/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skift af drivakselmanchetter
Fra : Mads Madsen


Dato : 10-11-05 08:27

Jeg har netop her til morgen været til syn med min Opel Astra Stationcar fra
'97. Bortset fra at jeg måtte stå i synshallen og hive noget solfilm af de
foreste sideruder, var der ingen problemer.

Synsmanden opdagede dog at der var revet et hul på den ene drivakselmanchet,
så en del fedt var sjasket ud på de omgivende dele.

Mit spørsmål er så: Hvor svært er det at skifte sådan en. Principielt er det
jo bare to spændebånd der holder manchetten, men hvor meget skal skilles ad
for at få manchetten på akslen. Er det noget jeg selv kan ordne?

Jeg har aldrig skruet på biler, men brugt en del timer på motorcykler...

Mvh,
Mads Madsen



 
 
Hans Paulin \(6310\) (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 10-11-05 09:55

Mads Madsen skrev:

> Hvor svært er det at skifte sådan en. Principielt
> er det jo bare to spændebånd der holder manchetten, men hvor meget
> skal skilles ad for at få manchetten på akslen. Er det noget jeg selv
> kan ordne?

På min 10 år ældre Kadett skal man ha fjederbenene ("forgaflen" )af
(eller næsten helt af) hvorefter man kan trække drivakslen ud af gearkassen.
Dén skal så op i en skruestik hvor man kan fjerne dén låsering der holder
det homokinesiske led ("knokkelleddet") på plads, hvorefter man kan komme
til manchetten.

Sidst jeg prøvede tog det mig vist en times tid at skille det ad - men jeg
har osse prøvet så tit at delene er sat sammen med fløjmøtrikker

> Jeg har aldrig skruet på biler, men brugt en del timer på
> motorcykler...

Dét er en god begyndelse - jeg havde motoren ude af min hedengangne CB7½ en
7-8 gange før jeg rigtig kastede mig over biler

Som et kuriosum kan nævnes at på VW type 1,2 og 3 sidder drivakselmanchetter
der kan skiftes uden at adskille noget - de er "flækkede" på langs og samlet
med små skruer
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/26dh




alexbo (10-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-11-05 10:16


"Mads Madsen" skrev

> Mit spørsmål er så: Hvor svært er det at skifte sådan en. Principielt er
> det
> jo bare to spændebånd der holder manchetten, men hvor meget skal skilles
> ad
> for at få manchetten på akslen.
Akslen skal ud af fortøjet, og det yderste led slås af, det er ikke alt for
svært, men køb en Haynes, den vil du få glæde af.

mvh
Alex Christensen



Møller (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 10-11-05 15:35

Lap den!

Normalt går de fra hinanden der hvor gummiet løber sammen under støbning.
Det er altid det svage sted ved gummistøbninger.

Sprøjt lidt ekstra Mo2-fedt ind med en engangssprøjte.

Rens godt med f.eks. acetone.

Sæt en alm. cykellap på. Kan godt gå hen over en af rynkerne uden problemer.

pris ca. 2,50.

Tid: 10-15 min alt incl.

Har haft biler til syn med det, hver gang morer de sig i synshallen, de
andre bliver kaldt hen for at se,. og kommentar:
-Hvorfor har vi ikke fundet på det før, - det er sgu smart, - det skal nok
holde.
Og jeg har ingen problemer med syn
Møller


"Mads Madsen" <post@FJERNESmadsmadsen.dk> wrote in message
news:4372f651$0$41148$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg har netop her til morgen været til syn med min Opel Astra Stationcar
fra
> '97. Bortset fra at jeg måtte stå i synshallen og hive noget solfilm af de
> foreste sideruder, var der ingen problemer.
>
> Synsmanden opdagede dog at der var revet et hul på den ene
drivakselmanchet,
> så en del fedt var sjasket ud på de omgivende dele.
>
> Mit spørsmål er så: Hvor svært er det at skifte sådan en. Principielt er
det
> jo bare to spændebånd der holder manchetten, men hvor meget skal skilles
ad
> for at få manchetten på akslen. Er det noget jeg selv kan ordne?
>
> Jeg har aldrig skruet på biler, men brugt en del timer på motorcykler...
>
> Mvh,
> Mads Madsen
>
>



Niels Bengaard (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 10-11-05 17:28

> Lap den!
>
> Normalt går de fra hinanden der hvor gummiet løber sammen under støbning.
> Det er altid det svage sted ved gummistøbninger.
>
> Sprøjt lidt ekstra Mo2-fedt ind med en engangssprøjte.
>
> Rens godt med f.eks. acetone.
>
> Sæt en alm. cykellap på. Kan godt gå hen over en af rynkerne uden
> problemer.
>
> pris ca. 2,50.
>
> Tid: 10-15 min alt incl.
>
> Har haft biler til syn med det, hver gang morer de sig i synshallen, de
> andre bliver kaldt hen for at se,. og kommentar:
> -Hvorfor har vi ikke fundet på det før, - det er sgu smart, - det skal nok
> holde.
> Og jeg har ingen problemer med syn
> Møller

Man dumper ikke på defekte drivakselmanchetter med mindre de er så ødelagte,
at det fedt der kommer ud kan risikere at komme på bremserne.

Niels



Hans Paulin \(6310\) (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 11-11-05 00:30

Møller skrev:

> de andre bliver kaldt hen for at se,. og kommentar:
> -Hvorfor har vi ikke fundet på det før, - det er sgu smart, - det
> skal nok holde.
> Og jeg har ingen problemer med syn

Hæ hæ - genialt!
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/26dh




Møller (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 11-11-05 20:15


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message
news:4373d818$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Møller skrev:
>
> > de andre bliver kaldt hen for at se,. og kommentar:
> > -Hvorfor har vi ikke fundet på det før, - det er sgu smart, - det
> > skal nok holde.
> > Og jeg har ingen problemer med syn
>
> Hæ hæ - genialt!
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/26dh
>
Ja møjn do, vo svært ka dæ væ

Møller



Hans Paulin \(6310\) (11-11-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 11-11-05 22:16

Møller skrev:

> Ja møjn do, vo svært ka dæ væ

Nej - de soi do!
--
Mojn
Hans
http://kortlink.dk/26dh




Per Beer Hansen (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 10-11-05 20:19

Mads Madsen wrote:
> Jeg har netop her til morgen været til syn med min Opel Astra
> Stationcar fra '97. Bortset fra at jeg måtte stå i synshallen og hive
> noget solfilm af de foreste sideruder, var der ingen problemer.
>
> Synsmanden opdagede dog at der var revet et hul på den ene
> drivakselmanchet, så en del fedt var sjasket ud på de omgivende dele.
>
> Mit spørsmål er så: Hvor svært er det at skifte sådan en. Principielt
> er det jo bare to spændebånd der holder manchetten, men hvor meget
> skal skilles ad for at få manchetten på akslen. Er det noget jeg selv
> kan ordne?
>

Jeg har set at man kan få nogle nye uoriginale manchetter, som kan monteres
uden at skille noget ad.
Mener at det var hos Mekonomen jeg så dem.
De er slidset op på langs og skal limes sammen med det medfølgende lim.
Kender en som har monteret dem for ca. 2 år siden og de holder endnu.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport
Masser af bil videoer



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste