/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mitsubishi Sigma..
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-05 08:11

Så kom den til overfladen igen..

Jeg er altså træt af at selv skulle skifte gear..
Og igen er det Sigma'en der melder sig på banen, med en V6 3L motor på 205hk
og alt i komfort udstyr..
Men det med reservede bekymre mig sq.. jeg kan ikke finde et eneste sted
hvor man kan få uoriginale dele... :o/ det er sq lidt skræmmende..

Er der nogle der ved hvor svært det er at skifte tandrem på såden en 24v
motor ? skal hele motoren ud?
Og hvor mange sensorere i aut. gearkassen kan man skifte udefra ?

Forsikring er intet problem, og jeg kører ikke 1mia km om måneden, så de
7kml den går kan jeg også godt leve med..

Motoren skulle være en rigtig arbejds hest, som er svær at slide op, den
skal bare ha nye olietyve af og til hehe det tager sikkert sin tid med 24v..
) er der btw nogle der ved hvor man kan køre sådan et værktøj til at
udføre dette uden at skulle ha toppen af maskinen ?

Det er jo klart et fornuftigheds valg, mellem en fornuftig GII gti, der ikke
har den store køre komfort, men der er råbillig i dele, og er PISSE nem at
skrue på.. og en Sigma 24v aut. med ALT i udstyr..

Det er jo lidt overkill (har 3km til arbejde) men savner komforten og aut.

Håber sq i kan komme med lidt indput...

Mvh
Morten



 
 
Ukendt (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-05 09:22

Er det sådan nogle her man skal bruge hvis man vil skifte olietyve uden at
tage topstykket af ??

http://buy1.snapon.com/catalog/tools.asp?tool=all&Group_ID=1575&store=snapon-store

Er der nogle der har prøvet det ?

Mvh
Morten



alexbo (10-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-11-05 10:15


"Juel" skrev

> Men det med reservede bekymre mig sq.. jeg kan ikke finde et eneste sted
> hvor man kan få uoriginale dele... :o/ det er sq lidt skræmmende
Hvorfor, hvis det ikke kan betale sig at lave uoriginale dele, er det fordi
der ikke er salg i dem.

> Er der nogle der ved hvor svært det er at skifte tandrem på såden en 24v
> motor ? skal hele motoren ud?
Det er ikke særlig svært, motoren skal ikke ud.

> Og hvor mange sensorere i aut. gearkassen kan man skifte udefra ?
Aner det ikke, har den problemer med sensorene?

> Motoren skulle være en rigtig arbejds hest, som er svær at slide op, den
> skal bare ha nye olietyve af og til hehe det tager sikkert sin tid med
> 24v..
Det med olietyvene er nyt for mig, men hvis de skal skiftes for hver f.eks.
200.000 km., og man kører 6 km. om dagen er det jo ikke så tit.

> ) er der btw nogle der ved hvor man kan køre sådan et værktøj til at
> udføre dette uden at skulle ha toppen af maskinen ?
Der er to problemer ved den fremgangsmåde, dels at holde ventilerne oppe,
dels montere fjedrene.
Det værktøj du linker til i dit andet indlæg er til at presse fjedrene
sammen ved montering, om det passer på Sigma ved jeg ikke.


>Det er jo klart et fornuftigheds valg, mellem en fornuftig GII gti, der
>ikke har den store køre komfort, men der er råbillig i dele, og er PISSE
>nem at skrue på.. og en Sigma 24v aut. med ALT i udstyr..
Sigmaén er fyldt med udstyr der kan gå i stykker, så hvis du allerede nu
bekymrer dig om reparationer, du ikke ved om kommer, vil jeg foreslå dig at
købe Golfen.
Navnlig hvis du er vant til at skrue på sådan een.

mvh
Alex Christensen



Ukendt (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-05 11:28

>> Er der nogle der ved hvor svært det er at skifte tandrem på såden en 24v
>> motor ? skal hele motoren ud?
> Det er ikke særlig svært, motoren skal ikke ud.

Ok har du prøvet ? den har jo 2 tandremme...

>> Og hvor mange sensorere i aut. gearkassen kan man skifte udefra ?
> Aner det ikke, har den problemer med sensorene?

Den driller i overdrive, når det er slået fra skulle der ikke være noget
galt.. synes det lyder som en sensor..

>> Motoren skulle være en rigtig arbejds hest, som er svær at slide op, den
>> skal bare ha nye olietyve af og til hehe det tager sikkert sin tid med
>> 24v..
> Det med olietyvene er nyt for mig, men hvis de skal skiftes for hver
> f.eks. 200.000 km., og man kører 6 km. om dagen er det jo ikke så tit.

Nej det er til at ha med at gøre...

> ) er der btw nogle der ved hvor man kan køre sådan et værktøj til at
>> udføre dette uden at skulle ha toppen af maskinen ?
> Der er to problemer ved den fremgangsmåde, dels at holde ventilerne oppe,
> dels montere fjedrene.
> Det værktøj du linker til i dit andet indlæg er til at presse fjedrene
> sammen ved montering, om det passer på Sigma ved jeg ikke.

Kan man købe sådan nogle herhjemme?? Det med at holde ventilerne oppe gøres
ved at sætte cylinderen under tryk har jeg hørt..

>>Det er jo klart et fornuftigheds valg, mellem en fornuftig GII gti, der
>>ikke har den store køre komfort, men der er råbillig i dele, og er PISSE
>>nem at skrue på.. og en Sigma 24v aut. med ALT i udstyr..
> Sigmaén er fyldt med udstyr der kan gå i stykker, så hvis du allerede nu
> bekymrer dig om reparationer, du ikke ved om kommer, vil jeg foreslå dig
> at købe Golfen.

Den har jeg allerede det er en byttehandel der er i sigte... kender du mere
til sigmaen end de alm rygter ??

> Navnlig hvis du er vant til at skrue på sådan een.
Har skruet på lidt forskelligt, men på en sigma kan man ikke få nogle rep
bøger :o/

Mvh
Morten



alexbo (10-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-11-05 12:07


"Juel" <him> skrev

> Ok har du prøvet ? den har jo 2 tandremme...
Hmm, der er nogen af de 4 cylindrede Mitsubishi, der har en ekstra tandrem
til en balanceaksel, men at en Sigma skulle have det, undrer mig noget.

> Den driller i overdrive, når det er slået fra skulle der ikke være noget
> galt.. synes det lyder som en sensor..
Det er muligt, jeg ved ikke engang hvad driller betyder.

> Kan man købe sådan nogle herhjemme??
Det ved jeg ikke, jeg bruger gerne noget hjemmelavet.
Du kan under alle omstændigheder ikke købe noget til et bestemt motor, det
er noget universal, så om det passer ved du først når motoren er skilt ad.

>Det med at holde ventilerne oppe gøres ved at sætte cylinderen under tryk
>har jeg hørt..
Ja, der er også nogen der propper en snor ned gennem tændrørshullet.

> Den har jeg allerede det er en byttehandel der er i sigte... kender du
> mere til sigmaen end de alm rygter ??
Næh.

> Har skruet på lidt forskelligt, men på en sigma kan man ikke få nogle rep
> bøger :o/
Det ville heller ikke hjælpe dig med gearkassen, eller olietyvene, den slags
rep. er ikke med.
Tandremsmærkerne er gerne vist på æsken med den nye tandrem, men ellers er
de nemme at finde, og hvis ikke laver man bare sine egne, det gælder jo bare
om at sætte den nye magen til den gamle.
For en del år siden var der een her i NGén der foreslog at man flækkede den
gamle på langs, fjernede det yderste, satte den nye ind på hjulene fjernede
resten af den gamle, og skubbede den nye helt ind.
Jeg har ikke prøvet, men ideen er god.

mvh
Alex Christensen



J.L. (10-11-2005)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 10-11-05 12:04


"Juel" <him> wrote in message
news:4372f27a$0$41143$14726298@news.sunsite.dk...
> Så kom den til overfladen igen..
>
> Jeg er altså træt af at selv skulle skifte gear..
> Og igen er det Sigma'en der melder sig på banen, med en V6 3L motor på
> 205hk og alt i komfort udstyr..
> Men det med reservede bekymre mig sq.. jeg kan ikke finde et eneste sted
> hvor man kan få uoriginale dele... :o/ det er sq lidt skræmmende..
>
> Er der nogle der ved hvor svært det er at skifte tandrem på såden en 24v
> motor ? skal hele motoren ud?
> Og hvor mange sensorere i aut. gearkassen kan man skifte udefra ?
>
> Forsikring er intet problem, og jeg kører ikke 1mia km om måneden, så de
> 7kml den går kan jeg også godt leve med..
>
> Motoren skulle være en rigtig arbejds hest, som er svær at slide op, den
> skal bare ha nye olietyve af og til hehe det tager sikkert sin tid med
> 24v.. ) er der btw nogle der ved hvor man kan køre sådan et værktøj til
> at udføre dette uden at skulle ha toppen af maskinen ?
>
> Det er jo klart et fornuftigheds valg, mellem en fornuftig GII gti, der
> ikke har den store køre komfort, men der er råbillig i dele, og er PISSE
> nem at skrue på.. og en Sigma 24v aut. med ALT i udstyr..
>
> Det er jo lidt overkill (har 3km til arbejde) men savner komforten og aut.
>
> Håber sq i kan komme med lidt indput...
>
> Mvh
> Morten
Hej Morten

Det er en rigtig velkørende bil med masser af komfort og jeg kan godt forstå
at du kan falde for den bil, MEN når det så er sagt, så ville jeg overveje
handlen rigtigt grundigt hvis jeg var dig.

Årsager:

- Hele indsugningsmanifoldet skal afmonteres for udskiftning af tændrør
(100000 km) og motoren skal ud for udskiftning af tandrem, og samtidig
skiftes remstrammer hjulene og ALLE pakdåser !!!

- Kig nøje efter rust !! .... de er meget dårligt rustbeskyttet fra
fabrikkens side.

- hvis der er problemer med gearkassen, kan et olie + filterskifte samt en
justering af bremsebåndet i gearkassen formentlig løse problemet.

- Generelt er det ikke en bil jeg vil anbefale til en gør-det-selv-mand,
idet der skal benyttes så meget forskelligt specialværktøj ti udskiftning af
tandremme etc.

Jeg håber at du kan bruge dette svar til noget !!!

God fornøjelse

Mvh J.L



alexbo (10-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-11-05 12:41


"J.L." skrev

>og motoren skal ud for udskiftning af tandrem,

Så skal man være hurtig, 2,5 t. ifølge Autodata.
Det beregner de også til Carisma, og det passede fint.

Mener du ikke der plads til at skifte remmen uden motoren skal afmonteres?

mvh
Alex Christensen





J.L. (10-11-2005)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 10-11-05 12:58


"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:43733245$1$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "J.L." skrev
>
>>og motoren skal ud for udskiftning af tandrem,
>
> Så skal man være hurtig, 2,5 t. ifølge Autodata.
> Det beregner de også til Carisma, og det passede fint.
>
> Mener du ikke der plads til at skifte remmen uden motoren skal afmonteres?
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
Nej jeg mener ikke at remmen kan være der på den 24V motor ...... om den kan
på 12V'eren det er jeg lidt mere tvivlende overfor !!!!

De 2½ time som du siger at Autodata angiver, de passer bedre på selve
udskiftningen, når motoren ER ude !!!

Mvh Johnny
>



alexbo (10-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-11-05 13:22


"J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev


> De 2½ time som du siger at Autodata angiver, de passer bedre på selve
> udskiftningen, når motoren ER ude !!!

Næh, det er med motoren i bilen, jeg lægger et par billeder i
dk.binaer.motor senere

mvh
Alex Christensen



J.L. (10-11-2005)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 10-11-05 13:37


"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:43733b74$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "J.L." <JYJ@sletdette.bang-olufsen.dk> skrev
>
>
>> De 2½ time som du siger at Autodata angiver, de passer bedre på selve
>> udskiftningen, når motoren ER ude !!!
>
> Næh, det er med motoren i bilen, jeg lægger et par billeder i
> dk.binaer.motor senere
>
> mvh
> Alex Christensen

Læg venligst mærke til at jeg også anbefaler at udskifte pakdåser og
remstrammerhjul etc ..... dette ud fra erfaringen med MMC's holdbarhed på
disse ting !!!!

Hvad siger Autodata til dette !??

Mvh J.L



alexbo (10-11-2005)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 10-11-05 17:01


"J.L." skrev i

> Læg venligst mærke til at jeg også anbefaler at udskifte pakdåser og
> remstrammerhjul etc ..... dette ud fra erfaringen med MMC's holdbarhed på
> disse ting !!!!
>
> Hvad siger Autodata til dette !??

Remstrammerhjulet er de nok ligeglade med, det skal af alligevel, men
pakdåser og måske vandpumpe tager da tid.
Jeg forstod bare dit indlæg sådan, at du har taget motoren ud af sådan en
bil for at skifte tandrem med mere.

mvh
Alex Christensen



J.L. (10-11-2005)
Kommentar
Fra : J.L.


Dato : 10-11-05 19:12


"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
news:43736ec8$1$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "J.L." skrev i
>
>> Læg venligst mærke til at jeg også anbefaler at udskifte pakdåser og
>> remstrammerhjul etc ..... dette ud fra erfaringen med MMC's holdbarhed på
>> disse ting !!!!
>>
>> Hvad siger Autodata til dette !??
>
> Remstrammerhjulet er de nok ligeglade med, det skal af alligevel, men
> pakdåser og måske vandpumpe tager da tid.
> Jeg forstod bare dit indlæg sådan, at du har taget motoren ud af sådan en
> bil for at skifte tandrem med mere.
>
> mvh
> Alex Christensen

Det har jeg også ....... jeg har taget den ud hver gang, for efter min
vurdeing er der bare for mange ting der KAN gå galt hvis man ikke tager
motoren ud .......

Jeg har skiftet fire stykker og jeg vil til hver en tid hive motoren ud en
femte gang, hvis jeg skulle på sådan en opgave igen.

Mvh J.L
>



Niels Bengaard (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 10-11-05 17:02

>>og motoren skal ud for udskiftning af tandrem,
>
> Så skal man være hurtig, 2,5 t. ifølge Autodata.
> Det beregner de også til Carisma, og det passede fint.
>
> Mener du ikke der plads til at skifte remmen uden motoren skal afmonteres?

Du skal afmontere et motorophæng helt og understøtte motoren for at kunne få
remmen af.
Det er ikke specielt let at lave den udskiftning. En af mine kammerater
købte en sådan for tid tilbage hos Mitsubishi i Frederikssund og som en del
af handlen skulle de skifte tandrem, det ville de ikke selv gøre, så de fik
en "specialist" fra et Mitsubishi i hovedstadsområdet til at komme forbi og
gøre det.
Der skulle også skiftes noget andet, mener det var bærearme, det var ikke
lagervare i Dnamark, så man måtte vente de tre uger det tog at få dem hjem.

Niels



Ukendt (10-11-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-11-05 16:11

> Hej Morten

Hejsa

> Det er en rigtig velkørende bil med masser af komfort og jeg kan godt
> forstå at du kan falde for den bil, MEN når det så er sagt, så ville jeg
> overveje handlen rigtigt grundigt hvis jeg var dig.

Er jo netop det jeg er igang med

> Årsager:
>
> - Hele indsugningsmanifoldet skal afmonteres for udskiftning af tændrør
> (100000 km) og motoren skal ud for udskiftning af tandrem, og samtidig
> skiftes remstrammer hjulene og ALLE pakdåser !!!

Ok :o/ det var jo det jeg frygtede...

> - Kig nøje efter rust !! .... de er meget dårligt rustbeskyttet fra
> fabrikkens side.

Ok..

> - hvis der er problemer med gearkassen, kan et olie + filterskifte samt en
> justering af bremsebåndet i gearkassen formentlig løse problemet.

Ok..

> - Generelt er det ikke en bil jeg vil anbefale til en gør-det-selv-mand,
> idet der skal benyttes så meget forskelligt specialværktøj ti udskiftning
> af tandremme etc.

Ok..

> Jeg håber at du kan bruge dette svar til noget !!!

Kan jeg BESTEMT jeg tror jeg holder mig væk fra den, savner bare noget
aut. og komfort.. :o/

Suk.. jeg må vel bare lede videre...

Tak for de gode indput.. det er lækkert at nogle der kender lidt til
modellen kan svare konstruktivt

Mvh
Morten



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste