/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vedr. termostat
Fra : LL


Dato : 10-11-05 22:29

Hej igen gruppe

Jeg har lige haft bilen på værksted, for at få den gjort klar til syn(den
gik igennem i morges uden problemer). Da den alligevel var hos
mekanikeren,
fik jeg dem til at skifte termostaten, da jeg syntes at den var lang tid
om
at blive varm, og ikke kom ret meget over ca. 75 grader i følge
temperaturviseren. Nu er der sat ny termostat i, og den bliver også en
anelse varmere - men ikke mere end ca. 80 grader ved landevejskørsel, og
lidt mere ved bykørsel. Kan de driftstemperaturer passe??? Bilen er Seat
Ibiza 1.8 GLXi (VW 90 HK motor). Jeg ville mene at den skulle ligge ca.
midt
på skalaen (ca.90 grader) - men jeg kan jo også tage fejl...

pft

Lenn


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1135 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



 
 
Mogens (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 11-11-05 01:08

"LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> wrote in message
news:4373bbb4$0$38637$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Kan de driftstemperaturer passe?

87 grader er idealtemperaturen, men du ved jo i princippet ikke
om dit instrument er ok og kalibreret...
--
Mvh Mogens

S: '00 BMW 330 Ci (uden afgift, nedsat til -> 139.900 DK KR)
S: '75 MG B GT V8 -> http://transpotech.dk



Per Henneberg Kriste~ (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-11-05 10:29


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:4373e101$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> wrote in message
> news:4373bbb4$0$38637$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>> Kan de driftstemperaturer passe?
>
> 87 grader er idealtemperaturen, men du ved jo i princippet ikke
> om dit instrument er ok og kalibreret...

Min temperaturmåler går på 90 grader og bliver stående der - hverken mere
eller mindre. Selv ikke tomgang på stedet får den til at bevæge sig (f.eks.
når blæseren kører/ikke kører). Eneste gang jeg har set den bevæge sig var
ved sprunget kilerem og op ad Brenner med cv på "slæv" en meget varm dag.

Jeg har en temperaturmåler, som måler 100 grader, når jeg måler ned i en
gryde kogende vand. Men med temperaturmåleren på 90 grader måler jeg 110
grader i de dyser varmen kommer ud af ... forklar den! :)


--
Per, Esbjerg



Kito (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Kito


Dato : 11-11-05 07:38

Temperaturen kan godt være højere. anlæget er under tryk. Det er faktisk
ligemeget hvad der står på føleren, inde i bilen, når bare temperaturen er
ok i motoren. Betragt dit instrument som vejledende.

vh
Poul
"LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4373bbb4$0$38637$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej igen gruppe
>
> Jeg har lige haft bilen på værksted, for at få den gjort klar til syn(den
> gik igennem i morges uden problemer). Da den alligevel var hos
> mekanikeren,
> fik jeg dem til at skifte termostaten, da jeg syntes at den var lang tid
> om
> at blive varm, og ikke kom ret meget over ca. 75 grader i følge
> temperaturviseren. Nu er der sat ny termostat i, og den bliver også en
> anelse varmere - men ikke mere end ca. 80 grader ved landevejskørsel, og
> lidt mere ved bykørsel. Kan de driftstemperaturer passe??? Bilen er Seat
> Ibiza 1.8 GLXi (VW 90 HK motor). Jeg ville mene at den skulle ligge ca.
> midt
> på skalaen (ca.90 grader) - men jeg kan jo også tage fejl...
>
> pft
>
> Lenn
>
>
> ----------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 1135 spam-mails.
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
>
>



Klaus G. (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 11-11-05 09:03

> Temperaturen kan godt være højere. anlæget er under tryk. Det er faktisk
> ligemeget hvad der står på føleren, inde i bilen, når bare temperaturen er
> ok i motoren. Betragt dit instrument som vejledende.
>
Øhm... Om den er under tryk eller ej, så er 80 grader vel 80grader? At den
så kan komme over 100grader uden at koge, det er noget helt andet.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Kito (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Kito


Dato : 12-11-05 07:26

Enig, det kan godt koge ved andre temperaturer når det er under tryk.
Om det hedder 80 grader eller ej er irellevant, når bare arbejdstemperaturen
er rigtig..

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4374503a$0$1747$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Temperaturen kan godt være højere. anlæget er under tryk. Det er faktisk
>> ligemeget hvad der står på føleren, inde i bilen, når bare temperaturen
>> er
>> ok i motoren. Betragt dit instrument som vejledende.
>>
> Øhm... Om den er under tryk eller ej, så er 80 grader vel 80grader? At den
> så kan komme over 100grader uden at koge, det er noget helt andet.
>
> --
> Klaus G. / Seth-Enoch
>
> www.seth-enoch.dk
>
>



Per Henneberg Kriste~ (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 12-11-05 08:02


"LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:4373bbb4$0$38637$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej igen gruppe
>
> Jeg har lige haft bilen på værksted, for at få den gjort klar til syn(den
> gik igennem i morges uden problemer). Da den alligevel var hos
> mekanikeren,
> fik jeg dem til at skifte termostaten, da jeg syntes at den var lang tid
> om
> at blive varm, og ikke kom ret meget over ca. 75 grader i følge
> temperaturviseren. Nu er der sat ny termostat i, og den bliver også en
> anelse varmere - men ikke mere end ca. 80 grader ved landevejskørsel, og
> lidt mere ved bykørsel. Kan de driftstemperaturer passe??? Bilen er Seat
> Ibiza 1.8 GLXi (VW 90 HK motor). Jeg ville mene at den skulle ligge ca.
> midt
> på skalaen (ca.90 grader) - men jeg kan jo også tage fejl...

På de biler jeg har haft har jeg bedt om at få sat vintertermostat i. Den
første Golf I Diesel jeg havde frøs jeg i når jeg kørte i bytrafik - så den
fik en vintertermostat.

Min Mondeo 1.8 fik også en vintertermostat i. Og nu slutteligt min Golf III
TDI.

Der har ingen problemer været med at køre om sommeren med
vintertermostaten - ingen af bilerne blev for varme trods stor belastning
(over Brenner med 12-1500 kg på ryggen + familie og oppakning.

Men det er mit indtryk at man liiige skal holde øje med hvilken termostat
der bliver sat i. Forhandleren kan sagtens sige et og gøre noget andet fordi
han tror den dumme kunde ikke vil kunne se forskellen.

--
Per, Esbjerg



Klaus G. (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 12-11-05 10:36

> På de biler jeg har haft har jeg bedt om at få sat vintertermostat i. Den
> første Golf I Diesel jeg havde frøs jeg i når jeg kørte i bytrafik - så
den
> fik en vintertermostat.
>
> Min Mondeo 1.8 fik også en vintertermostat i. Og nu slutteligt min Golf
III
> TDI.
>
> Der har ingen problemer været med at køre om sommeren med
> vintertermostaten - ingen af bilerne blev for varme trods stor belastning
> (over Brenner med 12-1500 kg på ryggen + familie og oppakning.
>
> Men det er mit indtryk at man liiige skal holde øje med hvilken termostat
> der bliver sat i. Forhandleren kan sagtens sige et og gøre noget andet
fordi
> han tror den dumme kunde ikke vil kunne se forskellen.
>
Jeg troede ikke der var forskel på termostater? Skal den ikke bare virke på
den måde, at den lukker helt af for vandet ud i køleren, indtil vandet i
blokken har nået driftemp? Og så begynder den lige så stille at lukke mere
og mere op ud til køleren, så vandet holder sig på den temp den nu skal?

Hvad er forskellen på vinter og sommer termostat så?
--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Andreas M. Hansen (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 12-11-05 10:39

> Hvad er forskellen på vinter og sommer termostat så?

Forskellen er den temperatur som de åbner ved - man kan få dem med
forskellige temperaturer.

mvh

Andreas M. Hansen


alexbo (12-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-11-05 10:43


"Per Henneberg Kristensen" skrev


> På de biler jeg har haft har jeg bedt om at få sat vintertermostat i.

Hvis en bil der har en termostat der åbner ved 82g, ikke bliver varm om
vinteren, sætter man en termostat i der åbner ved 87g.
Det har altid undret mig, for hvis ikke vandet ikke når 82g, så når det
heller ikke 87g.

Så er der mere idé i et kølergardin, eller et stykke pap foran køleren.

mvh
Alex Christensen



Per Henneberg Kriste~ (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 13-11-05 09:25


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4375ba83$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Per Henneberg Kristensen" skrev

>> På de biler jeg har haft har jeg bedt om at få sat vintertermostat i.

> Hvis en bil der har en termostat der åbner ved 82g, ikke bliver varm om
> vinteren, sætter man en termostat i der åbner ved 87g.
> Det har altid undret mig, for hvis ikke vandet ikke når 82g, så når det
> heller ikke 87g.

Ja, det er jo sund logik. Sådan er virkeligheden bare ikke :). Vandet når
netop 82 grader, så åbner termostaten og så bliver vandet ikke varmere.
Desuden er der vist mindre hul igennem når termostaten er lukket, hvilket
bevirker at en mindre del af vandet bliver kølet før termostaten åbner.

> Så er der mere idé i et kølergardin, eller et stykke pap foran køleren.

Det har jeg også prøvet. Der skal man bare lige være meget opmærksom, når
foråret sætter ind, så man ikke koger vandet af. Det er der nogle biler -
især diesel - der ikke kan tåle.


--
Per, Esbjerg



LL (12-11-2005)
Kommentar
Fra : LL


Dato : 12-11-05 15:59

> Men det er mit indtryk at man liiige skal holde øje med hvilken
termostat
> der bliver sat i. Forhandleren kan sagtens sige et og gøre noget andet
> fordi han tror den dumme kunde ikke vil kunne se forskellen.
>

Hej igen...
Ja, nu er problemet med min så blevet endnu værre... Temperaturviseren
viser ikke mere, end den gjorde inden jeg afleverede bilen til
mekaniker...
Jeg har været ude hos ham, og forklaret ham problemet, men han mente
liiiiige at jeg skulle se det an i en uge...
Det lugter lidt af, at han har givet min bil en gang kølerens, som så har
fået den gamle termostat til at slippe, i et par dage, hvorefter den så
har
sat sig fast igen. Derfor siger han: "Vent en uge og se om det ikke bliver
bedre, ellers må vi lige se på det..." - han kunne vist lige så godt have
sagt, vent en uge, for så er der større chance for at kølerensen virker -
og
at du ikke kommer igen!"

Da termostaten på min bil sidder af H til, altså der hvor det er
allersværest at kommer til(motor svarende til Golf 1.8 af samme årgang),
og
sidder så lavt, at man, så vidt jeg kan regne ud, er nød til at tappe al
kølervæske af, ved udskiftning af termostat - undrer følgende ting mig
også
en del:
Jeg selv leverede kølervæsken til reparationen, da jeg ville værre sikker

at det var VW's godkendte RØDE kølervæske der blev hældt på... Den
kølervæske der var på bilen i forvejen var BLÅ - så denne reparation var
jo
en oplagt chance for at får udskiftet det.

Nu har jeg lige været ude og kigge på farven - og sørme så: Kølervæsken er
stadig BLÅ!!! Jeg tvivler på at mekanikeren overhovedet har gjort andet
end,
at tappe x deciliter kølervæske af bilen, for så at hælde tilsvarende
antal
deciliter kølerens på, og ellers bare regnet med at alt fungerede og at
kunden(mig) var tilfreds og troede på at han havde skiftet termostat på
øsen.

Selvfølgelig kan jeg ikke med sikkerhed sige, at det er sådan det er
foregået (derfor nævner jeg heller ikke navnet på værkstedet - endnu!!!),
men der er noget ved det her, der ikke rigtig hænger sammen. Nu glæder jeg
mig bare til at se regningen, så jeg kan se om han er så fræk at tage
penge
fir at udskifte termostaten...

Lenn


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1135 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Klaus D. Mikkelsen (12-11-2005)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 12-11-05 16:24

LL skriver:
>
> Da termostaten på min bil sidder af H til, altså der hvor det er
> allersværest at kommer til

På undersiden af vandpumpen - korret ?

Du kan vel kigge ind under og se om skruerne har været løsnet ?



> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 1135 spam-mails.
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk

Spamfigther har spammet igen !

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Er mine indlæg sendt vi sunsites server, er sonofons newsserver igen død

LL (12-11-2005)
Kommentar
Fra : LL


Dato : 12-11-05 16:50



> På undersiden af vandpumpen - korret ?

....og så er der noget med at man skal løsne servopumpen for at kommer til
den, så vidt jeg er informeret...

> Du kan vel kigge ind under og se om skruerne har været løsnet ?

....ja, det vil jeg prøve i morgen...


Lenn


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1135 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Per Henneberg Kriste~ (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 13-11-05 09:29


"LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:43760326$0$38726$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg selv leverede kølervæsken til reparationen, da jeg ville værre sikker
> på
> at det var VW's godkendte RØDE kølervæske der blev hældt på...

Jeg har læst herinde at man skal _ikke_ begynde at hælde en anden farve
kølervæste på en bil end den er født med - noget med at det er metallet ikke
beregnet til ... hvis man gør det var det vist noget med at kølevæskerne
kunne klumpe sammen.

Anyone - hvordan var det nu det var? :)


--
Per, Esbjerg



Mogens (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 13-11-05 12:19

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:43771de7$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg har læst herinde at man skal _ikke_ begynde at hælde en anden farve
> kølervæste på en bil end den er født med - noget med at det er metallet
> ikke beregnet til ... hvis man gør det var det vist noget med at
> kølevæskerne kunne klumpe sammen. Anyone - hvordan var det nu det var?

Næh, den er såmænd go' nok. Min Camaro kræver den langtids-
holdbare (røde), og GM-værkstedet udtaler, at den almindelige
(blå) er skadelig for metallet !
--
Mvh Mogens



LL (13-11-2005)
Kommentar
Fra : LL


Dato : 13-11-05 12:38


"Mogens" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:43772132$0$67264$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> news:43771de7$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Jeg har læst herinde at man skal _ikke_ begynde at hælde en anden farve
>> kølervæste på en bil end den er født med - noget med at det er metallet
>> ikke beregnet til ... hvis man gør det var det vist noget med at
>> kølevæskerne kunne klumpe sammen. Anyone - hvordan var det nu det var?
>
> Næh, den er såmænd go' nok. Min Camaro kræver den langtids-
> holdbare (røde), og GM-værkstedet udtaler, at den almindelige
> (blå) er skadelig for metallet !
> --

Præcis derfor jeg gav ham det røde, at han så desværre valgte ikke at
bruge.
Da der ligger en VW motor i Seat'en, gælder samme regler mht.
vedligeholdelse. Men at den blev solgt med blå væske i køleren, er så en
anden sag. Jeg syntes så, som sagt, at ved udskiftningen af termostaten,
var
chancen for at skifte til rød, oplagt.

Lenn


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 1135 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Andreas M. Hansen (13-11-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 13-11-05 13:33

> Anyone - hvordan var det nu det var? :)
>

Skodapusheren som udleverede min O2'er forleden, gjorde også et stort nummer
ud af at påpege at der kun måtte hældes det røde kølervæske på den.

mvh

Andreas M. Hansen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste