Hvordan måler en kørecomputer i grunden si~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-05 21:43

Hej gruppe,

Jeg har jo tillagt mig en ny Skoda som afløser til den gamle Berlingo....
Modsat den gamle som kun havde en tankmåler, en mekanisk triptæller, en
omdrejningstæller og et speedometer, så har den nye en kørecomputer som kan
oplyse om alskens nyttige og unyttige parametre - men sjovt er det nu

Hvordan måler den i grunden aktuelt forbrug ? - er der en flowmåler som
måler hvor meget benzin der sendes ind i indsprøjtningen, eller er det bare
værdier den regner sig frem til ud fra f. eks. speederstilling osv ?
Den reagerer jo prompte på at man giver gas eller slipper gassen ?
Hvor nøjagtig er dens angivelser så ? - parametre som afstand og hastighed
er kendte med den usikkerhed der nu engang er på disse størrelser - men
hvordan med forbruget - hvor nøjagtigt er det i grunden ?

Andreas M. Hansen
- Som slet ikke er kommet til at kede sig, nu hvor der er både fartpilot og
kørecomputer at lege med

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 21:51

> [...]
> er kendte med den usikkerhed der nu engang er på disse størrelser - men
> hvordan med forbruget - hvor nøjagtigt er det i grunden ?

Tror ikke du skal regne med nøjagtighed som i en f1. En 10% er ca det du
skal regne med på forbrugsmåleren. Den MÅLER heller ikke forbruget men, har
en tabel liggende alt efter åbningstiden på indsprøjtningsdyserne. Så når
dyserne bliver lidt slidte eller forstoppede eller hvis benzintrykket ændrer
sig.....så bliver den mere unøjagtig.

--
Tom

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 21:56

"Andreas M. Hansen" skrev

> Hvordan måler den i grunden aktuelt forbrug ?

Den ved hvor meget bensin den spøjter ind, og hvor stærkt den kører, de to
ting bliver sammenholdt.
Det er forbløffende nøjagtigt, bortset fra at speedometerfejlvisningen
selvfølgelig også snyder forbrugsmåleren.

Men forbrugsmåleren og en manuel måling på kørte km. på en tankfuld, er i
det store hele ens.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 10-11-05 22:10

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:4373b46a$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
>
> Men forbrugsmåleren og en manuel måling på kørte km. på en tankfuld, er i det store hele ens.

Hvad mener du med stort set ens?

Min forbrugsmåler måler i hvert fald 1 km/l for meget i forhold
til det faktiske forbrug.

Det er en Skoda Octavia tdi - årg. 2002.

/Jakob

Fra : Brian

Dato : 10-11-05 22:18

Jakob Jeppesen wrote:

> Hvad mener du med stort set ens?
>
> Min forbrugsmåler måler i hvert fald 1 km/l for meget i forhold
> til det faktiske forbrug.

Min 10 år gamle Opel ligger inden for max. 0,2Km/l - gerne
endu mere præcist.
Det må variere fra mærke til mærke...

> Det er en Skoda Octavia tdi - årg. 2002.

Er der ikke også noget med at du på en VAG potte, kan få justeret
den lidt ind, så den passer bedre ?

/Brian

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 10:34

"Brian" <Ellers@tak.du> skrev i en meddelelse

> Er der ikke også noget med at du på en VAG potte, kan få justeret
> den lidt ind, så den passer bedre ?

HVEM var det der sagde VAG potte?

Må dine n*sser klø uden at du kan finde dem!

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian

Dato : 11-11-05 13:56

Per Henneberg Kristensen wrote:

> HVEM var det der sagde VAG potte?
>
> Må dine n*sser klø uden at du kan finde dem!

Haha, nu har jeg jo selv smidt penge efter sådan en balje, så det kan da
være min mening ændrer sig

/Brian

Fra : Patrick @ nobo-desig~

Dato : 12-11-05 13:03

> HVEM var det der sagde VAG potte?
>
> Må dine n*sser klø uden at du kan finde dem!
>

> --
> Per, Esbjerg

HAHAHAHA!!!

Det fedeste svar nogensinde i dfb... :D

God weekend!

/Patrick
(der i øvrigt undrer sig over at kørecomputeren i Altea'en viser 140 km/t på
speedo, men siger 130 km/t i gennemsnitsmåleren)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 11-11-05 11:26

"Brian" <Ellers@tak.du> skrev i en meddelelse news:4373b8be$0$41146$14726298@news.sunsite.dk...

> Er der ikke også noget med at du på en VAG potte, kan få justeret
> den lidt ind, så den passer bedre ?

Hmm - det ville da være rart. Er der nogen der ved mere
om den sag?

/Jakob

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-11-05 23:10

alexbo wrote:
> [...]
> selvfølgelig også snyder forbrugsmåleren.
> Men forbrugsmåleren og en manuel måling på kørte km. på en tankfuld, er i

Det må være i de helt nye biler. Der er da en del der er kørt tør
fordi de stolede på hvad forbrugsmåleren sagde der havde kørt / kunne
køre endnu.

--
MVH Finn
Trafikalt gemmested: http://62.66.134.70/dfbil/

Fra : alexbo

Dato : 10-11-05 23:45

"Finn Guldmann" skrev i

> Det må være i de helt nye biler. Der er da en del der er kørt tør fordi de
> stolede på hvad forbrugsmåleren sagde der havde kørt / kunne køre endnu.

Den del af forbrugsmåleren er nok også den mest usikre.
En 50 l tank der er 25 cm. i højden, har 2 l bensin pr cm, så hvis måleren
regner med 12,5km/l, og siger 50 km. tilbage, så er der 2cm bensin i tanken,
og så skal man ikke køre ret meget op eller ned af bakke, bremse eller
accelerere, før bensinen ligger i den ene ende og ikke når sugerøret.
Derudover er selve tankmåleren ikke specielt nøjagtig, det er bare en
flyderting.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-05 09:24

alexbo wrote:

> [...]
> accelerere, før bensinen ligger i den ene ende og ikke når sugerøret.
> Derudover er selve tankmåleren ikke specielt nøjagtig, det er bare en

Nu stoler jeg ikke mere på en forbrugsmåler end jeg stoler på en
vognmand, når det handler om hvor langt jeg kan køre på en tankfuld.

Var ude for en der gik rigtig meget op i at man ikke tankede for meget
i udlandet.

Hvis man havde været så langt rundt at man havde tanket i udlandet
SKULLE man kunne tanke 500 liter i en 560 liter tank når man kom til DK.

Men når han ikke kunne give et ordentligt tal for hvor langt hans
gamle bil kunne køre på literen, og når det man selv kunne måle sig
frem til varierede mellem 2,1 km/l og 2,9 km/l blev det ganske svært.
Det var over 450 km i forskel afhængig af hvor meget læs man havde
med. Det lykkedes mig aldrig at tanke 500 liter i Padborg, men sjovt
nok brokkede han sig aldrig.

Det skal lige med at der ikke var noget der hed fast bil i det firma.
Ny tur = hvilken bil der var hjemme. Måske, bl.a., derfor han ny
ansatte 179 chaufførere på hans 28 biler på et kalenderår.

(Jeg holdt i 3 måneder)

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 10:37

> Det skal lige med at der ikke var noget der hed fast bil i det firma. Ny
> tur = hvilken bil der var hjemme. Måske, bl.a., derfor han ny ansatte 179
> chaufførere på hans 28 biler på et kalenderår.

Jamen så´en en lastbil er jo bare en lastbil er jo bare en lastbil. Sådan en
kan man da umuligt få et personligt forhold til, Det er jo ikke ens kæreste
eller så´en.

:)

Det er noget helt andet med en personbil, dér.

:)
--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-05 11:10

> [...]
> eller så´en.
> :)
> Det er noget helt andet med en personbil, dér.

Sover du i din bil?

Når jeg er afsted opholder jeg mig ca 23 af døgnets 24 timer i
lastbilen.

Jeg har kolleger der er villige til at ofre beløb på ekstraudstyr til
deres lastbil de knap nok er villige til at give for en hel personbil.

Så kom ikke her du!

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-11-05 11:52

> Sover du i din bil?

Forhåbentlig ikke mes jeg kører

> Når jeg er afsted opholder jeg mig ca 23 af døgnets 24 timer i lastbilen.

Hvad med lidt frisk luft en gang i mellem.
Har du hørt om noget der kaldes 'motion'?
Det siges endda at være sundt.

<løberlangtvækoggemmermig.avi>

> Jeg har kolleger der er villige til at ofre beløb på ekstraudstyr til
> deres lastbil de knap nok er villige til at give for en hel personbil.

Hvad er nummeret til Skt. Hans?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (grin bare, den er betalt

Fra : Finn Guldmann

Dato : 11-11-05 12:47

Uffe Bærentsen wrote:
> Forhåbentlig ikke mes jeg kører
>>
> Hvad med lidt frisk luft en gang i mellem.
> Har du hørt om noget der kaldes 'motion'?
> Det siges endda at være sundt.

Jeg tror nok det er lige så uforenligt at motionere mens man kører som
det er at lave så meget andet mens man kører.
> <løberlangtvækoggemmermig.avi>

Behøvs ikk'

> Hvad er nummeret til Skt. Hans?

Det må du spørge dem om.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 13:27

> Sover du i din bil?

Næh narj .. som det fremgår af tidligere korrespondance mellem os to har jeg
en ekstra vogn med til at trække mig i halen, når jeg begiver mig ud i
nærheden af det der ligner det at sove i bilen :)

> Når jeg er afsted opholder jeg mig ca 23 af døgnets 24 timer i lastbilen.

Ja, nemlig ja!

> Jeg har kolleger der er villige til at ofre beløb på ekstraudstyr til
> deres lastbil de knap nok er villige til at give for en hel personbil.

Njah .. jeg har godt set de ladbiler der tror det er juleaften hver dag :)

På den anden side undrer jeg mig også over alle dem der ofrer penge på
udvendig styling af deres biler, så hellere fylde lidt penge i omgivelserne
umiddelbart omkring rattet. Nødvendige ting som ekstra instrumenter,
motorvarmer, en (rigtig) mobiltelefon, fartpilot (dengang det slet ikke var
ekstraudstyr), m.m. Det mest ekstreme jeg har investeret i var en gearknob
fra en lastbil, hvor jeg kunne skifte mellem høj og lav temperaturudlæsning
(læs: indvendig og udvendig).

> Så kom ikke her du!

Narj narj. Undskyld jeg trådte på dit ømme punkt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 10:33

> [...]
> Det er forbløffende nøjagtigt, bortset fra at speedometerfejlvisningen
> selvfølgelig også snyder forbrugsmåleren.

Speedometerets visning har ingen indfyldelse på det. Jeg vil tro den bruger
den digitale måler indbygget i bilens system. Min bil har ingen måler i, men
jeg kan på datastikket aflæse adskillige af de informationer en computer
bruger til udlæsning af f.eks. forbrug, temperaturer m.m.m.

--
Per, Esbjerg

Fra : alexbo

Dato : 11-11-05 12:16

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Speedometerets visning har ingen indfyldelse på det. Jeg vil tro den
> bruger den digitale måler indbygget i bilens system.

Mener du der findes 2 forskellige målere i bilen der måler hastighed og kørt
distance.
For vi er vel enige om at en km/l visning, er en udregning af distance
divideret med forbrug.

Bilen alm. speedometer/kmtæller måler hjulomdrejninger, og da den "ved"
hvilke hjul der sidder på regner den resten ud.
Og da et speedometer ikke må vise for lidt, lader man det vise for meget.
Derfor tror forbrugsmåleren at man kører længere på literen end reelt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 13:39

> Bilen alm. speedometer/kmtæller måler hjulomdrejninger, og da den "ved"
> hvilke hjul der sidder på regner den resten ud.

Min bil er fra 97. Der er ingen computer i.

Men smider jeg lidt software på min bærbare, sætter et (specielt) stik
mellem den bærbare og datastikket i bilen, så kan jeg aflæse alverdens ting.
Bl.a. hastighed. Og den hastighed jeg får der er ikke magen til den
hastighed jeg ser på speedometeret. Jeg husker ikke forskellen, den var i
mit tilfælde ret lille, men mit speedometer viser 5 for meget ved 80 og 10
for meget ved 200.

> Og da et speedometer ikke må vise for lidt, lader man det vise for meget.
> Derfor tror forbrugsmåleren at man kører længere på literen end reelt.

Der er bare en enkelt detalje: Forbrugsmåleren skal ikke bruge km/t til
noget - den skal bruge km-tælleren. Og den er der - mig bekendt - ingen
regler for præcisionen af!

Eksempler på hvad jeg kan læse ud på mit datastik (efter hukommelsen, så der
er meget meget mere der kan læses ud):

Udendørstemperatur
Brændstoftemperatur¨
Kølevandstemperatur

Barometertryk
Turbotryk

Åbningstider for diverse ventiler og dyser.

Hastighed km/t

Forbrug liter/time

Omdrejningstal

Den fortæller dig speederstilling i %
Om du trykker på bremsen
Om du trykker på koblingen

Hmm ... pga det er meget lang tid siden jeg har brugt programmet kan jeg
faktisk ikke komme i tanke om mere - men der er mange mange flere. Jeg har
ikke programmet installeret p.t. ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 16:39

> Der er bare en enkelt detalje: Forbrugsmåleren skal ikke bruge km/t til
> noget - den skal bruge km-tælleren. Og den er der - mig bekendt - ingen
> regler for præcisionen af!

I min mondeo får tripcomputeren følgende signaler:
- Signal fra magnetventiler PWM (Pulse Width Modulation)
- Signal fra tankmåler ...strømstyret til stel
- Signal fra gearkasse/hjul......0-12V firkantsignal hvor frekvensen ænder
sig efter hastigheden
- Signal fra en NTC modstand til at vise udetemp.

Jeg har selv trukket alle ledningerne og ved derfor at der ikke er tale om
flere signaler.
Speedometer signalet er MEGET nøjagtig og stemmer overens med min GPS.
Tanksignalet bruges kun til at beregne hvor meget jeg kan køre før tanken er
tom, hvis jeg fortsætter med samme "kørestil".

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 17:52

> Speedometer signalet er MEGET nøjagtig og stemmer overens med min GPS.

Diskussionen gik på om speedometeret passede med det signal datastikket gav
:)

Og begge dele er som bekendt afhængig af hjulomkreds.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 19:08

> Diskussionen gik på om speedometeret passede med det signal datastikket
> gav :)
>
> Og begge dele er som bekendt afhængig af hjulomkreds.

Til dels rigtigt og forkert. Ved mondeo er der bevidst lavet en 8-10%
fejlvisning på det alm speedometer men ved tripcomputeren passer
speedometret bedre end 1%. Men hjuldiametre som afviger fra standard har
også meget at sige

--
Tom

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 19:53

> [...]
> fejlvisning på det alm speedometer men ved tripcomputeren passer
> speedometret bedre end 1%. Men hjuldiametre som afviger fra standard har

Tripcomputeren? Mener du triptælleren? Eller hvad? Hvar? Hvar? Hvar?

:)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 11-11-05 22:42

> Tripcomputeren? Mener du triptælleren? Eller hvad? Hvar? Hvar? Hvar?

Det er Fords betegnelse for det nogle her kalder Boardcomputer,
benzincomputer, og lign.

Så nej det er ikke triptælleren omend der også er triptællerfunktion i
tripcomputeren

--
Tom

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-11-05 23:02

Mange tak for jeres svar - det lyder jo fuldstændigt logískt nu hvor i
fortæller det - altså det med at den jo kender hvor meget dyserne står åbne,
og hvor meget den så sprøjter ind. Nogen gange tænker man sgu for
kompliceret når man er gammel 5 volts ingeniør, og har beskæftiget sig med
EDB i hele sin løbebane...

Det med nøjagtigheden afhænger jo så klart nok meget af nøjagtigheden af
hastighedsmålingen.

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-05 23:18

> [...]
> kompliceret når man er gammel 5 volts ingeniør, og har beskæftiget sig med

Sådan virker det i hvert fald i mondeo
Har selv måtte trække signalledningen fra magnetventilerne til
tripcomputeren i min og har også målt på signalet med et oscilloskop.

> Det med nøjagtigheden afhænger jo så klart nok meget af nøjagtigheden af
> hastighedsmålingen.

Ja men hastighedsmålingen er ikke den eneste med tollerance.
Magnetventilerne har klart den største tollerance. Når de først har kørt et
par hundrede tusinder Km, så bliver fjederen i ventilerne også lidt mere
sløv og derfor vil de være åben en anelse længere. Dette vil så give en
unøjagtig "måling" (det kan ikke være anderledes).
Men dækstørrelse (samt slid på dæk) kan også give lidt fejlvisning

--
Tom

Fra : Henning

Dato : 11-11-05 10:08

> [...]
>er kendte med den usikkerhed der nu engang er på disse størrelser - men
>hvordan med forbruget - hvor nøjagtigt er det i grunden ?

Til info - du skal stadig kigge på din melaniske tankmåler og ikke
stole på hvad computeren fortæller der er tilbage i kilometer. I min
Mazda6 er jeg præsteret at køre tør - tankmåleren havde lyst ca. 200
km, men computeren sagde der var 150 km endnu, så jeg kunne lige nå
over grænsen... Troede jeg... Pludselig gik det ned ad bakke, og vupti
gik motoren ud...

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 10:41

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> km, men computeren sagde der var 150 km endnu, så jeg kunne lige nå
> over grænsen... Troede jeg... Pludselig gik det ned ad bakke, og vupti

Til info - den kan du heller ikke stole på :) Jeg har nu på 2 biler oplevet
følgende: Til daglig brug virker brændstofmåleren. Når den står nede på E,
så kørte den tom.

Men når man kører sydpå, med campingvogn bagefter, så var historien en helt
anden. Lige under kvartfuld tankede jeg tæt på maks. antal liter.

Det drejer sig om 93 Mondeo 1.8 bangzin og 97 Golf TDI.

Når jeg kom hjem på de danske veje uden campingvogn forsvandt problemet. Jeg
husker dog ikke om det forsvandt ved første tankning - det tror jeg faktisk
ikke!

--
Per, Esbjerg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-11-05 11:56

> Men når man kører sydpå, med campingvogn bagefter, så var historien en
> helt anden. Lige under kvartfuld tankede jeg tæt på maks. antal liter.

Hvad med at måle, hvor meget cv trykkede ned på kuglen?

Sig efter mig:
Hængende tankmåler

> Det drejer sig om 93 Mondeo 1.8 bangzin og 97 Golf TDI.

Eller forkert læsset campingvogn.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-11-05 13:42

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med at måle, hvor meget cv trykkede ned på kuglen?

75 kg

> Sig efter mig:
> Hængende tankmåler

Jeg tillader mig at tvivle. Men det er måske fordi jeg ved hvad jeg snakker
om :)

> Eller forkert læsset campingvogn.

Samme svar :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning

Dato : 17-11-05 14:53

On Fri, 11 Nov 2005 13:41:41 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk_fjern_@esenet.dk> wrote:

>"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>75 kg

75kg??? Er det ikke vanvittig meget, hedder det ikke omkring 15k?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-11-05 15:24

> 75kg??? Er det ikke vanvittig meget, hedder det ikke omkring 15k?

Mener max ligger på 35kg.
Men 75kg er da noget til den gode side vil jeg mene.

Mener at have set på tv, at ca. balence på cv var optimalt.
(Lidt mere vægt foran max. 10kg)

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : A.Kaup

Dato : 11-11-05 14:19

>Er der ikke også noget med at du på en VAG potte, kan få justeret
>den lidt ind, så den passer bedre ?

Mener bestemt også at jeg har læst det herinde på et tidspunkt! Men
kan ikke rigtigt finde det - og kan heller ikke komme ind på
vagcars.dk pt... Det skulle være muligt at få den til at vise +/- et
par % fra hvad "den" måler forbruget til!

Mvh. Akaup.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-11-05 14:32

"A.Kaup" skriver:

> [...]
> vagcars.dk pt... Det skulle være muligt at få den til at vise +/- et
> par % fra hvad "den" måler forbruget til!

Op til 10% svjh.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe