/Asger Ellekrog

Fra : KNT

Dato : 12-11-05 07:37

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@FJERNDETTEget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg tror egentlig bare, at det er fornemmelsen af, at blive sprunget over
> i køen der gør sig gældende. En form for misforstået kø-kultur, måske.

Jeg har da aldrig problemer med at komme ind i rækken - fremme ved
indsnævringen. Der er altid en som er mindre modig end mig!

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 13:09

Asger Ellekrog wrote:
> [...]
> Jeg tror egentlig bare, at det er fornemmelsen af, at blive sprunget over i
> køen der gør sig gældende. En form for misforstået kø-kultur, måske.

Ring lige næste gang du står nr 2 i Bilka-køen, så jeg (og andre) kan
komme ind foran dig og springe en hel masse over.

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 11-11-05 23:12

KNT wrote:

> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Dejlig diskussion - den bliver jævnligt vendt med gutterne og vi er - og
bliver- aldrig enige, og det gør vi nok heller ikke her i gruppen

Jeg tilhører den gruppe, som fletter ind i god tid (og hvornår er det så
?) og undrer mig over hvorfor folk "snyder" foran i køen. Dog har jeg
aldrig forsøgt at lege politimand - det er ikke mit job!

Mit argument plejer at være følgende:

Vi kan sammenligne køen på motorvejen med en kasse-kø i Bilka fredag
eftermiddag.
Lad os antage at kassedamen kan max klare 60 kunder i timen. I køen står
20 kunder og venter. Du ankommer som kunde nr. 21 - hvad gør du ?
Havde det været på motorvejen var du kørt forbi de 17-18 stykker og
havde så mast dig ind.
Bliver kassedamen hurtigere af det ? Nej!
Det eneste der har opnået en fordel er DIG, du er kommet lidt foran de
andre, som kender til køkultur.

Så derfor kan du ligeså godt tage plads bagerst i køen, også på
motorvejen, der kan ikke komme flere igennem, selvom du fletter ind i
sidste øjeblik !

Nu er det desværre ikke altid så enkelt, for på motorvejen opstår der
som ofte huller i køen, og de skal vel fyldes op ? Ja, men ikke af
egoister i venstre spor. Ham/hende bagved det hul skal nok få det lukket
, så flowet bliver acceptabelt, med mindre der skal foretages en
opbremsning for en "indfletter" - og det giver jo ikke just bedre flow...

Hilsen
Martin

Fra : JS

Dato : 12-11-05 01:47

> [...]
> bliver acceptabelt, med mindre der skal foretages en opbremsning for en
> "indfletter" - og det giver jo ikke just bedre flow...

Hvis vi skal holde os til din Bilka-analogi så vil din fremgangsmåde betyde
at der bliver kø helt ned til mælken (= afkørsler og i det hele taget
sædvanligt trafikflow), hvilket vil sætte hele trafikken i stå.

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 12-11-05 07:02

JS wrote:

> Hvis vi skal holde os til din Bilka-analogi så vil din fremgangsmåde betyde
> at der bliver kø helt ned til mælken (= afkørsler og i det hele taget
> sædvanligt trafikflow), hvilket vil sætte hele trafikken i stå.

Ja, hvis der ankommer flere kunder pr. minut end kassedamen kan
ekspedere, så må den nødvendigvis blive længere, uanset hvordan folk
fletter ind i køen.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 10:07

> Ja, hvis der ankommer flere kunder pr. minut end kassedamen kan ekspedere,
> så må den nødvendigvis blive længere, uanset hvordan folk fletter ind i
> køen.

That was good billedesprog.

Fra : Peter Weis

Dato : 13-11-05 12:48

Martin Elkjær Nielsen wrote:

> Ja, hvis der ankommer flere kunder pr. minut end kassedamen kan
> ekspedere, så må den nødvendigvis blive længere, uanset hvordan folk
> fletter ind i køen.

Men den bliver dobbelt så hurtigt længere hvis der kun er én linie i
køen som hvis der er to linier i køen. Den bliver så også dårligere til
at opsuge ujævnheder i tilstrømningen.

mvh
Peter

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 13-11-05 17:51

Peter Weis wrote:

> Men den bliver dobbelt så hurtigt længere hvis der kun er én linie i
> køen som hvis der er to linier i køen. Den bliver så også dårligere til
> at opsuge ujævnheder i tilstrømningen.

Det kan jeg kun tilslutte mig, men udgangspunktet for hele diskussionen
var jo at 2 spor bliver til 1!

Martin

Fra : KNT

Dato : 13-11-05 18:05

>.
>
> Det kan jeg kun tilslutte mig, men udgangspunktet for hele diskussionen
> var jo at 2 spor bliver til 1!

Ja men om meget lang tid !!! - 1 kilometer eller mere.

Knud

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 18:12

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin Elkjær Nielsen" <none@d.dk> skrev i en meddelelse

> Ja men om meget lang tid !!! - 1 kilometer eller mere.

Hvor er det henne det foregår sådan?

--
Per, Esbjerg

Fra : KNT

Dato : 13-11-05 18:44

> Hvor er det henne det foregår sådan?

Som det fremgår af første indlæg - Hillerødmotorvejen mellem afkørsel
Allerød Syd og Allerød Nord.

Er også kendt fra andre steder - men her er det mest udprægede som jeg
kender.

Knud

Fra : Peter Weis

Dato : 13-11-05 19:39

KNT wrote:

> Som det fremgår af første indlæg - Hillerødmotorvejen mellem afkørsel
> Allerød Syd og Allerød Nord.
>
> Er også kendt fra andre steder - men her er det mest udprægede som jeg
> kender.

Det er et lidt tosset sted. Man kan være i gang med en overhaling. Så
forsvinder de biler man er i gang med at overhale op ad Allerød S. Man
trækker ind til højre, og kører næsten op i køen til indfletningen.

Man burde lade være med at trække ind til højre. Bare Mogens og Jan W
ikke ser det.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 13-11-05 19:57

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> wrote in message

> [...]
> trækker ind til højre, og kører næsten op i køen til indfletningen.
> Man burde lade være med at trække ind til højre. Bare Mogens og Jan W

Hva' har du gang i?
--
Mvh Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 13-11-05 22:09

Mogens wrote:

> Hva' har du gang i?

Jeg husker blot, at dit første indlæg i gruppen handlede om hvorfor folk
blev liggende i venstre vognbane på motorvejen, så du ikke kunne komme
forbi.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 14-11-05 06:27

> Jeg husker blot, at dit første indlæg i gruppen handlede om hvorfor folk
> blev liggende i venstre vognbane på motorvejen, så du ikke kunne komme
> forbi.

Jow jow, men det er vel heller ikke okay :)
--
Mvh Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 14-11-05 18:02

Mogens wrote:

> Jow jow, men det er vel heller ikke okay :)

Nej, nej ... hvis bare du ringer i forvejen, så jeg ved at du kommer,
skal jeg nok rykke ind til højre.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 14-11-05 19:35

> Nej, nej ... hvis bare du ringer i forvejen, så jeg ved at du kommer,
> skal jeg nok rykke ind til højre.

Nu er der ikke voldsomt mange smileys i dintekst, og det kunne
jo næsaten tyde på, at det er hetl okay at "blokere" venstre spor,
når man kører 111 km/t ?
(110 km/t fartbegrænsning)
--
Mvh Mogens

Fra : Peter Weis

Dato : 14-11-05 22:22

Mogens wrote:

> Nu er der ikke voldsomt mange smileys i dintekst, og det kunne
> jo næsaten tyde på, at det er hetl okay at "blokere" venstre spor,
> når man kører 111 km/t ?
> (110 km/t fartbegrænsning)

Nej, jeg kaster ofte ikke om mig med smiley'er. Ironi er jo ikke ironisk
hvis den er for tydelig.
Diskussionen gik på hvorfor så mange ligger i højre bane langt før
indsnævringer. Der var ved at være konsensus for at man burde fylde
begge baner op og flette så sent som muligt. Det vil jo betyde at nogen
kommer til at blokere ydersporet.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 13-11-05 19:35

Martin Elkjær Nielsen wrote:

> Det kan jeg kun tilslutte mig, men udgangspunktet for hele diskussionen
> var jo at 2 spor bliver til 1!

En eller to køer frem til en kasse.

En lang kø vil have sværere ved at opsuge varierende tilstrømning fra
siderne end to korte køer.

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 13:00

Peter Weis wrote:
> Men den bliver dobbelt så hurtigt længere hvis der kun er én linie i
> køen som hvis der er to linier i køen. Den bliver så også dårligere til
> at opsuge ujævnheder i tilstrømningen.

Den eneste fordel jeg kan få øje på ved at have to rækker i kassekøen
er at man ikke skal vende sig for at snakke.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 12:58

JS wrote:
> Hvis vi skal holde os til din Bilka-analogi så vil din fremgangsmåde betyde
> at der bliver kø helt ned til mælken (= afkørsler og i det hele taget
> sædvanligt trafikflow), hvilket vil sætte hele trafikken i stå.

Netop der er du forkert på den.

Hvis folk havde køkultur i trafikken, som de har i Bilka (har aldrig
set nogen slippe afsted med at "overhale" andre i kassekøen) ville
tingene fungere meget bedre, for ALLE. Og ikke kun for egoisterne.

Fra : KNT

Dato : 12-11-05 07:35

> [...]
> Bliver kassedamen hurtigere af det ? Nej!
> Det eneste der har opnået en fordel er DIG, du er kommet lidt foran de

Nu er situationen altså den at der på vejen er 2 kasser åbne men at det er
udgangen der er problemer med.
Mener du at alle skal stille sig i kø ved den ene kasse - og lade den anden
kassedame pille næse medens - bare fordi udgangen er blokeret.

Knud

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 12-11-05 17:23

KNT wrote:

> [...]
> Mener du at alle skal stille sig i kø ved den ene kasse - og lade den anden
> kassedame pille næse medens - bare fordi udgangen er blokeret.

Pointen er at alle skal igennem den samme flaskehals, om det så er
indgangen, kasselinien, lottokøen, udgangen er sådan set underordnet,
max kapaciteten for flaskehalsen, kan ikke blive højere, selvom der er
andre steder er mulighed for større flow.

Så hvis kassedame 1 præcis kan klare hvad der kan passere igennem
udgangen, opnår vi ikke nogen samlet tidsmæssig gevinst ved at åbne
kasse 2. Vi får blot flyttet problemer til udgangen.
Analogien til trafikken må så være at de fleste stiller sig i kø ved
kasse 1 og så vil DU naturligvis kunne opnå en fordel ved at vælge kasse
2 - det er klart. Men hvis begge kasser blev benyttet lige meget, ville
du så komme hurtigere ud af butikken ? Nej, du vil stå ved udgangen og
pille næse :)
Så måske skal I istedet håbe på at alle andre vælger højre-bane/kasse 1,
og så kan I bruge venstrebane/kasse 2 til at komme 7 sekunder
hurtigere frem

Martin

Martin

Fra : KNT

Dato : 12-11-05 21:35

> [...]
> udgangen, opnår vi ikke nogen samlet tidsmæssig gevinst ved at åbne kasse
> 2. Vi får blot flyttet problemer til udgangen.

Så enkelt er det jo ikke - når man kommer fra begge kasser kan man jo fylde
hullerne op ved døren og dermed få et hurtigere flow igennem.
Analogt er det mere effektivt at flette fra 2 køer ved indfletningen end at
køre frem en for en.

> [...]
> er klart. Men hvis begge kasser blev benyttet lige meget, ville du så
> komme hurtigere ud af butikken ? Nej, du vil stå ved udgangen og pille

Det ville jeg netop ikke - måske ville jeg finde et hul i køen eller måske
finde en alternativ udgang.

> Så måske skal I istedet håbe på at alle andre vælger højre-bane/kasse 1,
> og så kan I bruge venstrebane/kasse 2 til at komme 7 sekunder hurtigere
> frem

Hvis det bare var 7 sekunder - men det er det ikke. Nævnte sted handler det
om 5-10 minutter på dårlige dage.

Knud

Fra : Martin Elkjær Nielse~

Dato : 13-11-05 18:02

KNT wrote:
> Så enkelt er det jo ikke - når man kommer fra begge kasser kan man jo fylde
> hullerne op ved døren og dermed få et hurtigere flow igennem.

Jo så enkelt er det :)
Vi har 2 kassedamer der hver kan ekspedere 10 kunder pr. minut = 20
kunder pr. minut.
Udgangen kan stadig kun klare 10 kunder pr. minut.
Vi har nu en tilvaækst i antallet af kunder der vil forlade butikken,
der er større end hvad udgangen kan klare. Hvad medfører dette ? Ja,
nemlig kø ved udgangen, med mindre en alternativ udgang benyttes.

Simpel matematik!

> Det ville jeg netop ikke - måske ville jeg finde et hul i køen eller måske
> finde en alternativ udgang.

Jeg har endnu ikke oplevet bilister der vælger at tage marken for at
undgå en kø !

Martin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 13:07

KNT wrote:
> [...]
> hullerne op ved døren og dermed få et hurtigere flow igennem.
> Analogt er det mere effektivt at flette fra 2 køer ved indfletningen end at

I trafikken vil det typisk være en andens sikkerhedsafstand du bruger
til at flette ind i. Må du det?

> Det ville jeg netop ikke - måske ville jeg finde et hul i køen eller måske
> finde en alternativ udgang.

Og analogien til den ville, i trafikken, være grøften?

> Hvis det bare var 7 sekunder - men det er det ikke. Nævnte sted handler det
> om 5-10 minutter på dårlige dage.

Som du kunne halvere hvis du passede din plads ti rækken, så der kunne
køres op til det tilladte efter indsnævringen, fordi man her havde den
rigtige afstand til at gøre det. Den øgede hastighed ville så
forplante sig ned i køen. Og ALLE ville komme hurtigere frem.

Fra : Jørgen L.

Dato : 12-11-05 11:23

> [...]
> medmindre en eller anden anser det for sin pligt at holde stille / trille
> med 10 km/t for at forhindre nogen i at bruge det.

Hvis du fletter ind 2 km før eller helt oppe, der er kun en der har fordelen
af det og det er egoisten. Vi er vel enige om at på et eller andet tidspunkt
skal der flettes, og om det sker ved at alle kører frem i 2 spor og skiftes
eller om de gør det tidligt giver samme antal fletninger = samme tid.

> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Det er fordi at egoisterne skal så langt frem som overhoved muligt, der hvor
der ikke er andre muligheder end at flette, så alle andre må bremse, det gør
så at køen opstår.

Jeg har oplevet mange gange i Tyskland at man køre pænt i inderbanen (har
campingvogn på) bliver overhalet og overhalet og overhalet hele tiden og vi
bruger så 1 time på at køre 2 km. for så at opdage at grunden til at det tog
1 time at køre 2 km er at alle dem der overhaller fletter ind i vores spor
med en 4-5 biler for hver en bil/lastbil i vores spor.
Tro mig at når jeg så nåde frem og jeg kun lukkede 2 biler (skal kun iht
lovgen lukke en ind) ind så fik jeg fingeren og hornet da jeg åbentbart er
en af disse dumme dännen som ikke kender den tyske tåbelige lovgivning

Grunden til at Tyskerne har denne regel med at udnytte 2 spor helt op til
fletningen er en helt anden, da det IKKE går hurtigere, men derimod bliver
stauen kortere, og dermed er chancen for at det også går ud over en
tilkørsel til motorvejen halveret.

Hilsen Jørgen

Fra : KNT

Dato : 12-11-05 21:39

"Jørgen L." <Noemail@noemail.dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2 spor og skiftes eller om de gør det tidligt giver samme antal fletninger

Den holder jo ikke - fænomenet er jo at man ikke fletter, men bare kører ind
på en lang række startende op til 2 km før det sted hvor det overhovedet er
nødvendigt at flette. Der er masser af ubrugt asfalt.

> fletningen er en helt anden, da det IKKE går hurtigere, men derimod bliver
> stauen kortere, og dermed er chancen for at det også går ud over en
> tilkørsel til motorvejen halveret.

Der er vist ikke den store forskel på fletteregler i DK og DE men nok
forskel på hvordan reglerne håndteres i praksis.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 13:15

KNT wrote:
> Den holder jo ikke - fænomenet er jo at man ikke fletter, men bare kører ind
> på en lang række startende op til 2 km før det sted hvor det overhovedet er
> nødvendigt at flette. Der er masser af ubrugt asfalt.

Det der "ubrugte asfalt" kan du stikke op hvor du er højest når du
plukker jordbær.

Det kan alligevel ikke bruges til at løse køproblemet med.

> Der er vist ikke den store forskel på fletteregler i DK og DE men nok
> forskel på hvordan reglerne håndteres i praksis.

Jo, der er stor forskel på "fletreglen" i Tyskland og fletreglen i
Danmark.

I DK har vi 'lige ret' til et ene spor der er efter indfletningen. I
Tyskland gælder reglerne for vognbaneskift helt frem til indfletningen.

Danmark ER det eneste land med fletregel.

Fra : KT

Dato : 10-01-06 09:08

> Det der "ubrugte asfalt" kan du stikke op hvor du er højest når du plukker
> jordbær.
>
> Det kan alligevel ikke bruges til at løse køproblemet med.

Mener du seriøst at vi skal afskaffe motorvejenes bane 2-3-4 etc. 1 bane er
jo nok i din verden - den skal vi jo alligevel alle bruge!
Du har vist ikke været alt for meget ude i den virkelige verden vel?

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 12:10

KT wrote:
> Mener du seriøst at vi skal afskaffe motorvejenes bane 2-3-4 etc. 1 bane er
> jo nok i din verden - den skal vi jo alligevel alle bruge!
> Du har vist ikke været alt for meget ude i den virkelige verden vel?

Nej, jeg mener vi skal "afskaffe" folks lyst til at snyde sig foran i
køsituationer.

For jeg kan ikke se det er er andet end at snyde sig foran, når man
overhaler en lang række biler der skal samme vej som en selv.

Fra : KT

Dato : 10-01-06 13:09

> [...]
>
> For jeg kan ikke se det er er andet end at snyde sig foran, når man
> overhaler en lang række biler der skal samme vej som en selv.

Ja men det er jo det endegyldige argument for 1 sporede veje. Du mener jo
ikke man må overhale så hvad skal vi med 2 eller flere baner.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-06 21:29

KT wrote:
> Ja men det er jo det endegyldige argument for 1 sporede veje. Du mener jo
> ikke man må overhale så hvad skal vi med 2 eller flere baner.

Jeg skriver om kø-situationer. Jeg ved ikke hvad du skriver om.

Fra : KT

Dato : 10-01-06 21:44

> Jeg skriver om kø-situationer. Jeg ved ikke hvad du skriver om.

Præcis - men køen vil jo række hele vejen 20-30 km tilbage, hvis din
tankegang skal gennemføres.

Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 01:04

KT wrote:
> Præcis - men køen vil jo række hele vejen 20-30 km tilbage, hvis din
> tankegang skal gennemføres.

Til forskel fra dig, åbenbart, har jeg fået øje på at min model
bevirker at der faktisk kommer biler gennem forhindringen. Uden at de
skal holde og vente på at fæniklerne får sig presset ind i 1. spor.

Så det vil naturligt nedbringe køen i den ene ende, så den ikke bliver
længere end nødvendigt i den anden.

At du går ud fra at man stadig vil holde stille er jo dit problem.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 11-01-06 06:29

> Til forskel fra dig, åbenbart, har jeg fået øje på at min model bevirker
> at der faktisk kommer biler gennem forhindringen. Uden at de skal holde og
> vente på at fæniklerne får sig presset ind i 1. spor.

Hvis der er fletteregel, er der vel ingen som "presser" sig ind i 1. spor.
Hvis det er nødvendigt, er der nogen, som glemmer at give plads.

mvh
Bendt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 12:25

Bendt Rasmussen wrote:
> Hvis der er fletteregel, er der vel ingen som "presser" sig ind i 1. spor.
> Hvis det er nødvendigt, er der nogen, som glemmer at give plads.

Måske ikke, men den enkelte kommer hurtig frem til forhindringen, mens
flertallet må vente ekstra længe.

Men hvis alle (hver anden) gjorde som fæniklerne gør, men stadig
overholdt intentionerne i fletreglen, ville køen være lige så lang som
før, blot bevæge sig lidt hurtigere. Og fæniklerne ville få lov at
lære køkulturen.

Men så ville de jo nok begynde at brokke sig over det.

Fra : KT

Dato : 11-01-06 12:46

Bare fordi du tror at have eneret på at færdes på vejene behøver du ikke
betegne alle andre som fæmikler.
Knud

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 15:31

KT wrote:
> Bare fordi du tror at have eneret på at færdes på vejene behøver du ikke
> betegne alle andre som fæmikler.
> Knud

Jamen jeg betegner da ikke 'alle andre' som fæNikler. (Heller ikke som
fæMikler)

Jer er hel og fuldt klar over at langt de fleste *ikke* opfører sig
som tåber i kø-situationer. (De sidder blot og skumler over at andre
gør det.)

Det er ganske få der er fæNikler, og som ødelægger dagen for de mange.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-11-05 12:10

Jørgen L. wrote:

> [...]
> skal der flettes, og om det sker ved at alle kører frem i 2 spor og skiftes
> eller om de gør det tidligt giver samme antal fletninger = samme tid.

Det er min mening at hvis man finder ind i ét spor tidligt så kan det
ske uden stress og farlige vognbaneskift. Dette forudsætter dog at
ALLE gør det, og det ved vi jo allesammen at det ikke er
virkeligheden. Der er billister som vil foran, det er dem som vi kalder
egoisterne, så er der dem som mener at det er bedst at bruge begge
spor helt frem til forhindringen, dem kan man kalde rethaveriske

> Det er fordi at egoisterne skal så langt frem som overhoved muligt, der hvor
> der ikke er andre muligheder end at flette, så alle andre må bremse, det gør
> så at køen opstår.

Netop, det er også min holdning.

Jeg tror at forudseenhed (er det egentligt et ord, red ?) vil hjælpe
en del på køerne.

--

Christian

Fra : Kent Friis

Dato : 14-11-05 18:55

Den 14 Nov 2005 03:09:49 -0800 skrev Christian B. Andresen:

> Det er min mening at hvis man finder ind i ét spor tidligt så kan det
> ske uden stress og farlige vognbaneskift.

Hvis folk kan finde ud af at flette, så går det bare uden problemer,
uden stess og uden farlige vognbaneskift. Jeg har set hvor det bare
virkede, og det selvom der var flere kilometer kø på begge sider af
stedet hvor der flettes.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 13:18

Kent Friis wrote:
> [...]
> uden stess og uden farlige vognbaneskift. Jeg har set hvor det bare
> virkede, og det selvom der var flere kilometer kø på begge sider af

Hvornår har du været i Holland?

(Det er det nærmeste land jeg kan komme på hvor de,så nogenlunde, kan
finde ud af at det ikke hjælper noget at presse sig frem i
kø-situationer.)

Fra : Kent Friis

Dato : 14-01-06 16:05

Den Mon, 09 Jan 2006 13:17:57 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Hvornår har du været i Holland?
>
> (Det er det nærmeste land jeg kan komme på hvor de,så nogenlunde, kan
> finde ud af at det ikke hjælper noget at presse sig frem i
> kø-situationer.)

Rømø. Når folk ikke er stressede, så *kan* det faktisk lade sig gøre.

Og så havde det lige den fordel at der ikke var tale om en motorvej,
men to spor fra hver sin retning, så der var kun et sted at flette,
og ingen mulighed for at overhale (ikke uden firehjulstræk i hvert
fald). Men det var godt nok overraskende at se bilerne flette ind
på skift, og ingen der forsøgte at snige to biler ind fra samme kø.

Mvh
Kent

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-01-06 17:47

Kent Friis wrote:
> Rømø. Når folk ikke er stressede, så *kan* det faktisk lade sig gøre.

Du kan godt bilde mig ind at vi skal ud på de små øer for at finde
steder hvor folk ikke stresser.

> [...]
> fald). Men det var godt nok overraskende at se bilerne flette ind
> på skift, og ingen der forsøgte at snige to biler ind fra samme kø.

Nu beskriver du jo også en lidt anden situation end den vi snakker om.

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-06 01:17

Den Sat, 14 Jan 2006 17:46:35 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Du kan godt bilde mig ind at vi skal ud på de små øer for at finde
> steder hvor folk ikke stresser.

> Nu beskriver du jo også en lidt anden situation end den vi snakker om.

Ja, det er jeg helt klar over, men pointen var, som jeg startede
med at skrive: "Hvis folk kan finde ud af at flette, så går det bare
uden problemer, uden stress og uden farlige vognbaneskift".

Det gælder uanset om det er på en motorvej. Men det første ord "hvis"
er vigtigt. Og hvis de kan finde ud af det på motorveje i Holland,
går det garanteret lige så smertefrit.

Mvh
Kent

Fra : KNT

Dato : 14-11-05 19:46

[...]

Ved 2 rækker er det lettere at fylde op i huller end ved 1 spor. Hvis 1 går
i stå, sidder og blunder eller hvad der nu sker vil hele rækken blive
generet hvis alle kører på en række. Køres i 2 rækker er der god mulighed
for at 1 herfra kan få gavn af hullet. Derfor går det alt andet lige
hurtigere med 2 rækker end kun 1.

..

Jeg tror at forudseenhed (er det egentligt et ord, red ?) vil hjælpe
en del på køerne.

Netop!

Knud

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-05 08:37

KNT wrote:
> [...]
> generet hvis alle kører på en række. Køres i 2 rækker er der god mulighed
> for at 1 herfra kan få gavn af hullet. Derfor går det alt andet lige

Det tror jeg faktisk du har ret i, jeg tror jeg vil til at observere de
andres billisters væremåde mere end bare alm. opmærksomhed.

--

Christian

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 10-01-06 07:17

> [...]
>
> Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skulle bruge sporet og se at komme frem -
> men det må der jo være nogen som kan argumentere for.

Jeg kører der jævnligt, og har heller aldrig forstået det.

Folk begynder at trække ind i højrebanen et godt stykke før afkørslen til
Allerød Syd, og så kan man holde i kø for at kunne komme hen til afkørslen.

Jo længere tid færdslen fremføres i 2 baner, jo hurtigere må man jo også
komme frem.

mvh
Bendt

Fra : chr.bent@gmail.com

Dato : 10-01-06 15:46

KT wrote:
> [...]
> >

> Ja men det er jo det endegyldige argument for 1 sporede veje. Du mener jo
> ikke man må overhale så hvad skal vi med 2 eller flere baner.

Selvfølgelig skal vi ikke udelukkende ha' 1 sporede veje, og det er jo
heller ikke pointen her!

Flette reglen er IKKE lavet for at DU kan komme foran alle andre. Det
er korrekt at det er mere effektivt for DIG hvis springer køen over,
men det forhøjer ikke gennemsnits hastigheden igennem flaskehalsen,
tværdigmod!!!

Jeg kan ikke lade vær med at tænke på om folk der absolut skal foran
alle andre, opføre sig på samme måde når de er I banken... Jeps,
lad os da alle samme smutte foran I køen, jeg er sikker på at bank
ekspedienten sagtnes kan betjene flere på samme tid, men jeg tvivler
på at det vil være mere effektivt!

Kork sagt, der er jo en grund til at folk holder I kø, og nej, det
hjælpen ikke at folk fletter ind så sent som muligt.

BC

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 10-01-06 18:18

<chr.bent@gmail.com> skrev i en meddelelse

KT wrote:
> [...]

er korrekt at det er mere effektivt for DIG hvis springer køen over,
men det forhøjer ikke gennemsnits hastigheden igennem flaskehalsen,

-----------------------

Fletteregelen er lavet for at 2 vognbaner kan flette sammen i en, og for at
dette kan ske i en glidende bevægelse. Problemet her er, at folk nogle
steder begynder at lave vognbaneskift op til 2 km. før stedet hvor der skal
flettes. Dette resulterer i en lang kø i højre vognbane, som blokerer for de
billister der skal af ved en afkørsel, og efterlader venstre vognbane
fuldstændig tom.

Hvis vi er nogle, der formaster os til at tage den i venster vognbane frem
til stedet hvor der skal flettes, er vi nogle småforbrydere, som sikkert
også snyder foran i køen alle andre steder. ævl og ammestuesnak.

Problemet er imho ikke de billister der kører i venstre vognbane frem til
flettestedet, men tværtimod de billister, som ved flettestedet ikke vil give
plads til andre end dem selv, og de kan for så vidt, ligge i både højre og
venstre vognbane.
------------------------

[...]

Jamen så kan vi lige så godt afskaffe de flersporede motorveje.
Lad os alle ligge i kø i højre vognbane og blokere for både tilkørsler og
afkørsler, så går det hele meget bedre.

Hvor lang tid før, mener du, at man skal skifte vognbane for at det hele
bliver godt ?

mvh
Bendt

Fra : KT

Dato : 10-01-06 19:11

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er korrekt at det er mere effektivt for DIG hvis springer køen over,
> men det forhøjer ikke gennemsnits hastigheden igennem flaskehalsen,

Det er jo ikke flettereglen eller køkulturen jeg angriber - men derimod
udførelsen af den.
Det omtalte sted på Hillerødmotorvejen fletter folk altid 1-2 kilometer før
det er nødvendigt. Det anser jeg for værende dybt tåbeligt.

Knud

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 11-01-06 06:22

"KT" <knud.thomsenslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det omtalte sted på Hillerødmotorvejen fletter folk altid 1-2 kilometer
> før det er nødvendigt. Det anser jeg for værende dybt tåbeligt.

Det du her citerer er ikke skrevet af mig !

mvh
Bendt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 00:48

Bendt Rasmussen wrote:
> [...]
> plads til andre end dem selv, og de kan for så vidt, ligge i både højre og

Hvad ville du så gøre hvis hveranden bil kørte i det ene spor hhv det
andet, med samme afstand som hvis de kørte i samme spor, de er jo ved
at forberede fletningen med størst mulig hastighed efter forholdene,
hvorfor de stadig skal holde samme hastighed?

For mig er det sådan set ønske situationen. for sø ville fænikler der
ikke kan finde ud af at indtage deres naturlige plads i køen jo ikke
have en chance for at komme til med deres spil.

(Og 3. gang de så kørte højre om op på siden af en af de andre ville
de stå til en betinget frakendelse. (Hvis endda ikke allerede 2. gang.
Er der ikke noget med at vognbaneskift for egen vindings skyld også er
klippegrund?))

Og der vil ikke være noget ulovligt fæniklerne kan komme og prøve at
tryne dem der kender køkultur med.

> Jamen så kan vi lige så godt afskaffe de flersporede motorveje.
> Lad os alle ligge i kø i højre vognbane og blokere for både tilkørsler og
> afkørsler, så går det hele meget bedre.

Så længe fremkørslen sker uden overhalinger kan den sagtens foregå om
der er 1 eller 10 spor.

> Hvor lang tid før, mener du, at man skal skifte vognbane for at det hele
> bliver godt ?

Når man møder bagenden af køen indtager man sin naturlige plads, hvis
man altså kender begrebet kø-kultur.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 11-01-06 06:38

> [...]
> forberede fletningen med størst mulig hastighed efter forholdene, hvorfor

Jeg har nu aldrig påstået, at det ikke kan være nødvendigt at sætte farten
ned ved en sammenfletning.
Når der skal flettes skal der vises gensidig hensyntagen, og der -skal-
gives plads.
Dette skal der jo netop ikke ved et vognbaneskift, hvor det er ham der
skifter, der skal gøre det uden gene for øvrigt trafikanter.

> For mig er det sådan set ønske situationen. for sø ville fænikler der ikke
> kan finde ud af at indtage deres naturlige plads i køen jo ikke have en
> chance for at komme til med deres spil.

Jeg forstår så ikke din holdning om, at hvis der er kø hen mod flettestedet,
så har man bare at komme ind i en vognbane med det samme, uanset om der er
2-3 km hen til stedet, hvor der skal flettes.
Tiden det vil tage må være den samme, køen bliver blot fremført i 2
vognbaner i stedet for en.

> [...]
> klippegrund?))
>
> Og der vil ikke være noget ulovligt fæniklerne kan komme og prøve at tryne

Ulovligt ?
Hvad er det ulovlige i, at benytte venstre vognbane hen til stedet hvor der
skal flettes ?

> [...]
> er 1 eller 10 spor.

> Når man møder bagenden af køen indtager man sin naturlige plads, hvis man

Og laver kø, så vi andre ikke kan komme hen til afkørslen, som vi skal fra
på. Det bliver køen ikke kortere af.

mvh
Bendt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 13:37

Bendt Rasmussen wrote:
> [...]
> Dette skal der jo netop ikke ved et vognbaneskift, hvor det er ham der
> skifter, der skal gøre det uden gene for øvrigt trafikanter.

Det har jeg vist heller ikke beskyldt nogen for.

Det jeg er ude efter er at gennemsnitsfarten for ALLE biler bliver så
høj som mulig efter forholdene. Og ikke at den bliver høj for enkelte,
mens de fleste må vente på det.

I øvrigt er jeg ligeglad med om det er det ene eller set andet sæt
regler der skal bruges for sammenfletningen. Det bedste vil være hvis
man er enig om at bruge fletreglen, uanset afmærkningen. Det vil være
til de flestes bedste. Kun fæniklerne vil tabe ved det.

> Jeg forstår så ikke din holdning om, at hvis der er kø hen mod flettestedet,
> så har man bare at komme ind i en vognbane med det samme, uanset om der er
> 2-3 km hen til stedet, hvor der skal flettes.

Hvis man holder sin plads i køen OG korrekt afstand til den man skal
(eller er) flette ind bag ved er det ligegyldigt om man kører i et
eller to spor. Resultatet for hastigheden og for mængden af biler der
kommer igennem på en given tid vil være den samme.

> Tiden det vil tage må være den samme, køen bliver blot fremført i 2
> vognbaner i stedet for en.

Netop. Og med to baner *korrekt* i brug efter min model vil fæniklerne
ikke kunne komme op og ødelægge rytmen.

Men hvis fæniklerne kunne holde sig væk fra 2. spor i køsituationen
betød det intet om man flettede ind i et spor 10 m eller 10 km før
forhindringen.

Men det kan fæniklerne ikke. Derfor er der nogen der er nødt til at
påtvinge dem det på den ene eller den anden måde. Og det er det
lastbilerne ofte gør.

> Ulovligt ?
> Hvad er det ulovlige i, at benytte venstre vognbane hen til stedet hvor der
> skal flettes ?

Intet, det er jo netop det jeg skriver. Det *burde* være ulovligt at
overhale i køsituationer.

> Og laver kø, så vi andre ikke kan komme hen til afkørslen, som vi skal fra
> på. Det bliver køen ikke kortere af.

Er der kø må du vente. Har du køkultur skal du vente kortere tid end
hvis du ikke har. Hører du til fæniklerne får du dig en masse "venner"
i trafikken.

Så enkelt er det.

Fra : chr.bent@gmail.com

Dato : 10-01-06 20:40

-----------------------------

> Jamen så kan vi lige så godt afskaffe de flersporede motorveje.

Hvis der havde været to spor hele vejen, så vil vi slet ikke ha'
dette problem efter Allerød afkørslen. Selvfølgelig kan vi ha'
flersporede motorveje, jo flere jo bedre!
Hvad får dig til at tro at jeg ikke ønsker fleresporede motorveje?

Du skal ikke fortælle mig at du springer køen over pga. folk der
ønsker at benytte Allerød afkørelsen, den hopper jeg ikke på!
Du mener vel ikke seriøst at overgangen fra to til et spor vil
forløbe mere glidende, hvis så mange som muligt fletter ind så sent
som muligt!?!

> Lad os alle ligge i kø i højre vognbane og blokere for både tilkørsler og
> afkørsler, så går det hele meget bedre.

Det er jo klart at der skal indflettes i forbindelse med tilkørsler.
Jeg ved godt at det er surt for bilister som benytter Allerød
afkørselen, jeg har selv boet i Allerød! Jeg kan anbefale at benytte
Farum afkørelsen i stedet, men lad vær med at sig det videre til for
mange

> Hvor lang tid før, mener du, at man skal skifte vognbane for at det hele
> bliver godt ?

Vognbaneskift bør ske der hvor køen starter (bagest i køen, ligesom
i supermarked!). Dvs. hvis køen er 1-2 km lang, ja så er det der
vognbaneskiftet skal udføres. Hvor vil du mene at det skal fortages, i
midten, eller så langt fremme som man skal komme i højrebane?

Lad mig til sidst lige sige godt gået til Finn (ref.: Jan 10, 10:23
am). Jeg håber at du vil overvje at lave samme heltegerning herhjemme
som du udførte i Belgien, jeg skal nok gi' dig plads når du skal
flette tilbage i venstrebane!

Mvh,
BC

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-01-06 00:59

chr.bent@gmail.com wrote:
> [...]
> am). Jeg håber at du vil overvje at lave samme heltegerning herhjemme
> som du udførte i Belgien, jeg skal nok gi' dig plads når du skal

Manner tak.

Du behøver såmæn ikke tage hensyn til mig, jeg skal nok klare mig.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-01-06 08:38

Finn Guldmann wrote:

> [...]
> derfor skaber store problemer for dem der skal lige ud. At lave det
> nummer kunne jeg godt tænke mig blev "klippegrund".

Helt enig.

--

Christian