Hvilken motorbremse fungerer bedst?
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 19:17

Nu har jeg set nedenstående for 2. gang her i gruppen uden at der er nogen
der protesterer - om ikke andet så vil jeg selv:

"Lasse" <spamlasse@roenlev.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har heller aldrig prøvet en bil, hvor det ikke kunne lade sig gøre.
> Dog
> ka det være lidt sværere i dieselbil, fordi motorbremsen her er noget
> voldsommere... Men det betyder absolut ikke, at man ikke kan.

Jeg mener ikke at motorbremsen fungerer så meget bedre i en dieselbil som i
en benzinbil. Jeg kan slet ikke se hvorfor den skulle gøre det. En dieselbil
kører vel gennemsnitligt set med lavere omdrejninger og burde derfor glide
længere end hastigheden kommer ned. Jeg kører f.eks. 1.800 omdrejninger ved
80 km/t, og nyere dieseler, f.eks. den nye Golf V TDI, kører 1.450 - 1.500
stykker (kan ikke huske det nøjagtige tal, det kan endda være lavere
(Claus??)!

Så - hvad mener I?

--
Per, Esbjerg

Fra : Mogens

Dato : 11-11-05 20:04

>Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> Jeg kører f.eks. 1.800 omdrejninger ved 80 km/t

He he - med den hastighed snurrer min dieselvogn 120 km/t :)
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 DK KR)
S: '75 MG B GT V8 -> http://transpotech.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 21:40

> He he - med den hastighed snurrer min dieselvogn 120 km/t :)

Er den så meget højere gearet med pløreturbine?
Normalt ligger de München raketter på omkring 52 km/t i højeste gear.

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI (2300 rpm @ 120km/t) - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 21:33

> Jeg mener ikke at motorbremsen fungerer så meget bedre i en dieselbil som
> i en benzinbil. Jeg kan slet ikke se hvorfor den skulle gøre det.

Måske fordi kompressionen er næsten dobbelt så høj !!!

--
Claus Petersen
VW Golf Sportline 2,0 16V TDI - www.vwfanatic.dk

"It's nice to be important - but it's more important to be nice"

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 22:32

> Måske fordi kompressionen er næsten dobbelt så høj !!!

Men det bremser kun den ene vej. Og når stemplerne er på vej ned af, så er
kompressionen jo også dobbelt så høj.

Jeg synes bestemt ikke min den bremser mere end andre benzinbiler i
trafikken ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-05 10:04

> Men det bremser kun den ene vej. Og når stemplerne er på vej ned af, så er
> kompressionen jo også dobbelt så høj.
>
> Jeg synes bestemt ikke min den bremser mere end andre benzinbiler i
> trafikken ...

Næh min heller ikke - det med kompressinen var såmænd bare en strøtanke.

Synes heller ikke rigtigt at jeg har bemærket nogen forskel mellem diesel og
bensin.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-11-05 23:19

Per Henneberg Kristensen skriver:

> Jeg kører f.eks. 1.800 omdrejninger ved
> 80 km/t, og nyere dieseler, f.eks. den nye Golf V TDI, kører 1.450 - 1.500
> stykker (kan ikke huske det nøjagtige tal, det kan endda være lavere

48 km/t ved 1000 RPM, regn selv

> Så - hvad mener I?

Min oplevelse med en 1,9TDI 105HK er at motorbremsen ikke føles som en
motorbremse.
Jeg syntes at kan huske min "eenotter" motorbremse noget mere.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-11-05 23:50

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev

> Min oplevelse med en 1,9TDI 105HK er at motorbremsen ikke føles som en
> motorbremse.
> Jeg syntes at kan huske min "eenotter" motorbremse noget mere.

Nyere dieseler er knapt så højkomprimerede. Der er nok ved at være et
sammenfald her, med hensyn til hvor meget mororen bremser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-11-05 07:35

> Min oplevelse med en 1,9TDI 105HK er at motorbremsen ikke føles som en
> motorbremse.
> Jeg syntes at kan huske min "eenotter" motorbremse noget mere.

Nok fordi på din gl. Gålf styrede du "gassen" ved at åbne/lukke for luften
med et spjæld, lukket = kraftig motorbremse. På din nye diesel-hakker, styre
du vha. mængden af fuel som sprøjtes ind. Jeg har heller ingen motorbremse,
men det er fordi jeg har sat en "drøvleventil" på slangen til bremseforst.,
for at spare på de dyre dråber, det giver en mere jævn kørsel uden så meget
stop'n go.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-05 08:58

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Nok fordi på din gl. Gålf styrede du "gassen" ved at åbne/lukke for luften
> med et spjæld, lukket = kraftig motorbremse.

Jeg aner det ikek, den var med monopoint indsprøjtning. Men det lyder
rigtigt. Der var aldrig problemer med den motor, så jeg kigge kun til
den, fot at tjekke olie (det brugte den til gengeæld intet af).

> På din nye diesel-hakker, styre
> du vha. mængden af fuel som sprøjtes ind.

Jeps

> [...]
> for at spare på de dyre dråber, det giver en mere jævn kørsel uden så meget

Øøøh, den skal jeg lige have forklaret ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-11-05 13:11

> Øøøh, den skal jeg lige have forklaret ?

Der kan ikke komme undertryk i manifolden, motorbremsen er "kortsluttet",
næsten væk. der er såatsige kun luft, rullemodstanden til at bremse, når du
slipper speederen. I praksis giver det en mere jævn kørsel, og en besparelse
på 10-20%. Ulempen er at du ingen motorbremse har, det kan være belastende
for bremserne, hvis der er last på "ryggen".

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-11-05 13:31

> [...]
> besparelse på 10-20%. Ulempen er at du ingen motorbremse har, det kan være
> belastende for bremserne, hvis der er last på "ryggen".

10-20% ??

Skal vi nu ikke lige ... være realistiske!

--
Per, Esbjerg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-11-05 20:22

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev
> [...]
> på 10-20%. Ulempen er at du ingen motorbremse har, det kan være belastende
> for bremserne, hvis der er last på "ryggen".

Der er 'fuel cut off' på nyere dieseler, og de bremser nogenlunde som en
benziner. (da de stadig skal komprimere).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-05 00:17

> Der er 'fuel cut off' på nyere dieseler, og de bremser nogenlunde som en
> benziner. (da de stadig skal komprimere).

Jeg har prøvet at måle på datastikket (da jeg ingen computer har) og jeg
skal da godt nok lige love for at fuel cut off virker helt ned til bilen
tomgang!

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-06 11:58

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> 80 km/t, og nyere dieseler, f.eks. den nye Golf V TDI, kører 1.450 - 1.500
> stykker (kan ikke huske det nøjagtige tal, det kan endda være lavere

Mon ikke vi lige skulle få defineret forskellen mellem 'motorbremse'
og bremseeffekt i en motor'?

En motorbremse er noget der er bygget på, typisk lastbilmotorere, der
lukker for diesel og for udstødning. Så der opbygges et tryk i motoren
der har en bremsende effekt.

Bremseeffekten i en motor kommer fra motorens "almindelige" modstand
mod at rotere. Og der er det nok mere forskellen i tryk i cylindrene
der betyder noget, end omdrejningerne.

(Og jeg ved godt det er gamle indlæg, men jeg er altså lige kommet
12.000 indlæg bagud de sidste 12 uger. )

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/