Kan man købe Ethanol benzin herhjemme ?
Fra : Kenny

Dato : 09-11-05 20:26

Halløj i gruppen

Jeg har en gammel Ford Escort 1,3 LX årg 85, det specielle ved den model.
skulle være at den er lavet i brasilien og derfor allerede fra starten
skulle være designet til at køre på Ethanol fra sukkerrør.

Med et lille blik på dagens benzinpriser kunne jeg da godt forestille mig
det var et forsøg værd at prøve at fylde ethanol på men kan man overhovedet
købe det herhjemme ?.

Den rammer tilsyneladende mellem 14 og 16 km/l på nuværende tidspunkt, har
ikke haft den så lang tid at den er målt 100% endnu, men jeg synes det lyder
af meget for så gammel en bil. Hvad siger i ? Kan det have noget at gøre med
at den er lavet til at også kunne køre på ethanol ?

Tak for en underholdende gruppe

Mvh

Kenny

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 09-11-05 21:51

14-16 km/l er vel ganske normalt for en bil med den størrelse motor. Vores
gamle Polo 1.3 gik vist omkring de 15km/l den var fra 84.

mvh
Daniel Pedersen

Fra : OZ3BTO

Dato : 09-11-05 22:00

"Kenny" <i@readthegroups.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skulle være at den er lavet i brasilien og derfor allerede fra starten
> skulle være designet til at køre på Ethanol fra sukkerrør.

klip
klip
> Mvh
>
> Kenny

Tror du skal være glad .. Har haft en sierra fra 85 en 1.6er den var svær
at få over 10-11km literen selv om det var på langture

OZ3BTO

Fra : jan@stevns.net

Dato : 09-11-05 22:29

"OZ3BTO" <spam@oz3bto.dk> skrev :

>Tror du skal være glad .. Har haft en sierra fra 85 en 1.6er den var svær
>at få over 10-11km literen selv om det var på langture

Så har den da været sølle, eller din fod for tung

Min Sierra 1.6 stationcar - rendte snildt 12.5 i snit

Bilen blev skrottet, men motoren gemt, den lever stadig fint i
brormandens Sierra , og går stadig meget langt
http://www.dkfritidbil.dk/arkivet/bromandens_bil/index.htm

--
jan@stevns.net
Rigtige mænd kører med baghjulstræk !

Fra : Niels Bjerretoft Esp~

Dato : 09-11-05 22:49

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Bilen blev skrottet, men motoren gemt, den lever stadig fint i
> brormandens Sierra , og går stadig meget langt

min sirra 1,6-87. går mellem 11,4og 11,66 .motorvej for det meste af tiden
120/130km/t

Fra : Non-Desperado

Dato : 09-11-05 23:59

> [...]

>det var et forsøg værd at prøve at fylde ethanol på men kan man overhovedet

Godt spørgsmål, men jeg tror ikke at det sælges i større mængder,
men bl.a. i Sverige kan man købe det...."E85" tror jeg det hedder
(fordi at der er 85% ethanol og resten benzin i blandingen).

Jeg tvivler på at det kan betale sig, for Ford har lavet et Focus
Flexifuel, der bl.a. kan køre på ovenstående blanding.
Brændstoffet er ca. 20% billigere end benzin (i Sverige), men
problemet er at bilen bruger 35% mere brændstof pr. km, når man
kører på "E85"....og så går det økonomiske fløjten.

I Danmark er der vist oveni købet ingen afgiftsfritagelse på
"E85" som der er i Sverige, så selv om du kan købe det herhjemme,
så kan det ikke betale sig.

Men det gavner (måske) miljøet...

--
Non-Desperado
Hyundai Getz 1,3 GL

Fra : Martin Sørensen

Dato : 10-11-05 09:47

jan@stevns.net skrev:

> Så har den da været sølle, eller din fod for tung

Sierra 1.6 _er_ sølle. Min var i hvert fald.

Min (1.6 GL, 1983) gik lige under 11 ved blandet kørsel, aldrig over
130. Den bremsede elendigt (også med mærkevaredæk), brød sig ikke
om at dreje om hjørner og rustede iøvrigt hurtigere end den kørte.
Men jeg sad godt i den, bedre end nogen anden bil jeg har været i.

/Martin