mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:
> Hej NG
> Som før skrevet er knastkæden på min XS400 sprunget. Nu har jeg
> fjernet cylinder, topstykke og topstykket dæksel. altså stemplerne
> står nu frit blottet og jeg kan se knastkæden. jeg kan i midlertid
> ikke få kæden op den sidder fast, hvad kan være galt?
Den har med størst sandsynlighed klemt sig fast nede omkring tandhjulet
på krumtappen. Skal du have den løsnet derfra skal krumtappen roteres
baglæns, hvilket bedst gøres ved at sætte i højgear og med motorcyklen
på centralbenet "hugge" bagjulet baglæns til kæden løsner sig!
> ................jeg har fundet
> nogle få metal splinter men det ser ikke ud til hværken stempler,
> ventiler eller knaster har taget skade.
cylindre og stempler er for såvidt også separeret fra knastkæden der
løber i sin egen "tunnel".
Der hvor der kan (er?) ske skade, er primært omkring ventilerne som
knasten kan have efterladt åbne mens motoren har kørt rundt, hvorved
stemplet vil kunne bukke ventilerne når dé to emner kommer i clinch =
Men måske er det dit held at den knækkede kæde har blokeret for
krumtappen så motoren ikke har roteret videre
> ............. kan jeg være så heldig at
> splinterne kun kommer fra kæden,
Jup!
Er de magnetiske? Ellers er det sikkert blot aluminuium fra
knastkædetunnelen eller krumtaphuset, og dét er ikke nødvendigvis kritisk!
> Jeg har aldrig selv før været så dybt begravet i en motor før,
> kan man uden den store erfaring klare den her opgave? hvad gør i for
> at holde styr på alle skruer og stumper?
Parkér dem på plads så snart der er plads, og hav en stak "cigaræsker"
hvori du kan fordele stumperne som grupper!
> Jeg vil have ny cykel til foråret alligevel, skal jeg vælge at sælge
> cyklen som reservedele, jeg har desuden en ekstra tysk XS til
> reservedele. eller kan det slet ikke betale sig?
Få den nu lavet og få dig en kollosal Ahaa-oplevelse(tm) :-|
--
Armand.